Pony kriebelt terug, lief of grensoverschrijdend?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Pony kriebelt terug, lief of grensoverschrijdend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:34

Hoi bokkers,

Naar aanleiding van een artikel wat ik las had ik een vraag.
Mijn verzorgpony kriebelt vaak terug als ik haar kriebel op haar favoriete kriebelplekken (schoft/ onder haar manen/achter haar oren). Ik vroeg me dus af of dit nou lief bedoeld is, of dat het iets anders is.
Ze heeft overigens wel respect voor mij, ik kan haar uit mijn persoonlijke zone sturen als ik dat wil en ze raakt me in principe alleen aan/komt in mijn persoonlijke zone als ik haar uitnodig etc.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Woogy

Re: Pony kriebelt terug, lief of grensoverschrijdend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:35

Dit is een natuurlijk reflex van paarden om terug te poetsen, kortom een daad uit vriendschap en sociale verzorging

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:38

Woogy schreef:
Dit is een natuurlijk reflex van paarden om terug te poetsen, kortom een daad uit vriendschap en sociale verzorging

Dat is fijn om te horen, ik had dat idee zelf ook omdat ik het natuurlijk ook bij paarden onderling zie (alleen gaat het daar wat ruwer, ook met tanden en dat gaat mij wat te ver dus ik heb wel gecorrigeerd als ze met haar tanden ging kriebelen, dat grenst teveel aan bijten en bijten is echt een no-go).

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:40

Ik zie dit inderdaad ook uit vriendschap en sociale verzorging. Mijn vorige paardje wat ik mocht rijden en verzorgen deed dit ook zodra je der ging kriebelen. Tot op der laatste dag deed ze dit. Vriendschap is bijzonder zeker als ze het op die manier terug uiten dus koester dit!

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 22:42

Loes1996 schreef:
Ik zie dit inderdaad ook uit vriendschap en sociale verzorging. Mijn vorige paardje wat ik mocht rijden en verzorgen deed dit ook zodra je der ging kriebelen. Tot op der laatste dag deed ze dit. Vriendschap is bijzonder zeker als ze het op die manier terug uiten dus koester dit!

Ik koester het zeker. :j Ik vind het echt ontzettend schattig haha!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:44

Leiders kriebelen een ander paard ook nadat ze hem op de plek hebben gezet, als een soort van geruststelling. Meende dat dat iig ws bewezen was

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:22

Ook ik koester het. Als ze het te hard doen ga ik zelf even minder hard kriebelen zo leren ze wat je fijn vind. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:43

Ruw met hun voortanden kroelen heeft niets te maken met bijten. Het blijft het poetsen van een maatje, alleen wij mensen zijn daar niet op gebouwd.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:47

Mijn pony doet het ook, maar ze is alleen niet altijd even zachtaardig :Y)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:51

Mijn paarden doen het ook. Zo leuk :D

Mijn merrie komt ook wel eens naar me toe om te kriebelen. Dan kriebelt ze mij eerst.

Ik vind het juist leuk en de paarden weten heel goed hoe hard ze kunnen kriebelen bij mij, hoe hard ik hun ook kriebel. Maargoed, dat zijn mijn paarden. Dat zegt natuurlijk niks over andere paarden :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 06:51

Persevero schreef:
Leiders kriebelen een ander paard ook nadat ze hem op de plek hebben gezet, als een soort van geruststelling. Meende dat dat iig ws bewezen was

Daar zou ik graag meer over lezen!

Mijn merrie is vaak degene die begint met kriebelen bij andere paarden. Betekent dit dat zij onderdaniger of juist dominanter is ten opzichte van de ander? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de dominante begint met kroelen, maar ik weet de bron niet meer...
(Het kan wel kloppen, want mijn merrie is behoorlijk dominant in de groep!)

Mij terugkriebelen bij het poetsen doet ze ook wel eens. :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 07:12

Mijn paard doet het ook als hij net bij me komt. Red ie het niet gaat ie als een downie staan met zn lip. Zijn ogen worden dan zo eng hahah.
Maar ik zag het, net zoals iedereen hier, als vriendschap.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:11

Bij mij is het meestal genoeg om te zeggen "Skippy zachtjes" als ze met tanden doet. Dan snapt ze het vaak al en anders idd zachter kriebelen

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:32

ik zie het meer als vriendschap.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:36

De mijne mag het niet, ik vermijd het risico liever dat ze me onbedoeld pijn doet

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:01

Hier wordt er ook terug gekriebeld door 2 van de 3 dames.
Een kleine waarschuwing werkt meestal afdoende als ze wat hardhandig worden.
Ik vindt het eigenlijk wel heel lief!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:03

Mijn verzorgshet doet het ook, heel lief. Als ie het te hard doet, stop ik en zet ik een stap achteruit (en eventueel een UH!). Dat werkte ook goed bij veulens, die wilden wel eebs uit enthousiasme de tantjes gebruiken. (Niet bijten)

Idk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:26

Hier ook eentje die me terugkriebelt, hij heeft behoorlijk wat jeuk door het verharen dus waardeert mijn gekroel erg :P

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:13

Ik heb een mini shet van bijna 1 jaar, en waar je die ook kriebelt die kroelt altijd terug!
Maar de ene keer gaat het wat ruiger dan normaal, maar hij bedoeld het goed... grote teddybeer :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:36

Gypsy schreef:
Ook ik koester het. Als ze het te hard doen ga ik zelf even minder hard kriebelen zo leren ze wat je fijn vind. :)

Zo doe ik het ook. Als hij toch te ruw doet en ik hem weg stuur komt mijn ruin zich even later verontschuldigen. Ze snappen het echt wel. Wegsturen doe ik overigens alleen als hij te ruw doet met zijn tanden. Als hij gewoon zachtjes met zijn tanden doet stop ik even met kriebelen en doe ik even mijn ademhaling omlaag, dan weet hij weer dat de mensen niet zo veel kunnen hebben. Ik vind het ook niet kunnen om hem niet te kriebelen. Ik ben de enige die bij zijn rug kan. Voor mijn shet is hij te groot, die kan er niet bij.
Mijn merrie heeft nogal borstelige lippen, het is niet echt prettig als ze terugkriebelt. Maar zij zou dat niet zo gauw met d'r tanden doen. En ze kan er natuurlijk ook niks aan doen dat ze een stoppelsnor heeft.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 02:03

Als de basis tussen jou en je paard goed is, zou ik me niet zo snel druk maken. Wat "grensoverschijdend" is, is namelijk niet zwart/wit te bekijken. Geniet gewoon van je pony!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 05:22

Ik laat het toe dat mijn pony's me met de lippen terugkroelen, maar als ik tandjes voel corrigeer ik dat direct. Een van mijn pony's is er fanatieker in dan de ander, maar die had heel gauw door dat hij niet met zijn tanden mag kroelen :) Nu masseert hij zachtjes mijn schouders als ik aan het kroelen ben, zonder me pijn te doen :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:12

Hier beginnen ze soms ook in m'n nek of gezicht te likken als ik aan het kriebelen ben.
Vind het wel best, zo lang er geen tanden gebruikt worden ;)

Een van onze honden doet het ook, maar die pakt echt met zn tanden je velletje vast, dat is wat minder fijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:29

Haha ja mijn ruin doet dat ook. Likliklik. En dan kijkt hij me aan: ja en nu jij.

En dan wijst hij aan waar hij jeuk heeft.