2 problemen met paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monte_Cristo

2 problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 07:41

Goedemorgen bokkers

Sinds januari heb ik mijn paard bij mijn schoonouders aan huis staan.
Mijn paard is super blij en doet het goed en is de grootste maat met het paard van mijn schoonouders.
Nu verzorg ik allebei de paarden ik zet de buiten en binnen doe de stallen en voer ze. Nu heb ik wat problemen met het paard van mijn schoonouders. Hele grote kwpn ruin van 1.80 en is 16 jaar. Erg lief een enorme knuffelkont maar zodra hij buiten komt rukt hij het touw uit mijn handen en rent hij naar de wei. Ik wil dat hij rustig langs me blijft lopen maar dat doet hij niet. Zodra hij 1 pas op het zand zet gaat hij rennen. We hebben verschillende weien dus staat niet steeds in dezelfde wei. Nu doe ik alle draden al dicht welke niet van toepassing is en doe ik het touw al door het halster ipv vastklikken wat kan ik hier nu aan doen?

Zelfde verhaal met binnenzetten alleen loopt hij dan wel rustig mee tot aan stal. Ik kan hem dan nog stilzetten met deken verwisselen maar zodra hij 1 pas naar zijn stal doet rent hij kei hard de stal in. Ook hier ben ik hem aan het trainen maar ik zo echt niet meer weten hoe! Ik laat hem bij elke pas die hij zet weer stil zetten maar ineens rent hij. Ik ben bang dat hij een keer door de snelheid uitglijd en valt.

Tips zijn erg welkom!!!

moonprayer

Re: 2 problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:46

strenger zijn,
wandelen met een zweepje, eerst maar wandelen aan de hand waar hij niet wegrent, en zodra hij naast je gaat lopen ipv. achter je wijs je hem terug, schuin achter je lopen! doet hij dat niet met je hand gebaar en stem, dan geef je een tikje op de borst.
doet hij het wel, ook belonen natuurlijk!!

maar écht streng zijn, hier komen ongelukken van.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:46

Touw of hengstenketting om zijn neus. Hij heeft geleerd dat hij sterker is dan jij, dus zul je slimmer moeten zijn en hem leren dat hij gewoon kan wachten.

Hoe zette je schoonouders hem buiten?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:47

Euh hengsten ketting er aan?hooftstel op ( als je richting stal gaat ) touw over de neus ipv vast klikken of onder langs zweepje mee als verlengstuk van je hand en niet voorbij laten komen ? Schuin achter jou laten lopen naast jou is al te ver.. dus stukje her opvoeden...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:00

Deed hij dit bij je schoon ouders ook? Hengsten ketting is een idee, maar dan niet over de neus maar onder de kin door. Niet trekken als hij wil gaan, maar korte ruk geven en ketting weer ontspannen. Vooral heel goed op zijn lichaamstaal letten en liefst al waarschuwen door een kort rukje te geven.
Een hoofd stel zou ik niet doen, dat word lastig afdoen als je in de wei bent.
Zou hij dan gaan rennen voor hij echt los is , kan dat behoorlijk fout gaan.
Misschien een weekje samen met een van je schoonouders binnen en buiten zetten 2 hebben meer te vertellen dan 1.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:06

Jij wilt dat hij rustig naast je blijft lopen maar zo'n paard zou bij mij enkel achter mij mogen lopen.
Zweepje mee en door daar mee te zwiepen hem goed achter je houden.
Als hij zich los rukt hem weer terug van de weide afhalen, terug lopen en weer op opnieuw net zolang tot het netjes gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:14

Sommigen willen hier dat het paard achter hen loopt. Ik vind dat juist gevaarlijk,want je ziet niet wat hij doet en hij kan je ondersteboven rennen. Ik heb geleerd dat hij naast je moet lopen, met zijn hoofd dan, niet aan je voorbij natuurlijk.Zo'n groot paard als dat van ts lijkt me inderdaad moeilijk te corrigeren. Een kleinere zet ik op een volte zodra hij probeert te hard te gaan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:14

Ik heb het een GVR (Grote Vriendelijke Reus van over de 1.80) eens afgeleerd met snoepjes/worteltjes. Na iedere pas stil zetten, hapje lekkers - pasje door - stil - lekkers enz. Dit een week iedere dag volgehouden, daarna heel langzaam afgebouwd; een paar dagen 2 passen - stil - lekkers, een paar dagen 3 passen of een knuffel enz enz. Op een gegeven moment gaan wisselen, dus onverwachts stilzetten. Na 1 pas, na 5 passen, na 2 passen, na 4 passen, na 1 pas.
Het heeft wel tijd gekost, maar het probleem is echt volledig weg...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:20

Wortels of snoepjes. Eerst meelopen aan de Hengstenketting en als je het voor elkaar hebt bij het losklikken een wortel geven. Desnoods even laten aanleren door iemand die hier handig in is. Hij moet eigenlijk wachten op jou, doet ie niet. Dan is laten wachten op een snoepje een tussenstap om dat wel voor elkaar te krijgen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:21

anjali schreef:
Sommigen willen hier dat het paard achter hen loopt. Ik vind dat juist gevaarlijk,want je ziet niet wat hij doet en hij kan je ondersteboven rennen. Ik heb geleerd dat hij naast je moet lopen, met zijn hoofd dan, niet aan je voorbij natuurlijk.Zo'n groot paard als dat van ts lijkt me inderdaad moeilijk te corrigeren. Een kleinere zet ik op een volte zodra hij probeert te hard te gaan.

Bij achter lopen bedoel ik niet recht achter je maar schuin achter je, dan heb je nog wel oog op je paard maar vanuit deze positie heb je meer tijd om te reageren als het fout gaat, of beter gezegd kun je het makkelijker voorkomen.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:03

Mijn schoonzus heeft dit hem aangeleerd zij liet hem steeds los zodra hij op het zand kwam. Je ziet het ook totaal niet aankomen ik zie hem rustig lopen en ineens schiet hij weg zonder ook maar iets van beweging daarvoor! Hengstenketting heb ik ook al geprobeerd naar geeft hij niks om misschien idd over de neus heen. Zweepje zal ik ook eens meenemen als verlenging van mijn arm. Mijn schoonvader doet al een longeertouw om zodat hij weg is hij hem weer kan pakken want hij blijft ook nog eens rennen. Dit is idd erg gevaarlijk en zeker met binnenzetten hij schiet met volle vaart zijn stal in als hij uitglijd en boven op mij valt of tussen de deur van zijn stal is dit niet te overzien. Hij heeft mijn vriend al eens geplet in de staldeur. Zal een praam misschien ook helpen?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:04

Hoe wil je een praam vast houden als hij weg spurt? Sowieso zie ik het nut van een praam in deze niet echt. Dit is een kwestie van oefenen oefenen oefenen, als je de mogelijkheid hebt zou ik ook zeker in de bak wat grondwerk gaan doen om wat regels duidelijk te maken :j

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:07

Voor het in stal zetten > achteruit in stal zetten. En inderdaad veel oefenen, hij krijgt er vanzelf wel genoeg van als ie het steeds opnieuw moet doen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:07

Praam helpt alleen als je iets gaat doen waar hij bang voor is, dit klinkt meer als aangeleerd gedrag.
Heb geduld, blijf oefenen en haal hem terug als hij er vandoor gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:11

Dan zal je toch meer mensen moeten inschakelen. Longeerlijn eraan en met meerdere mensen vasthouden, op het moment dat hij gaat, vasthouden en omtrekken!
Ik heb een Fjord gehad die dat ook deed en die heb ik het op deze manier afgeleerd, maar een Fjord of een KWPN er van 1.80 is natuurlijk wel een verschil Die trek je niet zo maar even om.
Het is een heel vervelend probleem, ik weet er alles van!!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:16

Als hij rent weer uit stal pf wei halen en vanaf het begin opnieuw aankomen lopen tot hij rustig wordt???

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:22

Wat ik eerst al zou doen is zorgen dat hij geen enkele weide in kan. In feit beloont hij elke keer zichzelf als hij wel een weide in kan.
Dat stop je al als het paard moet wachten tot dat jij de weide open doet.
Ik zou er een keer tijd voor uittrekken en dan alle weides dicht en trekt hij zich los, terug pakken en opnieuw. Net zo lang tot hij wel normaal mee loopt en dan de weide pas open doen. Maar daar gaat wel tijd inzitten. Als dit al jaren zo gaat weet ik niet of dat hiermee snel opgelost is.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:30

aerdenhout1 schreef:
Dan zal je toch meer mensen moeten inschakelen. Longeerlijn eraan en met meerdere mensen vasthouden, op het moment dat hij gaat, vasthouden en omtrekken!
Ik heb een Fjord gehad die dat ook deed en die heb ik het op deze manier afgeleerd, maar een Fjord of een KWPN er van 1.80 is natuurlijk wel een verschil Die trek je niet zo maar even om.
Het is een heel vervelend probleem, ik weet er alles van!!

Dat red je niet met een paard van 1.80m.

Je moet het juist niet zoeken in kracht.

Grondwerk gaan doen met hem! Mijn paard had daar ook een handje van, maar door grondwerk doet hij het helemaal niet meer! Dus veel oefenen en de goede momenten belonen, dat kan inderdaad ook met wat lekkers zoals Dorien66 zegt. Zo leert hij zich op jou te focussen.

Waarom een praam? Waarom wil je het paard pijn gaan doen? Dat is helemaal niet nodig. :( hij kan hier 'niks aan doen'. De kunst is om ermee te gaan spelen en vooral blijven herhalen op het stuk waar hij het doet. En NOOIT boos worden wanneer je hem weer pakt na het wegrennen. Geduld, herhaling en goede timing is hier de sleutel +:)+
Laatst bijgewerkt door Iloscorp op 11-04-16 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:31

Achterwaarts het weiland in, en wachten tot hij braaf stilstaat en anders achterwaarts het hele weiland door.

Achterwaarts stal in.

Dit doorbreekt de cyclus namelijk.

Heb ik met 2 paarden moeten doen (en niet eens me eigen!).

Eerste ruin, van maar 1,60 knalde dwars door iedereen heen, en racede het weiland op.

Toen maar achterwaarts het land op gezet. Bij het hek draaien, en achterwaarts zo 50 meter lopen.
Eerst wat trekken, drammen, omhoogkomen, klauwen. Ja joh, succes!
Na 50 meter was hij er klaar mee en bleef hij staan. Klik los, ik achteruit en "Toe maar." Toen kon hij alsnog bokken en stom doen, maar... Na een weekje, werd hij steeds braver.

Nu draaien ze hem bij het hek, wacht hij, je klikt los. "Je toe maar"plus een stap achter uit, en daar gaat hij weer.

In stal net zo.
Eigenlijk heb ik daar twee merries van in handen gehad.
Eerst een merrie die bang was voor de deur.
En achteruit vond ze het erg vervelend, maar was ze braaf.
Na veel oefenen, weer voor uit, en elke stap te hard of te veel, opnieuw.
Pas bij een goede rustige binnenkomst, los, belonen en klaar.

En een merrie die het juist voor voedsel deed.
Bij binnenkomst altijd voer.

Maar op een dag, werd ze verplaatst en moest ze dus wachten op mij, dat ik het voer verwisseld had.
Dit gaf al wat inpackt, waardoor ze wat meer respect kreeg, omdat ze door mij moest wachten.
Toen bij binnenkomst ook even flink duidelijk gemaakt, dat we dan weer achteruit er uit gingen en achteruit er in.
Omhoog komen, brullen, slaan met de voorbenen.

Uit eindelijke was ze een stuk braver. Helemaal verdwenen was het niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:34

Hengsten ketting over de neus. Werkt goed. Ik moest voor een hoop paarden zorgen op een stal en het ging goed maar er was 1 duivel, een merrie, die aan de hand tussen paddock en stal gewoon kon ontploffen en had voor een gevaarlijke situatie gezorgd. Zij rende richting de snelweg... Gelukkig kwam ze daarna weet terug gerend en uiteindelijk toch de stal ingekregen met voer maar vanaf dat moment een hengstenkeuring gebruikt en ze had het wel geprobeerd maar ik heb haar geen kans meer gegeven. Hengstenketting helpt goed als je hem goed gebruikt.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:38

Rofah schreef:
Jij wilt dat hij rustig naast je blijft lopen maar zo'n paard zou bij mij enkel achter mij mogen lopen.
Zweepje mee en door daar mee te zwiepen hem goed achter je houden.
Als hij zich los rukt hem weer terug van de weide afhalen, terug lopen en weer op opnieuw net zolang tot het netjes gaat.

Dit ja.

lifaya schreef:
Hengsten ketting over de neus. Werkt goed. Ik moest voor een hoop paarden zorgen op een stal en het ging goed maar er was 1 duivel, een merrie, die aan de hand tussen paddock en stal gewoon kon ontploffen en had voor een gevaarlijke situatie gezorgd. Zij rende richting de snelweg... Gelukkig kwam ze daarna weet terug gerend en uiteindelijk toch de stal ingekregen met voer maar vanaf dat moment een hengstenkeuring gebruikt en ze had het wel geprobeerd maar ik heb haar geen kans meer gegeven. Hengstenketting helpt goed als je hem goed gebruikt.

Dat werkt niet met een loei sterk paard van 1.80m. Als hij gaat dan gaat hij, dan houdt een hengstenketting hem echt niet tegen......

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:42

Uhmmm.. ik ben 1.60 en de merrie betreft een flinke uit de kluit gewassen quarter van 1,65 :+ dat is toch een behoorlijke taak als zoiets ontploft. Het gaat er om dat je al handel voor hij er vandoor gaat. In dit geval is het zand de grens waar hij ontploft, dus zorg je ervoor dat je hem net daarvoor al de aandacht bij jou laat hebben.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:59

Hoe doen je schoonouders het dan? Heeft hij voor hen wel respect of doen zij de wei open, staldeur open, zoek het maar uit? Dat ie in de loop van de jaren geleerd heeft z'n eigen gang te gaan?
Monte_Cristo schreef:
Ik ben bang dat hij een keer door de snelheid uitglijd en valt.

Och, paarden kunnen prima op eigen benen staan, doen ze al zo'n drie miljoen jaar. Als ze "ontsnappen" is het risico wat groter, als ze altijd op eigen gelegenheid naar buiten en binnen racen weten ze op een gegeven moment wel waar ze uit moeten kijken.

Voor de rest veel trainen, er zijn al diverse tips gegeven. Als het paard gewend is zelf naar de wei te lopen gewoon voorlopig even zelf laten gaan. Dat lijkt me beter dan vaker bevestigen dat een mens hem toch niet tegen kan houden als hij weg wil. Dus trainen in de bak of in de wei of zo, niet tijdens het naar buiten zetten. Dat komt pas als hij geleerd heeft fatsoenlijk mee te lopen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:55

TS, je zegt dat je schoonzus hem dit gedrag heeft aangeleerd door hem los te laten zodra hij op het zand komt. Dit zou heel goed kunnen. Het paard is dan niet ongehoorzaam oid, hij denkt dat dit is wat van hem wordt verwacht + dat vrijheid en gras altijd een sterke beloning is voor een paard. Wanneer er trouwens voer klaarligt in de stal wanneer het paard op stal gaat, wordt het gedrag die kant op ook beloond. Misschien pas voeren wanneer het paard op stal staat?

Iedereen die denkt dit met kracht of geweld op te lossen, dat gaat je niet lukken. Het paard is altijd sterker.. En een praam gaat je praktisch niet lukken, maar zal ook niet het gewenste effect hebben. Met een praam kan je het paard niet leren dat wegrennen niet de bedoeling is.

Probeer eerst er achter te komen wat het is dat dit paard triggert om te gaan rennen. Vraag je af hoe het paard is op andere plekken waar zand op de grond ligt (bak/paddock)? Komt het gedrag dan ook voor of is het echt alleen specifiek de zandweg naar de wei en de ingang van het stalgebouw? Film het gedrag een keer en kijk het rustig terug. Bekijk het paard: loopt hij al met een versnelde of verkorte pas de laatste meters en, zo ja, vanaf wanneer begint die versnelling dan? Begint het gedrag op een bepaalde afstand tot de wei (waarschijnlijk niet, want je wisselt van weide), bij het voelen van zand onder de (voor)voet(en) of is het stiekem toch iets dat de begeleider doet op dat moment? Ga je anticiperen en alvast met meer druk op het halster proberen het paard tegen te houden?

Zodra de precieze trigger bekend is kun je die heel gericht aanpakken en dan ben je al een heel eind op de goede weg. Als je wilt kan ik je hier bij helpen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:18

Hij heeft geleerd om op dat moment dat gedrag te vertonen.
Nu is het aan jou om het hem af te leren. Hier is een hoop handigheid en inzicht nodig, omdat je hem steeds een stapje voor moet zijn. Te laat is ook echt te laat.

Als tip: doe het touw aan de ring aan de binnenkant van het halster. Zorg dat het hoofd naar jouw you gedraaid blijft. Wanneer het paard wilt rennen trek hem naar je toe op een volte met een flinke brul erbij. Een paard kan niet hard vooruit wanneer zijn massa niet recht is.

Mocht dit niet helpen, hengsten ketting om zijn neus en op het moment dat hij weer wilt gaan een flinke ruk en in z'n achteruit zetten.

Tip 3.. Oefen het wandelen en achteruit lopen veel. Wees consequent en zorg ervoor dat de anderen het niet meer op die manier doen zoals ze deden.

Snoepjes en achteruit de stal en wei in vind ik probleemontwijkend gedrag. Tenzij je op deze manier niet lukt en niemand hebt die je kan helpen zou dat wel een oplossing kunnen zijn.