Edit: Vergeten om er bij te vermelden, de weide en Shetlanders zijn van een goede vriendin van mijn moeder. Die vriendin heeft juist gevraagd of ik die Shetlander mak wilde proberen te maken. Gelukkig heb ik zelf hersens gekregen en zou ik nooit zomaar aan paarden van iemand anders komen.
De 2 pensioenpaardjes van mijn moeder zijn ongeveer 2 weken terug verhuisd naar een 24/7 weide met schuilstal en stallen voor heel slecht weer oid. De paarden zijn een kwpn'er van 28 en een draver waarvan niemand weet hoe oud. Ze lopen nu samen met 4 Shetlander merries waarmee het goed klikt. (Er zijn een stuk of 8 weilanden, de paarden staan samen in 1 weide en de Shetlanders staan samen in 1 weide. Ze kunnen elkaar wel zien en heel dicht bij elkaar maar niet snuffelen doordat er een stroomdraad hangt.) Echter viel me al snel op dat er een Shetlander is die zich heel erg op de achtergrond hield.
Nu is de situatie zo: ik ben een paar keer op de grond gaan zitten met brokjes, de 3 shetlanders zaten gelijk op schoot maar de andere bleef er achter staan. Ook tijdens het voeren werd ze weggeduwd door de anderen waardoor ze iets dunner is. Lees niet dik maar ook niet dun. Toen probeerde ik haar een keer te aaien maar zodra ik mijn hand maar uitstak sprong ze gelijk weg. Nu ga ik iedere keer bij haar zitten met brokjes. Ze komt steeds vaker naar me toe maar hij eet de brokjes nog niet uit mijn hand. Ze eet de brokjes alleen als ik ze op de grond leg. Ook aaien is nog niet mogelijk want dan staat ze gelijk aan de andere kant van de weide. Tegenwoordig komt ze wel aanlopen als ik kom en lijkt ze iets meer zelfvertrouwen te hebben tegenover de andere merries.
De vraag is dus of ik op deze manier haar vertrouwen ga winnen. Ze heeft volgensmij nog nooit een halster om gehad en ik ben benieuwd hoe dat gaat als de hoefsmid komt als je haar niet eens kan aanraken.. De pony is overigens niet van mij en ik weet niks van haar achtergrond. Ik schat in dat ze rond de 2 jaar is. Ik zal van de week even een foto maken