Paard met gebruikshandleiding verkopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Paard met gebruikshandleiding verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 09:15

Afbeelding

I have heard this story so many times so I am going to address it again. Behavior is behavior when it comes to animals or humans. Behavior is molded and changed by outside enfluence. The "learning" moment for a horse is on THE RELEASE OF PRESSURE" for example: When you are training to back up and your horse gives you two steps you drop your reins and loosen the pressure immediately so he is rewarded for the correct behavior. Release the pressure at exacltly the right time and he will understand "when I walk backwards..the pressure stops." Now if you are trying to back him up and he is braced against you, head in the air, fighting it and you at that moment release the pressure then you just taught him "OH if I put my nose in the air and fight it then I get relief from pressure."
Another thing that you need to remeber is every time you ride your horse.,, he is learning something about the relationship between you and him. Your horse does not need a friend.. he needs a leader. The only relationship a horse understands is leader/follower and if you are not the leader then HE WILL BE. My Dad taught me that every time my horse wants to do something that is his idea...then immediately make him do the opposite. If he walks off 4 steps after you stopped him then immediately back him up 4 steps. If he tried to turn left on his own then make him turn right. etc.
A horse that is allowed to take small liberties and is not corrected for tiny things is slowly taking away your leadership. They are testing to see if they can take over the lead position in your relationship. Those tiny things turn into huge things and suddenly you own a horse that scares you. HORSES respect the leader and feel SECURE when they have a STRONG leader.
Remember WHOA MEANS WHOA not "ok sweetie we are gonna whoa now but if you want to take a couple extra steps after I say whoa then thats ok with me cuz your my baby smooch smooch"
NO!!! You cannot LOVE them into behaving. You have to be a strong and confident herd leader and you will have an obediant and secure horse!
Save "affection" for non-working times. For "off duty" times. Grooming is the best affection after a good days work!
RIDE SMART AND SAFE~~
fb: Donna Gardner-Hale --> ‎CENTRAL VALLEY GENTLE HORSES FOR SALE

Toevallig kwam ik bovenstaande net tegen op fb. Geschreven door iemand aan een random verkoopssite voor paarden via facebook.
Het past perfect bij hetgeen waar ik al enkele weken mee bezig ben.

3 jaar geleden ben ik via via in aanraking gekomen met een verwaarloosd en niet correct behandeld paard. Heeft ongeveer 1,5jaar nodig gehad voordat ie terug helemaal gezond was.
Mentaal is echter een ander verhaal. Hij is al van zeer ver gekomen en op sommige dagen is het een voorbeeldpaard en merk je er helemaal niks aan. Maar dat kan de dag erna een heel ander verhaal zijn. Hij heeft een gebruiksaanwijzing en ik vrees dat dat altijd zo zal blijven.

Eind 2015 dacht ik het perfecte baasje gevonden te hebben, maar niets bleek minder waar.
Op een week tijd ging hij van 200% trailermak naar niet eens meer in de buurt van de klep te willen komen. Verdere details wil ik hier ook niet online gooien.
Enorm slechte ervaring dus zowel voor mij als voor het paard. Hij heeft dan ook terug enkele weken nodig gehad om terug tot zichzelf te komen. Dat wil ik deze keer vermijden natuurlijk.

Ik ben er van overtuigd dat het voor de juiste persoon het ideale paard is. Maar de vraag is uiteraard, hoe vind ik die persoon?
Vorige keer heeft hij 5 dagen online gestaan en ik had over de 50 reacties. Terwijl in de advertentie ook al duidelijk gemaakt werd dat het om een moeilijk paard ging.
Ik wil niet elke week 5 mensen die eens willen komen kijken en rijden. Ik wil niet tegen 30mensen het gehele verhaal doen en al zijn 'problemen' bespreken.
Dan zijn er nog die mensen die reageren op elk paard dat te koop staat en een hele hoop mensen waarvan ik weet hoe ze omgaan met hun paarden of wat voor ruiter ze zijn. Hoe handel je zoiets af?

Veel te weinig mensen begrijpen wat paarden ondervinden bij verandering. Als je alleen al de topics hier op bokt bekijkt hoeveel mensen die schrikken dat ze problemen hebben/krijgen met hun recent aangekocht paard. Grotendeel van de mensen geeft het paard de schuld terwijl 99% in handen van de ruiter ligt. Iedereen loopt tegen problemen aan, maar het gaat er vooral om hoe je die oplost.

Ik kijk er echt tegen op om de advertentie online te zetten. Maar dat is uiteraard alleen het probleem verschuiven. Ik weet niet helemaal wat ik met dit topic wil bereiken, ik hoop op ervaringen van soort gelijke situaties. Sowieso vond ik het een interessante foto en tekst om te delen met jullie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:20

Hard misschien.. Maar is het dan niet eerlijker om hem te laten gaan?

Niet veel mensen nemen de tijd die jij genomen hebt voor dit paard.. En veel mensen nemen "probleempaard" met een korrel zout..

Om eventuele ongelukken (voor zowel paard als toekomstige eigenaar) te vermijden, zou ik toch eens alles heel goed gaan overwegen..

(het kan zijn dat ik je tekst "te zwaar" lees/opvat, in dat geval mijn excuses)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-04-16 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: bericht leesbaar gemaakt door zo veelmogelijk foutjes uit de tekst te halen

Amikaa

Re: Paard met gebruikshandleiding verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:27

Is hij aan de hand wel braaf? In dat geval zou je een fijne plek voor hem kunnen proberen te vinden als je hem adverteert als weidemaatje?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:34

Wat voor gebruiksaanwijzing heeft hij dan?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:44

Tsja... Ik herken het wel... Ik heb een paard met gebruikershandleiding... (ik heb hem nu 19 jaar, paard wordt in mei 23) Voor de juiste persoon een toppertje die voor je door het vuur gaat... Bij de verkeerde persoon een potentieel gevaar voor zichzelf en anderen...

Het resultaat hiervan is dat ik lang geleden al de beslissing genomen heb dat dit paard niet weg gaat... Ik wil niet op mijn geweten hebben dat er ongelukken gebeuren (voor zowel mens als paard). Ik wil ook niet op mijn geweten hebben dat het dier de handel in gaat en van hand tot hand gaat omdat hij geen duidelijk leiderschap krijgt en dus leip gedrag gaat vertonen. Dit dier blijft dus zolang als dat het mogelijk is bij mij, indien dat om welke reden dan ook niet meer gaat, dan gaat hij naar de slacht.

Ik weet uiteraard niet hoe "erg" jouw paard er aan toe is... Maar van gesleep van hot naar haar en geklooi wordt geen enkel dier gelukkig, zeker een probleempaard niet... Het kan uiteindelijk goed uitpakken, maar het kan ook zijn van niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:44

Het lastige in de verkoop is denk ik het verschil tussen 'echte' probleempaarden, en paarden die door relatief onervaren ruiters als probleempaard/moeilijk worden neergezet.
Ik weet van mezelf dat ik niet de ervaring heb voor een paard met serieuze gedragsproblemen, maar ik weet ook dat ik behoorlijk wat ervaring heb en een iets moeilijker paard wel aankan. Toen ik een paard ging zoeken, ben ik dus ook gaan kijken bij paarden die beschreven werden als moeilijk. Hoewel het om andere redenen niet klikte, heb ik bij geen enkele van die paarden moeilijk gedrag ontdekt, alleen heel bange onervaren eigenaars en paarden die daar op reageerden.

Wat ik dus zou doen áls je dit paard wil verkopen (want als hij zo kan omslaan zoals je met de trailer omschrijft, wil je dat dan wel?) is een super duidelijke advertentie maken. Maak de advertentie maar 'onaantrekkelijk', zodat alleen mensen met serieuze interesse reageren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 09:48

Hem hier gewoon laten lopen op de wei kan ik ook. Maar daar wordt hij echt niet gelukkig van. Hij wil heel graag werken.

Hij is braaf, zowel aan de hand, als onder het zadel, als op de trailer, als op verplaatsing, op stal of in de weide.
Maar sommige dagen staat hij precies onder elektriciteit. Dan staat hij om de 1 of andere reden onder spanning en elke beweging die hij niet verwacht veroorzaakt paniek. Ontploffen doet hij al lang niet meer. Maar kleine angstreacties heeft hij dan op het minste. Komt vooral naar voor in het opzadelen (hier is vroeger het probleem ook begonnen, opzadelen en opstappen).
Sommige dagen kom je in zijn stal om hooi op te hangen en vliegt hij naar de hoek van de stal. Andere dagen haalt hij het hooi uit je handen.
De slechte dagen worden steeds minder en minder. Zeker als hij een goed ritme heeft en veel aan het werk is. Maar ze zijn er wel.
Zo zijn er nog wel 10 dingen die ik kan bedenken.

Onder het rijden moet je ook met hem aan het werk. Anders vind hij wel interessantere dingen, zoals de paarden buiten, of een wit vlekje op de muur dat hem gaat opeten.

Het gaat er vooral over dat je correct moet reageren als hij weer zo'n momentje heeft. Als je op die moment fout reageert dan heb je enorm veel werk om het vertrouwen te herstellen.

Blijheid, ik denk dat ik het probleem al veel erger beschrijf dan dat het in werkelijkheid is. Maar dat wil ik ook. Want dat het probleem nu bij mij zo klein is, wil niet zeggen dat hij bij nieuwe mensen op een andere locatie weer niet eerst moeilijker wordt.

Het grote probleem met de trailerverhaal is dat de nieuwe eigenaar het paard bekeek als koppig en haar uitlachen etc. Ze hem dan geladen hebben met veel volk en een longeerkoord..
Tjaa.. als je zoiets doet met een moeilijk paard moet je niet verwachten hem de volgende keer er nog op te krijgen.
Dus dat trailerverhaal heeft niks met omslaan van het paard te maken wel met onbekwame mensen die denken iets van paarden te kennen.

Neon, heb je absoluut gelijk in hoor. Maar ik heb hier al een paard dat noooit weg gaat. En zoals ik al schreef heb ik er wel vertrouwen in dat er iemand is die wel met hem aan de slag kan en wil.
Verkopen brengt altijd risico's mee... ik kan ze alleen maar proberen zoveel mogelijk te beperken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:13

Lastig! Je kan overwegen om iemand verplicht een paar keer laten komen zodat jij een inschatting kan maken van iemands inzicht. Daarbij ook moeilijke situaties opzoeken, zie het als een 'sollicitatieperiode'. En alleen als zoals jij als het dier er een goed gevoel bij hebben het dier mee te laten gaan.

Laten verpieteren is idd zonde, helemaal omdat het bij een goede eigenaar erg haalbaar klinkt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:23

Mijn moeilijk paard is verkocht op een moment dat ze niet te koop stond.
Dus er komt vast wel een baasje langs die haar waard is.
Mijn moeilijk paard was op zich braaf maar liet zich moeilijk bewerken en rijden. Ging makkelijk aan de staak. Als ze gewoon haar ding mocht doen was er niets aan de hand.
De nieuwe eigenares had haar ook gekocht om haar met losse teugel te rijden en wandelen. Alleen gaan wandelen was ook wel een uitdaging. Maar de klik was er.
Dit ging een tijdje goed, totdat de nieuwe eigenares vond dat ze ook maar een dressuurproefje moest lopen. Paard is gigantisch in de staak gegaan en heeft geleerd om te bokken. Iets wat ze vroeger niet deed.
Nu ondertussen hebben ze met goede instructie toch al veel bereikt, ze kan er een proefje mee rijden, springen, wandelen. En eigenlijk veel meer dan dat ik er mee kon. Dus uiteindelijk is dat verhaal wel goed gekomen.
Ik denk dat je zeker wel kan verkopen, maar dat je het geduld moet hebben totdat de juiste persoon langs komt. Helaas kun je dat wel niet op voorhand weten wie ideaal is. Al kun je wel al kaf van het koren onderscheiden door een degelijk gesprek.
Waarom wil iemand het paard met gekende problemen kopen? Zien ze het als een uitdaging, nemen ze je niet serieus. Willen ze een koopje doen?
Verder kunnen paarden positief als negatief veranderen bij een nieuwe eigenaar. Mijn uiterst makkelijk paard die ik had verkocht was een stuk moeilijker bij de nieuwe eigenaren. Ze was een ideaal paard als eerste paard. Ik had ze gekocht als manegemeisje en kon haar zelf laten laden, zonder enige moeite. En een jaar later zag ik haar terug op een clinic voor moeilijk te laden paarden. Het paard had bij wijze van spreken bijna heel de wereld gezien en was totaal niet moeilijk te laden. Maar blijkbaar waren er bij de nieuwe mensen toch problemen ontstaan. Terwijl die mensen veel meer ervaring haden dan ik zelf toen ik haar net had.
Toevallig staat er een moeilijk paard bij ons op stal die 10 jaar terug erg veel heeft meegemaakt.
Het paard heeft een tijdje op de wei gestaan en is dan gekocht geweest door ook redelijk onervaren mensen. Helemaal goed gekomen. Paard is gelukkig en veel problemen zijn beter of helemaal verdwenen.

Als ik je verhaal lees denk ik dat de ideale eigenaar voor dit paard een jong iemand is die al enige ervaring heeft. Maar ook niet te veel. Klinkt raar maar een onbezonnen kijk op het gedrag van dit paard is volgens mij beter dan iemand die vanalles uit de kast zal halen om hem te laten wennen en desensibiliseren.
Gewoon een team worden, en elkaars fouten voor lief nemen.
Hij is niet gevaarlijk lees ik? Dan moet dat toch perfect lukken.
En loslaten. Niemand zal het paard verzorgen en benaderen zoals je dat zelf doet. Als je de juiste mensen weet te vinden hoeft dat ook niet erg zijn. Maar eerst even filteren, mensen die alles op het paard steken heb je niet nodig met dit paard.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:24

Tsja mijn pony is volgens de vorige eigenaren ook moeilijk, heb nog nooit zo'n brave pony gehad zolang je maar duidelijk bent.
En ik denk dat daar een groot deel van het probleem ligt, paarden die de stempel moeilijk en gevaarlijk hebben gekregen terwijl ze dat niet zijn en mensen denken al snel dat ze moeilijk wel kunnen handelen of dat moeilijk dus eigenlijk betekend dat de vorige eigenaren het moeilijk maakte.

Zou vooral de tijd nemen voor de verkoop en vooral ook niet jan en alleman uitnodigen. Leg ze eventuele probleem situaties voor en vraag hoe zij denken wat de beste reactie zal zijn.
Ik denk dat je in deze sowieso heel erg je gevoel moet gaan volgen.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:34

Mischien een opsie om een verzorgster te zoekken die instaat voor over nemen als de klik er is.

Zo kun jij zien hoe het tussen de ruiter en het paard gaat en kunnen de mensen zelf ook wennen aan het paard en kunnen jullie van elkaar leren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:39

Hier heb ik heel veel aan!

Hij is niet gevaarlijk, als hij schrikt zal hij nog altijd je persoonlijke ruimte respecteren.

troi, dat sollicitatie idee had ik inderdaad ook. Iemand die met 1 keer proefrijden hem wil meenemen, daar ga ik niet op in. Kan me voorstellen dat er veel mensen daar geen zin in hebben, maar dat is dan hun probleem. Fijn dat jij dat ook aandraagt.

Voor mijn gevoel moet het echt goed zitten. Maar dat vind ik best moeilijk, zeggen tegen iemand dat ze hem niet mogen kopen omdat ik het niet goed vind.

Lianne, heb al 10 advertenties gehad voor verzorgers. Maar die zijn hier niet te vinden. Er zijn hier zoveel westernmaneges in de buurt dat daar geen nood aan is. Als er zo iemand zich zou aandienen dan vind ik dat een prima oplossing, maar die hoop heb ik al opgegeven.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:40

Je beschrijft precies wat er bij ons is gebeurd. Mijn verzorgpony (quarter) stond vorige zomer te koop maar er zit ook een aardige gebruiksaanwijzing bij. Ze heeft enorme singelangst en kan van een voorbij waaiend stukje plastic totaal in paniek raken en helemaal in haar eigen wereld zitten. Echter is dit al ruim 2 jaar allemaal niet meer gebeurd. Ook aansingelen gaat nu zonder probleem.

Er kwamen een moeder en dochter kijken die een braaf paard zochten. Ze hadden nog maar weinig western gereden en zochten een leerpaard. Dit is zij absoluut niet maar ik kan er mee lezen en schrijven en zolang alles via een vast schema verloopt is er niks aan de hand. Ze hebben dan ook uiteindelijk de merrie gekocht omdat ze niet geloofde hoe ze kon zijn. De eerste keer opzadelen daar is ze achterover geklapt en heeft ze ruim 10 minuten in blinde paniek en onbereikbaar door de bak gerend. Uiteindelijk is ze weer terug gekomen en nu is alles weer normaal.

Er is door ons dan ook besloten dat ze voorlopig niet meer weg gaat. Het is enorm moeilijk om iemand te vinden die geschikt is voor zo'n paard. Vaak zien mensen niet is hoe een paard kan zijn als ze het op het moment zelf zo braaf zijn. Misschien is het een idee om een standaard berichtje te maken die je naar de geïnteresseerde kan sturen en wie dan nog steeds wil geïnteresseerd is uitnodigen.

Misschien komt het perfecte baasje opeens op je pad, misschien duurt het nog een jaar. Het blijft moeilijk om in te schatten waar een paard het beste terecht komt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:42

Kirr, wat het makkelijker maakt om de verkoop af te blazen als je geen goed gevoel hebt is voor je het gesprek begint al aan te geven dat je op zoek bent naar de juiste persoon voor het paard. En dat de kans er in zit dat je weigert te verkopen als ze volgens jou niet de juiste mensen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:48

Hm wat je beschrijft klinkt voor mij absoluut niet als moeilijk..ik denk wel dat het goed is om een goede selectie te maken van de mensen die je laat komen en inderdaad ook waarom ze op het paard af komen. Vaak moet een nieuwe combinatie ook even zoeken naar een manier om met elkaar om te leren gaan en dit kan wel een half jaar duren. Wellicht kun je de nieuwe eigenaren ondersteunen met advies etc als ze tegen problemen aan lopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:52

Bente_sat, dat is inderdaad een groot probleem. Als ze komen kijken en het paard gedraagt zich voorbeeldig, dan geloven de mensen al niet meer dat er iets mis mee is.
Ja alsof je zulke dingen verzint om de verkoop extra te bemoeilijken. :+

Probleem is ook vaak de prijs. Je kan/wil geen hoofdpijs vragen maar dan krijg je weer van die mensen die voor weinig geld een paard willen. Of die zeker zijn dat ze dat probleem direct opgelost hebben.

ChocooPrins, dat is inderdaad wel een slimme tip. Van dat op voorhand al duidelijk te communiceren.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:57

Ja klopt! Wij vroeger er inderdaad ook geen hoofdprijs, zeker niet voor een reining gerichte cremello quarter waardoor er toch een ander soort mensen op reageren dan die je zelf graag ziet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:58

Mijn merrie is precies zo.
De ene x is de rust zelve en de andere x kan ze "paniekerig"/opgewonden zijn.
Maar zal je altijd respecteren qua omgang, je nooit omver kachelen.

Gisteren zette ik haar buiten en stond ze rustig te wachten op de rest, vandaag stond ze te stuiteren voor het draad en te snuiven omdat ze moest wachten op de rest.
Maar ze is braaf zodra ik haar vastpak, wel "druk" maar altijd handelbaar.

Ze heeft een pokke hekel aan de hoefsmid (als hij langs haar stal loopt probeert de hem altijd te happen/boos kijken enz).
Maar zodra zij aan de beurt is (kijkt ze wel wat nukkig) maar ze werkt super mee en is heel braaf.

Mijn dochter kan alles met haar en loopt braaf rondjes met haar door de bak, vergeeft veel van haar.
Maar bij volwassenen die haar wel even willen rijden kan ze "heftig" reageren.
Nooit gemeen, nooit iemand eraf gooien ofzo, maar wel echt een merrie.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:00

Mijn vriend heeft ook zo'n paard. Bij hem inmiddels goed te doen maar soms nog steeds maf. Beest is ook echt groot en fors, niks aan te houden als hij gaat. Hij heeft er toen het paard jonger was meerdere biedingen op gehad omdat het een heel gaaf dressuurpaard is. Toch heeft hij hem gehouden.

In de verkeerde handen laat dit paard zich o.a. achterover vallen en dat begint al bij het opzadelen en wordt erop niet beter. Dat wilde hij niet op zijn geweten hebben.

Wel echt een heel lief dier. Op de 'goede' manier ook echt heel fijn te rijden, maar hij heeft nog steeds slechte dagen. Dan blijftie gewoon in de wei.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:09

Het spijtige is dat niet veel mensen weten hoe ze correct een paard horen om te gaan. Je zal vroeg of laat wel iemand vinden die dit wel weet en interesse heeft in het paard, maar dat kan even duren. Duidelijke communicatie vooraf en achteraf zal dit sneller mogelijk maken. Zeker duidelijk zijn in je verwachtingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:20

Mijn ervaring met paarden met een handleiding is beperkt in de zin van het aantal paarden. Een van die paarden is wel toevallig mijn eigen exemplaar. En wat heel duidelijk bleek, niet alleen bij die van mij maar ook bij zijn broers en zussen, is dat ze zelf hun mens uitkiezen.

Die van mij heeft niet alleen een sterk karakter en een (te) goed stel hersens. Hij heeft ook wat dissociatieve trekjes. Hij overschreeuwt zijn emoties en/of sluit zich af. Opgelopen bij zijn vorige eigenaar en voor mij best een klus aangezien hij mijn eerste paard is. En ik ben elke dag blij dat hij bij mij is, hij mag nooit meer terug naar die mensen. Een paard verkeerd lezen kan inderdaad voor meer schade zorgen dan je wil en is gewoon zonde van het paard.

En het klinkt stom maar hij past juist zo goed bij mij omdat ik precies zo ben. Ik herken wat hij doet en ik snap waarom, ook al is bij hem de oorzaak anders dan bij mij. De reactie is wel het zelfde.

Dus wat ik erover zou willen zeggen is: laat je paard aangeven bij wie hij wil zijn. Daar geloof ik echt in. Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet om hem nu te koop te zetten, na zo'n eerdere verkeerde ervaring. Aan de andere kant: duidelijk verhaal er bij en wie weet vindt de juiste ruiter hem dan. Zoiets kun je niet afdwingen, het klopt of het klopt niet. Tot die tijd staat hij zo te lezen niet in de weg. De juiste ruiter zal zich op het juiste moment aandienen.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de tekst voor je advertentie zou worden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:25

Hier staat er ook zo eentje :-). Omschreven als krankzinnig. Hij is gewoon zo, geen goede en slechte dagen, gewoon altijd hypergevoelig. Het heeft even geduurd eer hij mij vertrouwde (heb er een gouden paard aan). Rijden gaat het hem voorlopig niet worden wegens paniekreacties op elke vorm van druk en ik ben mijn leven nog niet beu (springkonijn van 1m78).

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:31

Ik zou voor eventuele testritten ook aangeven dat je echt alleen genoegen neemt met een eigenaar die het beste bij hem past, en aangezien het jouw paard is kan je je eisen best hoog houden. Heeft niemand zaken mee. Paard zal zelf wel duidelijk maken met wie het al dan niet klikt. Je kan ook vragen om sowieso een 2e en/of 3e keer terug te komen, omdat paard net van dag tot dag anders kan zijn. Als de klik echt blijft kan je eventueel zijn "slecht" gedrag eens trigerren, en dan kijken hoe ze er dan mee omgaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:42

Misschien is het een optie om (maximaal) bv 3 maanden testrijden aan te bieden, en dan wel op jouw locatie. Dat beperkt de actieradius wel van je potentiele kopers, anderzijds zijn er legio mensen die hun paard een paar maanden elders in training zetten bv, dus je paard een tijdje wat verder weg hebben staan is niet onoverkomelijk. Die drie maanden geeft jou de kans niet het paard maar de nieuwe eigenaren te trainen. En zie je na een maand al dat het wel goed zit, des te beter, dan kunnen ze 'm meenemen. En mensen die niet die moeite willen nemen, wil je misschien sowieso je paard niet aan verkopen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 23:12

Ik reageer hier ook even.

Zelf heb ik meerder paarden gekregen omdat de eigenaar er problemen mee had, en kreeg ik de 'taak' ze te verkopen. De helft van die paarden was niks mis mee maar de eigenaar begreep ze niet, de andere helft was wel een paard met problemen en moeilijk herplaatsbaar.

Ten eerste vind ik het belangrijk om eerlijk te zijn en alles te vertellen, ook alle moeilijke punten. Dan valt de helft van de geïnteresseerde al af. Klinkt heel simpel maar de neiging is er snel om kleine dingetjes weg te laten omdat het anders wel heel erg lijkt. Der zijn meerdere mensen wezen kijken maar als ik het gevoel had dat het niet klikte liet ik ze ook niet rijden, puur omdat ik geen tientallen proefpersonen erop wilde hebben wanneer het hoogstwaarschijnlijk toch niks werd. Als kijker alle 'mankemenfen' accepteerd en er een klik was gaf ik paard drie maanden op proef. Ik heb er een keer eentje terug gekregen, maar liever dat hij weer van plek moet veranderen naar mij toe dan dat paard de handel in verdwijnt. Aangezien je een paard verkoopt met gebruiksaanwijzing is de kans groter dat het later toch niet blijkt te gaan en ze van paard af willen. Verder als de mogelijkheid er is zou ik nieuwe eigenaar kennis laten maken met paard bij jouw thuis, dus een aantal keren laten komen en proberen. Ik vond dit zelf ook ontzettend fijn omdat ik het gevoel had dat die persoon er echt voor ging en ik ook zelf kon zien hoe het ging en of het werkte.

Klinkt heel veeleisend maar liever veel tijd en een goeie plek dan snel verkocht aan de eerste de beste... heb wel eens een paard 1.5jaar te koop gehad en heb der veel geld aan verloren, maar ben zo ontzettend blij met de plek waar hij terecht gekomen is en dat is t waard...