Dringend hulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fraisje

Dringend hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:27

Hoi iedereen,
Ik rij al 6 jaar paard maar ik ben sinds kort veranderd van manege.
Er is een paard en hij rijd mooi en elegant maar ik heb een groot probleem.
Omdat ik zo graag op hem rij wil ik op geen enkel ander paard meer. <3
HET PROBLEEM
Hij schraapt en stampt altijd met zijn voeten en omdat hij gigantische voeten heeft Ben ik bang aan het worden ik Ben de enige in mijn groep die ermee rijd omdat de meeste bang van hem zijn of hebben een ander lievelingspaard.

HEBBEN JULLIE TIPS OM HEM TE LATEN STOPPEN MET SCHRAPEN ???
Of is er misschien iets mis met zijn hoeven ofzo ?

PS: ik heb al hulp gevraagd maar diegene uit mijn groep zijn bang van hem en de leraar zegt als ik op hem wil rijden moet ik hem ook alleen opzadelen

Alvast bedankt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:31

Het is een manege paard- meestal kun je alleen verandering aanbrengen als iedereen hem goed corrigeert, en dat is op een manege vaak niet zo.

Misschien is het beter je vraag te stellen aan je instructrice / manege eigenaar

Edit: want die zouden het paard goed moeten kennen

cissy

Re: Dringend hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:44

Toch naar je leraar stappen en hem vertellen dat je angst hebt en of hij je wil helpen. Daar is hij voor om jou dingen te leren!
Wil hij niet helpen dan is het geen goede leraar.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:56

Op zich is schrapen geen aanvallend gedrag. Je moet goed opletten voor zijn rondvliegende voeten maar hij zal je er niet bewust mee pijn willen doen. Hij heeft dit geleerd omdat hij ergens onbewust beloond is voor dit gedrag, bijvoorbeeld doordat iemand wegliep en hij daardoor niet hoefde te rijden. Manegepaarden zijn daar vaak erg handig in.
Kun je hem wat hooi geven als je hem poetst en opzadelt? Dan is hij afgeleid en zal hij het minder snel doen. En verder: zo veel mogelijk dit gedrag negeren en hem juist belonen als hij het niet doet.

Fraisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:39

Ik vroeg al eerder hulp aan mijn leraar maar hij heeft al verschillende keren het paard opgezadeld en bij hem doet hij het niet en ik Ben al verschillende keren geschopt door hem met andere pijnlijke resultaten

Fraisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:43

En mijn instructeur is een goede instructeur maar ik Ben gewoon te koppig om een ander paard te bereiden

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:02

Dat het paard niet schraapt bij je instructeur zegt al heel wat. Paarden hebben een leider nodig, iemand die weet wat hij doet en de kudde kan 'laten overleven'. Dit paard heeft dus wel degelijk respect voor jouw instructeur aangezien het paard dit gedrag niet bij hem laat zien. Jij zult dus op je strepen moeten gaan staan en het paard laten weten dat jij niet van dit gedrag ben gediend. En vooral niet stoppen met poetsen of opzadelen als het paard gaat schrapen. Hierdoor leert hij/zij dat wanneer het schraapt jij stopt met waar je mee bezig bent. Vraag hulp aan je instructeur over hoe je dit gedrag kunt laten verminderen.

Daaaphxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:20

Aan de ene kant ben ik het eens met bovenstaand bericht. Aan de andere kant moet je je afvragen of het eerlijk voor het paard is om door de ene afgestraft te worden, waar het door een ander geaccepteerd wordt. Dat is het lastige aan manegepaarden, een ieder gaat er anders mee om waardoor het in mijn ogen voor een paard heel verwarrend is.

Ik zou je mee willen geven niet bang te zijn, maar wel altijd oplettend te blijven. Als hij schraapt zou ik hier geen aandacht om geven, want dat is volgens mij in principe waar hij om vraagt. Als jij hierop reageert, boos of lief, krijgt hij dus waar hij om vraagt : aandacht. Negeer je dit, dan zal hij al snel doorhebben dat hij er niks mee opschiet.

Succes en veel rijplezier met je lieveling!

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:12

Fraisje schreef:
En mijn instructeur is een goede instructeur maar ik Ben gewoon te koppig om een ander paard te bereiden

Ik zou Ben ook niet bereiden, het is je lievelingspaard, toch? Die wil je toch niet in een stoofpotje op je bord terugzien?

On-topic: je zegt dat je al een paar keer (per ongeluk) geraakt bent, en dat je een beetje bang bent geworden. Maar dat je Ben van je instructeur toch alleen moet opzadelen. Dan heeft je instructeur dus nog niet helemaal begrepen wat het probleem eigenlijk is (dat je bang bent geworden, dat je wel heel graag wil, maar niet weet hoe). Zadel Ben dus eens op terwijl je instructeur erbij toekijkt, dan ziet hij wat er gebeurt. Misschien kan hij je dan vertellen hoe je Ben moet corrigeren.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:35

deed je paard het vanaf het begin dat jij er was al? of is hij er pas net mee begonnen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:38

Manegepaarden zien meerdere mensen op een dag, de een straft het af en de ander laat het er bij zitten. Dit valt niet zo makkelijk af te leren, alleen als iedereen het op afstraft.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:27

Het kan erg lastig zijn wanneer je bang bent.
Ik heb zelf erg veel respect voor paarden en ben niet al te doortastend wat me helpt is met halster vastzetten.
En er zijn een paar paarden waar het met een leider erbij wel lukt maar niet alleen.
Soms is het de tijd die maakt dat ik een paard leer vertrouwen.

( met de meesten gaat het gewoon goed hoor ;-) )

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:19

Is er een specifiek moment of handeling waarbij hij schraapt? Of is daar bij niets te zien?
Het kan gewoon verveling zijn, maar het kan ook een vorm van protest zijn.
Bij verveling is het eenvoudig, zorg dat hij zich niet meer verveelt.
Anders hangt het af van de reden van het protest.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:28

Je moet zelf altijd consequent omgaan met dit gedrag, aangezien je zelf al aangeeft dat het gevaarlijk kan zijn, maar bedenk je wel dat dit een manegepaard is, dus waar jij het 20 keer corrigeert, laat een andere ruiter het weer net zo vaak toe. Helemaal eruit krijgen zal dus lastig worden.

Fraisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:43

Ik ben de enige die erop rijd dus hij heeft geen kans om het te doen bij anderen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:48

Slimme manegepaarden weten na verloop van tijd prima bij wie ze wat wel/niet kunnen doen (tenminste, dat was lang geleden zo :-)). En als ik het goed lees, is het niet alleen schrapen maar toch ook wel schoppen. Consequent corrigeren, bv. direct een tikje met een springzweepje op z'n been als ie het doet. Daar overkomt 'em niks van en dit mag een paard gewoon niet doen.

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:21

vraag het aan je instucteur!

Lagoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:22

als je het aan het afstraffen bent wees dan consequent niet dat hij het de ene keer wel mag en de andere keer niet

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:58

Als je onzeker of bang bent zal het paard dit aanvoelen en zo blijven doen. Als je zelfverzekerd bent en hem ook zo benaderd zal hij niks doen. Bij de instructeur vertoont hij dit gedrag echter niet.

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:46

ik denk dat jou zal helpen om eens een aantal lessen te nemen in grondwerk, op deze manier leer je beter de paardentaal en omgang, en in mijn lessen leer ik je ook oefeningen zodat je zelf ook meer bewust wordt van je eigen lichaamstaal, en daardoor meer zelfverzekerd word. dit kan je met toepassen bij alle paarden.http://amorfatiequine.wix.com/amor-fati-equine