problemen op ponyclub.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nynketeun

problemen op ponyclub.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:39

Beste bokkers,
wij hadden vandaag voor het eerst na een half jaar weer les in de buitenbak. het eerste rondje ging alles goed maar daarna moest ik constant remmen en tikken geven. Het enige wat hij ook deed was bokken en steigeren. Echt heel smerig steigeren en bokken. En hij probeerd het ook steeds meer. Ik blijf over het algemeen wel zitten maar nu ven ik echt goed gevallen. En voordat mijn pony weer gevangen was had hij al meer dan 10 rondjes geraced en een aantal paarden uitgedaagd voor een wedstrijdje. Hij is een ruin en er rijd wel een hengst in de les. Is dat een probleem?

Alvast bedankt,

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:55

Ik denk dat je paardje gewoon even de lente in zn bol had. Het zou zomaar kunnen dat hij even een blije uitbarsting had. Dat hij andere paarden ging uitdagen is ook meer een teken van speels gedrag, niet gericht op jou kwaad doen. Ik denk dat het na een paar lessen wel over gaat.

nynketeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 09:05

Marit_P schreef:
Ik denk dat je paardje gewoon even de lente in zn bol had. Het zou zomaar kunnen dat hij even een blije uitbarsting had. Dat hij andere paarden ging uitdagen is ook meer een teken van speels gedrag, niet gericht op jou kwaad doen. Ik denk dat het na een paar lessen wel over gaat.

Zou kunnen maar in de binnenbak is hij wel heel rustig en in de buitenbak van de buren ook. Kan het misschien niet aan de paarden liggen waarmee we rijden? Er zit wel een hengst in de les!?

vuurneon

Re: problemen op ponyclub.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:09

Je hoort gewoon je paard onder controle te houden :) ongeacht of er een hengst bij zit of niet. Maar... Je zit op les om te leren natuurlijk, kwestie van wennen en trainen hoe je er het beste mee om kan gaan. Vraag je instructrice/instructeur ook om hulp daarbij :j
Vervelend dat je eraf bent gevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:11

Ik zou eerst pijn uitsluiten en niet de schuld bij anderen leggen. :)

_Tristan

Je zegt dat je veel moest remmen en tikken geven? Ik denk dat je paard niet meer wist wat je van hem vroeg en dan doen ze vaak dingen als steigeren en bokken. ( Wat vrij logisch is... Als een leraar twee tegenovergestelde dingen van jou vraagt denk jij ook; zoek het lekker uit. ) Een corrigerende tik geef je alleen om iets duidelijk te maken aan je paard, constant tikken heeft dus geen zin. Ik denk dat jullie hierdoor gebotst zijn.
Laatst bijgewerkt door _Tristan op 07-04-16 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Heeft de hengst uitdagend gedrag en rijdt deze hengst ook in de binnenbak mee?
Als deze hengst binnen ook mee rijdt en geen uitdagend gedrag vertoont naar de andere paarden kan het zijn dat jouw paard even ondeugend was.

Maar remmen en tikken geven snap ik niet helemaal, het ene moment wil je paard niet lopen dus een tik en het andere moment gaat hij te hard dus remmen?
Wat zei de persoon van wie je les had?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:16

Over het algemeen ligt het niet aan de paarden in je les, tenzij je echt van die zure paarden rond hebt lopen. Daar willen ze nog wel is op reageren, maar dat uit zich meestal niet in bokken. Gisteren was het zwaar onstuimig weer, waardoor veel paarden flink fris zijn. Dan is het ook nog de eerste keer buiten met misschien weer een nieuwe groep paarden, waardoor jij toch misschien onbewust spanning hebt opgebouwd.

Waarom hij dan wel rustig is in binnenbak en de buitenbak van de buren, daar rijden jullie al maanden, dit is weer een nieuwe omgeving. Omdat jij ook bekend/vertrouwt bent met deze omgeving, bouw jij ook geen spanning op onbewust.

nynketeun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:23

Bedankt allemaal voor de reacties.
maar mijn instructrice zei dat ik vooral gewoon voorwaarts moest blijven en als hij ging steigeren moest ik remmen om hem laag te krijgen. Er is geen reden om het in deze bak wel te doen want in de buitenbak van de buren rijden we ook nog maar 2 weken en daar heeft hij nooit iets gedaan. En de hengst die erbij loopt kan soms even uitdagende geluiden maken.
bedankt dat jullie proberen te helpen. Want ik wil dit probleem graag oplossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:30

Bij steigeren nooit druk op de teugels gaan zetten, dan kun je achterover klappen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:33

Steigeren juist voorwaards oplossen. Als hij wil gaan en je hem naar voren en opzij tegenhoud, dan kan hij alleen maar omhoog.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:35

nynketeun schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.
maar mijn instructrice zei dat ik vooral gewoon voorwaarts moest blijven en als hij ging steigeren moest ik remmen om hem laag te krijgen. Er is geen reden om het in deze bak wel te doen want in de buitenbak van de buren rijden we ook nog maar 2 weken en daar heeft hij nooit iets gedaan. En de hengst die erbij loopt kan soms even uitdagende geluiden maken.
bedankt dat jullie proberen te helpen. Want ik wil dit probleem graag oplossen!

Een paard kan alleen steigeren vanuit stilstand of bijna stilstand, dus je instructrice zegt het goed over het voorwaarts houden maar niet over het remmen als hij steigert. Dan juist naar voren rijden en handen laag houden. Zeker niet hard terug trekken, dan kan het paard inderdaad makkelijker achterover klappen.

Kijk het nog een keer aan in de les, persoonlijk denk ik niet dat het met de hengst te maken heeft, maar gewoon voorjaar in zijn bol.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:37

na een paar dagen is dat meestal wel over. zomer in zijn bol!
of eventueel een beetje krachtvoer minderen?