inloopstal gewend en wil niet op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeil

inloopstal gewend en wil niet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:27

Mijn tinker staat samen met dr maatjes de hele dag in de buitenbak, daaraan zit een inloopstal van 4 bij 3.50 meter.
ze kunnen dus 24/7 op stal of in de bak net wat ze zelf willen.

maar soms wil ik haar ook op stal kunnen zetten met de deur dicht, zodat ze op stal blijft. En dit wil ze dus niet. Op het moment dat ik de deur dichtdoe, word ze al onrustig maar het gaat goed, ik sta bij dr stal en ze kan gewoon met dr hoofd naar buiten kijken.

Op het moment dat ik dan wegloop gaat het mis... ze gaat steigeren, harde rondjes draven in de stal, ze wil eruit.. wanneer ik dan gewoon doorloop en er geen reactie op geef, gaat ze trappen en word zo paniekerig dat ik het eng vind worden en terug ga om haar eruit te doen. Daarna is er niks aan de hand, zolang ze dus maar niet op gesloten is...

Hoe kan ik het leren om mn tinker ook op stal te laten? Het is leuk en makkelijk een inloopstal, maar ik wil haar graag leren om ook een paar uur op stal te staan....

heeft iemand tips of adviezen?

truselientje

Re: inloopstal gewend en wil niet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:28

staat ze op dat moment alleen op stal? Probeer dan eerst eens met een maatje naast haar, zodat ze niet en op een vreemde plek is en alleen is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:30

Ik heb het geleerd door ze de stal met lekker eten te laten associëren. Gewoon steeds met voer even erin.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:30

Voer in de stal gooien en dan haar we in? Dan leert ze dat de stal niet perse eng is.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:32

Dr maatjes lopen dan in de buitenbak, die ziet ze gewoon lopen.. soms staan ze bij haar aan de andere kant van de deur.

iknleg voor die tijd lekker hooi erin, ze gaat lekker eten, en er is niks aan de hand. Het is echt als ik wegga en ze achterblijft op stal..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:37

Jij bent degene die het eng vind, je aarzelt om weg te gaan (laatje aan je paardje al merken dat er iets gaat gebeuren) en dan ga je om een hoekje kijken wat er gebeurt (je paardje is niet gek die weet, ruikt, hoort heus wel dat je nog in de buurt bent)

Als jij nu al een houding hebt van er is niets aan de hand dit is heel normaal, dan zal dat al heel wat schelen. Daarna moet je paardje het vertrouwen krijgen dat je terug komt, en dat ie weer naar zijn vriendjes mag, dus de eerste x kort en steeds langer....

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:39

Je hebt gelijk... ik vind het eng.. ben bang dat ze de stal afbreekt...

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:40

Je bent je paard nu aan het belonen voor slecht gedrag. Jij wilt dat ze op stal gaat, paard wil het niet. Paard gaat net zoveel herrie schoppen totdat jij haar weer komt halen. Dat is haar beloning.
Mijn advies, paard negeren. Hoe moeilijk het ook is. Zolang ze herrie schopt, blijf je uit de buurt. Als ze even stil staat (al is het maar twee seconden, direct er heen lopen. Je gaat belonen voor gewenst gedrag, het rustig stilstaan. Het paard moet leren dat herrieschoppen er niet voor zorgt dat jij terugkomt. Stel dat je paard weer herrie gaat schoppen als je naar haar doe gaat, dan draai je direct om en laat je haar weer in d'r sop gaarkoken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:44

Tja ze heeft nu geleerd dat als ze veel misbaar maakt haar baasje weer terug komt. Wil je dat doorbreken dan moet je echt door de zure appel heen en echt weggaan en pas weer terugkomen als ze weer rustiger is. Dat kan idd betekenen dat ze de stal afbreekt, je moet je afvragen of dat risico het je waard is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:01

Volledig eens met sakvis. Haar gewoon in die stal zetten en meteen zonder aarzelen weggaan. Haar drama negeren. Van de moment de ze kalmeert, even stilstaat, haar er meteen uithalen en zo stilaan opbouwen, ze moet dan steeds wat langer kalm zijn voor ze eruit mag

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:59

Ik herken je probleem. Het is echt een probleem. De mijne is door de staldeur heen gekomen. Letterlijk. Ik liep ook weg, hij moet er maar aan wennen en het gaat wel goed. Maatje ernaast. Nou mooi niet!!! Ik heb nu een kleine paddock ervoor gemaakt en hij kan in en uit lopen. Dat gaat goed. Misschien voor jou een optie?? Sommige paarden willen gewoon niet opgesloten worden en willen hun omgeving in de gaten houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:22

Omdat dit toch meer een gedragsprobleem is ga ik dit topic verplaatsen naar OPG

VSW → OPG

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 10:20

bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb er iemand bijgehaald, en mocht me er niet mee bemoeien ;)

Ze zette paardlief in de stal, gaf wat hooi en nadat ze wat aan dr hooi ging knabbelen, liepen we allebei weg. En ja hoor, het hinneken begon, het trappen begon het gestress begon, maar ze zei tegen me, gewoon doorlopen en laat dr maar 5 minuten gek doen...

Die 5 minuten zat ik binnen met een ongelooflijk rotgevoel... zij bleef een eind uit de buurt de boel in de gaten te houden. Na 10 minuten riep ze me, en zei kijk eens!!

Mevrouw stond stil in d'r stal, en was aan het eten. Na een half uur zijn we er naartoe gegaan en heeft ze haar rustig uit de stal gehaald. Ik ben ongelooflijk blij want het kan goedkomen... rustig opbouwen dus..

Ik dacht echt, ze breekt de stal af maar toen we eenmaal wegwaren bleek het enorm mee te vallen

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:23

Super! Goed dat je er iemand hebt bijgehaald. Je weet nu dat het bij dit paard werkt om het gedrag te negeren en pas terug te komen als ze rustig is.