.Mijn 2 paarden staan 's nachts op stal. Staan van 's ochtends tot ( laat) 's avonds buiten. Omdat ik een eczeempaard heb die ik toch 's zomers in een tegen vliegen en muggen beschermde binnenstal moet zetten en het met noodweer ook eens voorkomt langer op stal te moeten staan... loop ik tegen volgend probleem.
De bwp-er gaat na paar uur staan trappen tegen de achterwand van de stal. Ze zijn moe van heel de dag spelen, rennen, kuieren buiten, komen echt graag stal in , hebben onbeperkt hooi ter beschikking .. kortom..
om 3 uur vannacht was het alweer raak. stond ik op mijn pantoffels weer in stal want het zijn nogal flinke trappen en snel achter elkaar.
Hij is er vorig jaar zomer 's nachts mee begonnen. Ze hebben 1 balk tussen de 2 stallen, en ik wil ze echt apart houden i.v.m. medicatie en extra zorgen tinker... dus ze hebben volledig contact over de balk ook nog.
Buiten dat het een enorm kabaal is maak ik mij natuurlijk ook zorgen over zijn achterbenen... hij schopt trouwen ook tegen de losse waterton, zodat water constant door stal heen ligt. Ik ga binnenkort beginnen met vaste waterleiding, dan is dat wel opgelost ( ook nogal duur geintje in stro zo ).
Ik kan mij niet voorstellen waarom hij hiermee is begonnen. het is heel frustrerend, ook omdat de tinker die toch al 17 is, ook lekker in een dik bed stro snurkt en zoals gezegd krijgt hij diverse dingetjes door het voer en moet hij veel ingesmeerd en ingespoten en tinker uit stal halen alleen is moeilijk want bwp-er heeft ook nog verlatingsangst dus dendert mee de stal uit.
Ik negeer het lawaai meestal en ga pas naar buiten als hij gestopt is met trappen.
Als ik in stal ben staan ze mij altijd gezapig aan te kijken en te kijken of er iets te eten is valt te halen
waarom zou hij dit doen? Als tinker te dicht bij de balk komt gaan zijn oren in de nek, terwijl ze 24/7 samen zijn en hij niet zonder de tinker kan. hij wordt in mijn ogen gewoon kwaad, laten uitrazen? het is wel rot voor de buren aan die kant. het is niet zo dat hij nu dagen op stal moet staan of wat ook :-(, ik doe mijn best mijn paarden zo veel mogelijk buiten te laten staan.
Ik heb al vloerbedekking aan de achterwand bevestigd en zelfs een matras ertegen gehad, maar die werd natuurlijk erg vies en vanuit hygienisch oogpunt verwijderd weer.
stroomdraad oid werd al eens geopperd ( ook voor tinker tegen schuren :-( ) maar angst dat hij met zijn hoeven komt vast te zitten.... Ook rubberen matten schijnen juist slechter te zijn omdat ze dan de trap terug in de pezen/ gewrichten krijgen schijnt... maar misschien dempt dat wel volledig het geluid, als hij het daarom doet...
heterdaadjes zijn niet mogelijk want hij staat heel relaxt en onschuldig als ik in stal sta / bezig ben :-(
misschien anderen hiertegenaan gelopen en een oplossing gevonden? Gewoon maar laten gaan in de hoop dat hij ermee stopt op gegeven moment?
Ik vind het gewoon jammer dat ik ze niet 24/7 buiten kan laten maar eerdere pogingen waren gewoon echt heel heel erg voor de tinker, die gewoon keihard gaat hinniken om naar binnen te mogen en beschutting zoekt in de schuur en echt zoveel jeuk krijgt... ondanks insmeren/ rsih deken om plus vliegenspray...
Een shet erbij en de tink binnen zetten , bwp-er met shet buiten laten is ook geen optie, mijn man vindt 2 paarden genoeg en is daar strikt in
, zelf heb ik mijn handen vol aan de 2 en ben ik chronisch ziek dus is dat ook meer dan genoeg werk voor mij
( met liefde elke dag en zou het niet kunnen missen) 
etc...zo zie je maar weer.
).
en ooit iets op de markt wat van binnenuit gaat helpen.... hopelijk komt het er ooit.