Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:30

Hallo!

Sinds een jaar of 3 verzorg ik een heel lief paard Kaya, ze is heel erg lief in omgang maar het enige probleem is dat ze maar blijft wegrennen in de wei. Vandaag is het zover gekomen dat ik er zelfs mee wil gaan stoppen, dit is niet leuk meer :(

Kaya heeft deze winter een stop gehad omdat ik school/werk had en dus niet veel kon komen. De eigenaren doen vrijwel niks aan Kaya met beweging en ik heb wel een beetje het gevoel dat het mijn verantwoording is ( wat het niet is en dat hebben de eigenaren ook duidelijk gemaakt, ik kom daar voor mijn lol en niet omdat iets moet)
Nu komt het probleem waar ik tegen aan loop, Kaya blijft maar voor mij wegrennen als ik het weiland in kom. Dat is al die 3 jaar al zo geweest.
Nu was het altijd - als ik niet gereden had - dat Kaya altijd wel naar mij toe kwam, als ze wist dat ze niet aan het werk moest kwam ze.
Nu door de winterstop heb ik van november tot maart niet fatsoenlijk conditie op kunnen bouwen met haar en ben ik begonnen met grondwerk, schriktrainingen, wandelen en gewoon poetsen. Maar ook dat maakt Kaya niks uit, ze wil de volgende dag gewoon niet komen.
De laatste 2 maanden is het gevaarlijk aan het worden, als ik naar haar toe kom dan blijft ze lief staan maar zodra ik haar het halster om wil doen draait ze ontzettend snel om en haalt ze uit. Daarna blijft ze maar rennen met zo'n blik van 'ahah pak me dan!'

Ik vond het al niet fijn om Kaya uit het weiland te halen omdat ze dus zo naar mij uithaalde, maar vandaag sloeg wel alles.
Het weiland kan je in delen afsluiten en ik had het weiland zo afgesloten dat ze geen mega stuk meer had om te rennen ik haar met de hoop makkelijker kon pakken.
Madam had zo geen zin in mij dat zo over de uitgang is gesprongen, ( als ze uit het weiland zijn is het even lopen en dat zijn ze op de openbare weg verder op het erf is geen omheining) ik was helemaal in paniek. Paard los, ik zal haar nooit meer kunnen krijgen. Thank god heeft een bak genootje haar weer in het weiland gekregen en is het goed afgelopen, maar ik wil dit niet meer.

Ik ben de eigenaren zo ontzettend dankbaar dat ik Kaya mag rijden wanneer ik wil maar zo heb ik er geen zin meer in, het is altijd mot met haar.
Wat ik ook doe, ik krijg haar niet te pakken. Het is het zelfde in de bak als ik haar even in de bak zet krijg ik haar vervolgens ook niet meer te makken omdat ze maar weg blijft rennen.
Ik ben het echt beu aan het worden en vooral omdat ze nu ook begint met uithalen, wat is het volgende ?
Kaya doet het zelfde bij de eigenaren als ze Kaya op stal willen zetten.
Ik weet het niet meer, ik kom elke keer zo gefrustreerd en boos weer thuis en vandaag was echt de druppel, ik wil dit niet langer meer zo..

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik heb het gevoel dat het alleen maar gevaarlijker word met haar en ik heb geen zin in ongelukken
Ik hoor graag verhalen van anderen en misschien is er wellicht een oplossing.

Groetjes, Sindy

28-05-2016 Op verzoek van TS meld ik hier dat jullie op pagina 6 onderaan het definitieve besluit kunnen lezen van TS hoe ze voortaan om gaat met deze situatie.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-05-16 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opverzoek OP aangepast met verwijzing naar definitief besluit.

Sidera

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:38

hmmm super vervelend zeg!

Ik denk dat je het al wel hebt geprobeerd met wat lekkers etc?
Die van mij komt ook echt niet altijd met blije oortjes naar me toe zeg maar... Bij haar helpt het wel als de andere paarden al de wei uit zijn maar dit lijkt me voor jou ook niet echt handig.

Ik denk dat het sowieso wel belangrijk is dat ze respect voor je heeft. Kijk dat ze weg rent is jammer en vervelend maar dat ze met je aan de haal gaat of naar je schopt mag echt niet. Dan zou ik haar echt eens heel goed laten weten dat dat niet ok is.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:40

Heeft ze niet ergens echt pijn? Dat ze uit de wei halen met werken heeft geassocieerd en werken haar pijn doet?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:43

Sidera
Eten heb ik inderdaad geprobeerd en dat werk maar eventjes. Er staan nog 3 andere paarden in het land dus alle paarden eruit halen is lastig maar ik heb het wel geprobeerd, ook dat werkt maar eventjes.
Ze weet donders goed dat het niet mag, maar ik kan haar er niet voor straffen want dan is ze snel al weer weggevlucht..

AnneJ1995.
Dat dacht ik dus ook, maar ik heb de hele winter niks aan werken gedaan, alleen grondwerk, wandelen, poetsen enzovoort. Dus het lijkt mij raar als ze dat ook aan iets vervelend associeerd.. Vandaag heb ik haar dan weer voor het eerst echt gelongeerd.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:45

Ik herken je verhaal wel een beetje.
Ik heb sinds 4 jaar een welshje, staat in een kudde van 6 en is strontvervelend :+

In de zomer staan ze hier 24/7 buiten. Zonder halster dus.
Het eerste jaar deed ik dit ook, want ja, iedereen deed het? Ik zag er geen probleem in.

Totdat meneer wist dat hij wat moest doen als hij eruit ging.
Al was het maar wandelen, meneer vond het niks. Zelfs al pakte ik hem meerdere keren per week eruit om alleen wat lekkers te geven of alleen wat te eten, hij bleef maar weglopen.
We hebben een keer met zn 6en om zijn hals gehangen om zijn halster om te doen.
Ik was in staat hem te verkopen.

Dit vond ik geen doen, dus ik heb het een keer geprobeerd om hem zijn halster om te houden. Dan was het in ieder geval makkelijk om hem te pakken, dacht ik.
Ponylief kwam de volgende dag gewoon naar me toegelopen :+
Tuurlijk heeft hij soms zijn dagen dat hij niet komt en wegrent, maar zodra hij weer dat hij geen halster om heeft dan is dit echt 10x erger.

Ik weet niet of het voor jullie mogelijk is om een halster om te laten en of dit eventueel al het geval is?
Als je dit zou doen, kan ik alleen maar zeggen: doe een strak halster om en let op uitstekende delen (eventueel).
Ik ga dit jaar weer proberen om weer zonder halster te werken, want het risico van het halster loop ik het liefst niet natuurlijk.

Ik hoop dat het jullie lukt om eruit te komen.
Om zo naar je verzorgpaardje te gaan is ook niks natuurlijk.
Succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:46

Kun je haar niet met halster op de wei zetten? Dan is het al makkelijker dat je alleen het touw aan hoeft te klikken. Verder zou ik gaan werken aan de verhoudingen tussen jullie want jij bent hier duidelijk niet de baas.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:48

SindyKaya schreef:
Sidera
Eten heb ik inderdaad geprobeerd en dat werk maar eventjes. Er staan nog 3 andere paarden in het land dus alle paarden eruit halen is lastig maar ik heb het wel geprobeerd, ook dat werkt maar eventjes.
Ze weet donders goed dat het niet mag, maar ik kan haar er niet voor straffen want dan is ze snel al weer weggevlucht..

AnneJ1995.
Dat dacht ik dus ook, maar ik heb de hele winter niks aan werken gedaan, alleen grondwerk, wandelen, poetsen enzovoort. Dus het lijkt mij raar als ze dat ook aan iets vervelend associeerd.. Vandaag heb ik haar dan weer voor het eerst echt gelongeerd.

Ja, klinkt niet logisch inderdaad.. Maar wellicht heeft ze altijd pijn, of ze nu hard werkt of gewoon wandelt. Wij hadden er ook een op stal die vreselijk zuur was en uithaalde, maar die bleek een rugprobleem te hebben waar hij constant pijn van had. Dus alle bewegingen die hij niet vrijwillig maakte, associeerde hij met 'mens' dus 'mens is pijn', dat idee. Na fysiotherapie was hij altijd iets minder gemeen (maar was bij hem een constant probleem, dus ging nooit helemaal weg).

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:49

Halster om laten hebben we ook al geprobeerd maar madam houd haar halsters niet om :\ Ze sloopt ze of ze verstopt ze mega goed in het weiland :+

Ik wil heel graag tussen onze verhoudingen werken maar ik zou echt niet weten hoe.. Ik wil erg graag les maar het geld groeit mij ook niet op mijn rug :(

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:49

Heb je aleens geprobeerd om haar niet uit de wei te halen? Dus gewoon eens iets in de wei doen zoals poetsen of gewoon friemelen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:51

AnneJ1995 schreef:
SindyKaya schreef:
Sidera

AnneJ1995.

Ja, klinkt niet logisch inderdaad.. Maar wellicht heeft ze altijd pijn, of ze nu hard werkt of gewoon wandelt. Wij hadden er ook een op stal die vreselijk zuur was en uithaalde, maar die bleek een rugprobleem te hebben waar hij constant pijn van had. Dus alle bewegingen die hij niet vrijwillig maakte, associeerde hij met 'mens' dus 'mens is pijn', dat idee. Na fysiotherapie was hij altijd iets minder gemeen (maar was bij hem een constant probleem, dus ging nooit helemaal weg).

Het lijkt mij heel sterk, vooral omdat haar moeder ook het zelfde probleem heeft ( die staat ook in het weiland )
Haar moeder is net zo als Kaya, soms nog wel erger.

khirshanta schreef:
Heb je aleens geprobeerd om haar niet uit de wei te halen? Dus gewoon eens iets in de wei doen zoals poetsen of gewoon friemelen?

Ja absoluut! Ik heb haar zelfs enkele weken genegeerd maar daar leek ze helemaal geen moeite mee te hebben, kon ze lekker door eten..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:52

En een halsband omdoen ipv een halster?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:54

Captain schreef:
En een halsband omdoen ipv een halster?

Dat zou een optie kunnen wezen, zal ik moeten overleggen met de eigenaar.
Alleen soms kan ik niet eens bij haar in de beurt komen dus vrees dat een halsband dan ook geen nut heeft.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:55

Mooi dat ze het ook in de bak doet. Haar daarin zetten en flink aan het werk zetten telkens als ze jou negeert of van je wegloopt. Mooiste is als je een kleiner stuk hebt, anders wordt je zelf moe. Gewoon met het spelletje mee doen, jij wil lopen prima dan zul je ook lopen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:56

Dan zal het wel geen lichamelijk probleem zijn!
Hoe lossen de eigenaren het op als ze zo doet? Want je gaf aan dat ze het ook bij de eigenaren doet toch?
Je zegt dat je ook met grondwerk bezig bent (geweest)? Hoe deed ze dat? Had ze dan wel respect voor jou?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:59

Ow en heel belangrijk haar met rust laten als ze naar jou kijkt of naar je toe komt. Eventuele zelfs weglopen. Je wil dat ze denkt dat naar jou toe gaan de enige manier is om niet te hoeven lopen. Even volhouden met een week is het over

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:01

Persevero
Dat doe ik ook zeker! Ik laat haar dan heel hard lopen, ook als ze niet meer wilt. Dan geeft ze het ook vrij snel op.
Als ik dan stil blijf staan komt ze ook altijd vrij snel naar mij toe lopen

AnneJ1995
Eigenaren gaan er niet achteraan zoals ik dat doe, als ze niet wilt komen dan komt ze lekker niet. Ze krijgt vanzelf honger en dan komt ze uiteindelijk wel.
Met grondwerk is ze poes lief, staat stil wanneer ik stil sta, loopt netjes naast mij en heeft respect voor mijn ruimte.

Hier een filmpje van hoe ze weg rent, ze fokt dat direct de andere paarden ook helemaal op

Ze staan op dit moment op een groter stuk land

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:06

Als je haar uit de wei haalt, is dat dan elke keer om te rijden of te longeren? Dan kan ik me voorstellen dat een paard denkt "Ja, doei!". De kunst is om jezelf interessant te maken. Dat doe je niet door met voer te paaien, want dan is alleen het voer interessant. Ga de ene keer alleen naar haar toe om haar een aai over haar bol te geven (of als dat niet eens lukt gewoon een tijdje tegen het hek aan zitten) en ga daarna weer weg naar huis (of doe wat klusjes op stal en ga daarna naar huis). De dagen dat je haar van het land haalt, doe je elke keer iets anders. De ene keer ga je rijden, de andere keer alleen borstelen, weer een andere keer alleen 10 minuutjes longeren en daarna weer het land op. Zorg voor afwisseling, waardoor zij niet kan inschatten wat er die dag op de planning staat. Geef geen voer uit de hand, maar alleen in de voerbak op stal. Of als er geen sprake is van een stal in een bak buiten de wei. Geef het voer ook pas vlak voordat je haar weer op het land terug zet. Je zult zien dat ze op den duur steeds nieuwsgieriger wordt naar wat er dit keer staat te gebeuren en omdat je niet teveel van haar vraagt, zal ze ook nieuwsgieriger naar jouzelf worden. Heel veel succes, je kunt het! :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:09

Shenavallie schreef:
Als je haar uit de wei haalt, is dat dan elke keer om te rijden of te longeren? Dan kan ik me voorstellen dat een paard denkt "Ja, doei!". De kunst is om jezelf interessant te maken. Dat doe je niet door met voer te paaien, want dan is alleen het voer interessant. Ga de ene keer alleen naar haar toe om haar een aai over haar bol te geven (of als dat niet eens lukt gewoon een tijdje tegen het hek aan zitten) en ga daarna weer weg naar huis (of doe wat klusjes op stal en ga daarna naar huis). De dagen dat je haar van het land haalt, doe je elke keer iets anders. De ene keer ga je rijden, de andere keer alleen borstelen, weer een andere keer alleen 10 minuutjes longeren en daarna weer het land op. Zorg voor afwisseling, waardoor zij niet kan inschatten wat er die dag op de planning staat. Geef geen voer uit de hand, maar alleen in de voerbak op stal. Of als er geen sprake is van een stal in een bak buiten de wei. Geef het voer ook pas vlak voordat je haar weer op het land terug zet. Je zult zien dat ze op den duur steeds nieuwsgieriger wordt naar wat er dit keer staat te gebeuren en omdat je niet teveel van haar vraagt, zal ze ook nieuwsgieriger naar jouzelf worden. Heel veel succes, je kunt het! :j

Heb je de OP wel gelezen? Want daar staat duidelijk in de dat ik de hele winter niet heb gereden en alleen maar heb gewandeld, schriktrainingen, poetsen en grondwerk gedaan heb.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:21

Mag je de andere paarden/pony's tijdelijk uit de wei halen?
Ik ken een paard die ze een poosje op die manier hebben moeten vangen; eerst alles naar binnen, dan voelde ze zich alleen en dan kwam ze ook. Zodra ze binnen was, ging de rest gewoon weer naar buiten.

Dan moeten er alleen niet zo veel paarden op het land staan...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:22

mairead schreef:
Mag je de andere paarden/pony's tijdelijk uit de wei halen?
Ik ken een paard die ze een poosje op die manier hebben moeten vangen; eerst alles naar binnen, dan voelde ze zich alleen en dan kwam ze ook. Zodra ze binnen was, ging de rest gewoon weer naar buiten.

Dan moeten er alleen niet zo veel paarden op het land staan...

Dit heb ik een tijdje gedaan, maar alles werkt maar even bij haar. Opgeven moment vind ze het niet erg om alleen te staan.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:32

Ik had vroeger ook een verzorgpaard die dat deed, super frustrerend! Wat ik toen heb gedaan (moet wel veilig zijn!!) is gewoon midden in de wei gaan zitten (met rug naar je paard toe) en heel veel geduld hebben en maar wachten tot ze naar je toe komt. Kan soms echt lang duren. Als ze komt snuffelen voorzichtig aaien of met stem belonen,of snoepje geven en weer weg gaan. En dat een aantal dagen / weken herhalen. Na een paar weken kwam hij naar mij toe als hij me zag en liep nooit meer weg. Maar je moet hier echt super veel geduld bij hebben. Had meestal iets van een boek bij.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:36

Ninne1
Dit zou ik echt niet aandurven, om bij haar in het weiland te gaan zitten. Zodra ik mij omdraai om te aaien krijgt ik geheid een hoef tegen mijn hoofd.

Ik zit gewoon heel erg te twijfelen of het wel wat gaat worden met haar. Ik ben bang dat de klik weg is, of er überhaupt een klik is geweest..
Ze doet dit bij iedereen dus ik ben bang dat ik het niet kan veranderen..

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:36

Die van mij heeft dit ook jaren gedaan. Niet elke keer, maar als ik een paar dagen niet was geweest, was ze druk en ging ze een spelletje spelen. Ook halster omgedaan. Ik lokte haar altijd met wat lekkers. Na een tijdje werkte dit niet meer. Daarna pakje ik altijd haar moeder, en liep samen met haar moeder naar haar toe en dan liep ze niet weg. Maar na een tijdje werkte ook dat niet meer. Alle paarden eruit halen zodat ze alleen over bleef werkte ook niet meer. Echt het type paard als beschreven wordt in de OP.

Nu sinds een maandje staat ze op een andere stalling, en is ze zo veranderd! Ze is altijd blij, komt zelfs naar me toe (!) als ik er aan kom, blijft netjes stil staan als ze moet wachten ed.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen; hiervoor was het meer van borstel er overheen, rijden, voeren en weer terug zetten. (Ivm steeds weinig tijd) Nu poets ik uitgebreid voor en na het rijden, krijgt ze warme slobber na het rijden en doe ik veel meer afwisseling.

Het komt er dus op neer dat mijn paardje helemaal niet zo goed in haar vel zat dan ik dacht.. Alhoewel de omstandigheden daar niet al te best waren. Dus zo zie je maar, wat een droge stal, droge wei en meer leuke vriendjes met een paard kan doen!

En nee, ik probeer absoluut niet te zeggen dat dit bij jullie ook het probleem is, maar bij mij heeft een simpele verandering van stalling een hele boel tussen mij en paardlief veranderd. Natuurlijk snap ik dat dit moeilijk is omdat het je verzorgpony is, en je bent er helemaal niet zeker van dat dit ook bij Kaya werkt.. Maar ik wou dit toch even met je delen, want wie weet heb jij er toch wat aan. Ik hoop dat het goed komt tussen jou en je paardje! Veel succes :)

(Sorry voor het lange bericht) :o

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:38

Wat bij onze pony wel eens hielp (hij doet het wel eens als ie echt teveel energie heeft) is om hem juist 'op te jagen'; als hij dan zo graag wilt rennen gaan we rennen, maar dan wel omdat ik het zeg. Dus als 'ie stopt weer aansporen en ook proberen om juist voor te zijn dat 'ie stopt. In een groot weiland betekent dit wel dat je veel moet rennen :+ Overigens betekent dit niet dat je haar als een malle moet laten rennen ofzo, maar meer ervoor zorgen dat jij controle hebt over wat er gebeurd. Hopelijk heb je er iets aan. Wellicht is het wel wat lastig bij jou als iedereen mee gaat rennen in de wei..

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:38

SindyKaya schreef:
Ninne1
Dit zou ik echt niet aandurven, om bij haar in het weiland te gaan zitten. Zodra ik mij omdraai om te aaien krijgt ik geheid een hoef tegen mijn hoofd.

Ik zit gewoon heel erg te twijfelen of het wel wat gaat worden met haar. Ik ben bang dat de klik weg is, of er überhaupt een klik is geweest..
Ze doet dit bij iedereen dus ik ben bang dat ik het niet kan veranderen..

Dan moet je deze manier zeker niet proberen, veiligheid staat voor alles!