Schrikkerige pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous86

Schrikkerige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:50

Hallo Bokkers,

Ik begin even met wat achtergrond informatie.
Ik heb een intussen bijna 9 jarige merrie die enorm lief is.
Ze heeft 8 jaar lang in een kudde gestaan en is voornamelijk gebruikt als fokmerrie. Ze heeft in die tijd niet veel mensen gezien.

Ze is naar vrienden van mij gegaan vorig jaar ongeveer. Zij hebben het moeilijkste gedeelte gedaan, namelijk het begin :')
Ze is vanaf eind augustus bij mij. Toen ze net bij mij was kreeg ik haar niet te pakken in de wei ze bleef gewoon rennen. (vriendlief heeft meer dan een uur achter dr aan gevangen) uiteindelijk was het maar gewoon in de stal drijven en dan daar in een hoekje drijven en voorzichtig touw vast klikken.

Dit ging uiteraard steeds beter. Ik kon op een gegeven moment haar pakken in de wei met een paar brokjes, maar dan beet ze vaak in mn handpalm om de brokjes te pakken. Dat doet ze tot nu toe nog steeds.
Maar helaas nu nog steeds reageert ze echt schrikkerig, als ik mn jas wil aantrekken, als ik een snelle beweging maak. Als ik haar neus wil aaien (dat gaat soms wel soms niet) Andere mensen krijgen haar niet te pakken als ze bijvoorbeeld los in de wei loopt. Dit is natuurlijk erg vervelend.
Met mijn oude shetlander deed ik veel grondwerk oa parelli. Maar dit werkt totaal niet bij Anouk ik vermoed omdat dat veel op druk en beweging gaat.

Ik hoop dat er bokkers zijn die misschien ideeen hebben hoe ik haar het beste meer vertrouwen kan geven. Zonder haar teveel stress te bezorgen.
Ik probeer veel leuke dingen met haar te doen maar 1 verkeerde beweging en de rest van de dag durft ze bijna niet meer te ontspannen in mijn buurt of van wie dan ook eigenlijk.

Nu hebben we ook dit soort momenten:
Afbeelding

Maar ik wil graag dat ze wat meer vertrouwen in mensen krijgt en niet gelijk zo erg schrikt.
Wie o wie heeft de gouden oplossing

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:25

Ik heb een pony die 4 was toen hij bij me kwam en die is inmiddels bijna 9, dus hij is langer dan zijn halve leven bij mij, maar die is ook nog steeds zo angstig, hoewel hij op zich niet bang is van mij. Maar wat je zegt, hij kan enorm schrikken van bewegingen.

Wat wel verbetering heeft gegeven is eigenlijk nooit reageren op zijn heftige reacties, maar gewoon negeren. Alles aankondigen dat je gaat doen. Soms wijs ik eerst naar de zone die ik moet aanraken. Of ik doe het eerst bij mezelf (ogen wrijven als ik zijn oog wil schoonmaken).
Ik zeg trouwens ook gewoon kalm tegen hem hoe stom ik ben als hij toch van me schrok. Echt zo van "nou dat was even stom van me he, sorry hoor". Dat helpt gek genoeg. Ik denk omdat hij in mijn stem kan horen dat ik kalm en niet boos ben. En ik ga gewoon door met wat ik aan het doen was voordat hij schrok.

Sinds ze aan een weggetjes staan waar mensen langskomen die ze lekkers voeren is hij niet meer zo bang voor mensen op zich en laat hij zich zelfs door vreemden aaien.
Elke dag wat lekkers brengen is dus wel een manier om een pony voor je te winnen...

Wat pakken in de wei betreft, hij heeft lang met een touw van een meter aan zijn halster in de wei gelopen. Dat kon ik dan wel pakken.
Inmiddels loopt hij zonder halster omdat hij wel met de anderen meekomt naar stal.

In de stal een halster om doen vindt hij nog eng, maar als ik eerst een touw over de hals doe, gaat het wel en als ik het dagelijks doe, gaat hij zelf al met de neus er in en is het touw niet meer nodig.

Als ik met hem wandel is het aan een lang touwtje en mag hij achter me lopen, dat doet hij het liefst.
Werken aan de lange lijnen gaat ook redelijk.
Los werken gaat ook redelijk, hij snapt goed gebaren en commandos, wil het heel snel kunnen en voelt zich ook helemaal happy als hij begrijpt dat hij het goed doet.

Wellicht is een opdracht geven aan je merrie, hoe klein ook, en daarna belonen, ook iets waar ze van opbloeit.
Verder, hoe neutraler en kalmer je bent, hoe meer steun ze daar aan heeft.
Wees de rots in de branding, niet de bezorgde moeder.

Ik heb nog eens zo´n merrie gehad (die tot haar 16e nauwelijks contact met mensen had gehad) en die werd alleen maar erger als je voorzichtig deed. Duidelijk en kalm zijn en kalmpjes doorgaan met wat je doet al vinden ze het spannend, werkt het beste.
Ook zij is nooit helemaal 100% schrikvrij geworden, maar ik kon er wel normaal mee werken en veilig op rijden. Ze vertrouwde me wat dat betreft wel.

Ik wens je veel succes met haar.

Anonymous86

Re: Schrikkerige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 16:33

Ja wat ik nu doe is als ze schrikt gewoon negeren. Niet echt geruststellen want dan bevestig ik alleen maar dat het eng is denk ik dan.
Ze is enorm lief en halster omdoen was in het begin ook niet te doen zonder eerst touw om dr hals. Nu kan ik dat wel doen gelukkig.

Ik vraag vaak mensen om haar te aaien of een snoepje te geven.
Meisje op stal kan super goed met haar omgaan. Die kan bijna alles met haar en die laat ik ook vaak even met haar wandelen enzo.

Maar vind het vervelend voor haar dat ze zo snel schrikt. Lijkt me voor haar ook niet leuk. Maar misschien ben ik te ongeduldig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:41

Het lijkt alsof je alles doet wat nodig is. Accepeteren zoals het is helpt frustratie te voorkomen.

Is haar gezichtsvermogen wel eens getest?

Verder kan er sprake zijn van bepaalde tekorten en kan en supplement helpen.
Ook het toevoegen van kalmerende kruiden kan helpen.
Dat heeft bij mijn merrie toen in elk geval ook erg uitgemaakt. Ik zal even zoeken of ik dat kruidenmengsel nog kan vinden en welk tekort schrikkerigheid kan veroorzaken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:02

Thiamine (vitamine B1) tekort kan schrikkerig maken. Vitamine B wordt toegevoegd aan krachtvoer, dus als ze daar wat van krijgt is het niet waarschijnlijk dat ze een tekort heeft.

Het kruidenmengsel was "Placid" van Dodson & Horrell en gaf echt merkbaar resultaat. Wellicht de moeite waard om te proberen!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:15

Als ik de beschrijving lees, had het zo mijn paard kunnen zijn.
Ik heb een 4 jarige, gekocht met 3,5 jaar met een trauma voor mensen. Hij was onwijs wantrouwend en je kon niet dichterbij dan 10 meter komen.
Nu, half jaar later, rijd ik reining met hem in de buitenbak terwijl trekkers overal rond hem bezig zijn. Ik kan in mijn eentje langs de 80km weg buiten rijden waar veel vrachtwagens langs hem heen sjeesen. Hij kijkt er niet meer van op.

Wat ik heb gedaan is ten eerste veel grondwerk met een lage energie en veel rust momenten waar hij kan ontspannen. Dan sta ik ook op afstand. Vervolgens ben ik heel veel gaan wandelen, vrijheidsdressuur begonnen en andere dingen waarmee we samen waren. Als er iets engs was, probeerde ik hem in het begin veel gerust te stellen. Dit heb ik afgebouwd naar negeren en zelf doen alsof er niets aan de hand was. Uiteindelijk heb ik met poetsen expres een borstel laten vallen, trek ik gewoon mijn jas uit, spring ik ineens gek in het rond, vooral enge dingen laten zien. Gewoon even 2 seconden en dan ga je weer verder met bijv. grondwerk tot hij weer ontspant.

Ook ben ik hem uiteindelijk licht gaan corrigeren, maar dat deed ik omdat het voor mij niet meer veilig werd. Als hij schrok en bijna over mij heen rende, zette ik hem gewoon weer achteruit.
Nu schrikt hij dus nauwelijks meer en als hij schrikt, zet hij gewoon een stap opzij.
Probeer ook eens iemand anders je pony te laten poetsen of grondwerk oid terwijl jij erbij bent. Dan heeft ze steun aan jou maar leert ze ook met andere mensen omgaan.

Als je vragen hebt, mag je natuurlijk altijd een pb sturen. Succes!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:25

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Anouk krijgt draversbrok, merriebrok (ze is drachtig) en muesli.
Ga er niet vanuit dat ze een tekort heeft qua vitamines.

Haar gezichtsvermogen is goed want dat heeft de dierenarts inderdaad nagekeken.
De dierenarts vond ze ook doodeng, telkens wegspringen, proberen mij mee te trekken etc.

Ik raak verder ook niet gefrustreerd maar ik vind het sneu voor haar. Ik heb veel ervaring met paarden die geen respect hebben maar een pony die van alles schrikt dat ken ik nog niet zo erg.

Poetsen kan ik inderdaad door bijna iedereen laten doen, mits ze niet aan hoofd of benen komen.
Manen invlechten kan ook bijna iedereen gewoon doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:38

Yacintha schreef:
Ook ben ik hem uiteindelijk licht gaan corrigeren, maar dat deed ik omdat het voor mij niet meer veilig werd. Als hij schrok en bijna over mij heen rende, zette ik hem gewoon weer achteruit.

Dit is inderdaad een probleem waar je met schrikkerige ponies op stuit.
Mijn pony wil bij het poetsen nog wel eens plots ruig gaan doen als ik bv boven aan zijn staart zit.
Mijn oplossing is een stem opzetten (wat ik anders nooit doe) met "ik sta hier!" of "denk om mij!" of wat er maar in me opkomt (ten slotte is het altijd onverwacht. :+ )
Waarop hij goed reageert door accuut te stoppen. Hij blijft dan wel eerst gespannen staan en op zijn hoede, maar walst in elk geval niet over me heen. Hij mag alle kanten op, behalve de mijne.
Daarna begin ik met kriebelen in de manenkam, wat hij als prettig ervaart, om te kalmeren, en dan ga ik verder met wat ik wilde doen.

Dat kriebelen kan soms wonderen doen om te ontspannen. :D

Overigens zoekt hij wel steun bij mij als hij iets van buitenaf eng vindt....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:48

Rianne1994 schreef:
Poetsen kan ik inderdaad door bijna iedereen laten doen, mits ze niet aan hoofd of benen komen.
Manen invlechten kan ook bijna iedereen gewoon doen.

Hoofd is hier ook nog een probleem, maar als ik van de onderkaak af naar boven ga, lukt het wel, maar zijn neusgaten schoonmaken of zo kan ik vergeten. Hoewel het soms gaat als hij los staat in zijn stal (hoewel ik hem in de stal in principe niet lastig val, dat is zijn veilige haven.)
Ogen laat hij schoonmaken als ik er eerst naar wijs en dan mijn eigen oog even doe en dan weer wijs.
Benen wijs ik ook eerst naar. (En kondig aan dat ik ze aan ga raken) Die kan ik nu zelfs opnemen als hij niet vast staat.

Voordoen bij een ander paard dat ze kan zien kan helpen.

Bij mijn pony helpt het enorm als hij het idee heeft dat hij kán vluchten, dus als hij losstaat.
Dan is hij eigenlijk veel moediger dan als hij vaststaat of vastgehouden wordt (of in een hoek gedreven). Dat vaststaan is eigenlijk een basisprobleem.
Als hij het idee heeft dat hij niet wegkan, is hij in hoog alert stand en dan komt schrikken eerder en erger.
Ik werk dan ook veel los met hem om met het touw gewoon afhangend naar de grond. Hoewel hij prima vast kan staan op zich, hij gaat niet hangen ofzo.

Het kruidenmengsel is trouwens niet om tekorten op te heffen, maar het werkt specifiek kalmerend (valariaan en kamille oa zorgen daarvoor). Kan een fijne ondersteuning zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:54

In Engeland heb ik een oud paard meegemaakt die je nog elke keer moest vertellen wat je ging doen omdat die anders flipte. Dat ging dus echt van: "Even je dek eraf, ik ga borstelen, kijk, deze borstel, nu deze, even je hoeven uitkabben, eerst deze hoef..etc" en dan "hier komt je zadel, even de singel vast, even nog een gaatje, beugels komen naar beneden, nog een gaatje strakker hoor. Hier komt je hoofdstel..."
Je zou denken dat zo´n paard na al die jaren wel weet wat er komt, maar echt, als je het per ongeluk iets vergat aan te kondigen vloog hij tegen de wand! Ik wist niet wat ik meemaakte!

Dus soms gaat het gewoon niet over...maar is er mee te werken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:57

In feite moet je haar behandelen als een veulen wat alles nog moet leren. De eerste 8 jaar heeft ze immers niets meegemaakt. Haar leeftijd doet er niet toe. Ze heeft tijd nodig en je kunt een plan maken om haar aan van alles en nog wat te laten wennen. Als met druk werken zoals Parelli niet werkt, zou je clickertraining kunnen doen. Zo kun je haar leren dat enge dingen niet eng zijn, gewenst gedrag belonen en haar nieuwe dingen aanleren.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 23:12

Clicker training is een idee ware het niet dat het geluid van de clicker doodeng is :')

Hoofd aanraken gaat wel, rondom ogen ook maar neusje blijft eng.

Dan schudt ze enorm met dr hoofd. Maar het gaat al stukken beter.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 03:32

Aan geluiden, wat dan ook, kun je haar aan laten wennen. Stapje voor stapje.
Als je bijvoorbeeld elke dag een keer clickt (beginnen een stuk van haar weg, en elke dag iets dichterbij) en je geeft haar wat lekkers, dan leert ze het positieve ervan wel.
Een click op zich zegt eerst niets, totdat de beloning er mentaal aan is gekoppeld. Als dat kwartje is gevallen, dan wordt een click interessanter en gaat ze nadenken waarom ze dat geluid hoort.
Schrikken bij de neus aanraken is logisch. Ze ziet niet wat er onder voor haar neus gebeurt. Als iemand daar zomaar aan zit, dan kan ze schrikken.