[Vraag] pony mak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lilsteffiej

[Vraag] pony mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:08

Ik heb 2 shetlanders van ong. 10 maanden oud.
Ze zijn al vrij mak en lopen aan de hand mee.
Zolang ik het halster met de hand vast hou gaat dat goed.
Maar zodra ik een halstertouw om doe worden ze helemaal gek.
Heb alles al geprobeerd.
- halstertouw gewoon in me hand houden met borstelen
- halstertouw over ze heen leggen (dit gaat wel goed)
- aan de hand lopen met halstertouw in me hand (niet aan halster vast gemaakt dit gaat ook goed)

Maar zodra het touw vast geklikt zit aan het halster gaat t mis. Dan rennen ze weg...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:00

Ik verplaats dit topic van VSW naar OPG.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:02

Dit kan vele oorzaken hebben.
Het helpt altijd om een filmpje te posten over het gebeuren.
Ik wil eventueel ook langs komen als het niet te ver rijden is. Dan is het handig dat ik weet in welke omgeving je ongeveer woont (dit kan via pb indien gewenst).
En mogelijkheid is dat je het touw onder spanning zet na het vast klikken, maar dit is slechts een mogelijkheid. Met deze hoeveelheid informatie is het gissen naar de oorzaak.

elenaMM77

Re: [Vraag] pony mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:09

filmpje is inderdaad handig..

maar je vergelijkt ook, meelopen aan hde hand, met vast zitten/staan.

wat doen ze als je het touw gewoon zachtjes ongemerkt vastklikt en het touw vasthoud direct bij het halster.. dat maakt namelijk totaal geen verschil in gevoel als je het andere eind van de pony afhoud en in je andere hand.

ik denk dat hier vooral het verschil bij jezelf zit, dat jij het anders doet dan wanneer je ze aan het halster vast hebt. waardoor de veulens (die vaak van zichzelf al wat schichtiger zijn) denken dat er reden is om de boel te wantrouwen?

je behandeld het halster op dit moment als onderdeel van hun tuigage.. En het halstertouw als bijzonder voorwerp..

blijkbaar zijn ze niet zo bang voor het voorwerp zelf.. immers als ze meelopen mag je het in je hand hebben.. maar blijkbaar doe je iets bij het vastklikken waardoor het een 'enorm' punt is in hun beleving.. je moet het doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, net als het halster.

geen gepiep en laat ze maar even rotzooien en het zelf uitzoeken, zolang ze respect voor je hebben mogen ze best wel een beetje bang zijn en dat zelf overwinnen toch?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:26

Mijn veulen flipt soms ook nog bij het omdoen van het halster en halstertouw door de druk. Je moet gewoon even ze consequent tegendruk geven, zodat ze leren dat lostrekken geen optie is. En ja, de mijne liet zich de eerste keer gewoon op de grond vallen, dan moet je ze wel even ruimte geven, maar nooit ze weg laten vliegen met het touw achter zich aan. Dan is het logisch dat ze het eng gaan vinden.

Mijn veulen reageerde overigens overal zo op, eerste keer borstelen schoot hij alle kanten op. Eerste keer hoefjes geven, liet hij zich ook vallen. Ik kan inmiddels alles met hem, hem overal aanraken.

Verder zou je gewoon in hun gezichtsveld het 'klik'-geluid van het halstertouw kunnen gaan doen, net zolang totdat dat totaal geen reactie meer oplevert.

Ook ik wil best wel helpen, als je in mijn buurt zit (Friesland)

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:48

ik lees even mee hoor ik herken het ook wel