rustig met druk en druk met rustig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

rustig met druk en druk met rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:38

Hoi! :)
ooit zij mijn instructrice tegen mij: als je zelf wat rustiger van aard bent Dan past een wat 'drukker' (frisser,heter hoe je het ook wilt noemen) paard beter bij je.En dus Als je wat drukker/chaotischer bent van aard Bent dan past een wat 'rustiger' (braver, lomper) paard beter bij je. Ze vertelde daarbij dat dat zo was omdat als je zelf wat rustiger van aard bent en je paard wat drukker kan je dat kwa energie goed compenseren, dus wat rustigere energie overbrengen en dat als je dus wat drukker van aard bent dat je dan een wat rustiger paard met jou drukkere energie wat actiever maakt.
Nou weet ik van mezelf dat ik best rustig van aard ben en toen reed ik bij haar op een eigen paard van haar en die was wat rustiger en die liep gewoon niet mee aan de hand, omdat het paard dus heel erg mijn aard spiegelde (was dan ook een therapie paard). Dus moest ik mijn energie verhogen door het touw een beetje naar de billen te zwiepen zodat ik mijn energie verhoogde. Maar ik was dat helemaal niet gewend, Ik moest eerder paarden in houden dan vooruit krijgen. Nou weet ik van mezelf dat ik dus ook van wat drukkere paarden hou en dat dat gewoon bij mij past. Dat je rustig van aard bent betekent dus niet dat je niet consequent bent. Nu is mijn vraag, gewoon echt voor iedereen niet perse alleen mensen met eigen paarden:wat vind jij van de denk wijze van mijn instructrice? En wat heb jij gemerkt? Drukkere of rustigere paarden voor jou? En ben jij zelf wat rustiger of drukker van aard? En voor mensen met eigen paarden of verzorgpaarden: Is er misschien iemand die toevallig van zichzelf weet dat die drukker is van aard en het paard ook? Hoe gaat dat dan samen? Was dat een goede keuze of ging dat gewoon echt niet? Omdat ik zelf wat rustiger van aard ben weet ik totaal niet hoe dat dan gaat met wat frissere paarden, en dat je zelf ook wat drukker bent. of dat daadwerkelijk verschil levert ben ik benieuwd naar. :D

Caily

Re: rustig met druk en druk met rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:45

Ik ben het absoluut niet mee eens. Ik ben zelf iemand die erg van power en pit houdt en dus graag een paard heeft die daarin mee gaat. Ik heb zelf een paard verkocht omdat ze te rustig voor mij was. Nu heb ik een paard die ook graag power geeft en dat gaat geweldig. Wel is het zo dat ik vrij nuchter ben, dus als een paard erns zenuwachtig op gek doet ben ik niet snel van mijn stuk en blijf kalm. Met een rustig persoon en een druk paard werkt het alleen als de rust uit zelfverzekerheid komt. Een onzeker persoon kan nog zo rustig zijn, maar gaat het niet redden met een heethoofd.

Als je dit interessant vindt, zijn de horsenalitys wellicht iets voor jou om te bekijken, een zelfde soort cirkel is er ook voor mensen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:45

Ergens snap ik haar wel maar ik kijk er niet naar: heb zelf een kort lontje en mijn paarden ook, gaat perfect.
Ergens is het wel logisch dat een kalme ruiter gemakkelijker een heet paard kan geruststellen dan een opvliegende ruiter. Maar een opvliegende ruiter gaat zich ook enerveren in een te braaf paard. Conclusie: de mens moet zich gewoon aanpassen aan het paard.

Huxley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:56

Ik heb dezelfde ervaring. Ik moet drukkere en hetere paarden altijd intomen aan de hand of in de omgang. Ben zelf vrij druk en energiek en dat voelen ze direct. Heb nu een rustiger, ietwat introvert paard. We hebben elkaar wat moeten vinden maar dit matcht goed. Mijn vorig paard was het tegenovergestelde en dat kom soms echt een spiegel zijn, als je onbewust druk op stal arriveert dan pakte hij dit enorm over met soms explosieve gevolgen. Ik vind dit een juiste benadering: paard en ruiter moeten elkaar in evenwicht brengen.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:02

Ik ben zelf heel rustig maar ik hou toch het meest van drukkere paarden.
Ik denk dat het allebei waar is maar eigenlijk gewoon van de klik van jou en je paard afhangt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:05

Ik ben zelf niet echt een rustig persoon. Maar ik heb een hete nodig hoor. Een flegmatieke zou ik me rot aan ergeren.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:19

Ik denk dat een druk persoon, zoals natasjavE over zich zelf al zegt, zich snel ergeren aan een rustig (langzaam) paard. Ik zelf kan zo wel druk als rustig zijn, en vind rustige paarden wel fijn gewoon omdat ik dan meer tijd heb om na te denken maar heb ook met drukke (zenuwachtige) paarden gewerkt. Mijn paard is ook het ene moment rustig en het andere moment druk (vooral als ik zelf druk ben, dan wordt hij ook druk). Maar ook als ik rustig ben dan kan hij wel eens druk zijn, ik moet dan eerst zijn energie gaan matchen (of zelfs er over heen gaan) voordat ik hem weer rustig kan krijgen.

Ik denk dat het ook allemaal samen kan, maar dat het puur is waar de persoon de voorkeur aan geeft en hoe goed die persoon zich kan aanpassen aan het type paard.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:05

Ik snap de denkwijze van je instructrice wel, maar het is wel een beetje kort door de bocht ;) je hebt heet en heet, rustig en rustig.. Dus ja.

In zekere zin ben ik het wel met haar eens. Ik ben een rustig geduldig type en mijn paard is echt een heethoofd, onzeker en schrikkerig. Voor hem is de rust en tijd die ik hem gun heel fijn. We zijn dan ook echt twee handen op een buik, en dat is hij echt niet bij iedereen. Als een andere 'heethoofd' met een kort lontje iets met hem zou willen doen, wordt hij enorm zenuwachtig.

Sinds kort doe ik af en toe ook een paardje van een stalgenootje, dat is een gezellige ronde haflinger die liever stilstaat om te eten en die zich erg snel verveeld -- echt het tegenovergestelde van mijn eigen paard. Ik vind dat juist heel leuk ter afwisseling, ook omdat ik dan inderdaad wat meer moet letten de hoeveelheid energie die ik gebruik met mijn aanwijzingen, wat jij ook al noemde. Dat is moeilijker voor me ja, maar juist om net even buiten mijn eigen grenzen te stappen en een andere aanpak te gebruiken, leer ik ontzettend veel (ook over mezelf!).

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:41

Ik heb hetzelfde als NatasjavE. Ik vind snelle paarden leuk en er mag best wat pit in zitten. Dat slome, lompe vind ik helemaal niks. Het hoeft ook weer niet overdreven druk/hysterisch te zijn maar liever te heet dan te sloom. En ik ben geen rustig persoon hoor. Ik vind het juist fijn als een paard van zichzelf hetzelfde "energielevel" heeft als ik. :D

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:44

jolijn2001 schreef:
Ik heb hetzelfde als NatasjavE. Ik vind snelle paarden leuk en er mag best wat pit in zitten. Dat slome, lompe vind ik helemaal niks. Het hoeft ook weer niet overdreven druk/hysterisch te zijn maar liever te heet dan te sloom. :D

Ahh ja ik heb ook een hekel aan sloom en lomp..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:48

Mijn paard en ik zijn juist helemaal het zelfde. Over het algemeen vrij rustig maar we kunnen ook allebei ogenschijnlijk om niks ontploffen. Ik ben juist blij dat hij niet zo'n dooie is.

Allerbelangrijkste aan een paard vind ik dat hij intelligent is. Dat vindt hij gelukkig ook belangrijk in andere paarden en in mensen. Mensen en paarden met een laag iq hebben we gewoon allebei niet zo veel mee.

Dus ook al zijn we op veel vlakken het zelfde vullen wij elkaar daardoor juist heel goed aan :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:27

Ik snap de intentie van de instructie zeker en ik ben het voor een deel ook met haar eens, maar in de praktijk gaat het vooral om de klik. Als die goed is, dan accepteer je gedrag van elkaar ook vaak beter.