Mini Hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angeliukje

Mini Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:27

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorig jaar een mini shetlander hengst. Hij word deze zomer 2 jaar. Het is een knuffel alleen hij krijgt nu wat last van zijn hormonen en is soms niet meer te handelen. Bijt tijdens het halster om doen, Bijt tijdens het trouw aan het halster vast knippen, bijt als je hem wilt aaien. Eigenlijk altijd wanneer je iets met hem wilt doen. Daarnaast wilt hij nu ook gaan deken en valt hij je aan als je hem uit het land wilt halen.

Castreren wil ik hem eigenlijk niet. Maar hoe kan ik hem het bijten afleren?
Hoe word hij weer de kleine schat zoals ik hem ken.

Maanlicht

Re: Mini Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:29

Waarom wil je hem niet laten castreren?

angeliukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:31

Omdat de buurvrouw een veulentje van hem wilt.
Ze heeft een shetlander merrie lopen waar ze graag een veulentje van wilt. Alleen als ze haar nu laat deken krijgt ze een vroeg veulentje en dat wilt ze niet.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:33

Ts, voor je pony is het veel fijner om gecastreerd te worden.
Hij vind het ook niet fijn.
En het is voor hem ook heel frustrerend, al die hormonen die hij niet kwijt kan!

Als hij gecastreerd is zal je merken dat hij weer liever en rustiger is.

Ook is het veel handiger in de buurt van merries.

Ik raad je echt aan om je pony te castreren, want het is voor jou en je pony veel fijner!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:35

Jouw pony, niet de hare. Laat buurvrouw maar betalen voor een gekeurde dekhengst en castreer deze maandag (kan nu nog net voordat de vliegen actief worden). Hormonenbom houden omdat buurvrouw dat wil? Zij is de eigenaar niet, dat ben jij, jij krijgt de ellende van een klierend jong hengstje en dus enkel aan jouw de keuze wanneer die ballen er af gaan.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:36

Als die buurvrouw een veulen van hem wil laat je haar maar wat spul opslaan zodat jij je paard kan handelen

angeliukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:41

Ja, het is nu nog wat kouder. Dan kan het misschien nog in het weiland. Lekker frisse lucht.
Je kan inderdaad duidelijk merken dat hij zichzelf niet is. Hij wilt niet bijten maar doet het wel.
Dus deze week gewoon laten casturen dan kan hij rustig bijkomen en de oude worden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:46

Sorry maar als de buurvrouw een veulen wilt van haar eigen merrie, dan zijn er hiervoor nog genoeg ongekeurde hengst ter dekking zowel gratis als voor een tientje. Als je nu je hengst nog eens laat dekken terwijl die nu al zo'n hormoonbom is, maak je het alleen maar erg, ook al word hij erna gelijk geruint.. hij heeft dan al de smaak te pakken gehad.

Verder ben jij baas en hoor jij je als leider op te stellen, net zoals kordaat blijven.

angeliukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:50

Ja, ga ook tegen der zeggen dat ik niet wil dat hij gaat deken. Vind het zielig hoe hij tegen zijn hormonen moet vechten (om het zo maar te zeggen)

Het is een schatje en wil echt het beste voor hem. Toen ik hem kocht was hij zwaar verwaarloost en kon hij amper iets doen omdat dat al teveel energie kosten.
Iedereen zei ook dat hij het niet ging reden. Nu staat hij heerlijk in het weiland.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:53

Met alleen castereren moet je niet verwachten dat het probleem meteen over is. Het is ook een kwestie van opvoeding.. grenze stellen en niet toelaten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:01

Cinzia__ schreef:
Met alleen castereren moet je niet verwachten dat het probleem meteen over is. Het is ook een kwestie van opvoeding.. grenze stellen en niet toelaten.

Correct, maar het is wel een stuk makkelijker voor hem om te leren als zijn hersenen weer in zijn hoofd zitten, zeker met het voorjaar voor de deur (en een hengstige merrie aan de andere kant van het hek).

angeliukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 14:11

Ja, dat begrijp ik.
Moet wel correct zijn tijdens de opvoeding.
Stil staan is stil staan en niet twee pasjes vooruit. Dat gaat goed alleen dan wilt hij tussen door bijten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:49

PP -> OPG

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:49

Goed dat je hem laat castreren. :) Jouw pony, niet die van de buurvrouw.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:38

Hoe gaat je hengst om met de andere paarden in de kudde?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:01

angeliukje schreef:
Omdat de buurvrouw een veulentje van hem wilt.
Ze heeft een shetlander merrie lopen waar ze graag een veulentje van wilt. Alleen als ze haar nu laat deken krijgt ze een vroeg veulentje en dat wilt ze niet.

8)7 :')

Papierloze worsten zijn er al genoeg. Van dekken wordt hij echt niet braver en gelukkiger, dus lekker laten ruinen. En in een kudde gooien waar hij wat manieren leert van andere paarden.