plassen door spanning?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

plassen door spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:12

Hallo,

Ik merk de laatste tijd dat mijn pony als wij (vooral op ander terrein) niet zo'n ontspannen rit of training hebben gehad (denk aan: in bosritten veel objecten wat hij eng vindt gezien en in trainingen nogal een strijd gehad) dat mijn pony als we terug zijn op stal erg nodig moet plassen. Als ik een fijne training of bosrit heb gehad heeft hij dit niet.

Zou dit door de spanning die hij opbouwt kunnen komen? En is dit ernstig?

Fleur_a

Re: plassen door spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:42

niemand?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 00:00

Mijn merrie bouwt buiten ook altijd wel spanning op, maar daar gaat ze hooguit wat extra van mesten, niet plassen.
Om die spanning af te laten vloeien ga ik altijd nog even in de bak rijden als we thuis komen, gewoon wat achtjes rijden, lang en laag.

over het plassen.. Geef je je paard wel gelegenheid om voor de rit nog even te plassen? Dus als je hem ophaalt uit de wei of paddock, voordat je gaat opzadelen, hem even in zijn stal zet om te plassen?
Mijn merrie zet ik ook altijd eerst even op stal, daar doe ik dan even deken af, en poetsen enzo, zodat zij als ze moet, even kan plassen. :)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:53

Dabo schreef:
Mijn merrie bouwt buiten ook altijd wel spanning op, maar daar gaat ze hooguit wat extra van mesten, niet plassen.
Om die spanning af te laten vloeien ga ik altijd nog even in de bak rijden als we thuis komen, gewoon wat achtjes rijden, lang en laag.

over het plassen.. Geef je je paard wel gelegenheid om voor de rit nog even te plassen? Dus als je hem ophaalt uit de wei of paddock, voordat je gaat opzadelen, hem even in zijn stal zet om te plassen?
Mijn merrie zet ik ook altijd eerst even op stal, daar doe ik dan even deken af, en poetsen enzo, zodat zij als ze moet, even kan plassen. :)

Ja, hij mag altijd eerst even in de stal eten etc, maar dan plast hij nooit

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:57

plassen van de spanning zal niet snel gebeuren..
een paard plast eigenlijk alleen maar als ze zich kunnen en durven ontspannen (in die houding zijn ze immers kwetsbaar).

Waarschijnlijk moet je paard dan al een beetje, loopt wat knijperig en zodra je dan afstapt, is er ontspanning en kan hij/zij plassen.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:06

of misschien is hij niet ontspannen omdat hij nodig moet plassen?

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:08

Laura_Zodine schreef:
of misschien is hij niet ontspannen omdat hij nodig moet plassen?

elenaMM77 schreef:
plassen van de spanning zal niet snel gebeuren..
een paard plast eigenlijk alleen maar als ze zich kunnen en durven ontspannen (in die houding zijn ze immers kwetsbaar).

Waarschijnlijk moet je paard dan al een beetje, loopt wat knijperig en zodra je dan afstapt, is er ontspanning en kan hij/zij plassen.

Maar het is wel altijd na een stressvolle rit, nooit als we een fijne rit hebben gehad. Als hij al zou moeten had hij daar dan ook de kans voor gehad toen hij nog op stal stond..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:11

is het altijd of meestal? t kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat hij neit wilt plassen omdat jij erop zit en daarna nodig moet plassen, het is waarsch. niet door de spanningen zo wel, dan is t niet heel ernstig misschien vind ie t gewoon een beetje eng, misschien wat vaker aan de hand proberen

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:14

Mijn paard plast ook niet tijdens het rijden, ook altijd als ik hem weer terug zette in het land. Dit had alleen niet te maken met stressvolle situaties, komt bij ons weinig voor :Y) Maakt niet uit of we gespannen of ontspannen door de bak zijn gehobbeld of een lekker rustig buitenritje, hij deed het altijd.
Ik denk niet dat hier een specifieke reden voor is, behalve dan dat ze tijdens het rijden niet willen plassen en het dan een uur tot twee uur op moeten houden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:29

Ik les meestal een half uurtje of een uurtje. Als ik een buitenrit maak ben ik zo een uur of 3 verder. Ik neem aan dat dat verschil uit maakt in de hoogte van de nood...

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:31

mrie schreef:
Ik les meestal een half uurtje of een uurtje. Als ik een buitenrit maak ben ik zo een uur of 3 verder. Ik neem aan dat dat verschil uit maakt in de hoogte van de nood...

Ik leste altijd een half uurtje, ik maakte soms buitenritten van drie uur en alsnog plaste hij elke keer weer als ik hem weer in het land zette.
Als ik hem na het rijden op stal zette deed hij dit weer niet bedenk ik me nu, naar mijn weten deed hij het alleen als hij het land weer opkwam na het rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:52

Waarschijnlijk heb je per ongeluk iets geconditioneerd (of je paard heeft dat gedaan) Niks bijzonders
Mijn paard ging altijd plassen als hij na het rijden zijn stal inging. Ik heb dat moment gebruikt om hem te leren op commando te plassen. En dat is heel heel heel soms best makkelijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:57

Ik denk eigenlijk dat het andersom is: je paard moet plassen ohz, maar kan/wil/durft niet waardoor het dier zich onaangenaam voelt en de training minder gaat. Wanneer je paard geen aandrang voelt onder het rijden is er niets aan de hand. Wat je zou kunnen doen is proberem je paard op de weide, voordat je gaat werken, al de kans geven om te gaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:07

Paarden kunnen niet lopend plassen. Dus is het heel braaf dat hij het even ophoud tot na het werk. Daar is toch niks mis mee?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:11

Mijn ruin moet ook altijd plassen ná een periode van stress als hij zich weer kan ontspannen. Mooiste voorbeeld; in de pauze van een scheerbeurt. :j

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:27

s6801881 schreef:
Ik denk eigenlijk dat het andersom is: je paard moet plassen ohz, maar kan/wil/durft niet waardoor het dier zich onaangenaam voelt en de training minder gaat. Wanneer je paard geen aandrang voelt onder het rijden is er niets aan de hand. Wat je zou kunnen doen is proberem je paard op de weide, voordat je gaat werken, al de kans geven om te gaan.

mijn paard kan niet voorspellen wanneer hij gaat schrikken in de bossen, hoe jij het nu stelt lijkt het alsof hij bij mij niet durft te plassen omdat ik hem niet de kans geef?
Piekosjj schreef:
Mijn ruin moet ook altijd plassen ná een periode van stress als hij zich weer kan ontspannen. Mooiste voorbeeld; in de pauze van een scheerbeurt. :j

Ben blij om te horen dat mijn pony dit niet als enigste heeft, lucht al wat op

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:07

Nee hoor. Is volkomen normaal

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:25

Vind het ene interessante vraag. Plast hij dus wel met jou erop als je een fijne rit hebt gehad? Kan ik me bijna niet voorstellen. Miss ben je er zelf onbewust op gaan Letten na ene spannende rit?

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 14:34

nvdm schreef:
Vind het ene interessante vraag. Plast hij dus wel met jou erop als je een fijne rit hebt gehad? Kan ik me bijna niet voorstellen. Miss ben je er zelf onbewust op gaan Letten na ene spannende rit?

Hij heeft bij mij nooit geplast onder het zadel

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:44

Fleur_a schreef:
nvdm schreef:

Hij heeft bij mij nooit geplast onder het zadel

Wat ik dus al zeg, waarschijnlijk kan/wil/durft hij dus niet ohz te plassen. Dat is geen verwijt hoor, genoeg paarden die het ophouden. Maar vaak voelen ze, omdat ze aandrang hebben maar niet gaan, zich daardoor ongemakkelijk, wat zich dan weer uit in een minder fijne rit. Ook dat is géén verwijt, je kan je paard niet dwingen om te plassen als hij het op wil houden tot hij weer thuis is. Het is dus eigenlijk een omgekeerde causaliteit wat ik je probeer uit te leggen: de spanning VEROORZAAKT dus niet dat hij een volle blaas heeft, maar de volle blaas veroorzaakt de spanning.

Ik zag het ook bij mijn ruin, die wou ook niet plassen buiten zijn weide. Inmiddels heb ik hem aangeleerd te gaan voordat ik hem ophaal, daar geeft ik hem dan ook even de gelegenheid toe. Als ik hem roep en hij komt niet direct, dan loop ik er niet heen om te vangen, maar wacht ik even. Meestal doet hij dan nog even een plasje en komt hij dan aansukkelen.