Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dabo schreef:Mijn merrie bouwt buiten ook altijd wel spanning op, maar daar gaat ze hooguit wat extra van mesten, niet plassen.
Om die spanning af te laten vloeien ga ik altijd nog even in de bak rijden als we thuis komen, gewoon wat achtjes rijden, lang en laag.
over het plassen.. Geef je je paard wel gelegenheid om voor de rit nog even te plassen? Dus als je hem ophaalt uit de wei of paddock, voordat je gaat opzadelen, hem even in zijn stal zet om te plassen?
Mijn merrie zet ik ook altijd eerst even op stal, daar doe ik dan even deken af, en poetsen enzo, zodat zij als ze moet, even kan plassen.
Laura_Zodine schreef:of misschien is hij niet ontspannen omdat hij nodig moet plassen?
elenaMM77 schreef:plassen van de spanning zal niet snel gebeuren..
een paard plast eigenlijk alleen maar als ze zich kunnen en durven ontspannen (in die houding zijn ze immers kwetsbaar).
Waarschijnlijk moet je paard dan al een beetje, loopt wat knijperig en zodra je dan afstapt, is er ontspanning en kan hij/zij plassen.
Maakt niet uit of we gespannen of ontspannen door de bak zijn gehobbeld of een lekker rustig buitenritje, hij deed het altijd. mrie schreef:Ik les meestal een half uurtje of een uurtje. Als ik een buitenrit maak ben ik zo een uur of 3 verder. Ik neem aan dat dat verschil uit maakt in de hoogte van de nood...
s6801881 schreef:Ik denk eigenlijk dat het andersom is: je paard moet plassen ohz, maar kan/wil/durft niet waardoor het dier zich onaangenaam voelt en de training minder gaat. Wanneer je paard geen aandrang voelt onder het rijden is er niets aan de hand. Wat je zou kunnen doen is proberem je paard op de weide, voordat je gaat werken, al de kans geven om te gaan.
Piekosjj schreef:Mijn ruin moet ook altijd plassen ná een periode van stress als hij zich weer kan ontspannen. Mooiste voorbeeld; in de pauze van een scheerbeurt.
Fleur_a schreef:nvdm schreef:Vind het ene interessante vraag. Plast hij dus wel met jou erop als je een fijne rit hebt gehad? Kan ik me bijna niet voorstellen. Miss ben je er zelf onbewust op gaan Letten na ene spannende rit?
Hij heeft bij mij nooit geplast onder het zadel