the stupidity of Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann99

the stupidity of Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 11:58

(Ik weet niet of het hier goed staat)

Er zullen ongetwijfeld heel veel discussies staan op dit topic over de voors en tegens van Natural Horsemanship of hoe men het in de volgende videoo ook wil noemen. Maar het koekjes en snoepjes geven als beloning aan een dier van 600-800 kilo met een goed stel hersenen heeft gevolgen! Zie hier een strontverwend natural horsemanship getraind paard
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-03-16 19:13, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: link van filmpje verwijderd, zie voor de reden de slot post van dit topic

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:02

Hierbij is het dus duidelijk niet goed gegaan en heeft niks te maken met correct natural horsemanship. Deze trainer heeft niet duidelijk genoeg gemaakt dat zij de leider is en dat het paard haar absoluut niet voorbij mag komen. Hierbij heeft het eigenlijk niet eens echt met snoep te maken.... Net zoiets als zeggen dat kinderen niet beloond moeten worden met aandacht omdat je (als je niet consequent en duidelijk liefdevol) opvoedt van die krijsende slaande kinderen krijgt... ligt eraan hoe je het toepast dus.
Laatst bijgewerkt door Jolene85 op 06-03-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:03

Dat is gewoon een naieve penny die met haar paard wil 'spelen'.
Dat heeft niets met wat voor methode dan ook te maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-03-16 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:04

Een rot ongeval, maar zegt niks over de manier van trainen. Hooguit dat de plek waarop je staat niet handig is - dit was niet gericht slaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:05

wat heeft dat dan met Natural horsemanship te maken Ann?

dit lijkt meer iemand die denkt dat ze lol met haar knol kan hebben en dat op een ontzettend foute manier doet.

positieve aandacht, of dat nu een aai, goed zo of een koekje is, is een prima manier om een mens of dier wat bij te brengen.

Een waarom zou je een paard niet af en toe een snoepje geven?
je pakt toch ook af en toe zelf wat lekkers om jezelf te belonen?

---

ik vind overigens wel dat het iets zegt over de manier waarop deze penny haar paard 'traint'.
ze kan aan de hele lichaamshouding van het dier al zien dat die veel te wild aan het worden is..
paard luistert ook niet en volgt alleen wanneer het toevallig zin heeft.. De inrichting van de wei is een rotzooitje etc etc.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-03-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:06

Ik vraag me af hoe TS erbij komt dat dit Natural Horsemanship is... Natural Horsemanship gaat trouwens helemaal niet om koekjes en snoepjes geven als beloning, dan heb je je toch verkeerd laten informeren. De rest hoef ik niet toe te voegen want dat is al gezegd.
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 06-03-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:07

Misschien heb ik een heel ander idee bij NH maar ik meen helemaal geen NH te zien in dit filmpje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:17

swartbeessie schreef:
Een rot ongeval, maar zegt niks over de manier van trainen. Hooguit dat de plek waarop je staat niet handig is - dit was niet gericht slaan.

Oeps....
Dat paard weet donders goed waar zijn benen heen gaan hoor. Paardziet dat als ongelukje "van de persoon met de snoepjes" om daar te gaan staan, niet anderom.

En ik ben totaal geen nh type of fan, maar in dit fimpje zag ik ook geen nh.

swartbeessie

Re: the stupidity of Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:19

Agree to disagree?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:20

Is dit NH dan? :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:22

swartbeessie schreef:
Agree to disagree?

Van mij mag je.
Bedenk wel dat paarden in de kudde, die foutjes niet maken bij een hogere in rang. :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:23

dan krijgen ze hoogst waarschijnlijk een foutje tussen de ogen terug

swartbeessie

@jud - ik verschil van mening met sneeuwpop over de (on)gerichtheid van de trap. Niet over of dit nh is.
De gein is trouwens ook, De 'nh' bestaat helemaal niet. Er zijn zoveel verschillende opvattingen over dat je dat al lang niet meer over één kam kunt scheren.

NatasjavE

Allerlei methodes worden goed en fout uitgevoerd.
Je gezonde verstand gebruiken blijft mi nog altijd de beste methode.

Het meisje in het filmpje gebruikt haar verstand duidelijk niet want je zag dit aankomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:24

En al helemaal niet tegen het hoofd.
Paarden kunnen heel gericht mikken en dit paard was het gewoon zat. Je ziet het aan zijn hele uitdrukking dat hij zegt: en nu is het klaar.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:25

:7 En we maken nooooooit fouten zelf, natuurlijk.
Of tenminste, die zet je niet op internet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:25

NatasjavE schreef:
Allerlei methodes worden goed en fout uitgevoerd.
Je gezonde verstand gebruiken blijft mi nog altijd de beste methode.

Het meisje in het filmpje gebruikt haar verstand duidelijk niet want je zag dit aankomen.

Idd _/-\o_

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:26

swartbeessie schreef:
@jud - ik verschil van mening met sneeuwpop over de (on)gerichtheid van de trap. Niet over of dit nh is.
De gein is trouwens ook, De 'nh' bestaat helemaal niet. Er zijn zoveel verschillende opvattingen over dat je dat al lang niet meer over één kam kunt scheren.

Was geen reactie op jullie, maar op de OP.
Ben het met je eens dat het nogal een lege term is. Vond het raar dat rondrennen met een paard als NH werd gezien.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:28

Ze zegt trouwens op een zeker moment "ex" dus ik heb het vermoeden dat ze probeert te klikker trainen.
Zat er meer rustmoment tussen, dan was het beeld een heel stuk anders...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:28

Oei Dat die al een hele tijd met zijn oren in zijn nek liep was natuurlijk al een slecht teken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:29

Goeie titel voor een topic weer ... :roll:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:30

geen idee onder welke stroming dit valt...mocht het een naam hebben.Rotzooi overal,iemand die denkt dat ze met een hond aan het spelen is?
En maar snoepjes geven....tja,niet helemaal mijn manier.Als je maar lol hebt,met of zonder gebit :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:32

geerke schreef:
geen idee onder welke stroming dit valt...mocht het een naam hebben.Rotzooi overal,iemand die denkt dat ze met een hond aan het spelen is?
En maar snoepjes geven....tja,niet helemaal mijn manier.Als je maar lol hebt,met of zonder gebit :+

Valt dit niet onder de 'penny' stroming? :')

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:34

Mijn eerste vraag is: hoe beoordeel je of dit NH is of niet? Gewoon een vraag hoor.. want in mijn ogen is een paardje snoepjes geven niet per definitie NH. Daarnaast is het paard niet stront verwend, zoals je dat zo mooi zegt. Het paard is zo duidelijk als wat.

Je kon wel eens gelijk hebben dat dit veel discussie op gaat leveren.. maar ik ben bang dat de discussie over subjectieve woorden zal gaan TS. Subjectiviteit wordt hier op Bokt niet bepaald ten harte genomen heb ik gemerkt.

Bij het lezen van dit topic wist ik meteen dat het dit filmpje moest zijn.. hier een filmpje waarin haarfijn uitgelegd dat dit niks met NH te maken, niks met leiderschap cq 'spelen'.
https://www.youtube.com/watch?v=MnW6RHFBf1Q
Laatst bijgewerkt door InfinityT op 06-03-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:34

geerke schreef:

dank je, het was al weer enige tijd geleden dat ik mijn neusgaten met lauwe thee heb gespoeld