paard flipt op buitenrit in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xuniekx

paard flipt op buitenrit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:03

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuw paardje :))
maar het probleem is.. paardje is een beetje kijkerig alleen verder gaat het prima.. tot dat wij gaan galloperen. In het begin gaat het goed maar na een paar meter begint hij als een gek bokkensprongen te maken en met 4 benen tegelijk de lucht in en weer opnieuw, dat ook nog met het hoofd laag. (wij rijden trouwens alleen dus zonder andere paarden)

Hoe kan ik dit voorkomen.. ik heb al geprobeerd het aan te voelen wanneer het weer gaat gebeuren maar het is echt iets dat uit het niets komt.

weet iemand hier raad mee? :(:)

Maureen95

Re: paard flipt op buitenrit in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:07

Eerst eens kijken of het paard het in de bak ook heeft. Dan zou ik zeker les gaan nemen.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:44

in de bak doet hij dit niet en ik neem ook les...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:48

Eerst het kijkerige e.d. oplossen voordat je gaat galopperen. Gewoonweg, don't go there, je paard is daar nog niet aan toe.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:51

Paard is blij, streng zijn. Misschien een paar keer zweepje mee om te laten blijken dat dit echt niet de bedoeling is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:52

Je kan te snel willen inderdaad. Ik heb ook een kijkerig paard. Vooral als we een poosje niet buiten hebben gereden is het weer erger dan normaal. Dan kost het ook echt moeite om te galopperen. Dus ik doe dat niet meer. Na een paar keer gaat het namelijk prima en galopperen we er heerlijk op los. Ik heb in het begin alleen maar gestapt en gedraafd. Beter braaf, dan waardeloos afsluiten of er zelfs afstuiteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:57

Sja, ik heb jarenlang helemaal niet gegaloppeerd met mijn paard op buitenrit. Nu nog steeds niet op momenten dat hij gespannen is. Ik galoppeer echt alleen als beloning als hij braaf en ontspannen loopt. En ook dan regelmatig weer even terugnemen.
Straffen met de zweep heeft echt geen zin, zo komt er alleen meer adrenaline vrij..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:58

die van mij deed dat geintje ook,

kop naar de grond bit vast en in de hoogste versnelling met een harde nek.
puur omdat ie opgewonden was (dat wil hij eruit rennen).

mijn oplossing: niet meer galloperen tot ik voldoende tempocontrole had.

stappen doe ik met een los teugeltje,
draf met een losse contactteugel, zodat ik m kan terugnemen zodra hij wil versnellen (dat wil hij nog steeds wel eens).

als hij rustig draaft en normaal reageert in het bos, galoppeer ik aan vanuit stap, in een rustig handgalopje. zodra hij ook maar aanstalte maakt tot versnellen of zijn hoofd naar de grond gooit op een manier die mij niet aanstaat is het feest afgelopen en gaan we terug naar stap.

met vier benen tegelijk de lucht in is een no go in mijn ogen, als hij dat in zijn kop heeft, uberhaupt niet over galoperen nadenken.

En gewoon over een poosje beginnen: aanspringen vanuit een ontspannen stap, paar galoppasjes en terug naar stap voor hij zich op kan winden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:58

mrie schreef:
Paard is blij, streng zijn. Misschien een paar keer zweepje mee om te laten blijken dat dit echt niet de bedoeling is.

Als dat paard kijkerig is denk ik niet dat hij blij is. Maar dat er spanning is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:04

longeren in het bos? een open plek zoeken en daar gaan longeren zodat het bos gewoon een normale "trainingsplek" wordt. En wandelen aan de hand in het bos, samen een drafje etc. Doe ik ook met mijn paardje hij is er echt relaxed van geworden. we zijn nog niet echt aan het draven gekomen onder het zadel maar de stap is nu relaxed dus nu pak ik steeds als hij relaxed stapt, stukje draf, spant hij aan dan gaan we weer terug in stap.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:15

Ik weet niet hoe ik "beetje kijkerig" moet interpreteren. Die van mij kijkt ook om zich heen. Ik vind dat normaal. Kijkerig houd voor mij in dat hij dingen ziet, stil gaat staan, zich omdraait om te blijven kijken, rillerig reageert....

Straffen met de zweep heeft zin als je het bij hoge uitzondering doet. Als mijn paard eccht iets doet wat niet mag moet hem duidelijk zijn dat dat niet mag. Ik gebruik dan mijn zweep. Niet om hem vooruit te slaan, maar om hem uit deze stemming te halen (als ik het zo schrijf dan voel ik met net Cesar Milan) Ik mopper op hem, en zo gauw het weer gaat zoals ik wil ben ik het vergeten en krijg hij complimenten omdat het zo lekker gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:22

8nnemiek schreef:
Sja, ik heb jarenlang helemaal niet gegaloppeerd met mijn paard op buitenrit. Nu nog steeds niet op momenten dat hij gespannen is. Ik galoppeer echt alleen als beloning als hij braaf en ontspannen loopt. En ook dan regelmatig weer even terugnemen.
Straffen met de zweep heeft echt geen zin, zo komt er alleen meer adrenaline vrij..

Hier hetzelfde...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:24

mrie schreef:
Ik weet niet hoe ik "beetje kijkerig" moet interpreteren. Die van mij kijkt ook om zich heen. Ik vind dat normaal. Kijkerig houd voor mij in dat hij dingen ziet, stil gaat staan, zich omdraait om te blijven kijken, rillerig reageert....

Spanning dus.

Dat is zeker niet abnormaal, het is nu eenmaal een paard, een vluchtdier, die kunnen soms om de raarste dingen spanning opbouwen. Maar een paard met een hoog hoofd, omdraaiend, rillerig is niet blij.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:50

Heel erg bedankt voor de snelle en vele antwoorden!! :)

Kijkerig houd voor mij in: oortjes naar voren, veel kijken

In het bos dat wij hier hebben is het verboden voor de paardjes... Worden strenge boetes uitgedeeld dus helaas geen optie :/

Misschien dat ik voorlopig maar niet ga galopperen totdat hij ontspannen is, ook al lijkt dat voor mij onmogelijk met een zoontje van jazz :)

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:52

Ohja, en dat soort van briezen doet hij ook, alsof hij 4 kilo snot in zijn neus heeft zitten en dat elke adem weer wat uit komt:). Gevalletje van opwinding?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:56

xuniekx schreef:
Ohja, en dat soort van briezen doet hij ook, alsof hij 4 kilo snot in zijn neus heeft zitten en dat elke adem weer wat uit komt:). Gevalletje van opwinding?

Dat klinkt inderdaad als opwinding. Briezen is een goed teken.

Lekker veel oefenen buiten, hem goed aan het werk houden zodat dat koppie bij jou blijft. En als hij lekker ontspannen en kalm is kleine en beheerste stukjes galopperen. Dan kijken of je dat uit kan beiden rustig aan.
Maar liever niet galopperen dan steeds het fout laten gaan, je wil niet dat het een gewoonte wordt dat hij zo doet.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:05

Is het niet eerder dat je paard blij is dat hij mag galoperen. En doet hij dat de hele tijd of alleen het eerste moment? Want anders best aansporen

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:05

Hier ook paard die erg kijkerig is en wel eens vandoor gaat in galop heb hier door een jaar lang alleen maar stap rondjes gedaan.. En vind de galop nog steeds spannend maar doe het ook echt wanneer het goed voelt.
Vandaag dan na 2 maanden op buitenrit heb maar 300m gedraafd maar kon de tempocontrole niet vinden dus de rest van de rit alleen maar gestapt.. Word voor mij weer langzaam opbouwen.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:14

ik heb er ook zo een gehad.......nam ook nog het bit tussen de tanden, heb een hele tijd mezelf rustig gehouden totdat ik het zat werd, trailer naar het strand op zondagochtend hem vriendelijk gevraagd of hij wilde galloperen na 20 meter begon het gezeur weer en toen heb ik hem na de bok aangespoord en gezegd ga maar....hij mocht alleen maar hard zodat hij geen kans kreeg om z'n hoofd tussen z'n benen te toen en toen hij moe werd heb ik hem zo'n rotklap met de zweep gegeven en gezegd nu moet je......en ik heb hem laten lopen totdat hij begon te vragen of hij aub langzamer mocht na 2 keer vragen heb ik dat toegestaan en hij heeft het nooit meer gedaan, is een heerlijk buitenrijpaard van 33 jaar geworden, ik laat niet met me sollen.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:46

Wat denken jullie dan dat het beste is als hij het weer doet?
Hem aansporen en galloperen totdat hij "smeekt" om weer in stap te gaan .
Of
Meteen terugnemen en hem een soort van teleurstellen?
Heb hier verschillende dingen gelezen en ik denk wel dat ieder zijn eigen oplossing heeft.. maar wat is nou eigenlijk het beste?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:50

Dat ligt heel erg aan waarom het paard het doet! Aansporen en galloperen tot hij "smeekt" hoeft niet eens, gewoon aansporen dat hij nog sneller moet even vol houden en dan terugnemen, hij hoeft niet moe te zijn. Dus afhankelijk van wat het paard NODIG heeft zou ik waarschijnlijk terugnemen omdat het om kijkerig en opgewonden gedrag gaat. Galloperen en harder gaan is bij mij echt als hij zo ontzettend dominant aan het doen is en ik hem met geen mogelijkheid meer terug krijg en dan ook alleen als het daar veilig voor is!! Ik heb dit ook maar 1x hoeven doen bij hem zonder zweep of wat dan ook gewoon in galop houden en beetje been erbij maar niet schoppen ofzo.
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 26-02-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:50

Er bestaan hierover natuurlijk een heleboel verschillende meningen naast elkaar en ik geloof daarom ook niet dat er per se één beste optie is.

Zelf sluit ik me aan bij het even niet meer galopperen op buitenrit. Eerst maar volledige (tempo)controle krijgen in stap en draf.
Kun je ook niet eens kijken hoe hij reageert als er een ander paard meegaat op buitenrit?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:53

Ik denk ook voordat je kunt beslissen wat je moet doen inderdaad eerst die tempocontrole in stap en later draf moet hebben. Je hebt het paard net een paar maanden, dan is het nog heel lastig om te bepalen hoe of wat omdat je hem nog niet goed kent.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:54

xuniekx schreef:
Wat denken jullie dan dat het beste is als hij het weer doet?
Hem aansporen en galloperen totdat hij "smeekt" om weer in stap te gaan .
Of
Meteen terugnemen en hem een soort van teleurstellen?
Heb hier verschillende dingen gelezen en ik denk wel dat ieder zijn eigen oplossing heeft.. maar wat is nou eigenlijk het beste?

Don't go there. Waarom zou je het toch doen als je verwacht dat het fout gaat?

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:56

Geen idee wat het beste is voor jou paard. Mijn paard is altijd jolig bij het eerste galopje ze is ook nog jong dus niet gek. Ik laat haar even flink naar voor galoperen en dan pak ik haar rustig op. Merk dan dat de ergste energie eruit is en dan veel meer ontspannen kan rijden. Als ik haar telkens in ga houden bouw ik bij haar juist de spanning op.