Hengsten sociaal houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:13

Zijn er hier mensen die volwassen hengsten op een sociale manier huisvesten en hun ervaringen willen delen?
En mij misschien wat info kunnen geven over hoe dat verloopt en hoe ze dingen aanpakken?
Waar houden jullie rekening mee in de vorming van de kuddes? Wat gaat goed, wat gaat niet goed?
Zagen jullie evolutie in het gedrag van jullie jonge hengsten als ze meer volwassen werden tov kuddegenoten. Hoe zit het met het leiderschap etc...
Alle info is welkom.

Ik heb een 4 jarige hengst. Bij mij geboren, dus jammer genoeg had ik niet te kiezen. (Ik had een merrie besteld :+ ) Ik ben zelf compleet gek op het beest. En op zich stoort het mij niet dat het een hengst is, maar enorm praktisch vind ik het nu ook weer niet.
Nadat hij weg gegaan is bij zijn moeder op 8 maanden, hebben we hem gekoppeld aan een volwassen dominante ruin. Daar loopt hij dus nu al meer dan 3 jaar bij op de weide.
Op zich gaat dat heel goed. De ruin is overduidelijk de baas en hij houdt mijn hengstje behoorlijk kort.
(Ruin is een goede leider) Ze eten buik aan buik en spelen samen en zijn zo onafscheidelijk dat je ze niet uit elkaar kan halen. Waar de één gaat, gaat de ander. Dus voor zover geen probleem tussen die 2.
Alleen wordt de ruin zo stilletjes aan wel wat ouder en mijn hengstje wordt volwassen. Dus ik heb er wel vragen bij hoe dat gaat evolueren en hoe lang deze situatie houdbaar gaat blijven?
Nu met de lente die in aantocht is, merk ik ook dat mijn jonge hengst het zot in z'n kop krijgt. En dat de ruin dat soms wel behoorlijk erover vindt gaan. Hij kan dan heel hard en direct reageren op onbezonnen acties van mijn hengst.
Wat mijn hengst ook wel pikt. Hij druipt dan af. (5 minuten en dan probeert hij opnieuw)
Maar ik vraag me een beetje af hoe dit mogelijk gaat evolueren. Moet ik er angst voor krijgen dat mijn hengst op een bepaalde moment de overhand gaat krijgen? Of is dat niet zo'n probleem?

En hoe gaat zoiets qua interactie tussen de 2 heren als er ook merries op hetzelfde terrein aanwezig zijn? (De ruin is zelf ook wel gek op mooie dames...)

(Voor mensen over castratie ofzo beginnen. Moet ik er wel even bij zeggen dat dat op dit moment absoluut geen optie is. Ook al zou ik dat misschien willen. Het is een risico dat ik niet wil/kan nemen.
Mijn hengstje heeft een chronische aandoening, die heel veel tijd vraagt qua herstel. En wat ervoor zorgt dat de normale risico's die met een castratie te maken hebben, voor hem veel groter zijn. Als hij complicaties zoals een ontsteking oploopt, zou hij daar doodziek van kunnen worden. En we hebben oa. ook geen idee of hij wel een narcose zou aankunnen.
Maw. hij zal hengst moeten blijven tegen wil en dank. )
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 15-02-16 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Re: Hengsten sociaal houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:14

Een topic waar ik al lang op zit te wachten, dus ik ga zeker volgen. Ik heb geen hengst en dat zal ook wel altijd zo blijven (gevalletje niet zo consequent zijn) Maar ben hier altijd erg benieuwd naar geweest.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:19

Mijn hengst stond (ja helaas stond) altijd samen in een kudde met andere hengsten.

Waar hij staat hebben ze twee groepen, de baby's (hengsten t/m 3 jaar die nog niet bereden worden). Daar staat 1 oudere hengst bij. Deze staan op een paar hectare, krijgen elke dag wat eten en drinken en zoeken het allemaal zelf uit.

De oudere hengsten, die ook gereden worden staan 24/7 samen op ook zo'n weide. Wanneer ze gereden worden staan ze in ruime stallen van zo'n 6x20m. Hier staan ze wel alleen in. Want ook al kennen deze paarden elkaar allemaal, op zulke kleine ruimte hebben ze geen plek om weg te rennen.
Ze staan dan ook dichter in de buurt van merries. Op de eigen wei zijn er geen merries.

Wat betreft dingen over wie is de baas: ja, er wordt weleens gevochten over wie is de baas. Maar eigenlijk is het een hele stabiele kudde met één leider. Toen de oude leider een jaar of 15/16 werd, heeft een jonger paard van 6 het overgenomen. Dat heeft een paar maanden ruzie opgeleverd, maar nu zijn ze weer gewoon maatjes.

Wat merries betreft: ze reageren er veel heftiger op. En het kan gevechten etc. in de hand werken. Maar dat ligt er ook aan hoe ver de merries staan (oudere, niet dekkende hengsten staan soms in een wei aan de overkant van de buitenbak. dat gaat op zich goed, ze winden zich wel op maar vechten niet)

Mijn eigen paardje is er helaas uitgeknikkerd. Hij moest een maand op rust en was al niet de sociaalste. Herintegreren resulteerde in jagen, bijten en niets meer met rust laten (van zijn kant allemaal). Dus het gedrag kan helaas wel omslaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:23

Op dit moment staan de ruin en hengst niet in de buurt van merries.
Maar binnenkort verhuizen we en dan komen alle paarden aan huis te staan.
En buiten de hengst en ruin, hebben we dus wel ook nog 4 merries... :o

Ik heb sowieso wel in gedachte om overal tussen de hengst en merries een pad te houden van enkele meters zodat rechtstreeks contact niet mogelijk is.
Maar ze gaan elkaar dus wel steeds kunnen zien.

Dekken gaat mijn hengst nooit doen trouwens.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:27

Chemische castratie is geen optie?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:29

Happy16 schreef:
Chemische castratie is geen optie?

Nee absoluut niet.
Zoiets is een behoorlijk aanslag op het lichaam van een paard.
Dan zou ik nog eerder overwegen om hem gewoon te castreren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:30

Luckystory schreef:

Ik heb sowieso wel in gedachte om overal tussen de hengst en merries een pad te houden van enkele meters zodat rechtstreeks contact niet mogelijk is.

Als je geluk hebt is er dan helemaal geen probleem. Zolang er genoeg ruimte tussen ziet. Prettigst is imo toch wel dat ze elkaar niet kunnen zien, geeft meer rust voor de hengst.

De niet-dek hengsten zijn een stuk makkelijker met merries (al kan dat ook omdat ze nog jong zijn..). merkte wel dat vanaf een jaar of 6/7 ze echt veranderen. Ouder worden in de kop ook.

edit: maar het ligt echt ook aan je paard.. Mijne was ook altijd braaf en makkelijk met merries. Tot ie 5/6 werd, en nu staat ie dus alleen :/

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:30

als je geluk hebt gaat je hengst niet de hele dag langs de draden heen en weer rennen als de merries er vlak bij staan met zon pad van enkele meters.

sommige hengsten hier houden we met een ruin samen als dat gaat maar dat zijn altijd die van klanten. ze hebben dan altijd wel veel krassen en bijtwonden omdat het ook dondert met elkaar.

sommige hengsten kunnen de wei niet op, het enigste wat ze doen is heen en weer rennen langs het draad, de ruin(en) compleet het land doorjagen. bij anderen gaat het wel goed.

het is dus deels een kwestie van uitproberen hoe jou hengst reageert als er merries dichtbij staan.

als het wel fout gaat bijv s nachts dat ie bij de groep komt heb je kans op drachtige merries of serieuze blessures van trappen ect.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 15-02-16 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:32

LoveBodin schreef:
De niet-dek hengsten zijn een stuk makkelijker met merries (al kan dat ook omdat ze nog jong zijn..). merkte wel dat vanaf een jaar of 6/7 ze echt veranderen. Ouder worden in de kop ook.

In welk zin dan? Werden ze moeilijker of juist makkelijker?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:32

Ik weet dat de mensen van paard natuurlijk hun hengst bij de kudde houden, maar de merries apart zetten als ze hengstig zijn... Zou ook overwogen kunnen worden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:36

Ja. Ze werden veel moeilijker.
De jonkies zetten ze samen in de stal. Met de grote hengsten moet je uitkijken waar je loopt, zeker met de dekhengsten. Niet te dicht langs elkaar etc.
Maar denk dat dat met een hengst en een ruin wel mee kan vallen.
Maar mij is in elk geval altijd verteld, vanaf een jaar of 6/7 zijn ze ook meer volwassen in de kop, en willen ze meer leiding gaan nemen. En dan worden ze gewoon lastiger. Al zijn ze altijd te controleren met goede, stricte opvoeding. Nee=nee en niet een beetje nee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:39

Je weet natuurlijk al hoe ik mijn paarden houd, dus dat ga ik niet opschrijven. ;)

Ik zou niet blij worden van merries in de buurt. Ik denk dat toch wel onrust veroorzaakt. Maar wat je al schrijft, ik denk dat castreren inderdaad geen optie is nu. Veel te belastend.

Je zal het moeten ervaren.. Als hij zich helemaal gek maakt, zul je weinig keuze hebben, maar misschien valt het allemaal wel mee. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:40

LoveBodin schreef:
Ja. Ze werden veel moeilijker.
De jonkies zetten ze samen in de stal. Met de grote hengsten moet je uitkijken waar je loopt, zeker met de dekhengsten. Niet te dicht langs elkaar etc.
Maar denk dat dat met een hengst en een ruin wel mee kan vallen.
Maar mij is in elk geval altijd verteld, vanaf een jaar of 6/7 zijn ze ook meer volwassen in de kop, en willen ze meer leiding gaan nemen. En dan worden ze gewoon lastiger. Al zijn ze altijd te controleren met goede, stricte opvoeding. Nee=nee en niet een beetje nee.

Maar die oudere hengsten lopen ook samen in kudde bij jullie?

Ow hemel. Dat het niet simpel is, wist ik wel.
Maar dit klinkt nog wel als een behoorlijk uitdaging...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:42

Mijn twee jonge bijna 3-jarige hengsten zijn een droomduo en ik zie dat niet dadelijk veranderen. Maarrrr...ze vullen elkaar perfect aan qua karakter en er staan geen merries in de buurt.

De één is erg onderdanig en de ander dominant, er is spel maar nooit gevecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:43

Dat bij de merries weghouden als ze hengstig zijn gaat een keer mis
Goed sperma kan bijna een week overleven in een merrie dus als ze eens vroeg dekken heb je evengoed kans op dracht

Als hij nooit gaat dekken is castreren de [naam] optie omdat hij dan een sociaal leven kan hebben.

Castreren/chemisch castreren zielig vinden en dan een paard zijn hele leven niet laten dekken en in het ergste geval alleen houden... Natuurlijk of niet zou mijn manier niet zijn.

Ik heb overigens een volwassen dekhengst thuis, loopt bij zijn 2 vrouwen en kinderen. Met de hengstveulens gaat het goed tot ze 1,5 jaar zijn en er ergens wat hengstig wordt, dan is het jagen en knokken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:43

Luckystory schreef:

Wat voor omheining wil je gebruiken? Een hengstige merrie gaat zich echt niet laten tegenhouden door een banketstaaf draadje..

In mijn ervaring zijn regelmatig juist de hengstige merries degenen die de problemen veroorzaken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:45

Jessix schreef:
Je zal het moeten ervaren.. Als hij zich helemaal gek maakt, zul je weinig keuze hebben, maar misschien valt het allemaal wel mee. :)

Ik hoop het!

Ik vind hem op zich nog wel redelijk braaf. Hij is alleen vermoeiend druk. (Maar soit, dat is misschien ook wel het ras en de leeftijd) Maar hij laat zich wel redelijk goed terecht wijzen. (Voor eventjes toch)

Ze gaan de tuin (alé 'tuin' is 3 hectare :+ ) toch echt moeten delen, vrees ik...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:47

Ja, de oudere hengsten lopen 24/7 samen, alleen als ze op kleine stukjes moeten staan niet (want te gevaarlijk). Ze hebben soms echt veel ruimte nodig om zich heen, vandaar dat je bij bepaalde uit moet kijken hoe je eromheen loopt met een andere hengst. Ivm persoonlijke ruimte.

Maar denk dat 't met twee wel goed komt.
Ligt alleen echt puur aan het karakter. De één gaat prima, de ander totaal niet. En persoonlijk denk ik dat je dat pas rond 5/6 jaar merkt helaas

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:48

[***] schreef:
Castreren/chemisch castreren zielig vinden en dan een paard zijn hele leven niet laten dekken en in het ergste geval alleen houden... Natuurlijk of niet zou mijn manier niet zijn.

Het heeft niets met 'zielig' vinden te maken hoor.
Mijn hengst is afgelopen jaar heel ziek geweest en het is oa. de vraag hoeveel levercapaciteit hij nog heeft. (sowieso verminderd)
Ik riskeer mijn paard als ik het nu doe. Mijn DA weigert trouwens ook omwille van die reden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:50

Mijn hengst staat samen met een andere hengst in een grote stal en op de paddock. Ook gewoon met merries in het zicht/ernaast. Ze kunnen de merries niet aanraken alleen. Levert geen enkel probleem op. (Ze worden beide 3 en zijn erg braaf). Het is van te voren niet te voorspellen helaas hoe iets zal gaan, maar misschien valt het inderdaad mee :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:50

troi schreef:
Wat voor omheining wil je gebruiken? Een hengstige merrie gaat zich echt niet laten tegenhouden door een banketstaaf draadje..

In de paddocks wil ik liefst hout icm stroomdraad. Weides worden draad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:51

Neem eens contact op met suelza of xinram hier op bokt
zij hebben hun dekhengsten (een D en een E) samen staan in de zomer
En naar ik weet in de winter ook als ze los staan.
Deze hengsten dekken beide
En er staan dan ook merries daar op stal.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:52

Genoeg topics hierover: een ouwetje:

[VSW] Hengst in weide naast merrie???

Als hij niet voor de dek is, is castratie toch wel het overwegen waard. Ondanks de risico's kan hij dan onbezorgd een sociaal leven krijgen voor de rest van zijn leven. Als hengst zal het altijd oppassen en alert zijn blijven...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:55

Ik had mijn 2 jarige hengst op de wei met enkel 2 draadjes tussen hem en de merries.

Snuffelden veel en soms mocht hij wel tussen de merries lopen(Drachtig en niet hengstige) en dat ging altijd super.

Maar dat is natuurlijk per hengst verschillend.

Hij is inmiddels verkocht een jaar terug en gecastreerd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:02

Ik heb mijn hengst op een pensionstal staan, hengst heeft vorig jaar zijn eerste merries gedekt.

Hij had daar even een maatje waar hij samen mee stond maar die werd afgemaakt. Als hij alleen staat, loopt hij werkelijk de hele dag het zelfde rondje. Ik heb daarom een paar maanden geleden een welsh a hengst veulen gekocht en die staan sinds een maand of 2 samen in de paddock.

Als hij niet ggk zou zijn geweest was hij inmiddels geruind.