En mij misschien wat info kunnen geven over hoe dat verloopt en hoe ze dingen aanpakken?
Waar houden jullie rekening mee in de vorming van de kuddes? Wat gaat goed, wat gaat niet goed?
Zagen jullie evolutie in het gedrag van jullie jonge hengsten als ze meer volwassen werden tov kuddegenoten. Hoe zit het met het leiderschap etc...
Alle info is welkom.
Ik heb een 4 jarige hengst. Bij mij geboren, dus jammer genoeg had ik niet te kiezen. (Ik had een merrie besteld
) Ik ben zelf compleet gek op het beest. En op zich stoort het mij niet dat het een hengst is, maar enorm praktisch vind ik het nu ook weer niet. Nadat hij weg gegaan is bij zijn moeder op 8 maanden, hebben we hem gekoppeld aan een volwassen dominante ruin. Daar loopt hij dus nu al meer dan 3 jaar bij op de weide.
Op zich gaat dat heel goed. De ruin is overduidelijk de baas en hij houdt mijn hengstje behoorlijk kort.
(Ruin is een goede leider) Ze eten buik aan buik en spelen samen en zijn zo onafscheidelijk dat je ze niet uit elkaar kan halen. Waar de één gaat, gaat de ander. Dus voor zover geen probleem tussen die 2.
Alleen wordt de ruin zo stilletjes aan wel wat ouder en mijn hengstje wordt volwassen. Dus ik heb er wel vragen bij hoe dat gaat evolueren en hoe lang deze situatie houdbaar gaat blijven?
Nu met de lente die in aantocht is, merk ik ook dat mijn jonge hengst het zot in z'n kop krijgt. En dat de ruin dat soms wel behoorlijk erover vindt gaan. Hij kan dan heel hard en direct reageren op onbezonnen acties van mijn hengst.
Wat mijn hengst ook wel pikt. Hij druipt dan af. (5 minuten en dan probeert hij opnieuw)
Maar ik vraag me een beetje af hoe dit mogelijk gaat evolueren. Moet ik er angst voor krijgen dat mijn hengst op een bepaalde moment de overhand gaat krijgen? Of is dat niet zo'n probleem?
En hoe gaat zoiets qua interactie tussen de 2 heren als er ook merries op hetzelfde terrein aanwezig zijn? (De ruin is zelf ook wel gek op mooie dames...)
(Voor mensen over castratie ofzo beginnen. Moet ik er wel even bij zeggen dat dat op dit moment absoluut geen optie is. Ook al zou ik dat misschien willen. Het is een risico dat ik niet wil/kan nemen.
Mijn hengstje heeft een chronische aandoening, die heel veel tijd vraagt qua herstel. En wat ervoor zorgt dat de normale risico's die met een castratie te maken hebben, voor hem veel groter zijn. Als hij complicaties zoals een ontsteking oploopt, zou hij daar doodziek van kunnen worden. En we hebben oa. ook geen idee of hij wel een narcose zou aankunnen.
Maw. hij zal hengst moeten blijven tegen wil en dank. )