Jaarling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ijumping

Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 00:30

Wij hebben thuis een jaarling (ruin 1 jaar hengst geweest )die in mei 2 jaar wordt. Hij verveeld zich nogal in de wei en geniet echt van aandacht , nu is hij een ander paard wat aan het "pesten". Ik zou graag wat meer met hem doen. Ik heb zelf al een pony en ga ook nog naar school , dus heel veel tijd is er niet ik poets hem regelmatig maar grondwerk is een probleem. Ik heb al wel wat ervaring maar ik heb een paar problemen

- hij wil lief doen door zijn neus de hele tijd tegen u te houden hij respecteerd mijn ruimte niet maar ik weet niet goed hoe ik dit heb beste kan oplossen omdat hij van een heel zacht tikje op zijn neus doet alsof ik hem slaag wat nooit gebeurt is !!maar soms ook eens happen zonder echt te bijten

- hij ind het ook leuk soms even het touw/leadrope vast te nemen

- soms hangt hij ook even op het touw 2 minuten ofzo dat hij blijft staan (dan hou ik druk op het touw maar daar gaat die wat op hangen )

(Ik gebruik touwhalster en leadrope)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:30

Gelukkig geen heftige problemen. Ik heb wel tips.
Voor probleem 1: als hij in jou ruimte komt neem dan een duidelijke houding aan en duw hem op zijn borst achterwaarts. Niet hard duwen maar een zetje. Al reageerd hij daar niet op dan kan je even een halstertouw er bij pakken en een beetje naar de billen zwiepen. Niet hem raken of als een gek gaan zwaaien maar rustig. Doe dat richting zijn billen. Dan gaat hij aan de kant voor jou en leert hij dat jij zegt of hij bij jou mag staan of niet. Bij grondwerk is een zweep ook prima. Daar raak je je paard niet mee en hoort hij ook niet bang voor te zijn. Met een zweep of touwhalster richting zijn billen bewegen geeft extra duidelijk aan voor een paard dat hij in beweging moet komen. Als je je paard vast hebt zal ik hem los maken als je alleen bent in de bak. Kan je dit beter oefenen.
Voor probleem 2: is een uh of een nee vaak genoeg.
Voor probleem 3: als hij gaat hangen zou ik hem los klippen als hij vast zit en weer de techniek van tip 1 gebruiken. Hem laten lopen. Duidelijk staan en met het touwtje richting de billen aangeven: opzij of lopen. Ook als je wilt dat je paard naast je loopt en je goed de leiderschap wilt aangeven loop je met een duidelijke houding met duidelijke stappen en kan je als extra energie als je wilt door lopen of draven ook het touw techniekje gebruiken. En dat tikje op de neus zal ik niet doen. Jij geeft je ruimte niet duidelijk genoeg aan en als je hem een tikje geeft daardoor terwijl hij eigenlijk goed reageert is dat onduidelijk.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes :)

Ijumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:29

Ik heb een dichte piste maar zo staan er een paar grassprietjes waar hij dan mee aandacht voor heeft maar vandaag weer zo gulzig voor zijn eten train wel met hem maar dat is zo ontmoedigend duwde ik hem even weg toen ik het eten in zijn bak deed omdat hij mij weer probeerde weg te duwen en hij probeerde gewoon te bijten geen tik gegeven !! Maar gewoon even kordaad teruggeduwd en nog even langer op zijn eten laten wachten halve minuut ofzo maar hoe kan je het beste leren voedsel te weigeren ? Hij is bijna 2 en al groot dus ik moet hem nu manieren leren volgend jaar is dat al moeikijker en ik weet het is een jong paard en je moet geduld hebben maar elke keer als ik een stap vooruit ben gaan we er weer 2 achteruit

friesiszwart

Re: Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:55

Ik zou hem in een groep ruinen plaatsen van verschillende leeftijden zodat hij meer maatjes heeft om te spelen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:04

Hij gaat niet een ander paard pesten omdat hij zich verveeld! Met andere paarden spelen, uitdagen is normaal paardengedrag. Dat moet je dan niet door mensenogen bekijken en denken dat er gepest wordt. Jonge dieren benaderen anderen om mee te spelen, dus ook mensen. Dat is ook normaal gedrag en dat niet in jouw ruimte mogen komen, waarom zou je dat niet willen eigenlijk?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:39

Ik denk dat je veel baat zou hebben bij iemand die jou goed leert grondwerken met je paard. Je paard leert zo respect te hebben voor jou persoonlijke ruimte. Dat kun je niet goed leren via Internet, omdat timing daarbij heel erg belangrijk is. Zoek iemand die bij jou in de buurt hier echt verstand van heeft en neem eens les. Kleine investering, maar die betaalt zich mettertijd dubbel en dwars terug!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:54

Ijumping schreef:
Ik heb een dichte piste maar zo staan er een paar grassprietjes waar hij dan mee aandacht voor heeft maar vandaag weer zo gulzig voor zijn eten train wel met hem maar dat is zo ontmoedigend duwde ik hem even weg toen ik het eten in zijn bak deed omdat hij mij weer probeerde weg te duwen en hij probeerde gewoon te bijten geen tik gegeven !! Maar gewoon even kordaad teruggeduwd en nog even langer op zijn eten laten wachten halve minuut ofzo maar hoe kan je het beste leren voedsel te weigeren ? Hij is bijna 2 en al groot dus ik moet hem nu manieren leren volgend jaar is dat al moeikijker en ik weet het is een jong paard en je moet geduld hebben maar elke keer als ik een stap vooruit ben gaan we er weer 2 achteruit

Je bent te zacht/niet duidelijk. Niet willen slaan is een nobel streven, en uit frustratie/woede ook niet goed te praten, maar je moet wel zo assertief zijn dat paard jouw als belangrijk ziet. Nu ben je enkel obstakel dat irritant doet als het in de weg staat. Hij hoort voor jouw opzij te gaan als je er door wil of aangeeft dat hij achteruit moet. Ik heb hier ook paarden die graag komen kijken en zich met dingen bemoeien, maar ze gaan wel voor mij opzij en vaak enkel al omdat ik duidelijk ergens naar toe loop en zij op die route staan. Ze zijn ook liever bij mij (maar dan heel prettig en voorzichtig) als ik streng ben. Hoe meer ik toelaat hoe vervelender ze worden en hoe strenger ik ben hoe fijner ze worden in de omgang.

Als jij kracht moet zetten (het wegduwen bv) is er als iets goed scheef. Kracht moeten zetten hoort niet nodig te zijn, woord, gebaar of aanraking moet genoeg zijn. Moeten duwen betekent dat je een krachtmeting met hem moet aangaan en daar kan je lijf niet tegen. Hier is alles waar mijn lijf niet tegen kan daarom verboden en ja als het moet dwing ik dat af. Als ik gewond raak door dit wangedrag, kan ik mijn dieren niet goed verzorgen en dat is veel ernstiger voor ze dan een (terechte) klap bij bijten/trappen/duwen/over mij heen willen lopen. Eerst veiligheid creëren voor jezelf, pas dan kan je met je paard gaan samenwerken binnen het raamwerk van basisregels dat die veiligheid biedt.

Ijumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:31

friesiszwart schreef:
Ik zou hem in een groep ruinen plaatsen van verschillende leeftijden zodat hij meer maatjes heeft om te spelen.
hij is ruin en staat samen met 3 volwassen paarden ( 9 , 7 en 7)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:33

bijten mag niet! Dreig dan te slaan met een EH! Ik heb 2 oefeningen voor dit gedrag. Je kunt ze beide uitvoeren. Oefening 1 is tijdens grondwerk: doe wat snoepjes of voer in je hand, maak een vuist en houd het dicht. Je paard gaat snuffelen en misschien happen. Bij snuffelen gewoon laten, bij beetje friemelen met zijn lip zonder tanden EH! En bijten of knagen een EH + een vinger omhoog! Als hij alleen snuffelt en hij gaat met zijn neus van jou vuist, gelijk het eten geven. Zo leert hij dat erom vragen geen zin heeft en dat jij het bepaalt. Voor voeren deze tip: pak een bak of een emmer en doe er ja gewoon voer in wat je normaal in de stal geeft waarschijnlijk. Hou het paard vast aan het halster touw en je hebt de voer bak vast met voer. Je zet het neer als hij er niet agressief naar doet of het wilt pakken. Nou hij eet en dan trek je hem omhoog en loop je een rondje (je laat de voerbak staan). Als hij agressief reageert gewoon streng zijn. Gewoon: he! Met een boze stem. Dan mag hij weer even uit de bak eten en dan vraag je hem weer mee. Als hij echt wilt bijten mag je wel een harde brul en je hand omhoog doen. Nou zo loop je ongeveer 4 x tijdens de maaltijd en dan zet je hem terug in stal of wei of poetsplaats en dan zet je de emmer/voerbak weg. Nou ga der niet mee door tot het lukt maar ga elke dag proberen 4x. Als het weglopen van het eten zonder moeite of agressie lukt ga je het paard poetsen terwijl hij eet. Proberen te bijten is een EH! Ik zou niet gelijk achter zijn billen gaan. Gewoon van de hals naar de billen. En dan onder de hals door naar de andere kant. Ook moet hij netjes een voetje kunnen geven en je moet hem kunnen aaien. Zoals ik al zei doe dit elke dag een beetje. Dus de eerste dag het grondwerk trucje met de vuist 4x de dag daarna weer dat trucje en als hij het door heeft het andere trucje met het buiten de stal eten en rondjes lopen 4x en de volgende dag weer het zelfde. Tot alles echt goed lukt zonder agressie of vervelend dringerig gedrag mag je door naar het volgende trucje. Dit duurt minimaal wel een week. Maar neem er ruim een maand voor. Uiteindelijk moet je dus hem weg bij zijn eten kunnen halen, hem kunnen poetsen en aaien tijdens eten en dramt hij niet naar voer. Oftewel hij heeft respect en ziet jou als leider. Duidelijk zijn. Jij bent de baas. Nee is nee en niet bang zijn. Succes! Laat je weten hoe alles gaat?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:38

Ijumping schreef:
friesiszwart schreef:
hij is ruin en staat samen met 3 volwassen paarden ( 9 , 7 en 7)

Die zijn wat te oud.

Voor een jaarling is een leefijdsgenootje noodzakelijk. Een ander jaarling dus.

Is er niet iemand die een plekje zoekt voor een jaarling?

Ijumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 23:58

Hij heeft een jaar met een jaarling getaan maar amuseerd zich wek met bon ook een ruin en ze pesten elkaar wat en daar gaat hij in de zomer mee op een weide