Paniek als buurpaard weg gaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Paniek als buurpaard weg gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:21

Hallo allemaal,

Na een tijd last van dit probleem te hebben ga ik toch maar een topic aanmaken.

Het gaat om mijn 20-jarige merrie, over het algemeen een rustig en makkelijk paard, totdat het paard naast haar weg gaat. Als het paard naast haar weg raakt ze in paniek. Hinniken, rondjes rennen door de stal, noem het maar. Ik heb haar nu twee jaar, waarin ze dit altijd wel in zekere mate gehad heeft. Toen ze net bij ons was had ze dit gedrag best erg. Logisch aangezien het paard waar ze toen naast stond van dezelfde persoon vandaan kwam(tegelijk aangekomen). Na een tijd is dit gedrag minder geworden en het is een hele tijd afwezig geweest.

Vorig jaar kwam er een nieuw paard op stal, dat was liefde op het eerste gezicht. Dit paard staat nu ook naast haar in de buitenstallen. Verder staat er nog een pony in die boxen, deze pont kan zij neit aanraken, wel zien. Als het buurpaard van stal gaat flipt mijn paard dus helemaal door. Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar nu. Ik vind het zielig voor mijn merrie en vind het vervelend voor de mensen op stal die er last van hebben (en die steeds dekens wisselen omdat ze zich zo druk maakt dat die steeds zeiknat is).

Het gedrag lijkt niet heel consistent te zijn. De ene keer kan het andere paard van stal gehaald worden en gaan rijden en is er niets aan de hand. Terwijl de andere keer mijn paard als nerveus wordt als ze de eigenaar van het andere paard maar ziet. Ook kan ze de hele tijd rustig zijn als het andere paard naar buiten is en als het paard weer terug is op het erf helemaal doorflippen.

We laten haar zoveel mogelijk in de stal staan als het andere paard eruit gehaald wordt maar soms maakt ze het zo bont dat ze zichzelf in gevaar brengt. Dan wordt ze in de paddock gezet, ondanks dat ik dit liever echt niet heb.

Het is nu tot het punt gekomen dat ik overweeg om mijn paard uit haar ruime buitenbox naar een binnenbox te verplaatsen om te kijken of het hier minder door wordt. Terwijl ik haar echt het liefst buiten heb ivm gevoelige longen en veel stof binnen.

Wie kent deze situatie en heeft tips? Ik wordt ondertussen echt wanhopig.

Zoe_97

Re: Paniek als buurpaard weg gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:25

Hoeveel komt het paard buiten op een weide of paddock waar ze daadwerkelijk interactie met anderen heeft?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:27

Ik snap je probleem en maak dit zelf dagelijks mee..... Maar sorry! Ik heb geen tips!
Dus ik lees ook ff mee :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:32

@Zoe_97 Op het moment zo'n 3 uur per dag, langer dan dit is met de omstandigheden hier op stal in de winter niet mogelijk. Zomers, de hele dag, 's nachts op stal ivm Cushing en niet samen met een andere paard de paddock kunnen delen voor een hele nacht(voernijd, jaagt het andere paard de hele paddock door).

Hoe graag ik het ook zou willen is een andere stal zoeken geen optie. Dit heb ik al eens eerder geprobeerd. Ik heb niet in mijn eentje zeggenschap over het paard en de andere persoon vind andere stallen hier in de buurt te duur en wil niet uitwijken naar stallingen verder weg. Het is echt een situatie van roeien met de riemen die we hebben. Daarbij bieden de andere stallen hier in de omgeving geen betere opties voor buiten gaan in de winter.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:33

Maar je moet wel goee oppassen... Mijn paard is gewoon door het hek heengegaan!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:35

Rietjee_xx schreef:
Maar je moet wel goee oppassen... Mijn paard is gewoon door het hek heengegaan!

Doe ik zeker, ben soms echt bang dat ze door de staldeur heen komt. Twee weken terug had ze het slot zelfs verbogen. Zodra ze buiten de stal is is er eigenlijk niets meer aan de hand.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:38

Jah! Ik denk eraan om nog een maatje er bij te doen, dan zijn ze altijd wel met 2 op stal.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:45

Vervelend zeg!
Ik heb n arabiertje met een verleden die ook erge verlatingsangt heeft, gelukkig gaat t steeds beter.. Ze staat bij me thuis met andere paarden, loopt de hele dag in de wei. Als ik ga rijden met m'n andere paard zet ik haar altijd met 1 ernaast binnen, ze krijgt dan hooi en brokken zodat ze t associeert met iets leuks (eten dus).

Toen we haar net hadden flipte ze elke keer als er een ander paard even weg ging, ze is een paar keer zelfs gevallen! We hebben gewoon iedere keer hetzelfde gedaan, ander paard weg is op stal met veel voer..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:53

Zakje haver kopen en op een plek neerzetten waar je snel een handje kan pakken. Elke keer als paard raar doet handje haver gooien. Voelt niet prettig en beschadigd paard niet. Meestal is dit trigger genoeg om ermee op te houden. Wel zorgen dat paard iets anders kan doen zoals zorgen dat er hooi ligt. Wel consequent zijn de eerste week.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:43

Ik volg even, ik heb dit probleem ook met mijn haflinger als zijn maatje weg gaat (staan samen 24/7 in stallen met uitloop, grenzend aan zandpaddock). Ging van het weekend nog door het draad omdat het stroom er niet op stond.
Het is overigens wel erger als ik er zelf bij ben. Ben ik er niet, loopt hij wel heen en weer en is wel druk, maar doet geen poging tot losbreken.

Is in het verleden overigens ook al door hekken heen gegaan, over de onderdeur van stal gesprongen, enz. Het beste werkt nog in een vrije ruimte zetten, liefst waar hij het paard kan zien, maar het er anders letterlijk uit kan lopen. Ik heb dat liever dan te kleine ruimte en door/over het hek gaan.

Voer helpt op zo'n moment ook echt niet meer. Ik hoop dat het straks minder wordt als ze de wei weer op kunnen. Een 3e paard/pony erbij zou zeker schelen. Maar daar hebben we beiden het geld niet voor.
Simpel voer in de bak of een hooinet is in ieder geval niet genoeg. Hij kijkt er niet eens naar :n

Het gekke is overigens wel dat ik hem zonder problemen alleen mee kan nemen (trailer, buitenrit, enz) en hij geen poging doet om terug te komen naar stal.

Dus kortom: geen oplossing, ik lees graag mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:00

Die haver voer je niet. Je gooit het. Voelt als hagel voor het paard. Handig als afstandsbediening voor het afleren van ongewenst gedrag

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:11

Ja dat begreep ik. Maar ik zie het nut niet van hagel (haver) naar een paard gooien dat al over de rooie is. Ja, als je hem nog meer over de zeik wil helpen....

Mijn reactie van voer was op anderen. Een paard dat echt zo tekeer gaat heeft geen oog voor eten :n

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:21

Je moet gooien als ie begint.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:37

Dan ben ik er zeker van dat hij door het draad gaat. Een paard met verlatingsangst kun je niet straffen, dat werkt alleen maar averechts. Dat is hetzelfde als een paard met trailerangst de trailer op slaan/duwen/trekken. Ongelukken verzekerd.
Ja het is te leren. Maar niet zo :n

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:31

Voor een paard wat op stal staat werkt het prima is mijn ervaring.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:31

Paarden met verlatingsangst moeten alleen leren zijn en daarin hun rust leren bewaren. Begin met grondwerk waarbij je het paard leert ontspannen als hij stilstaat. Dan begin je vervolgens buiten waar je ruimte hebt met het uit zicht brengen van andere paard, zodra je eigen paard weer ontspant, komt het andere paard weer terug in zicht. Timing en beloning op het juiste moment zijn belangrijk.

Dat doortrainen. Vervolgens de stap gaan maken naar stal. Je begint dus altijd in de hand en nog niet los. Verlatingsangst is een lastig probleem en zit diep verankerd in de natuur van een paard. Het is dus niet met 1x oefenen over. Er gaan vaak meerdere sessies overheen. Bij heftige problemen kan het verstandig zijn professionele hulp in te schakelen.

Een op maat gemaakte bach remedie voor je paard en zijn probleem kan ook helpen. Het klinkt zweverig, maar het werkt. Ik geloof er ook eigenlijk nog steeds niet in, maar merk in de dagelijkse praktijk dat het werkt. Verlatingsangst is op te lossen. Beter gezegd je kunt een paard leren ermee om te gaan, maar het is niet makkelijk.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:42

Dat grondwerk is zeker een optie, ga me daar zeker in verdiepen.

Het idee met haver ga ik er hier op stal helaas nooit doorkrijgen, dat zullen ze niet willen doen.

Het rare is dat er geen pijl op te trekken is. Vandaag gedroeg ze zich voorbeeldig toen het andere paard wegging. Ik snap er helemaal niets meer van.