Ik ben sinds een aantal maanden de trotse eigenaresse van een 3jarige grote geheel zwarte tinkermerrie!
Nu is het zo dat ik haar graag een paddock maatje wil geven. Ze staat nu alleen naast andere paarden maar dat vind ze dus helemaal niet leuk.
Nu hebben we al een aantal combinaties geprobeerd en zij word telkens door elk paard aangevallen. Ze dringt zich niet op en is ook niet dominant (de paddock is denk ik 20 x 30 m)
Vandaag eindelijk een paard gevonden die eigenlijk wel met elk paard goed klikt. En zo ook bij haar, deelde het eten en stonden zij aan zij. Na een poosje liep ik naar ze toe en ze komt altijd naar me toe gelopen. Toen ging het mis, het andere paard dook naar haar toe en schopte haar werkelijk bij me weg. Daarna bleef hij op haar intrappen en haar in de hoeken jagen om vervolgens weer te meppen. Het andere paard geprobeerd te pakken wat dus niet ging lukken. Na wat hartkloppingen hebben we het andere paard in kunnen sluiten en kunnen pakken, mijn paard kwam geheel gestrest naar me toe gerend en het andere paard probeerde zich los te rukken omdat mijn paard naar me toe kwam. Al met al is ze er goed vanaf gekomen en op wat hoef afdrukken en wat schaafjes na geen kreupelheid en pijnlijke plekken...
Jeetje. Weet je de achtergrond van jou tinker? Misschien heeft hij altijd alleen gestaan en weet hij zich niet hoe die zich bij andere paarden moet gedragen?
shiir_urr
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-16 18:41
Altijd samen met haar zusje gestaan, en daarvoor met een Fries. Dit was geen probleem en ze deelde zelfs de stal!
Evelijn
Geplaatst: 13-02-16 18:44
Een-op-een relaties zijn ook wel erg lastig... dat lijkt nauwelijks op hoe het in wild gaat. Als je niet goed genoeg beide paarden kent is het lastig inschatten wat er gaat gebeuren.
Staan ze straks in de zomer ook in tweetallen in de paddock of gaan ze met een groep de wei op?
CrazyCat
Geplaatst: 13-02-16 18:46
Misschien een tijdje eerst naast een en hetzelfde andere paard met een draadje ertussen. De ruimte is ook wel wat klein voor introductie. Ze zal dus toch wel iets uitstralen waar de anderen op reageren. En als jij jouw paard aandacht geeft en een ander paard komt jouw paard aanvallen dan zou ik dat andere paard dus terecht wijzen en weg sturen. (met zweep dus of iets dergelijks de paddock in dan)
jorretje
Geplaatst: 13-02-16 18:47
Heb je de mogelijkheid om het op een groter terrein te proberen? Aan het begin (het duurt soms wel een week of 3 voordat het weer rustiger word binnen een groep) is er altijd wel wat onenigheid en dan is het belangrijk dat ze elkaar een beetje kunnen ontlopen.
De ruimte is veel te klein. De dieren kunnen nieteens even alleen zijn of afstand nemen van elkaar. Het is vrij normaal dat hierdoor problemen ontstaan.
Ze wilde ook geen afstand nemen. De problemen kwamen toen mijn paard naar mij toekwam.. Dus of de paddock 30 meter is of 100 meter dat maakt niks uit. Toen er andere mensen bij ze gingen kijken was er niets aan de hand (want ze reageert niet op andere mensen)
Jouw paard nam eigen initiatief om naar jou toe te lopen en heeft daarmee misschien de regels van het andere paard gebroken... natuurlijk niet goed maar door de afmetingen van de paddock moest ze misschien door zijn ruimte lopen of heeft ze genegeerd wat het paard van haar wilde (of iets anders)... en daardoor werd hij boos.
In een grotere ruimte was het misschien makkelijker voor je merrie geweest om zich aan "de regels" te houden en in een groter groep was misschien er een betere alfa merrie geweest die op betere manier de regels bewaakt (en ook agressievere leden van de groep in bedwang houdt)
koetjeboe
Geplaatst: 13-02-16 19:01
niet in een paddock proberen. Doe dit in een wei, het liefste als ze weer voor het eerst het gras op gaan. Ze zullen dan veel meer ook voor het gras hebben als voor elkaar. En het liefste als het kan ik een grotere kudde.
Mijn vorige paard werd soms ook aangevallen door andere paarden, ze had jaren alleen gestaan en wist niet meer hoe ze met andere paarden om moest gaan.
Het vind vaak prima met andere paarden in de wei, maar ze was nooit ergens maatjes mee. Uiteindelijk bleek het fantastisch te klikken met een klein Welsh ruintje. Eindelijk durfde ze ook over een ander paard de baas te spelen. En daar werd ze echt maatjes mee.
Mijn Irish cob heeft daar ook last van! Gelukkig heeft zij wel een maatje gevonden. zou je het niet met een kleine pony kunnen proberen? Of met een mede tinker dat gaat vaak ook goed!
Inderdaad dan op een grotere oppervlakte zetten. Jou paard is heeft zich niet aan de regel gehouden van het andere paard. Ieder paard heeft zijn persoonlijke ruimte. Bij het ene paard is die persoonlijke ruimte 2 meter maar bij het andere paard kan dat zelfs 20 meter of groter zijn. Daarom zou ik ze persoonlijk op een grotere oppervlakte zetten zodat het leiderpaard jou tinker kan gaan accepteren
shiir_urr
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-16 19:21
Ze is inderdaad een statige dame die ook haar hals wat meer verticaal op haar lijf heeft staan dan de gemiddelde tinker. En de hals ook mooi stevig is.
Ze zal het inderdaad even als "the girl next door" moeten uitzingen tot ze het land op gaan wie weet heeft ze dan volgend jaar meer geluk in de winter
Die halshouding geeft een andere non verbale boodschap mee dan wat de dame in kwestie verbaal bedoelt.
Je zult er een sul bij moeten zetten en geen leider of een meerdere. Een leider zal zich aangesproken voelen en zijn plek willen verdedigen. Dus ruzie. Zolang die lichaamshouding niet anders wordt, zul je dit probleem houden.
Tenzij ze indrdaad zelf leider wordt of je haar bij hetzelfde type paard neerzet.
Maybabe
Geplaatst: 16-02-16 11:19
Wat een heftig verhaal dit. Ook wel zielig. Succes met het zoeken van een oplossing! Ben er zelf niet zo in thuis dus kan je er geen advies over geven.
Koper
Geplaatst: 16-02-16 15:26
Veel en veel en veel en veel en veel te kleine ruimte. Je paard kan nu geen kant op als er wat gebeurt.
Zorg ook voor genoeg ruwvoer op verschillende plekken. Dus gras of anders hooi. Meer hopen hooi dan er paarden zijn. Hopen hooi ook niet te dicht bij elkaar, minimaal een paar meter er tussen.