Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Marjo89 schreef:Heel veel oefenen, en echt eindeloos bedoel ik dan.
Wat werkt is met 2 pers, zodra ze stap in de goede richting doet. Dat zijn echt mini stapjes.
IN begin is de hoef bewegen al goed. En dat uitbreiden.
Dit kost heel veel tijd/energie en liefdde. Wat bij de achterhoeven goed werkt. Is de hoeven eerst omhoog & stukje naar voren. En dan later pas de hoeven naar achteren bewegen.
Maak er een spelletje van, dat er iets te verdienen valt. Kort sessies geen uur lang willen focussen op die hoeven.

scoxxx schreef:Clicker training. Wetenschappelijk bewezen meest efficiente leermethode. Daarnaast is het ook meegenomen dat het diervriendelijk is en veilig voor jezelf.
Ik lees eea over doorgaan ook indien het paard gaat liggen e.d. Ik denk zelf niet dat dit een methode is die veilig is.
scoxxx schreef:Clicker training. Wetenschappelijk bewezen meest efficiente leermethode. Daarnaast is het ook meegenomen dat het diervriendelijk is en veilig voor jezelf.
Ik lees eea over doorgaan ook indien het paard gaat liggen e.d. Ik denk zelf niet dat dit een methode is die veilig is.
ShyvanaCoast schreef:Allereerst aan iedereen die gereageert heeft bedankt. Heb het vandaag weer rustig geprobeerd. Ik mag haar benen nu vastpakken, dat is echt al heel wat voor haar. Iemand vroeg ook of ze erg angstig was. En ja, dat was zo. En erg ook. Je mocht er niet eens naar kijken. Met borstelen en aaien mag ik overal komen. Beentjes afspuiten gaat ook al een stuk beter als voorheen.
Met al jullie tips kom ik waarschijnlijk vast heel ver. En vooral met geduld natuurlijk. Ik ga gewoon door en probeer het rustig aan te doen. Al is een hoefsmid wel erg nodig (lange hoeven waarin scheuren ontstaan). Dus dat word informeren wie het aandurft.
Marjo89 schreef:ShyvanaCoast schreef:Allereerst aan iedereen die gereageert heeft bedankt. Heb het vandaag weer rustig geprobeerd. Ik mag haar benen nu vastpakken, dat is echt al heel wat voor haar. Iemand vroeg ook of ze erg angstig was. En ja, dat was zo. En erg ook. Je mocht er niet eens naar kijken. Met borstelen en aaien mag ik overal komen. Beentjes afspuiten gaat ook al een stuk beter als voorheen.
Met al jullie tips kom ik waarschijnlijk vast heel ver. En vooral met geduld natuurlijk. Ik ga gewoon door en probeer het rustig aan te doen. Al is een hoefsmid wel erg nodig (lange hoeven waarin scheuren ontstaan). Dus dat word informeren wie het aandurft.
Welke omgeving zit je ?
Ik ben zelf bezig met een scheuren en lange hoeven project. Ook een heel angstig dier.
Belangrijker is de rust. Wij deden eerst 2 voorhoeven. En week later 2 achter hoeven. Beide keren uur bezig geweest. En resultaat mag er zijn. Gaat nu al zoveel soepeler.