gedrag problemen bij stal genootjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xwildhorse

gedrag problemen bij stal genootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 21:53

hoiii,
mijn haflinger merrie van 18 staat op een pensionstalling waarbij we in de avond zelf paarden moeten voeren en op stal zetten, nu hebben wij zelf niet de tijd dat elke dag te doen dus met 2 stal genootjes (oude manege kennissen) doen wij elkaars paarden verzorgen om de paar dagen. ze staan momenteel met zijn 3e waar mijn haflinger als laatst in rang staat, maar blijkbaar tegenwoordig ontsnapt ze de wei uit, rent ze door alle draden heen & is ze ongeduldig. ik heb haar met horsemanship beleerd en bij mij doet ze niks verkeerds. maar het blijkt dat ze bij de andere er vandoor gaat aan halster & hun naar de stal brengt in plaats van andersom.. geen geduld hebben. nu weet ik dat de persoon die ze opstal zet geen horsemanship doet & wil leren wat ik natuurlijk snap dat dat voor mijn paard verwarrend is maar steeds geven ze haar de schuld dat ze niet is opgevoed en ze geen geduld heeft, ja het is niet het meest brave paardje maar ze luistert echt wel als je het haar duidelijk vraagt en "uitlegt"! maaruh hoe vertel ik dit aanhun? aangezien hun vaak denken dat hun de meer ervaring in hebben en dus niet luisteren naar de manier die ik hun vertel.., kan ik haar trainen om met hun braaf te zijn? Dat Met draden hoort hier natuurlijk niet bij maar volgens hun verhalen lijkt het langzaam als een probleempaard gezien of meer irritatie opwekkend terwijl ze hartikke lief is! tipssss?

Brainless

Re: gedrag problemen bij stal genootjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:56

Ik heb een paardje staan waarbij de vorige eigenaresse horsemanship heeft gedaan en een paardje waarmee parelli is gedaan; beide kan ik ze gewoon binnen zetten, mee wandelen, rijden, longeren ed als elk ander paard.

Ben benieuwd wat jouw paard anders is aangeleerd dan een "gewoon" paard.
Ook bij HMS kan een paard gewoon met een "normaal" iemand mee aan het halster lopen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:59

Tja heel eerlijk? Ik vind dat een paard de normale basisdingen dus halster om, mee lopen aan de hand etc bij iedereen gewoon moet doen. Dus gewoon halster om en op een normale manier meelopen hoeft de begeleider verder niets speciaals voor de doen. Dus ik vind eerlijk gezegd wel dat je stamgenoten dat van je mogen verwachten.
Het uit de wei ontsnappen? Tja meestal is dit een kwestie van goede omheining met meer als voldoende stroom erop dan ontsnapt er eigenlijk zelden een.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:00

nou ligt het zo dat mijn paard een echte spiegel is, die vrouw die haar binnen zet heeft vaak veel stres en is heel erg gekleineerd naar paarden toe en druk , de andere 2 paarden worden daar wat gespannen van, maar mijn paard maakt er misbruik van

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:03

Vrees dat jouw paard nogal onopgevoed is en dat hij daarom bij anderen zo vervelend is. Krijgt hij bij jou een beloning als hij braaf meeloopt?

Er is een uitspraak "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" en, zonder lelijk te willen doen tegen jou ben ik bang dat dit spreekwoord een beetje op jou van toepassing is.

Klinkt heel onaardig en dat besef ik wel maar het is echt niet rot bedoeld. Denk dat je eens heel goed moet kijken naar de manier waarop je met je paard omgaat. Je bent jong en je hebt dit paard pas, genoeg te leren en beter nu dan wanneer jij ook problemen gaat krijgen.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:05

tuurlijk ben ik berijd om hun te helpen hier mee daarom vraag ik hier naar advies, maar bij mij doet ze helemaal niks ik kan haar zo aan een langtouw meenemen als ze meter achter mij loopt, of naast me loopt, overal stil zetten dus ze kan het wel, de boer heeft er ook geen probleem mee, die zet ze in de ochtend buiten

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:07

ik geef haar nooit beloningen als ze braaf mee loopt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:08

Als het niet lukt bij hun, zul je het zelf moeten gaan doen.

Ik heb een paardje gehad die liet zich niet pakken door een vreemde, tja dan moest ik dat toch echt zelf gaan doen.
Na een tijdje ging het gelukkig een stuk beter en met een maand kon iedereen haar binnen zetten.

Mijn paard, mijn probleem.
Jouw paard is jouw probleem.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:13

jaa ze gaan haar nu bij de andere 2 paarden weg halen en apart zetten met stroom, want het is vaak als ze de andere 2 weg ziet gaan ze natuurlijk mee wil en daar ongeduldig van word hopelijk dat dat misschien helpt en anders inderdaad maar zelf elke dag komen

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:13

Je schrijft dat ze het laagst in rang is. Is het misschien zo dat je stalgenoten eerst de andere twee naar binnen brengen en jouw Haflinger als laatste en dat ze daarom alleen op de weide achterblijft? Dit zou het door de draden gaan en haar ongeduld kunnen verklaren.

Vraag je stalgenoten om haar niet als laatste te doen of haar niet alleen achter te laten en samen met de anderen gelijktijdig naar binnen te doen. Dus twee aan de hand leiden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:14

Kunnen ze haar niet als eerste binnen zetten?

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:15

xwildhorse schreef:
jaa ze gaan haar nu bij de andere 2 paarden weg halen en apart zetten met stroom, want het is vaak als ze de andere 2 weg ziet gaan ze natuurlijk mee wil en daar ongeduldig van word hopelijk dat dat misschien helpt en anders inderdaad maar zelf elke dag komen

Dit is niet de oplossing, het zal alleen maar erger worden. Deze pony heeft verlatingsangst die moet je niet alleen zetten. Gewoon als eerste op stal zetten, dan ben je van het probleem af.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:18

Als eerste binnen zetten lijkt mij ook wel een stuk handiger inderdaad.

Toch moet je eens kritisch kijken naar wat jij onder Horsemanship verstaat en hoe dat zich vertaalt naar je pony. Wij staan nu ook op een pensionstal met twee paarden (voor het eerst) en iedereen kan ze naar binnen zetten alleen is het w.b. volgorde handiger om de hengst eerst te pakken en dan de ruin. Andersom kunnen ze best vervelend worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:18

Ik zou zelf een keer gaan kijken wat het 'probleem' gedrag precies is. Dan pas weet je of en hoe je het in samenwerking met je paard en je stalgenoten kunt oplossen.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:23

ik vertaal het naar haar niet moeilijk, maar hun volgen de zelfde lichaams taal niet op omdat hun dat niet kennen en dus niet nodig vinden, terwijl het misschien wel de oplossing is, is niet mijn oplossing dat ze ergens anders moet staan maar hun willen haar er niet meer bij

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:27

Welke lichaamstaal gebruiken ze niet dan?

Zelfs mijn parelli getrainde paard, loopt gewoon met mij (en met mijn dochter van 12) mee; ondanks dat ik en zij daar nooit wat mee gedaan hebben.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:28

Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn paard. Die is nu ook aan het puberen en probeert iedereen de hele tijd uit. Hij wordt vaak door anderen binnen of buiten gezet en ik krijg altijd te horen dat hij z'n halster niet om wil en dat hij soms druk doet. Zelf heb ik weinig problemen met hem.

Nu heb ik besloten dat het aan mijn stal genoten ligt. De ene kan namelijk prima met hen overweg en zegt nooit problemen te hebben en andere beweren moeite te hebben met hem. Ik denk dat die laatste gewoon niet duidelijk/streng genoeg naar hem zijn. Soms zetten ze hem ook zonder halster touw binnen en ik merk dat hij ook z'n stal in mag rennen van deze mensen want dat probeert hij nu bij mij ook.
Dus ik probeer wat vaker zelf rond de tijd van binnen zetten te komen en hem dan weer op z'n plek te zetten. Maar dit probleem blijft zich voor doen.

Ik kan die mensen niet veranderen dus dan moeten ze hem door iemand anders binnen laten zetten. Als ze mij zeggen dat het hun niet lukt neem ik ze gewoon niet meer serieus. Op m'n vorige stal hadden ze nooit problemen met hem. Dat waren ook gewoon meer paarden mensen.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:29

Een paard spiegelt inderdaad maar hoort niet over je heen te lopen.
Zorg een keer dat je samen op stal bent en laat hun het doen en daarna laat jij jouw manier zien.
En anders inderdaad het zelf gaan doen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:31

Ik denk wat ts bedoelt is dat haar stamgenoten niet genoeg overmacht uitstralen maar eerder onzekerheid waar haar paard dan misbruik van maakt. Een paard heeft een leider nodig. Mijn paard werkt ook niet met wiebelige mensen en maakt het mjj ook moeilijk als ik niet lekker in mijn vel zit.

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 22:39

jaa precies & jaa ze is opdringerig en kan ongeduldig zijn maar ze test hun daarmee uit, ik heb ze al uitgelegt en laten zien hoe ik het doe & ze zeiden op begin nog ach das zoon mak beestje maar dat is dus juist hetgene waar iedereen en zelfs ik afentoe nog onderschat, maar inderdaad hun onzekerheid en het kinderlijk praten naar haar toe is niet streng en leiding gevend naar haar toe

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:48

Iemand die niet "streng" is en zelfs een beetje bang is van jouw/een paard; kun je niet (zomaar) veranderen.

Ik heb een Fjord en heb een meisje wat er wel eens op rijdt, maar zij kan van nature niet streng zijn.
Dat weet de Fjord precies, als ik er ben is ze braaf maar als ze alleen wat moet doen, dan gaat hij stilstaan/weglopen, grazen enz.
Gelukkig geen gemene dingen zoals wegrennen, maar hoe vaak ik ook tegen haar gezegd heb: wees duidelijk en streng; zij kan dat gewoon niet.
Dus als zij komt rijden help ik haar gewoon.

Zo ook met jouw paard; als je stalgenoten niet jouw paardje onder controle hebben omdat zij niet streng kunnen zijn; zul je toch het zelf moeten gaan doen (of iemand vinden die er wel mee overweg kan).

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:45

Ik denk dat je paard inderdaad te weinig respect heeft voor je stalgenoten. Je paard is duidelijk niet goed opgevoed. Hij hoort zich bij iedereen netjes te gedragen. Ik denk dat de beste oplossing is dat je hem zelf binnen en buiten zet.
Je kunt andere mensen niet met jou probleem opzadelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:33

xwildhorse schreef:
ik vertaal het naar haar niet moeilijk, maar hun volgen de zelfde lichaams taal niet op omdat hun dat niet kennen en dus niet nodig vinden, terwijl het misschien wel de oplossing is, is niet mijn oplossing dat ze ergens anders moet staan maar hun willen haar er niet meer bij

Is ook helemaal nergens voor nodig. Gewoon eind van het touw even tegen de borst of desnoods met een zweepje. Paard hoort zich te gedragen. Ook als ze met natural horsemanship is opgevoed. Ook als ze als laatste wordt binnengehaald. Aandacht van het paard hoort te zijn bij degene die met d'r bezig is, niet bij iets anders. Daar haalt een paard zekerheid en veiligheid uit en dat is wat elk paard op elk moment het hardste nodig heeft. Zijn je stalgenoten goed in leiding geven aan gevoelige/onzekere/intelligente paarden?

Het zelfde probleem heb ik trouwens ook met mijn ruin. Hij vindt het o zo leuk om zich los te rukken en dan op een drafje zich uit de voeten te maken. Gewoon als statement, hij blijft al vrij gauw staan. Ik heb een heel slim paard met als bijkomend onhandig nadeel dat hij weet dat hij sterker is dan de mensen (hij weet ook dat hij sterker is dan 3 grote kerels). Als anderen hem aan het touw hebben zeg ik er altijd bij dat ze rechts van 'm moeten lopen en dat ze zijn aandacht er bij moeten houden. En hoe maakt niet zo heel veel uit (pasje opzij, paard buigen, halthouden en weer netjes aanstappen, verzin het maar). Hij moet bezig zijn met degene die er naast loopt, niet met z'n eigen dingen. En dat hoeft helemaal niet hardhandig. Zoek uit wat de sterkte punten van je paard zijn en gebruik die in je voordeel. Mijn paard is bij voorbeeld reteslim en oogst graag bewondering en waardering voor die slimheid. Maak dat hij zich slim voelt wanneer hij netjes mee loopt en hij doet het.