Niet de weide in willen gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindeeee

Niet de weide in willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:14

Hoi,

Mijn buren hebben 2 shetlanders, die ik verzorg. Echter, het veulen van 8 maanden oud weigert de laatste tijd om te weide in te gaan. Ik haal hem er af en toe eens uit om lekker gepoetst te worden in de stal, wandelingetjes te maken etc. Hij wil de weide uit, geen probleem, maar de weide in is bijna onmogelijk geworden.

Even situatieschets:
Wij hebben een weide, heel ruim, met schrikdraad. Dit staat altijd uit als ik er ben. De moeder van het veulen staat erbij (door keuze van eigenaren gaat hij niet afgespeend worden helaas), maar die gaat de stal in zodra ik iets met het veulen wil ondernemen. Dit omdat het veulen dus de weide niet in gaat en de moeder er heel graag uit wil, dus dit niet te doen is.
Een aantal maanden geleden ging het prima, veulen ging er prima in. Nu, sinds een maandje? vertikt hij het. Hij snuffelt aan het stroomdraad en is er (volgens mij) niet bang van. Naar ik weet is er nooit een nare ervaring geweest met in de weide gaan. Overigens maakt het niks uit of het stroomdraad helemaal open ligt (zo'n 2 à 3 meter grote doorgang) of dat hij maar een halve meter open ligt.

Door bovenstaande heb ik het idee dat hij er een machtspelletje van maakt.
Ik heb dit al geprobeerd:
Negeren, gewoon veulen meenemen. Werkt niet, veulen gaat hangen aan het touw (loopt normaal netjes mee) en zet zich schrap. De enige beweging is achteruit.

Meenemen met een beetje druk op het touw. Zodra het veulen bij de opening komt stopt hij. Op dat moment laat ik hem stilstaan. Hij gaat echter absoluut niet verder en wil iets anders gaan doen.

Meenemen zoals normaal, maar hem op mijn momenten (als ik aan zie komen dat hij wil stoppen) stilzetten. Kriebeltje, brokje als beloning, en een stukje verder lopen. Lukt ook niet, zodra hij nog 3 stappen moet om bij het stroomdraad te komen wil hij niet meer. Hij gaat achteruit lopen.

Hem gewoon meenemen, maar ook veel stil laten staan, hoefjes laten geven, pasje achteruit laten lopen, rondje wandelen etc, dus veel afleiding. Werkt ook niet, stopt 3 passen voor het schrikdraad.

Zodra hij achteruit wil lopen (dus ik het aan zie komen) zet ik hem uit mezelf iets terug, dat ik er als het ware de regie over heb. Als hij achteruit loopt (dus niet op commando) gaat hij een stuk of 10 passen op commando achteruit.

Ik geef hem na een oefening altijd een kleine beloning in de vorm van een brokje. Ook als hij een paar pasjes heeft gezet.

Tot nu toe is het me geen enkele keer gelukt om hem de weide in te krijgen. Ik heb, door school en vroeg donker, steeds maar korte periodes (3 kwartier à uur) om te trainen. Het enige wat lukt is lokken met brokjes, maar dit wil ik alleen doen als het echt noodzakelijk is, omdat ik er persoonlijk nogal op tegen ben, omdat hij (naar mijn mening) daar niks van leert. Als ik hiermee helemaal mis zit, zeg het dan gerust!

Het lijkt nu of ik heel veel train, maar dat valt mee. Dit alles is gebeurd in een tijdsbestek van een maand, waarin ik 4 keer heb getraind met hem buiten de wei. Voor de rest gebeurt het binnen de weide.

Misschien dat ik nog enkele aspecten vergeten ben, maar als ik er op kom vertel ik het. En vragen mag gerust! Kritiek ook, maar houd het netjes.
Ik hoop dat iemand me kan helpen aan een oplossing.
Groetjes Linde

BigOne

Re: Niet de weide in willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:18

Een uur met een jong dier bezig is al veel te veel. Het veulen zal wel een keer een tik gehad hebben en wil niet langs de draden. Wandel een rondje en zet hem met zijn kont richting de opening en dan achterwaarts er door. Belonen als het lukt en dan meteen weer bij ma op stal zetten, dan ben je dus vijf minuten bezig, moet kunnen. En in vervolg gewoon even tutten met het dier want die moet verder nog niet zoveel doen.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:23

Ik ben ook geen heel uur met hem bezig hoor ;) ik neem altijd als plan om hem een hapje gras te laten nemen, dan even te poetsen en weer terug. Dat is hooguit een kwartier à toen minuutjes. Ik ben alleen vaak heel lang bezig om hem de weide in te krijgen, omdat dat bijna onmogelijk is. Ze staan gewoon dag en nacht in de wei met schuilstal dus hij zal er wel in moeten...

Een tik gehad zou best kunnen, maar hij was laatst nog aan het klooien met zijn mond bij de draden, dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk.. Maar het kan natuurlijk.

Die tip van achteruit erin, die ga ik uitproberen! Maar hij moet natuurlijk ook gewoon vooruit erin kunnen. Maar dat ik dan latere zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:27

Inderdaad achteruit terug erin. Dan hou je het brein even voor de gek.

Of niet wandelen/poetsen maar uit de wei halen en voordat je de poort echt uit bent (beginnen met alleen hoofd en verder uitbouwen) omdraaien en weer de wei terug in lopen. Paarden zijn routine dieren en alle gedragingen moeten een gewoonte worden. Dus herhalen herhalen herhalen.

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:28

als ik het goed begrijp beloon je hem nu dus voor 'slecht' gedrag (achteruitlopen/stilstaan) met een brokje, omdat jij het ziet als oefening. Waarschijnlijk ziet het veulen het nu gewoon als spelletje en een manier om makkelijk eten mee te verdienen. Probeer hem eens te belonen als hij loopt.

wendy2080

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:29

Ook al geprobeert een touwtje achter de kont langs zeg maar dat die niet in de achteruit kan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:43

Zal wel modder in de opening zijn,en hij wilt zeker niet terug de modder in ?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:44

Gloa schreef:
Inderdaad achteruit terug erin. Dan hou je het brein even voor de gek.

Of niet wandelen/poetsen maar uit de wei halen en voordat je de poort echt uit bent (beginnen met alleen hoofd en verder uitbouwen) omdraaien en weer de wei terug in lopen. Paarden zijn routine dieren en alle gedragingen moeten een gewoonte worden. Dus herhalen herhalen herhalen.

Dat klinkt ook goed! Ga ik zeker uitproberen.

anne12sheila schreef:
als ik het goed begrijp beloon je hem nu dus voor 'slecht' gedrag (achteruitlopen/stilstaan) met een brokje, omdat jij het ziet als oefening. Waarschijnlijk ziet het veulen het nu gewoon als spelletje en een manier om makkelijk eten mee te verdienen. Probeer hem eens te belonen als hij loopt.

Ik beloon hem alleen voor achteruit/stilstaan als dat op mijn commando is. Anders krijgt hij uiteraard niets.
Dan random achteruit/stilzetten doe ik ook om aandacht bij mij te houden. Belonen als hij loopt probeer ik ook, maar lukt niet altijd even goed door onhandigheid van mijn kant :')

wendy2080 schreef:
Ook al geprobeert een touwtje achter de kont langs zeg maar dat die niet in de achteruit kan?

Daar zat ik vandaag ook al aan te denken, ga ik uitproberen. Maar beestje kennende, gaat hij daar recht tegenin. Maar proberen kan altijd!

keona schreef:
Zal wel modder in de opening zijn,en hij wilt zeker niet terug de modder in ?

Nee, dat valt wel mee. Tot 2 meter na de opening is er geen modder, alleen vochtig zand, maar dat ligt ook 2 meter voor de opening. Ik denk niet dat het daarmee te maken heeft. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken! Iedereen overigens!

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:10

En de moeder van het veulen en het veulen tegelijk meenemen al geprobeerd? Als er dan toch angst bij het veulen zit dan kan het nog een beetje aan de moeder hangen. En dan steeds weer opnieuw proberen hem er alleen inzetten. Je zegt dat je de moeder ook op stal zet, zet je haar dan eerst in de wei en dan het veulen? Dat kan natuurlijk ook verschil uitmaken als het veulen eerst erin moet en dat je daarna de moeder er pas in zet. Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:30

Oh ik herken dat wel hoor, veulens die ineens belissen van hee buiten de wei is het leuk en ik ga niet terug. }>

In elk geval helemaal stoppen met brokjes geven als beloning,veulens gaan er vaak toch van bedelen, een aai over de hals en bemoedigend woord is ook prima hoor.

Wat ik wel doe is als ze stoppen voor de wei,een beweging maken als je om wil draaien,.
meestal stappen ze dan wel mee. En zorg dat er iemand helpt, even iemand achter het veulen tot het goed gaat.
Met zijn 2tjes bereik je dan toch het meest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:00

lastig,

maar misschien kun je het eens samen doen met de eigenaar?

je beloont ook op het verkeerde moment overigens..

je geeft aan dat als je hem stopzet, als je voelt dat hij gaat stoppen, hem beloont met kriebels en een brokje..

eigenlijk leer je hem daar dus dat aarzelen een beloning oplevert..

belonen doe je als hij een paar stappen zet.. en de volgende keer pas als hij een paar meter mee loopt en dan als je bij de draad bent.. en weer iets later als hij in de wei is..

liever nog een kroel en geen brokjes zoals ook al wordt aangegeven..
maar alleen als hij voorwaards gaat, niet tijdens stoppen/aarzelen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:16

Touw achter de kont is een goede, zo leer je veulens meelopen. Wel juist bevestigd, lang touw, aan de rechterkant vastklikken, achter de kont langs en links weer door het halster heen. Niet gaan trekken, slechts druk geven. Loopt hij achteruit, heeft hij alleen zichzelf ermee.

Of inderdaad achteruit erin duwen. Niet te snel willen gaan, er vooruit in gaat vanzelf wel weer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:26

ik weet niet hoe bevestigd het veulen is met meelopen maar dit soort gespartel los ik bij voorkeur in 1x rigoreus op. Dan is het meestal ook wel duidelijker dan dat halfzachte eindeloze gemiep.
Mijn ruin had het toevallig van de week met de molen, nou is die wel wat ouder maar die heb ik vanaf dat hij 4 maanden is gewoon opgevoed.
Toen hij van de week de molen niet inwilde (heel begrijpelijk want de laatste keer had ik het stroom op de hekken gezet omdat ie gewoon bleef staan) heb ik hem met een zweepje een beetje geholpen, niet slaan maar op het goede moment een tik en zowaar het kwartje viel en hij liep braaf mee. Niks aan de hand, ook geen gemiep dat ze daarna bang voor je zijn, duidelijkheid doet een hoop goed.
En ja, deze is ouder maar met een veulen had ik precies hetzelfde gedaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:41

annloess schreef:
En de moeder van het veulen en het veulen tegelijk meenemen al geprobeerd? Als er dan toch angst bij het veulen zit dan kan het nog een beetje aan de moeder hangen. En dan steeds weer opnieuw proberen hem er alleen inzetten. Je zegt dat je de moeder ook op stal zet, zet je haar dan eerst in de wei en dan het veulen? Dat kan natuurlijk ook verschil uitmaken als het veulen eerst erin moet en dat je daarna de moeder er pas in zet. Succes

Denk ook dat hier het probleem zit.

Mogelijk is hij bang alleen achtergelaten te worden in de wei.
Haal eerst eens samen Sjors van stal en zet ze dan samen terug.
Of maak met een paar prikpaaltjes een extra "sluisje" bij de ingang, dan kan mama gewoon op de wei blijven en kan Sjimmy via de "parkeerhaven" ook veilig erin en eruit.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:59

Ik wil toch nog even tips hebben, want het lukt allemaal niet goed.

Ik heb geprobeerd hem achteruit door de opening te zetten. Hij heeft het gelijk door en weigert de opening door te gaan..

Ook de moeder meenemen werkt niet goed, hij weigert de opening door te gaan, of de moeder nu in de wei staat of niet.

Ook een keer goed aanpakken helpt niet, hij loopt alleen nog maar verder weg en komt ook niet meer in de buurt van de weide.

Ik ga binnenkort een vriendin strikken om mij te helpen, dan ga ik touwtje achter kont langs proberen.

Stoppen met brokjes wordt hem niet, dan sta ik dadelijk een uur te proberen om hem de weide in te krijgen en dat vind ik veel te lang. Half uur is max. Ik krijg hem er zelfs met brokjes nu met moeite in.

Dus heeft iemand nog tips?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:08

Je hebt het over een shetland veulen van een paar maanden? Die pak je toch ongeveer op en duwt die de wei in. Arm achter de billen en duwen desnoods.

Maar een ding snap ik niet goed aan je bericht? De moeder wil er ook graag uit of lees ik dat verkeerd? Staat er nog gras in de wei of is het gewoon niet leuk meer voor ze om te zijn? Ik zou eerst eens achterhalen waarom hij de wei niet in wil? Is het de wei of de ingang.

Ik zou als mams mee naar binnen gaat eerst moeders in de wei zetten en daarna de kleine smurf. Even met zijn tweeen doen een paar keer dat zal zowiezo al helpen. In het ergste geval leg je wat hooi in de wei wat hij misschien wel graag eet. En een kwartier bezig zijn met een paar maanden oud veulen is al heel erg lang.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:13

Veel consequenter zijn! met mijn veulen van bijna 2 maand kan ik overal doorlopen/ langslopen met of zonder mama. Als hij niet wil stel ik hem gerust en doen we het SAMEN , anders helpt iemand me door achter hem met een zweepje gewoon tegen hem te zitten (NIET slaan). En ik beloon hem gewoon met een aaitje of kopje en als hij in zen stalletje dan terug staat een paar brokjes! *\o/*

( ps zo'n kleintje kan je toch gewoon duwen :D )

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:19

Karuna:
Het is inderdaad een shetlandveulen, van 10 maanden oud. Hij is al behoorlijk groot voor zijn leeftijd en flink uitgezwaard. Dit is dus geen gevalletje dat je kan oppakken of de wei in kan duwen.

De moeder wil er inderdaad graag uit, ze staan naast een groot veld met hoog en heel groen gras. Dat is natuurlijk veel lekkerder dan het gras in de weide ;)

Eten werkt al bijna niet meer. Brokjes is het enige wat helpt, hooi doet hij het niet voor. Mams eerst meenemen en in de wei zetten helpt ook niet.

Ik snap ook dat een kwartier al lang zat is, ik ben er ook niet voor om langer met hem bezig te zijn, maar hij gaat de weide niet in. Wanneer ik hem meeneem voor een rondje wandelen of een poetsbeurt ben ik vaak 10 minuutjes bezig maar daarna duurt het vaak nog lang voordat hij weer rustig in de weide staat..

Ambertjeluna:
Ik kan zelf ook hem overal mee naartoe nemen, het ligt niet aan het geval dat hij niet met zijn moeder is. Het is alleen die opening waar ik hem niet langs krijg.
Zweepje heb ik geprobeerd (niet slaan maar tegen de billen aan) is hij niet van onder de indruk. Tikje geven raakt hij compleet in paniek en zijn we nog verder van huis.

pownpown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:02

voor hem is het een spelletje, maar als je zo door blijft gaan gaat dit spelletje nooit meer over, je moet zeker niet 'belonen' met een snoepje, dan beloon je hem met slecht gedrag, je moet ook niet gaan slaan ofzo natuurlijk, gewoon het een beetje negeren... hooo zeggen, klein stukje meelopen in t weiland, en als hij het dan een keer goed doet, metteen naar binnen loopt, dan kan je hem wel belonen. het is de bedoeling dat je nu laat zien dat jij de bass bent, je moet er echt geen spel van maken, als hij er niet in wil, moet je niet gaan trekken, je moet dan een stap naar achter geven even kloppen op zijn hals, en weer door lopen, als t echt allemaal niet lukt kan je misschien kijken of je die moeder en t veulen er allebei uit kan halen, en misschien als de moeder er wel meteen in gaat, volgt hij/zij, in ieder geval succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:25

kloppen op zn hals? Dat is belonen hoor, dat lijkt me niet zo handig bij ongewenst gedrag.
Ik ben misschien iets van de hardere methode maar zo'n klein ding zou ik nu toch wel een keer op zn sodemieter geven, dat is dan misschien 1x nodig en dan is het meteen duidelijk.
Ik heb zelf heel wat shetlandveulens opgevoed en duidelijkheid en consequent zijn is heel belangrijk voor die gasten, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en je kan beter 1x duidelijk zijn dan 10x half.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:37

En als je nu eens iemand anders het laat proberen ? Ga zelf maar een eindje er vanaf staan en kijk hoe dat gaat.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 10:36

pownpown schreef:
voor hem is het een spelletje, maar als je zo door blijft gaan gaat dit spelletje nooit meer over, je moet zeker niet 'belonen' met een snoepje, dan beloon je hem met slecht gedrag, je moet ook niet gaan slaan ofzo natuurlijk, gewoon het een beetje negeren... hooo zeggen, klein stukje meelopen in t weiland, en als hij het dan een keer goed doet, metteen naar binnen loopt, dan kan je hem wel belonen. het is de bedoeling dat je nu laat zien dat jij de bass bent, je moet er echt geen spel van maken, als hij er niet in wil, moet je niet gaan trekken, je moet dan een stap naar achter geven even kloppen op zijn hals, en weer door lopen, als t echt allemaal niet lukt kan je misschien kijken of je die moeder en t veulen er allebei uit kan halen, en misschien als de moeder er wel meteen in gaat, volgt hij/zij, in ieder geval succes!

Ik beloon hem nu ook alleen als hij in de wei staat, met een hand brokjes en aaitjes en kriebels.
Met de moeder mee lukt ook niet, zoals in mijn vorige reactie al staat. Zodra ik stop met lokken met brokjes etc, en de druk op het halstertouw (lichte druk) weglaat draait hij zich om of gaat aan de boom snuffelen en knabbelen, dus negeren werkt ook niet.

Polly schreef:
kloppen op zn hals? Dat is belonen hoor, dat lijkt me niet zo handig bij ongewenst gedrag.
Ik ben misschien iets van de hardere methode maar zo'n klein ding zou ik nu toch wel een keer op zn sodemieter geven, dat is dan misschien 1x nodig en dan is het meteen duidelijk.
Ik heb zelf heel wat shetlandveulens opgevoed en duidelijkheid en consequent zijn is heel belangrijk voor die gasten, ik heb er zelf nooit problemen mee gehad en je kan beter 1x duidelijk zijn dan 10x half.

1x aanpakken werkt ook niet, dan zijn we nog verder van huis. Meerdere keren geprobeerd, iemand erachter en een keer een pets op zn kont maar hij raakt compleet in paniek en het enige wat hij wil is weg, maar niet de weide in.

Mondy schreef:
En als je nu eens iemand anders het laat proberen ? Ga zelf maar een eindje er vanaf staan en kijk hoe dat gaat.

Dat kan ik wel eens proberen, kijken wat hij doet.

In ieder geval bedankt voor de tips en het meedenken mensen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:48

Lindeeee schreef:
Polly schreef:

1x aanpakken werkt ook niet, dan zijn we nog verder van huis. Meerdere keren geprobeerd, iemand erachter en een keer een pets op zn kont maar hij raakt compleet in paniek en het enige wat hij wil is weg, maar niet de weide in.

1x heel goed aanpakken hoef je niet meerdere keren te proberen. Vraag anders iemand met ervaring die doorpakt, je laat je toch niet buitenspel zetten door zo'n opdonder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:51

En als je nou eens gewoon wacht terwijl je hem vasthebt en niet verder wil bij de wei? Dus gewoon druk erop houden (dat is dus NIET trekken) en wachten tot meneer die druk vervelend vindt worden en toch een stap zet? Dan wel onmiddelijk de druk eraf als beloning.
Tot hij weer stopt en dan weer wachten op hem. Paarden hebben meer geduld dan wij dus dit kan best lang duren maar zorg dat je het wint van hem. Geen emoties of frustratie laten zien en gewoon wachten. Neem er dus de tijd voor en je zult zien dat het spelletje al gauw niet meer leuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:58

De simpelste manier: druk houden op de lijn tot hij naar voren stapt. Werkt bij de meeste paarden en als ze het eenmaal doorhebbenreageren ze daar goed op.
Dus wat doe je. Zodra hij stilstaat zet je druk op het halstertouw, zoveel dat het voor hem onaangenaam is, maar ga niet harder trekken, rukken of je hele gewicht erin gooien. Gewoon constant dezelfde druk houden, ook als hij naar achteren loopt. Pas als hij voorwaarts gaat, haal je de druk eraf. Zo beloon je hem in zijn voorwaartse beweging. Zodra hij stil gaat staan, weer druk erop.
Het kan best zijn dat je hier de eerste dag een uur mee bezig bent bij wijze van spreke, maar blijf geduldig en neem je tijd hiervoor.
Edit: je leert de pony hiermee dat voorwaarts een positieve werking heeft. Je geeft hem een keuze om het onaangename weg te nemen.