Paarden durven stal niet in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Paarden durven stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:44

Sinds deze namiddag durven mijn twee paarden ( 24j en 25j) hun stal niet in.
Ze blijven in de piste staan en staren naar de verte ( waar ik niets kan zien overigens).

Hun hooi van deze morgen is onaangeroerd gebleven.

Ze hebben nu wel een halve bak van hun eten op en ik heb een hoopje hooi korterbij gelegd en daar is ook wat van gegeten.

Beiden hebben ze een deken op, maar het regent.

Ben een beetje bezorgd, heb ze al een paar keer naar de stal geleid, ze lopen niet in volle paniek weg maar willen er niet blijven. Het is een schuilstal met verhard stuk ervoor. Ik kan deze ook niet sluiten.

Kan het kwaad als ze nu in de regen buitenstaan? Heb vooral schrik dat ze het te koud gaan krijgen....

GeneralFlynn

Re: Paarden durven stal niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:48

Als ze zelf de schuilstal in kunnen gaan ze er vanzelf wel in als ze het koud krijgen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:50

Ik hoop het maar, ga straks nog eens kijken...
Ze eten ook hun hooi niet...Hebben nu buiten en binnen liggen. Dat buiten is helemaal doorweekt....
Hopelijk blijft het niet meer te lang regenen. Heb ook echt geen idee wat er scheelt, deze morgen stonden ze nog rustig in hun stal en nu staan ze beiden maar in de verte te staren langs elkaar...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:56

Komt wel goed. Misschien is er een vogel vanmiddag raar op het dak geland of heeft een kat net achter de stal een muis verrast. En anders zijn er altijd nog de bakkabouters die soms in stalkabouters veranderen. Rustig laten staan desnoods vannacht een extra deken op en morgenochtend een hand wortels de stal in. Dikke kans dat ze niet weten hoe hard ze naar binnen moeten rennen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:57

Heb je de stal al nagekeken?
Misschien zitten er ratten of lekt het ergens, water of stroom?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:02

Ik heb de stal helemaal nagekeken, kan niets vinden.
De oudste gaat ook mee de stal in maar gaat dan weer terug naar buiten in de piste in de verte staren....

Dikke hopen hooi liggen binnen, één hapje en dan weer terug kijken...

Heb nu ook geen extra deken meer, hun oren voelden koud aan, maar ja met die regen zal dan ook niet warm kunnen blijven. Onder deken was wel redelijk warm...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:04

Als het onder de deken warm is dan is het prima hoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:06

Kun je het hooi niet aan de voorkant leggen?
Bedoel zo, dat zij binnen staan en over het hooi naar buiten kunnen kijken?
Denk dat ze het eng vinden om met de rug naar de opening te staan...

Ben je ook de heining nagelopen?
Kan er in de verte iets staan tikken of knetteren?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:12

Het hooi ligt al aan de voorkant zodat als ze schrik hebben ze snel weg kunnen. Maar ze staan nu zeker 20 meter van hun stal af. Heb dan op t begin van het verharde stuk ( +- 10m van de stal ook nog wat hooi gelegd, daar hebben ze een beetje van gegeten maar dat is nu nat met de regen) en daar staat ook nog wat eten wat ze hebben laten staan.

Omheining ben ik ook na gelopen. Ik hoor helemaal niets en zie niets.
De oudste wandelt ook met me mee als ik een touw aandoe gaat dan een hapje hooi nemen en wandelt dan terug om verder te kijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:14

Mijn paarden zijn ook soms raar aan het doen hoor, maar dan hebben ze gewoon de buik al vol. Als de buik vol is willen ze soms 2 uur niet eten.

Ik zou over een uurtje nog eens kijken ;) :)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:20

Hun hooi van deze morgen was ook niet op, misschien maar één vierde van gegeten...

Nu ja het ligt er, zelfs op twee plaatsen, ze kunnen eraan....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:27

Mijn paarden gaan nooit de stal in.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:30

@Arabesk: ook oudere paarden, ze zijn tenslotte 25 en 24.
Nu ze hebben altijd 24u/24u buiten gestaan en hebben de keuze wat ze doen.

Maar s morgens is de stal altijd vies en hun hooi netjes op. Dat laten ze nooit liggen en nu wel...
Hopelijk gaan ze toch eten als ze honger krijgen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:32

Mijn pony is 26, staat lekker met zn dekens op waar hij wilt staan. Soms binnen, soms buiten. Soms eet ze veel, soms een dagje minder.

Zolang ze alert blijven, zijn ze energiek. Zolang ze energiek zijn hebben ze genoeg eten gehad :)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:35

Bedankt !
Dat stelt me toch wat gerust...
Ze kunnen eraan in ieder geval...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:36

Ik zou even een flinke tijd voor ze uittrekken en toch even oefenen met in en uit de stal gaan.
Wie weet zat er een rat of konijn , kunnen ze flink van schrikken. En moeten ze even het vertrouwen terug krijgen

Zou ze mee nemen naar binnen, een aai en een brokje en er weer uit,dit een tiental keren doen of langer tot ze rustiger zijn :j
Heb je er bodembedekking in?
Zou het even omschudden dan waar ze bij zijn zodat ze kunnen zien dat er nu niks meer is .

Als het buiten zo interresant voor ze is, misschien toch even een stuk met ze lopen om te kijken wat er is, misschien een dier in nood die ze horen?
Nou ja en dan heb je dacht ik genoeg gedaan, als ze dan nog niet willen..... dan maar niet dan is het niet anders!!
:j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:39

ellepel schreef:
Zou ze mee nemen naar binnen, een aai en een brokje en er weer uit,dit een tiental keren doen of langer tot ze rustiger zijn :j

Mijn pony zou me in ieder geval aan mijn voorhoofd voelen als ik dit zou doen. Ze geeft toch telkens aan dat de paarden wel binnen durven, maar toch naar buiten lopen.
Ze lijken niet bang op stal, lijken er gewoon geen zin in te hebben.

Heb je geen hooizak/net zodat je buiten hooi op kunt hangen zonder dat het hooi buiten niet in het zand ligt? :)

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:44

Staan je paarden in een open of juist beboste omgeving? Misschien hebben ze een wild dier (hert/ree, vos) of persoon in de verte zien lopen, dat ze nog niet kennen en dat in de gaten willen houden? Het hoeft niet per sé aan de stal te liggen maar het kan ook zijn dat ze de omgeving graag willen observeren. :)
Je hebt het iig voor ze klaar liggen als ze er trek in krijgen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:45

xslvna
Nou en toch zou ik net doen, wil kijken waarom ze er dan meteen weer uit lopen om een beter idee te krijgen van wat er zou kunnen zijn :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:52

Dat klopt, maar TS zegt dat ze een hapje eten als ze weer weg lopen. Mijn paarden eten in een stressvol moment niet (of ze pakken een hap in de mond en kwijlen m erna uit), dus als ze gewoon een hapje knabbelen zijn ze meestal ontspannen genoeg.
Anders eventueel even vast zetten in de stal en zelf rondlopen, wat tegen de wanden slaan, met het stro gooien... Dingen nabootsen waar ze geschrokken van kunnen zijn. Krijg je 0,0 reactie? Dan zal het buiten vast leuker zijn.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:54

Ben net nog eens beneden geweest.
Nu staan ze in het stukje voor de stallen en waren ze aan hun eten van deze avond binnen.
Ze lijken een stuk relaxter.
Heb ze ieder nog wat worteltjes gegeven.
Proberen mee in de stal te lokken maar dat willen ze niet.

Er ligt nu hooi buiten op verhard stuk ( is wel nat) en binnen net aan de ingang ( is hele ruime ingang van zeker vier meter, ...

Ons stuk is heel open en in de verte ( op +- 500m ) begint een bos.
We hebben in het verleden last gehad van vossen. Daarom speelt de ganse nacht een radio.
Maar ze staan al de ganse dag zo te kijken volgens mijn buurvrouw.

Maar wij zien niets.

Hooinetten heb ik helaas niet neen.
Kan ik morgen wel gaan halen mochten ze nog niet de stal in durven.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:55

Ik ga morgen bij daglicht zeker verder zoeken mochten ze dan nog niet in willen.
Dan kan ik ook rustig met ze oefenen...

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:07

Snap dat je er onzeker door wordt maar dieren hebben nu eenmaal hun eigen manier om op situaties te reageren (en te verwerken). Zou het even aankijken, als je nu te actief gaat proberen ze toch naar binnen te krijgen, raken ze daar ook ontregeld door, ben ik bang.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:08

Het gaat niet om de stal denk ik maar om datgene wat in de verte is. Kennelijk is het iets waardoor ze niet in hun stal gaan omdat ze daar 'opgesloten' staan en dus niet veilig voor 'het gevaar' . In het wild schuilen paarden ook niet in een grot als er gevaar is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:12

Ik was dan morgen naar het bos gegaan om te kijken of er toch iets is.
Paarden zijn zoveel scherper dan ons in het oppikken van dingen :j