Ik heb een paardje dat heel snel schrikt en kijkerig is. Vooral op vreemde plaatsen is dit erg. Ik zou graag met hem op wedstrijd gaan dus is dit natuurlijk niet ideaal. Het rare is ook dat hij soms een hele tijd niet schrikt , en dan opeens van iets schrikt dat hij al 1000keer gezien heeft. Dus is mijn vraag : kan ik hier iets aan doen dat dit verbeterd ? Iets onder zijn eten mengen ofzo ?
Hahaha, dat is denk ik gewoon het karakter van je paard. Mijn paard doet dat ook altijd.
Magnesium of rescue remedy kan helpen. Voor de rest is het een kwestie van vertrouwen opbouwen. Hoe meer hij op je kan vertrouwen hoe minder hij dat zal doen. En rij technisch moet het goed zitten.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 15-01-16 17:06
Zorgen dat hij bij jou is met zijn aandacht. Spul onder z'n eten mengen is vooral voor jouw gemoedsrust vrees ik. En bij de meeste rustgevende poeders moet je nog opletten ivm doping ook.
Oeh das vervelend, mijn pony schrikt ook snel. Ik geef hem nu per dag 5 pilletjes door z'n eten. Het is geloof ik magnesium celzout 7, kun je vaak wel halen bij de natuurwinkel.
Vaak heeft dit met onzekerheid te maken. Vertrouwen opbouwen is dan ook heel belangrijk, echter zit het bij mijn pony echt in haar karakter dus krijg het er nooit helemaal uit. Wat bij ons geholpen heeft is veel alleen buiten rijden. Wanneer ze zich enorm begint op te pompen stap ik gewoon af en stap ik later weer op
Charly11
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 17:19
Ik probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven,en soms gaat het dan vanzelf over
Met dat kijkerig: Ja aandacht erbij houden. Goed op jou laten letten! oefeningen doen die concentratie verijsd zijn, tot zijn koppie erbij is. Bij dat schrikken van dingen die hij al 1000 keer gezien heeft, ja daar kan je niks aan doen haha! Zijn vluchtdieren en soms twijfelen ze ineens of het eng is of niet en huppa gelijk vluchten. Ze denken niet: oh wat is dat? Even kijken hoor. Nee ze denken: oh my god wat is dat? Rennen!!!! Haha de ene heeft dat meer dan de ander. Ik denk dat dat met de jaren minder word.
Charlottewie
Geplaatst: 31-01-16 20:37
Het heeft inderdaad deels te maken met het karakter van je paard, maar mijn eigen ervaring leert dat dit naarmate de tijd vordert minder zal worden. En als je zelf ontspannen bent geef je dit ook door aan je paard.
probeer zelf altijd rustig te blijven ook al merk je dat hij misschien gaat schrikken. Aandacht heel de tijd bij je proberen te houden, dus veel overgangen en figuren rijden. Voor de rest altijd door blijven rijden en zo snel mogelijkst weer je rust herpakken. Mijn pony rende vroeger voor alles weg en ondertussen heb ik het zo snel door als hij iets wil doen dat ik hem voor heb en hij het 'opgeeft'.