Onrustig gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emenem98

Onrustig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 14:12

Hoihoi,

Ik zat even te prakiseren met een mede verzorgster van mn verzorgpaardje. Hij doet de laatste tijd steeds vreemder. Hij kan heel braaf en gehoorzaam zijn. Maar bijvoorbeeld doorgaloperen als je een volte in stuurt, of hij gaat uit zich zellf de hoefslag af. Dit kunnen we handelen en is het probleem niet echt. Nu merken we dat hij soms uitzichzelf ontzettend druk is tijdens het rijden, dan is hij gewoon niet meer te remmen. Veel overgangen rijden helpt en word hij weer wat kalmer van. Maar de laatste tijd doet hij het steeds meer als we ook gewoon aan het poetsen of iets dergelijks zijn, dan gaat hij gewoon steigeren naast je (niet hoog maar toch) en heel zenuwachtig heen en weer lopen. We weten dat hij heel erg snel schrikt, en is ook heel gevoelig voor de zweep, maar ik vind dit wel wat ver gaan, en gevaarlijk worden. Ik dacht zelf aan dat we T touch kunnen proberen, dat als we merken dat hij onrustig word, we dat gaan doen en het misschien voor zijn? Hebben jullie misschien nog tips?
Overigens had hij een uur voor mijn les gereden en was hij heel druk, we hebben m even afgezadelt en toen ik een halfuurtje later hem opzadelde en ging rijden was hij heel rustig, dus het kan ook zo omslaan.

Liefs,

Anouk

Evercreek

Re: Onrustig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:16

Misschien zou grondwerk kunnen helpen, dat het paard bewuster van jou word en andersom. Als je hier les in neemt kan zo'n persoon vaak wel snel zien waar de communicatiefout zit tussen jullie.
Is er misschien de laatste tijd iets anders dan normaal? Bijvoorbeeld ander zadel, hoofdstel, bit? Of andere instructrice tijdens het rijden of iets dergelijks? Misschien ligt het aan voer, dat hij teveel krachtvoer krijgt en die extra energie niet kwijt kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:17

Staat hij buiten? Kan hij op een andere manier zijn energie kwijt? Hoeveel krachtvoer krijgt hij?
Zijn gedrag kan komen door energie teveel.

emenem98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 16:37

Bedankt voor jullie reacties!
@aedema: Het is een manege paard, die wij verzorgen dus rijdt gewoon met de normale lessen mee met verschillende instructeurs. Hij wordt met 3 hoofdstellen gereden, 1 bitloos (met mij), zijn eigen van de maneges met een lage neusriem en enkel gebroken trens en die van de andere verzorgster, met hoge en lage neusriem en volgens mij ook met gebroken trens. Maar dit is al sinds 3/4/5 maanden (hoewel hij dat gedrag in die tijd wel is ontwikkelen maar dat zou nu dos over zijn zou je denken). Hij staat nu binnen, maar zodra het weer warm genoeg is gaat hij s nachts weer naar buiten, maar dat zou dus kunnen dat hij genoeg eten krijgt in de zomer, en aangezien ze dezelfde hoeveelheid (denk ik?) geven hij dus meer energie over heeft ivm in de stall staan? Dan ga ik dat inderdaad aankaarten. Heel erg bedankt!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:32

Tsja, ik zou ten eerste niet met zo veel verschillende hoofdstellen en bitten rijden, maar dit zou je moeten overleggen met de eigenaar en andere verzorgers. Veel meer kun je er eigenlijk niet aan doen.