rust op de trailer ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

rust op de trailer ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:51

hoe pak ik het aan om mijn 3 jarige merrie te leren rustig te blijven eenmaal op de trailer ?

Het laden op zicht vormt geen probleem. Ik kan haar zonder veel gedoe mooi rustig op de trailer laden. Het kabaal begint echter als het middenschot dicht gaat en de deuren gesloten worden. Dan begint ze met haar voorbeen te schrapen, wordt onrustig etc etc. Ik haal haar er pas uit als ze wat gekalmeerd is. Dan is ze wel al door en doornat van 't zweten .... Nie zo heel erg interessant als je dan aan een keuring of zo wil gaan meedoen. Daarom wil ik vooral tips en tricks om haar rust op de trailer aan te leren....

Iemand die ervaring heeft of ideetjes ?
Verder is ze heel goed in de hand, beetje eigenwijs soms ... tja heeft wel een eigen willetje....
dus laat maar komen he, *\o/* ik kijk alvast uit naar julie ervaringen

Sabbientje

Re: rust op de trailer ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:04

Het enige wat ik kan bedenken is oefenen, oefenen, oefenen.
Gewoon als je nergens heen hoeft. Haar op de trailer zetten, Daar eten geven en er daarna weer eruit halen.

Ik oefen geregeld het in en uit de trailer halen van mijn paarden. (helaas niet altijd zo vaak als ik zelf zou willen)
Mijn tinkerkruising vind het heel erg eng in de trailer, maar na wat oefening gaat dat langzaam aan wel beter. Die schraapt niet, maar die verstijft helemaal.
Mijn tuigpaardruin had in het begin wat moeite met de klep en met smalle ruimtes, maar die loopt er nu ook zo in en uit.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 15:27

oefenen dat zullen we in ieder geval, elke ochtend - dat heb ik me al voorgenomen. Erop gaan is geen probleem en erop staan met de deuren open en het schot open is ook al geen probleem. ( heb zo'n trailer waar ze op staan net als op een vrachtwagen, schuin) 't is pas als het schot dichtgaat en de deuren toe dan begint het kabaal .... blijven volhouden dan toch ?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:30

Heb je ook een hooinet erin hangen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:14

Ik zou het in kleine stapjes doen en als het teveel is, weer een stapje terug.

Bij . Eerst trailer open en lekker laten eten. Volgende stapje kan zijn schot ervoor. Daarna laadklep dicht. En pas als ze echt relaxed staat te eten in een dichte trailer een stukje gaan rijden
Alleen de straat uit, parkeren, trailer open en wachten tot ze gaat ontspannen en daarna weer terug.

Hoe lang een stapje duurt en wanneer je naar een volgende stap kan, is dan volledig afhankelijk van je paard. Misschien duurt stap 1 wel 2 dagen en stap 2 een week, neem er de tijd voor om de trailer leuk, ontspannen en veilig te maken.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:38

Vervelend! Helpt het als je er een paard bij zet dat rustig is? Of als jij in de trailer blijft staan terwijl iemand anders de deur dicht doet? Misschien zorgen voor licht of een radio in de trailer (tijdelijk)?

Doet ze zo ook al je haar alleen achterlaat in haar stal of wei? Zo niet, dan lijkt het mij geen verlatingsangst maar eerder angst. Dit neem je weg door veel te oefenen en de trailer aangenamer te maken.

Misschien oefenen in andere nauwe gesloten ruimtes? Bijvoorbeeld door 4 balken en staanders in een vierkant te plaatsen en hier een zeil overheen te hangen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:44

Heeft ze iets te eten in de trailer? Wat Maureen95 ook al vraagt: hangt er een hooinet in met vers hooi?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:10

Ik begrijp niet helemaal waarom je wilt dat een paard stilstaat in een trailer. Inladen en rijden, dat is de beste manier om een paard rustig te houden. Pas als een paard gewend is te reizen en daar dankzij een goede chauffeur ook goede ervaringen mee heeft, en reizen ook gaat associeren met leuke dingen (buitenrit) dán kan je verwachten dat je paard ook gewoon stil kan staan.
Nu ga je zonder reden een vluchtdier in een klein hok opsluiten. Vind je het gek dat het dier nerveus wordt? Ga maar gewoon rijden met je paard, dan gaat-ie snel genoeg de link leggen tussen: trailer = buitenrit = leuk. En laat 'm dan eerst eens een poosje staan in de trailer als-ie moe is ná een rit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:26

@ibbel: het gaat er volgens mij niet om dat hij stil staat op de trailer, maar dat hij ontspannen op de trailer staat.

@gebruiker20: die van mij kan prima alleen op stal en staat rustig alleen in t land. Maar zodra we met de trailer weg gaan gaat hij accuut hinniken en krijgt hij stress. Die komt ook zeiknat vd trailer en wil de eerste buitenritten daarna ook niet alleen weg. Als je ook kijkt naar de trailer methode van Eddy Modde legt hij duidelijk uit dat een paard spanning krijgt omdat hij bij zn kudde wordt weg gehaald (kan hij dan niet zien of ruiken). Dus volgens mij kan een paard prima verlatingsangst hebben van alleen de trailer.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:44

@ Jotoma: ben het helemaal eens dat een paard verlatingsangst kan hebben van enkel de trailer. In mijn reactie zeg ik niet dat dit niet zo is, maar geef ik aan om in dit geval te onderzoeken of dit paard dat (ook) heeft als hij alleen op de trailer staat. Omdat het paard met een medepassagier in de trailer dan misschien beter ontspant!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:46

Hoe is je rijstijl? Rijd je echt rustig en vloeiend? Rustig en vloeiend door bochten en over rotondes, rustig optrekken pas als de combinatie recht is enzo? Het ene paard kan ook makkelijker zijn evenwicht houden dan de ander.
Staat ze niet te strak vast in de trailer?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:02

Jotoma schreef:
@ibbel: het gaat er volgens mij niet om dat hij stil staat op de trailer, maar dat hij ontspannen op de trailer staat.

Rijden, rijden, rijden en rijden met die kar. En het een fijne ervaring maken. Dan valt dat kwartje vanzelf en komt die ontspanning ook. Maar je 3 jarige onervaren paard opsluiten op een stilstaande trailer, waar dat dier het nut écht niet van in zal zien, is onzin.

Een trailer is geen alternatieve voerplek of stal, een trailer is bedoeld om je paard te vervoeren.

En als je paard zeiknat van de trailer komt en er de volgende keer niet meer op wil, moet je echt eens kritisch naar je rijstijl kijken...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:11

Ben het niet helemaal met je eens Ibbel. Iemand die bijv claustrofobisch is kan je ook oneindig in een klein hokje stoppen, dat wordt ook niet ineens minder eng omdat je er een tijd lang in staat.
Mijn inziens is dit een probleem wat meerdere oorzaken kan hebben, bijv verlatingsangst. Kan je nog zo vaak netjes en rustig gaan rijden, maar daar los je de verlatingsangst niet mee op.

Verder ben ik er allergisch voor als mensen hun mening als feit gaan verkondigen. Dus ik zal me weer richten op TS :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:11

Gebruiker201 schreef:
@ Jotoma: ben het helemaal eens dat een paard verlatingsangst kan hebben van enkel de trailer. In mijn reactie zeg ik niet dat dit niet zo is, maar geef ik aan om in dit geval te onderzoeken of dit paard dat (ook) heeft als hij alleen op de trailer staat. Omdat het paard met een medepassagier in de trailer dan misschien beter ontspant!

Ah, ik snap het. Verkeerd gelezen. En eens met je reactie!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:18

Ik ben al 3 jaar bezig om mijn paard rustig op een trailer te laten staan. Het is me nog steeds niet gelukt. Hij komt er nu al niet meer kletsnat af, maar dat is het dan ook.
Hij wordt heel zenuwachtig, begint te schrapen, hinniken en weigert te eten. De enige keer dat hij at, was toen mijn pony mee op de trailer stond. Maar dat is geen optie natuurlijk.

Waaraan het ligt? Geen idee. Wss vindt hij kleine ruimtes écht niet tof (hij is ook wel erg groot). Aan het rijden zal het ook niet liggen want ik rijd erg voorzichtig (volgens een paar vrienden zelfs té rustig :') ).

Maar we trainen gewoon door en ik hoop dat hij ooit door die fase gaat dat de trailer niets erg is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:22

xAnthea schreef:
De enige keer dat hij at, was toen mijn pony mee op de trailer stond. Maar dat is geen optie natuurlijk.

Mijn Welsh vervoer ik nooit alleen; die staat dan niet rustig, blijft hinniken en bewegen, mest heel veel stressmest en fokt zichzelf helemaal op. Met een maatje is dit veel en veel minder. Ik pas me aan haar aan; als zij graag een maatje mee wil, dan gaat er een maatje mee. Of dat nou de Shet of Quarter is. Ze heeft gewoon de 'hulp' nodig van een pony die wel rustig op de trailer staat.

Ik rij overigens ook als een slome; sinds ik zelf met de trailer rij, zijn allebei mijn pony's makkelijker gaan laden.

TS: kun je een maatje meenemen om te proberen of je paard dan rustiger is?

Eerder gaf iemand de tip om te oefenen met twee hindernissen (simuleren van een smalle ruimte); dat vind ik een erg nuttige tip. Je kunt dan uitzoeken of je paard problemen heeft met het opsluiten, of met in z'n eentje in de trailer staan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:32

Ik vind het zelf geen optie om elke keer mijn pony mee te nemen. Is voor hem ook niet leuk ook al vindt hij de trailer wel oke.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:52

Ik ben met mijn 3,5 jarige ook bezig met de trailer. Ze is onzeker en zoekt steun bij andere paarden of mensen. Laden is geen probleem, maar zodra alles dicht gaat en ze alleen is, raakt ze in paniek.
Wij zijn aan het oefenen, oefenen, oefenen. De ene keer laden we haar op de trailer en halen we haar er direct weer af, de andere keer gaan we rustig een klein stukje rijden.
Het gaat met haar op deze manier steeds een klein stukje beter.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:55

Inderdaad veel oefenen! En zet er een ervaren en mak paard naast, dan heeft ze steun en leert ze dat het allemaal niet zo spannend is.
Uiteindelijk kun je dat samen reizen wel afbouwen, maar een ervaren paard kan ze nou eenmaal veel meer leren dan wij als mens ooit kunnen doen.

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:26

mijn paard schraapt altijd alleen op de terug weg.. helaas ook geen idee wat ik er tegen kan doen...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:59

mijn ervaring is dat met een hooinet in de trailer de paarden onrustig zijn op de trailer. Hoe lang de afstand ook ik heb geen hooi meer voor onderweg (of ik moet onderweg extreem in de file komen te staan, dat hang ik een net in de trailer).

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:00

heel wat nuttige tips heb ik hier ondertussen wel al gelezen, en dank daarvoor. Dat het niet evident is dat weten we wel allemaal. Ik ben nog steeds ah oefenen en ze staat best mooi stil en ontspannen tot het middenschot dicht gaat en de deuren vervolgens. Ik ga nu oefenen en haar achteraan zetten, misschien dat dat helpt ( vgl met een vrachtwagen waar ze op de laatste plaats zou staan) en dan staat ze tevens ook in een andere richting. Wie weet he .... haar moeder die wou ook nooit vooraan staan herinner ik me nu, die wou ook alleen maar achteraan dus ...
en inderdaad, gewoon laden en korte stukjes rijden en uithalen om iets leuks te gaan doen dat lijkt me heel nuttige tip. Dan kan ze dat inderdaad linken aan iets plezants he ... to be continued :)

MarieIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:32

Je moetproberen om in een trailer staan te associeren met leuk. Probeer haar in de trailer te zetten en daarna haar neus in te smern met verdunde lavendelolie. Over dat insmeren: gebruik T-touch. Dat is een soort massage om paarden rustiger te maken