Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:42

Hallo bokkers,

Mijn prachtige paard is nu 3 maanden bij mij, het is een Andalusier ruin van 5,5 jaar. Hij is nu 3 maanden ruin.
Tijdens het proefrijden en kijken was ik opslag verliefd. Helemaal wat ik zocht! Wel merkte ik daar, dat toen ze daar met het zadel aankwamen hij dit ook spannend vond maar er werd verder geen aandacht aan geschonken. Bij mij vind hij dit ook spannend. Toen hij bij mij kwam was hij dus nog hengst, en ik heb hem na een week laten castreren. Er is dus een hele hoop gebeurt in zijn eerste weken bij mij. Na 1,5 maand ben ik ook verhuisd naar een andere stal. Mijn vorige stal was een handelsstal waar het heel druk was en hij moeilijker naar buiten kon ivm de castratie. Bij deze stal kan hij hele dagen samen met een andere ruin in het land. Hij staat ongeveer 8 uur buiten per dag. Soms iets meer, soms iets minder.

Nu heb ik hem voor de castratie bij mij 3 keer gereden. De eerste keer was er niks aan de hand, mega braaf en alles ging goed. De tweede keer wilde ik alleen opstappen en toen ging het mis. Ik wilde mijn been over het zadel heen zwaaien en daar schrok hij van, dus sprong opzij en ik viel er af.

Ook merkte ik meteen dat hij dingen zoals vliegenspray enorm spannend vond.
Na de castratie heeft hij even rust gehad, ook ben ik nog een week op vakantie geweest.

Na de verhuizing naar mijn huidige stal ben ik met hem aan het werk gegaan. Voornamelijk longeren want ik had nog geen zadel. Toen ik na een maand mijn zadel had, ben ik wat meer gaan rijden. Hij was super braaf! En met opstappen heb ik elke keer hulp gehad. Dat vond hij wel spannend maar totaal niet extreem.

Met dekens op en af doen merkte ik het ook wel, dat hij dit spannend vindt. Dat doe ik dan gewoon normaal de deken op en af, niet te ruig of extreem voorzichtig. Ook met opzadelen, dekjes op doen of de longeersingel.

Nu heb ik 3x grondwerk les gehad, en daar bij in het werken met de dubbele lijnen. Ik heb mijn staleigenaar (die mij ook lesgeeft) ook alles verteld, hoe hij is enzovoort.
Hij merkte dat wanneer we de longeerlijnen van de ene naar de andere kant doen hij dit ook heel spannend vindt. Hij wil dan het liefst vluchten, wat hij in de eerste les ook een paar keer deed. Gister ging het al veel beter, dus er zit al wel wat verbetering in.

Hij krijgt bij mij 2 scheppen lucerne over de dag, en wel wat minder beweging dan bij de vorige eigenaresse.

Ik open dit topic om te vragen naar ervaringen en tips. Mochten mensen het leuk vinden kan ik hier ook de vorderingen plaatsen.

Afbeelding

EdkingEnzo

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:27

Niemand?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:34

Het zal waarschijnlijk toch een kwestie van geduld zijn, paard kan wel iets meegemaakt hebben waardoor hij bang is voor iets dat over zijn rug zwaait. Ik heb er ooit eentje gehad die, opgejaagd door een andere, in een half losse deken verstrikt kwam te zitten. Het heeft jaren geduurd voor de ruiter om zonder vasthouden op te stappen. Reactie was ook veel heftiger dan de jouwe. Gewoon rustig aan, zorgen dat er niet iets gebeurt waardoor zijn angst bevestigd word, dus even zorgen voor een veilige situatie bij het opstappen. En verder gewoon doorgaan waar je mee bezig bent zodat hij gaat merken dat het niet spannend is, iets wat over zijn rug zwaait.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:35

Dat klinkt me bekend in de oren. Zo te horen heb je een zeer sensibel (prikkelgevoelig) paard gekocht, die een relatief hoge spanning met zich meedraagt in rust. Ik herken het een en ander met mijn paardje die ik nu een half jaar heb (AV, lang hengst geweest, vindt veel dingen snel spannend, heeft veel tijd nodig om zaken te laten bezinken, schiet snel in de spanning). Het is dan toch verstandig even een stapje terug te doen, paard te laten acclimatiseren, en te werken aan de basis: ontspanning en vertrouwen. Als je je paardje gaat overvragen is de kans groot dat hij steeds hoger in de stress komt en zich op een gegeven moment helemaal afsluit. Dan kun je hem ook niets meer leren.

Het blijf lastig moet ik toegeven, want AV's en PRE's zijn enorm intelligent en werklustig, dus je paard helemaal stil zetten is ook niet verstandig. Voor mijn paardje is werk aan de hand in de vorm van rechtrichten en NH-achtig grondwerk heel fijn om naar die ontspanning te werken. Het rijden laat ik nu voor wat het is, maar daarbij moet ik wel zeggen dat er slechts een aantal keer op is gestapt bij de vorige eigenaar en dat hij daarin toen veel te veel spanning bij zich droeg.

Wat ik dus eenvoudig weg aanraad is op zoek te gaan naar ontspanning. En een zoveel mogelijk vaste routine en stabiele huisvesting kan daar enorm aan bijdragen. Dus hopelijk kan je voorlopig blijven staan waar je bent :-)

Qua training: insplijpen, en zodra hij ontspant, direct stoppen, ook al is het alleen opstijgen, ontspanning = vrij. Kleine stapjes en snelle beloning wil enorm helpen bij dit soort paarden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:44

Ik heb ooit met een toenmalig manegepaard gewerkt dat extreem bang was voor dingen op haar rug. Opzadelen, aansingelen en beugels op maat maken in de stal, want als je er eenmaal op zat, kon dat niet meer (rennen). Ook even je arm uitsteken, jas uittrekken of het dekje optillen om er even onder te kriebelen was not done. Ik heb heel veel desensibilisatie-oefeningen met dit paard gedaan. Ik ben begonnen met loswerken, daarna grondwerk en beperkt obstakeltraining (vlaggen in de bak en dan gewoon grondwerk doen zonder je iets aan te trekken van de vlaggen). Een belangrijke oefening die haar heel veel moeite koste, maar uiteindelijk ook heel veel rust gaf, was de leadrope over haar heen 'gooien', dus alsof je een dekje met een kleine zwaai oplegt. De leadrope gooide ik over haar hele lichaam; in het begin vond ze het vreselijk eng en bleef ze rondjes om mij heen lopen, maar uiteindelijk kon ze ontspannen stilstaan.
Vervolgens ben ik met een longeersingel aan de slag gegaan. Singel erop, opnieuw grondwerkoefeningen doen. Daarna heb ik touwtjes aan de longeerlijn gehangen, zodat die konden bewegen terwijl het paard bewoog. Opnieuw grondwerkoefeningen gedaan.
Uiteindelijk heb ik haar uitgebreid voorbereid op de dubbele lange lijnen en zijn we hier ook mee aan de slag gegaan.

Ik denk dat een groot deel van het probleem van dit paard lichamelijk was (ontzettend scheef); ze was natuurlijk niet mijn paard, dus ik kon er niet zomaar een osteopaat bijhalen. Bovendien is dit inmiddels 10 jaar geleden en was ik daar ook nog niet zo in thuis als ik nu ben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:45

Ga er eens op een krukje naast staan en ipv opstappen, hem langzaam maar stevig over zijn rug borstelen of masseren. Zodat hij merkt dat dingend ie boven zijn rug gebeuren ook heel aangenaam kunnen zijn ipv eng.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:47

Wat Desiree zegt, heb ik overigens ook uitgebreid gedaan. Poetsen vanaf een krukje, opzadelen vanaf een krukje, grondwerk vanaf een krukje, etc etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:49

Dat probleem hebben wel meer paarden.
De oplossing is niet zo moeilijk: oefenen.

Ik heb er ook zo een staan, reageerde af en toe nog wel een stukje heftiger dan enkel wegspringen :+
Ik wapper dus regelmatig dingen over haar heen, pak haar in met afdekzijl, wapper er met een vlag overheen, gooi er ballen en pionnen overheen en onderdoor etc etc.
Inmiddels is het dus opgelost, al moet ik wel eraan blijven werken.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 10:51

Bedankt voor jullie reacties! Het rijden laat ik inderdaad nog maar even voor wat het is.
Ben nu vooral bezig met grondwerk en de dubbele lijnen. Gister voor de tweede keer alleen geoefend en al zo veel beter ging in vergelijking met de eerste keer dat ik het deed.
Ik merk ook echt aan hem dat hij me begint te vertrouwen. Dat is echt fijn! Gister ook geoefend met de longeerlijn over zijn rug. Dit gaf nog wel veel spanning, maar ik ben gestopt op het goede moment!

Mochten jullie nog tips hebben over trainingen of oefeningen die ik met hem kan doen hoor ik het graag!

Hij vind trouwens in de stal het opzadelen wel spannend, verstijfd dan een beetje maar het is veel erger in de logeerbak bijvoorbeeld. Eerst kon ik ook niet bij zijn rug/aan de zijkant komen terwijl dat in de stal geen probleem is. Dit gaat nu al heel goed! Eerst probeert hij nog wel wat mee te draaien, maar van mijn instructeur moet ik wat duidelijker overkomen. Ik ben vaak wat te afwachtend en hij neemt dan een loopje met mij.

Osteopaat heeft hem helemaal gecheckt. Zadel is aangemeten op hem ook al gebruik ik deze dus niet. Tandarts zou vandaag komen maar die kan haar erf niet afkomen ivm de ijzel. :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 10:58

Nou waar ik met mijn ventje naar toe heb gewerkt is met zo'n grote fitnessbal over hem heen rollen, aan ze zijkant, over de rug, etc., etc. Uiteraard eerst klein beginnen: bal in de buurt dulden, stuiteren met de bal los enzovoort. Gelukkig is hij heel nieuwsgierig. Stapje voor stapje verder gewerkt, overigens allemaal gewoon los in een kleine binnenbak, dus hij kon weglopen mocht hij het nodig vinden, en ik had twee handen om de bal te manupuleren. Inmiddels zijn we zover dat ik de bal via zijn voorbeen omhoog kan rollen, over zijn rug naar zijn billen kan rollen, achter hem langs loop, aan de andere kant weer naar voren rol en op de grond laat vallen terwijl hij (meestal) ontspannen toelaat. Jeej vooruitgang.

En inderdaad, werken met het krukje, links en rechts, handen op de rug plaatsen, op het krukje stappen en er weer vanaf als hij loslaat. Daarna het zelfde maar dan ook een been zijwaarts naar de billen optillen en weer recht staan bij ontspanning, op een gegeven moment, als dat meerdere keren goed gaat eens een been erover heen zwaaien (altijd links en rechts) en bij ontspanning weer terug. Zodoende, met zulke kleine stapjes, want daar zijn wel tientallen keren overheen gegaan, gewerkt naar even zitten na links en rechts opstappen. Af en toe wat lekkers laag aanbieden helpt ook. Overigens train ik nu zonder helper, voor mijn paard geeft dat veel meer rust. En als je je paard goed leest, en in spanning niet doorvraagt is het risico ook gering.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:02

Om te beginnen; 3 maanden is niks qua tijd. Paard heeft heel wat veranderingen ondergaan en jullie moeten aan elkaar wennen. Daarbij is een Andalusiër ( of PRE ?, zitten er papieren bij?)vaak vrij sensibel.
Klinkt alsof hij nog niet 100% zadelmak is of gewend aan de dagelijkse dingen.
Waar heb je hem vandaan, mag ook per pb? Handelsstal of privé ?
Wat krijgt hij verder aan voer, veel hooi neem ik aan? Waarom geef je de lucerne? Is prima voer, maar als hij alleen hooi en lucerne krijgt zou hij wel eens tekorten kunnen gaan opbouwen! Als een paard bijv. last van zijn darmen heeft kan hij ook extra sensibel en schrikkerig reageren........
Wat voor voer kreeg hij op de vorige plek?
Wat werd er op de vorige plek met hem gedaan?
Weet je 100% zeker dat het zadel past? Heb je zelf ervaring met dit ras?
Heeft jouw staleigenaar ervaring met dit soort paarden? En jij? Het is toch iets heel anders dan een warmbloed.
Kan hij last van zijn lijf hebben ( rug, hals, etc)?

Ik zou allereerst rust gaan inbouwen, aan elkaar gaan wennen en alle dagelijkse dingen zo vaak mogelijk doen en hem goed belonen als hij rustig blijft. Als hij bijv. schrikt bij het opzadelen; zadel er af en weer doen, enz. enz. tot hij ontspannen en rustig blijft.
Als hij bijv. oorspronkelijk uit Spanje komt kan het zijn dat er daar al wat mis is gegaan; er komen hele goede paarden daar vandaan, maar ook minder goede of paarden waar wat mee mis is gegaan. Ik wil niet zeggen dat dat bij jouw paard het geval is, maar "het probleem" zou er al veel langer kunnen zitten.

Voordat de vragen echt beantwoord kunnen worden zal jij eerst alle vragen moeten beantwoorden om een goed beeld te schetsen. Dergelijke dingen kunnen heel simpel zijn: het paard moet aan zijn nieuwe situatie wennen, jij moet aan het paard wennen en jullie moeten aan elkaar wennen ;) .
Het kan ook complexer zijn als het dier al van alles mee heeft gemaakt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:03

Overigens, die van mij had geen angst voor dekjes en dekens, zolang er maar geen singel aan zat. Dus hij had geen angst voor alles dat met zijn rug te maken had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:04

Hier een foto van mijn later stadium oefenen. Uiteraard ben ik veel kleiner begonnen :D
Dit paard is regelmatig ontploft (4 benen de lucht in) als je op wilde stappen en kon af en toe met grote witte ogen naar achter vluchten als je er een zadel op wilde slingeren. Nu staat ze gewoon aan een los teugeltje met opstappen en kan ik gewoon mijn jas uittrekken in het zadel etc.

Let op: ik moet dit soort acties wel echt regelmatig herhalen anders vervalt ze weer in het oude.

Afbeelding

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:05

Thanks! Nu weet ik niet of een bal al handig is, aangezien we met de vorige les met een zweep en daaraan een wit klein plasticje gewerkt. Daar konden we hem niet eens mee aanraken zo eng vond hij dat. Dit uitte zich dan ook in vluchten. Uit eindelijk was hij wel wat meer ontspannen en kon hij aangeraakt worden en een beetje zwiepen langs hem heen, dit nog wel met wat spanning. Ik denk eerst dat we het bij nog wat kleinere dingen moeten laten.

Met het krukje ga ik zeker proberen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:08

Paarden zijn minder bang voor grote dingen dan voor kleine.
Een bal is veiliger dan een plasticje.

Wat heel belangrijk is is dat het paard ontdekt dat hij controle heeft. Ik begin vaak met een bal die ik zachtje voor me uitschop terwijl het paard achter me loopt aan de longe.
Zo merkt het paard dat de bal voor hem 'wegloopt' en zal hij daarin snel dapperder worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:11

Sizzle schreef:
Paarden zijn minder bang voor grote dingen dan voor kleine.
Een bal is veiliger dan een plasticje.

Wat heel belangrijk is is dat het paard ontdekt dat hij controle heeft. Ik begin vaak met een bal die ik zachtje voor me uitschop terwijl het paard achter me loopt aan de longe.
Zo merkt het paard dat de bal voor hem 'wegloopt' en zal hij daarin snel dapperder worden.

Precies, en als je je paard leert dat hij controle heeft over de bal (zelf wegduwen), kan het snel een leuk spel worden. Zeker met zo'n jonkie kun je ook van speelsheid gebruik maken :-)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 11:12

ElCid schreef:
Om te beginnen; 3 maanden is niks qua tijd. Paard heeft heel wat veranderingen ondergaan en jullie moeten aan elkaar wennen. Daarbij is een Andalusiër ( of PRE ?, zitten er papieren bij?)vaak vrij sensibel.
Klinkt alsof hij nog niet 100% zadelmak is of gewend aan de dagelijkse dingen.
Waar heb je hem vandaan, mag ook per pb? Handelsstal of privé ?
Wat krijgt hij verder aan voer, veel hooi neem ik aan? Waarom geef je de lucerne? Is prima voer, maar als hij alleen hooi en lucerne krijgt zou hij wel eens tekorten kunnen gaan opbouwen! Als een paard bijv. last van zijn darmen heeft kan hij ook extra sensibel en schrikkerig reageren........
Wat voor voer kreeg hij op de vorige plek?
Wat werd er op de vorige plek met hem gedaan?
Weet je 100% zeker dat het zadel past? Heb je zelf ervaring met dit ras?
Heeft jouw staleigenaar ervaring met dit soort paarden? En jij? Het is toch iets heel anders dan een warmbloed.
Kan hij last van zijn lijf hebben ( rug, hals, etc)?

Ik zou allereerst rust gaan inbouwen, aan elkaar gaan wennen en alle dagelijkse dingen zo vaak mogelijk doen en hem goed belonen als hij rustig blijft. Als hij bijv. schrikt bij het opzadelen; zadel er af en weer doen, enz. enz. tot hij ontspannen en rustig blijft.
Als hij bijv. oorspronkelijk uit Spanje komt kan het zijn dat er daar al wat mis is gegaan; er komen hele goede paarden daar vandaan, maar ook minder goede of paarden waar wat mee mis is gegaan. Ik wil niet zeggen dat dat bij jouw paard het geval is, maar "het probleem" zou er al veel langer kunnen zitten.

Voordat de vragen echt beantwoord kunnen worden zal jij eerst alle vragen moeten beantwoorden om een goed beeld te schetsen. Dergelijke dingen kunnen heel simpel zijn: het paard moet aan zijn nieuwe situatie wennen, jij moet aan het paard wennen en jullie moeten aan elkaar wennen ;) .
Het kan ook complexer zijn als het dier al van alles mee heeft gemaakt.

3 maanden is inderdaad niks! En wat hij allemaal heeft mee gemaakt besef ik mij ook erg goed! Ik zie dit ook niet als een heel groot nadeel hoor, ik vind het erg fijn om het op deze manier te doen, zodat we samen ook elkaar leren vertrouwen.
Het is een PRE ja, er zitten papieren bij. ik heb hem gekocht bij een particulier maar zij had hem in training staan. Hij is in Spanje zadelmak gemaakt, en bij deze mevrouw in training door gereden. Hij is dus wel 100% zadelmak. Hij krijgt 2 keer per dag hooi gevoerd. Lucerne geef ik hem erbij, omdat hij bij mij van de brokken energieker werd. In training kreek hij 2x per dag een halve kilo biks. Maar daar werd hij geloof ik bijna elke dag gereden. Bij mij dus niet.

De zadelmaker heeft dit zadel dus ook op hem passend gemaakt, 2 weken geleden is de osteopaat geweest.
Ik heb zelf ervaring met het ras. Veel verschillende PRE's gereden. Anders was ik niet gevallen voor het ras en had ik er nu geen twee :D ze zijn geweldig. En nogmaals, ik zie dit zeker niet als negatief!

Ik hoop dat ik zo een beetje alle vragen heb beantwoord, mochten er nog meer vragen zijn hoor ik dat natuurlijk graag!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:14

heel herkenbaar en ik ga helemaal mee met s80.....(hele moeilijke naam)
ik heb een criollo gekocht en heb m nu een klein half jaartje.dier is 14 jaar oud en beginners zouden er mee weg rijden......
nou eenmaal thuis ging t toch anders.
Ik heb al 9 jaar een criollo gehad dus ik kan best een beetje rijden....

Hij kan he le maal uit zn plaat gaan van een simpel halstertouw wat dus aan zn halster hangt en de grond raakt.Werkelijk geen idee wat er ooit gebeurt is.Evenals achterhoeven uitkrabben en staart borstelen...pffff..drama.
Met rijden staat ie strak als een veer,klaar om bij t minste geringste te ontploffen.
Heb m na 3 maanden te koop gezet.
Marrrrrrr,hulp gezocht en goede hulp!

Heel langzaam van voor af aan beginnen.
Ik als enorme buitenritrijdster (51 jaar)moest gaan longeren.

Helemaal back to basic,wat een hel maar stiekum zo leuk en zo leerzaam.

En nu,half jaar later,kan ik alleen opstappen en rijden in een binnen en buitenbak.
Hij loopt naast me met zijn touw aan zn halster meeslepend,is nog wel wantrouwig en voorzichtig,maar zoekt mij op als steun.

t Komt goed met ons,maar tijd,rust,kleine stapjes en vooral vertrouwen kweken.t kost je veel tijd maar je krijgt er zeker wat voor terug.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:22

mijn lesgeefster zegt overigens t volgende,ieder paard zal voor je lopen uit angst maar hoe mooi is t als je samen wilt lopen.
jouw paard zal best doorgereden zijn,in spanje rijden ze op een andere manier dan wij hier in nederland.het een is niet beter dan het andere.

spaanse paarden zijn behoorlijk gevoelig en zeer intelligent,geef m zeker tijd.als je zijn vertrouwen kan winnen gaat t een wereldpaard worden.

Ik lees dat je bezig bent geweest met het welbekende zweepje met zakje,dat zijn dingen waar ik ruim een week over doe.Vraag echt niet zoveel van m,hoe meer je iedere dag probeert hoe onrustiger hij wordt.
Ga eerst eens een week lang 1 ding doen,bv van stal halen,poetsen,zadel erop,rondje aan de hand lopen,zadel eraf.
Na een week kan je bv eens een week lang longeren met zadel erop.
Probeer niet om de ene dag met een bal te spelen,de andere dag zweep met zakje,de volgende keer longeren etc.....dan gaat t te snel en heeft geen enkele zin.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:54

ik heb nu bijna een jaar een Lusitano ruin (in spanje ingereden). Hij vond ook heeel veel spannend en kan soms nogsteeds stressen. Bij hem ben ik niet gestopy met rijden ed, ik ben met alles juist gewoon door gegaan en alles gaan doen wat ik ook zou doen als het een braaf paard was geweest. Ik merkte dat naarmate hij mij meer ging kennen en ik gewoon van alles bleef doen, op zijn rug en met grondwerk dat het stressen en schrikken vanzelf minder wordt. Door de dingen gewoon te doen leert hij er vanzelf eigenlijk mee omgaan en op mij te vertrouwen dat het allemaal de normaalste zaak van de wereld is. Waar ikin het begin niet eens normaal in het zadel kon zitten en bewegen met me benen kan ik nu zonder zadel zwaaien met mijn armen, zwepen, benen over zijn hals zwaaien etc.
Alles kost gewoon tijd, vooral bii dit soort sensibele paarden duurt het. Maar je krijgt er uiteindelijk veel voor terug.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:43

Bedankt voor jullie reacties!

Daphne, ik geloof dat ik wel is een topic van jou heb gelezen! Enorm veel respect voor jou.
Zeker ook voor de rest die dit allemaal hebben gedaan!

Alleen is mijn insteek dat ik vanaf de grond eerst alles ontspannen wil hebben. Moet ik dan juist wel of niet nu weer gaan rijden?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:03

Ik zou eerst het vertrouwen verder uitwerken.
Jullie moeten elkaar nog veel meer leren kennen.

Werk altijd met een lange lijn en ook vooral erg speels.
Doe het zelf voor en nodig het paard uit mee te doen in het spel.

En ga, zogauw het kan, lekker buitenrijden met je paard.
Ontspannen door de bossen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:05

Ik zou zeker niet het rijden laten voor wat het is. Als je de tijd hebt zou ik juist lang gaan rijden, hoeft niet intensief te zijn en daarnaast je paard veel dingen leren kennen,noem het grondwerk , lange lijnen of wat anders. Maar ook langs straat enz enz. Het moet niet zo worden dan angst en frisheid samen maken dat je er niets meer mee kunt. Dit is w.s een paard wat vanaf veulen niet veel gewend is geweest , daarnaast sensibel is en wel gereden maar niet zover dat hij echt braaf en makkelijk is. Klaargestoomd. Had men je beter even kunnen vertellen dan kun je er rekening mee houden. Een bang paard is moeilijker dan een brutale. Maar als je er veel tijd in kunt steken en kunt blijven steken en je bent niet bang hoeft het geen probleem te zijn. Hoe meer deze paarden in handen zijn en dingen van de wereld zien hoe beter het is. T.z.t. is een dag ergens anders heen erg goed voor je paard. Hoe meer goede indrukken hoe beter. Is niet erg dat hij daar een keer echt moe van is. Geeft het daarentegen jezelf zoveel angst dat je er daardoor liever niet meer op rijdt dan wordt het een ander verhaal en moet je er toch over denken of dit wel het juiste paard voor je is. Dit paard vergt wel enige ervaring en zelfverzekerdheid. Wens je heel veel succes en vooral plezier met je paard!

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:12

Geef het wat tijd :) Spendeer gewoon even lekker wat tijd samen door, zit eens bij hem op de weide als hij aan het eten is,... Leer elkaar kennen en bouw rustig op. Het vertrouwen moet langs beide kanten wellicht nog wat groeien. Succes!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:20

Bedankt!!