Mijn prachtige paard is nu 3 maanden bij mij, het is een Andalusier ruin van 5,5 jaar. Hij is nu 3 maanden ruin.
Tijdens het proefrijden en kijken was ik opslag verliefd. Helemaal wat ik zocht! Wel merkte ik daar, dat toen ze daar met het zadel aankwamen hij dit ook spannend vond maar er werd verder geen aandacht aan geschonken. Bij mij vind hij dit ook spannend. Toen hij bij mij kwam was hij dus nog hengst, en ik heb hem na een week laten castreren. Er is dus een hele hoop gebeurt in zijn eerste weken bij mij. Na 1,5 maand ben ik ook verhuisd naar een andere stal. Mijn vorige stal was een handelsstal waar het heel druk was en hij moeilijker naar buiten kon ivm de castratie. Bij deze stal kan hij hele dagen samen met een andere ruin in het land. Hij staat ongeveer 8 uur buiten per dag. Soms iets meer, soms iets minder.
Nu heb ik hem voor de castratie bij mij 3 keer gereden. De eerste keer was er niks aan de hand, mega braaf en alles ging goed. De tweede keer wilde ik alleen opstappen en toen ging het mis. Ik wilde mijn been over het zadel heen zwaaien en daar schrok hij van, dus sprong opzij en ik viel er af.
Ook merkte ik meteen dat hij dingen zoals vliegenspray enorm spannend vond.
Na de castratie heeft hij even rust gehad, ook ben ik nog een week op vakantie geweest.
Na de verhuizing naar mijn huidige stal ben ik met hem aan het werk gegaan. Voornamelijk longeren want ik had nog geen zadel. Toen ik na een maand mijn zadel had, ben ik wat meer gaan rijden. Hij was super braaf! En met opstappen heb ik elke keer hulp gehad. Dat vond hij wel spannend maar totaal niet extreem.
Met dekens op en af doen merkte ik het ook wel, dat hij dit spannend vindt. Dat doe ik dan gewoon normaal de deken op en af, niet te ruig of extreem voorzichtig. Ook met opzadelen, dekjes op doen of de longeersingel.
Nu heb ik 3x grondwerk les gehad, en daar bij in het werken met de dubbele lijnen. Ik heb mijn staleigenaar (die mij ook lesgeeft) ook alles verteld, hoe hij is enzovoort.
Hij merkte dat wanneer we de longeerlijnen van de ene naar de andere kant doen hij dit ook heel spannend vindt. Hij wil dan het liefst vluchten, wat hij in de eerste les ook een paar keer deed. Gister ging het al veel beter, dus er zit al wel wat verbetering in.
Hij krijgt bij mij 2 scheppen lucerne over de dag, en wel wat minder beweging dan bij de vorige eigenaresse.
Ik open dit topic om te vragen naar ervaringen en tips. Mochten mensen het leuk vinden kan ik hier ook de vorderingen plaatsen.