Tanden knarsen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Tanden knarsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:01

Hallo!!

Sinds een maand of 2 mijn eerste eigen paard gekocht! Nu werd er vertelr bij aankoop dat hij tandenknarst tijdens het poetsen. Dit was niet echt een probleem omdat ik niet 24/7 uur poets haha.
Echter doet hij het niet als ik hem poets. Hij doet het als ik in stal bezig ben en hij net zijn hooi op heeft of zijn voer op heeft. Soms zelfs als als er gewoon nog hooi of voer is.
Ik kan er zelf nu geen rede achter vinden waarom hij dit doet.

Ken dit gedrag kwaad? Voor zijn tanden or iets anders? Ik heb nog nooit eerder een paard zo heftig zien tanden knarsen namelijk.

Ik weet even niet hoe ik een filmpje kan plaatsen.

Groetjes

Anoniem

Re: Tanden knarsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:02

Simpele vraag, zijn zijn tanden gecontroleerd?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:08

Joolien schreef:
Simpele vraag, zijn zijn tanden gecontroleerd?

Nee nog niet. Ik heb hem pas. Tanden worden binnenkort gedaan. Maar betwijfel of dat daar door komt. Ik ben juist bang dat ie hierdoor zijn eigen tanden naar de kl*te werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:12

Kan goed dat hij daar nu last van heeft en het daarom doet. Maar het kan ook komen doordat hij ergens anders pijn heeft. Is hij klinisch gekeurd?

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:13

ik zou een dierenarts laten komen voor de zekerheid omdat het indd zoals joolien zegt aan zijn tanden kan liggen. maar volgens mij kan dit ook een teken zijn van pijn of ander ongemak in zijn lichaam. als dit uitgesloten is zou hij het nog als verveling kunnen doen net zoals weven. mijn verzorg paard weeft bijvoorbeeld als hij zich verveelt of als hij weet dat hij eten krijgt zoals 's ochtens als je aankomt en hij gaat dan daarna ook nog even door en als je dan met hem gaat wandelen word het al snel minder en als hij dan weer in zijn box komt is het over

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:25

Een van onze paarden deed dit ook in het eerste jaar dat we haar hadden. Zij deed het als ze gespannen was, gelukkig stopte ze ermee toen ze eenmaal gewend was.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:12

Paard is nier gekeurd. Achteraf spijt van want hij staat inderdaad al 6 weken stil met peesblesure. Maar daarvoor deed hij het ook al.
Een van de vorige eigenaren zou dit gedrag beloont hebben. En daaron vraag ik me nu vooral af of dit heel schadelijk is. Is het af te leren? Ik ken me er echt aan irriteren haha.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:25

Ik zou toch de tanden laten nakijken.
Beetje raar dat je dat als (vorige) eigenaar beloont. Wanneer het aangeleerd gedrag is dan zal je het met heel veel geduld kunnen afleren.

Het lijkt me wel dat de tanden zo veel sneller slijten.

jammer dat je 8 weken geleden een paard hebt gekocht en dat hij nu al 6 weken stil staat door een peesblessure.
Dan heb ik al mijn bedenkingen over de eerlijkheid van de vorige eigenaars.
Ik zou hem eens goed laten bekijken door je eigen da.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:33

Hoe word er gevoerd.
tandenknarsen kunnen ze ook doen door maagproblemen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:41

Tandenknarsen is zeker reden tot zorgen maken.
Mochten de tanden goed zijn dan zou ik verder kijken naar hals en nek problemen of maagzweren bijvoorbeeld.
Een paard dat tandenknarst is nooit ontspannen in de kaak en krijgt daar dan ook weer volgschade van.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:43

joey2010 schreef:
Beetje raar dat je dat als (vorige) eigenaar beloont. Wanneer het aangeleerd gedrag is dan zal je het met heel veel geduld kunnen afleren.

jammer dat je 8 weken geleden een paard hebt gekocht en dat hij nu al 6 weken stil staat door een peesblessure.

Ja ik baal vreselijk en heb inderdaad me bedenkingen over de waarheid van vorige eigenaren. Maar daar is weinig meer aan te doen en wil hem ook niet terug doen hij is te leuk qua karakter en ook qua lopen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:44

Sizzle schreef:
Tandenknarsen is zeker reden tot zorgen maken.
Mochten de tanden goed zijn dan zou ik verder kijken naar hals en nek problemen of maagzweren bijvoorbeeld.
Een paard dat tandenknarst is nooit ontspannen in de kaak en krijgt daar dan ook weer volgschade van.

De keren dat ik gereden heb had ie ook altijd zijn mond open (met en zonder bit).

Ik ga snel de tandarts laten komen en vanuit daar verder kijken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:48

Ik zou ook zeker een fototje van de nek en kaakgewricht overwegen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 21:48

ellepel schreef:
Hoe word er gevoerd.
tandenknarsen kunnen ze ook doen door maagproblemen :j

Hij krijgt genoeg hooi verdeeld over de gehele dag. Smorgens en savonds speedibeet gemend met natures best

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:28

Nou ja, je kunt eventueel laten nakkijken of er sprake kan zijn van een maagzweer.
Maar tand problemen kan ook hopelijk is het snel opgelost!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:08

Mijn advies is om een dierenarts te bellen voor een afspraak.
Als je een dierenarts zoekt die ook het gebit kan behandelen dan sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.

Nynke0809

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:16

mijn paard doet dit ook. tandarts al langs geweest en zegt dat er niks mis mee is

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:09

het is wel vreemd dat hij het doet tijdens het poetsen! heeft het dier dan pijn? is het gewenning ? doet hij het altijd? of alleen als je op een bepaalde plek poetst?
ik zou alle mogelijkheden uitsluiten. eerst de tandarts, dierenarts osteopathie.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:04

Als een paard met de tanden knarst hoeft dat niet aan het gebit te liggen.
Oorzaak kan ook ergens anders wegkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:11

korbakimmy8 schreef:
Paard is nier gekeurd.

O jee. Ik begrijp er echt niets van dat mensen paarden bij aankoop niet keuren. Heb je bij een handelaar gekocht.
De paarden die ik ken die knarsen deden dat zonder uitzondering uit pijn/ongemak.
Hij staat nu met een peesblessure. Enig idee hoe die is ontstaan. Is de pees gescand geweest?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:15

Het paard wat heel lang bij mijn paard liep deed dit ook. Altijd maar tandenknarsen, dit lag niet aan het gebit maar bleek flinke maagzweren te hebben.

Tandenknarsen is vaak een uiting van pijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:19

joey2010 schreef:

korbakimmy8 schreef:
Ja ik baal vreselijk en heb inderdaad me bedenkingen over de waarheid van vorige eigenaren. Maar daar is weinig meer aan te doen en wil hem ook niet terug doen hij is te leuk qua karakter en ook qua lopen.

Niet helemaal waar. Op een pees scan is te zien of er oud littekenweefsel zit van een vorige blessure. Zo kun je eventueel bepalen of er sprake is van een oude blessure. Als je er dan toch staat, laat hem dan rondom op de foto zetten. Ik zou dat heel snel doen ivm antedateren. De meeste gebreken zijn na 3 maanden niet meer te antedateren.
Je hebt helemaal niets aan een leuk paard dat leuk kan lopen als je hem straks naar de slager kunt brengen.