Nieuwe paarden in kudde, wanneer geaccepteerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isa2016

Nieuwe paarden in kudde, wanneer geaccepteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 17:48

Hallo,

Een klein weekje geleden heb ik mijn twee paarden verhuisd naar hun nieuwe stal. Ze staan hier 24/7 buiten in een kudde van 10 paarden, met schuilstal en onbeperkt hooi.

Ze zijn samen de nieuwe kudde ingegaan en de kennismaking verliep heel rustig. Ze stonden als snel in de buurt van de kudde. Er zijn twee hele grote hooiruiven in de wei en er is altijd voldoende ruwvoer, echter worden ze door de leider heel vaak weggejaagd bij het eten en mogen ze alleen op een afstandje toe staan kijken. De leider houd ze heel erg in de gaten en eist het liefst allebei de hooiruiven op. Ze proberen wel in de buurt de komen maar als de leider het ziet gaat hij erna toe en jaagt ze weg. Als de leider op de wei staat of aan de andere hooiruif staat te eten mogen ze wel erbij, echter maak ik me hier wel een beetje druk om of dit wel vaak genoeg gebeurt.

Alle paarden andere paarden mogen gewoon in de buurt komen van het eten van de leider alleen mijn paarden jaagt hij nog continue weg. Hoelang moet ik dit de tijd geven? Wat is jullie ervaring wordt dit nog beter of moet dit na ongeveer een week wel geregeld zijn binnen de kudde? Ik ben namelijk bang dat de leider niet vaak genoeg mijn paarden bij het eten laat.

Wesco

Re: Nieuwe paarden in kudde, wanneer geaccepteerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:52

Is er geen mogelijkheid om nog een voerruif er bij t plaatsen? Meestal duurt het wel een week of 2 a 3 voodat paarden geaccepteerd worden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:54

Vind het wel weinig hooiruiven als je met zo een groep bent :=
Jammer dat ze zo de kudde ingegooid zijn en niet hebben kunnen kennismaken met een paard die iets hoger is de rangorde staat. Daar kunnen ze zeg maar een beetje op steunen. Voordat de hele kudde weer rustig is, en de rangordes verdeeld zijn, kan het zo een aantal maanden duren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:55

Duurt het bij jullie zo lang? Dat hebben wij op stal nog nooit gehad.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:55

Dit verschilt heel erg. Toen ik vorig jaar 2 paarden erbij had gekocht en in de kudde had gezet, duurde het een aantal maanden. En nu nog wordt de merrie bij het geringste weg gejaagd. Maar toen ik een paar maanden terug weer een nieuwe had en bij de kudde zette, werd hij dezelfde dag geaccepteerd.
Belangrijk is dat er genoeg voederplaatsen zijn. Nu heb ik 5 paarden in een kudde staan met 4 voederplaatsen, maar ideaal is om minimaal hetzelfde aantal voederplaatsen te hebben of zelfs één extra. Ook moet er genoeg ruimte tussen zitten, zodat ze niet vlak naast elkaar staan.

Ik vrees dat je er vrij weinig aan kan doen, buiten extra voederplaatsen. Dit is nou eenmaal de manier waarop de paarden de rangorde bepalen.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:57

Ik weet uit eigen ervaring dat dat vrij lang kan duren. Ik heb een pension paardje gehad die bij mijn twee pony's kwamen staan en dat heeft zeker 6 weken geduurd voordat ze hem volledig bij het voer lieten. Ik had voor 3 paarden 2 grote slowfeeders. Diegene die voor onrust zorgde was niet mijn hengstje die de leider is, maar degene daaronder.

Misschien kun je voorstellen om wat meer voederpunten te maken, zodat de kudde en het eten zich wat meer kunnen verspreiden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:58

Wesco schreef:
Duurt het bij jullie zo lang? Dat hebben wij op stal nog nooit gehad.

Bij ons thuis hebben we een kudde van 20 paarden. Om de kudde zo stabiel mogelijk te houden, hebben we weinig paarden die er in gaan en er weer uit gaan. Als er een paard bij komt, laten we hem kennis maken met de leider. Als dat goed gaat kijken we hoe het paard zijn karakter is en plaatsen we hem even apart met een ander paard van de kudde waarmee het matcht. Na 1 of 2 dagen zetten we het paard erbij en dan kijken we hoe het gaat. Meestal is het een beetje rennen maar is het nieuwe paard zeg maar een buddy voor het paard waar hij even mee samen heeft gestaan. Dit vinden wij een fijne manier en zo komen er naar onze mening weinig ongelukken en een onrustige kudden :)

Daarom vind ik het bij grote stallen ook jammer dat er zoveel in en uitloop is bij de grotere kuddes. Dit brengt namelijk veel stres en rangorde ruzie met zich mee. Zo krijg je een onstabiele kudde. Paarden gaan zich meer richten op hun eigen territorium en worden eerder nijdig als er een nieuw paard bij komt.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:04

uit eigen ervaring kan het soms wel een jaar en soms langer duren is het misschien geen idee om wat hoopjes hooi over de rest van het land te verdelen. vrienden van mij hebben een kudde en verdelen altijd het hooi in 8 hoopjes (zij hebben 12 paarden).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:08

Bij ons lopen de paarden in een paddock paradise. Wij hebben er 20 lopen en zorgen dat er altijd meer hooinetten hangen dan dat er paarden zijn. Zo weten we dat alle paarden genoeg krijgen :)