Paard bang voor sprays

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

j_u_l_i_a

Paard bang voor sprays

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:12

Hoi! Dit is m'n eerste bericht dus ik heb geen idee hoe dit allemaal werkt hier, maar goed. Ik had dus een vraagje en uiteindelijk dacht ik: misschien kunnen ze me op bokt helpen :)

Mijn verzorgpony is bang voor sprays. Voor kerst had ik dus anti-klit spray gekregen (voor paarden ofcourse) en die wilde ik eens uittesten! Nou goed, ik pakte dus de spray uit de koffer, en al gelijk begint ze te verschuiven, blazen etc. (even inf tussen door: deze pony is vroeger mishandeld, en verwaarloosd, heeft veel meegemaakt en is gered van de slacht) en is al 26). Toen hield ik de spray voor d'r neus, en ze ging bokken, nog harder blazen, en hinnikken. Ik heb ongeveer twee minuten de spray voor haar neus gehouden en d'r proberen te kalmeren, en toen ze wat rustiger werd, heb ik gewoon in de lucht (niet op haar) gesprayt. Nou wild dat ze werd! Toen besloot ik om wat in mijn handen te sprayen en dat gewoon in haar manen te doen, maar dat is nou niet super ideaal, dan zit gelijk dat plak spul aan je handen en juist door die spray verspreid de antiklitspray zich over de manen. Anders had ik wel de goedkopere fles gekocht :o

Eerlijk gezegd dacht ik eerst dat het door een soort trauma kwam. Ik heb het aan de eigenaren gevraagd en die zeiden dat ze het ook al merkten maar ze wisten niet waarom/ waardoor dit kwam.

Weet iemand misschien waarom ze dit doet, of meer paarden dit doen en hoe ik het kan voorkomen?

/3

its_daantjee

Re: Paard bang voor sprays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:20

hoi! ik heb dit probleem ook! mijn shet is niet bang voor de spay zelf maar voor het geluid.. dus als ik een spay heb die geen geluid maakt gaat het al een stuk beter.als ik met de spray aanloop hou ik die achter mijn rug, anders raakt ze al in paniek als ik aan kom lopen.dan draai ik mijn eug naar haar hoofd zodat ze niet kan zien wat er achter of naast zich gebeurd en spray ik stiekem de spray op haar manen. bij de staart doe ik het zelfde! en anders toch op je handen of op een borstel...

succes!

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 18:28

its_daantjee schreef:
hoi! ik heb dit probleem ook! mijn shet is niet bang voor de spay zelf maar voor het geluid.. dus als ik een spay heb die geen geluid maakt gaat het al een stuk beter.als ik met de spray aanloop hou ik die achter mijn rug, anders raakt ze al in paniek als ik aan kom lopen.dan draai ik mijn eug naar haar hoofd zodat ze niet kan zien wat er achter of naast zich gebeurd en spray ik stiekem de spray op haar manen. bij de staart doe ik het zelfde! en anders toch op je handen of op een borstel...

succes!

Dankje! Helaas is het niet alleen door het geluid, denk ik. Ik ga wel je tip gebruiken :)

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:31

Mijn paardje had dit ook, wij hebben dit opgelost door hem naast zijn beste maatje te zetten en dan(maatje die geeft er geen reet om :+ en wordt niet zo snel druk van andere onrustige paarden) en toen hebben we het zo opgebouwd door het bij zijn maatje in de manen te spuiten in zijn zicht en bijzijn, en na dit honderde keren herhaald te hebben snapt hij dat je er geen pijn of iets van krijgt *\o/*
Dit is inderdaad veel herhalen en geduld, maar wij deden dit iedere keer voor het eten even en zo heeft het 2 à 3 geduurt voor we het gewoon konde pakken en direct op spuiten, hij doet alleen nog maar zijn oren een beetje in zijn nekleggen maar dat is verder geen probleem.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:31

Oefenen oefenen en oefenen eventueel met volwassen hulp
Maar waarom is het echt nodig?
Cowboy magic is ook heel fijn en doe je erin met je handen
Zo goed is anti klit nu ook weer niet

Maar eerst zeg je dat je m gekregen hebt en daarna zeg je dat je anders wel een goedkopere had gekocht?
En bokken omdat hij/zij een spray flacon ziet lijkt me erg onwaarschijnlijk

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:36

Je kunt het ook op een borstel sprayen en dan gebruiken.

Mijn pony vind het in zijn manen erg eng,dus doe ik het op die manier

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:37

Dit is best makkelijk af te leren. Inderdaad heel veel oefenen. Net zoals paarden de waterslang eng vinden. Veraf beginnen met de spray. En steeds dichterbij komen. Zolang het paard loopt blijven sprayen. Als het paard stilstaat gelijk belonen en stoppen met sprayen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:40

Dag Julia, welkom op Bokt. Je pony is bang en al 26! Die verandert dus niet meer. Mijn advies, geen spray meer gebruiken. Neem de angst serieus en zoek ander spul dat niet gesprayd hoeft te worden en ook helpt.
Veel plezier met je paardje, dat als je de angst respecteert je maatje wordt.

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:15

Gentlegiant schreef:
Oefenen oefenen en oefenen eventueel met volwassen hulp
Maar waarom is het echt nodig?
Cowboy magic is ook heel fijn en doe je erin met je handen
Zo goed is anti klit nu ook weer niet

Maar eerst zeg je dat je m gekregen hebt en daarna zeg je dat je anders wel een goedkopere had gekocht?
En bokken omdat hij/zij een spray flacon ziet lijkt me erg onwaarschijnlijk

Tja ze deed t wel
En ik heb hem wel gevraagd
ik bedoel meer, anders had ik een andere gevraagd :)

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:17

Ze is eigenlijk nergens bang voor. Ook niet voor water, het is een super braaf paardje. Maar bedankt voor jullie tips iedereen!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:20

het is vaak de combi van het het geluid, de geur en fles wat paarden angstig kan maken.
spuit het op een borstel, dan kan je het ook gewoon gebruiken

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 19:29

future_vet schreef:
het is vaak de combi van het het geluid, de geur en fles wat paarden angstig kan maken.
spuit het op een borstel, dan kan je het ook gewoon gebruiken

Dankje :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:31

Mijn paard was ook erg bang van vliegenspray. Vooral van het geluid, maar ook van het sprayen zelf.
Ik ben ten eerste begonnen met een spuit te vullen met water :P Lekker duur anders, je antiklit of vliegenspray zo verdoen. Dan ben ik begonnen met hem te wrijven met de fles. Daarna schudden met de fles en om hen heen lopen *\o/* Daarna beginnen spuiten, maar nog niet op hem! En uiteindelijk toch paard beginnen insprayen, eerst de voeten en zo rustig naar boven toewerken.Wat ook hielp bij mijn paard was tegelijkertijd borstelen of wrijven. Dan voelt hij al iets op zijn huid en schrikt hij iets minder van de spray.

Kortom, mini stapjes, elke dag oefenen. Ze kan er heus wel aan wennen, ook op 26 jaar. Probeer gewoon de stress tot een minimum te beperken door het rustig aan te doen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:54

Katyatje schreef:
Mijn paard was ook erg bang van vliegenspray. Vooral van het geluid, maar ook van het sprayen zelf.
Ik ben ten eerste begonnen met een spuit te vullen met water :P Lekker duur anders, je antiklit of vliegenspray zo verdoen. Dan ben ik begonnen met hem te wrijven met de fles. Daarna schudden met de fles en om hen heen lopen *\o/* Daarna beginnen spuiten, maar nog niet op hem! En uiteindelijk toch paard beginnen insprayen, eerst de voeten en zo rustig naar boven toewerken.Wat ook hielp bij mijn paard was tegelijkertijd borstelen of wrijven. Dan voelt hij al iets op zijn huid en schrikt hij iets minder van de spray.

Kortom, mini stapjes, elke dag oefenen. Ze kan er heus wel aan wennen, ook op 26 jaar. Probeer gewoon de stress tot een minimum te beperken door het rustig aan te doen.

Inderdaad, dit heb ik ook zo gedaan. Een fles met water vullen en spuiten maar. En heel veel belonen wanneer hij zijn gedrag verandert (dus als hij kalmer wordt, braver wordt). Mijn paard reageert er helemaal niet meer op nu :)!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:02

Ik deed altijd het geluid van de spray na, tot ze er weinig of niet meer op reageerden.
En dan een stapje verder en de echte spray erbij halen.

Ik kan het niet goed afleiden uit je verhaal, maar ik zou ze ook niet vast zetten hierbij. Dit geeft haar misschien een 'gevangen' gevoel en brengt misschien zaken uit haar verleden terug.

En natuurlijk goed belonen als ze braaf is, succes!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:07

Ik heb er ook zo een die volledig in paniek raakt bij het zien of horen van een spray. Als ze acederm of vliegenspray ruikt is ze weg, met of zonder kapot getrokken halster :P. Ze is 24 en nooit mishandeld of verwaarloosd. Ik heb vele keren geprobeerd er wat aan te doen, maar de paniek bleef. Ook wijsneuzen die het wel 'even' zouden oplossen met een carrot stick en een touwhalster kwamen met hangende pootjes weer terug.

Mijn tip: Cowboy Magic Detangler! Wat een uitvinding! Ik gebruik die rottige sprays nooit meer, ook niet op de andere paarden :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:07

Mijn pony vind het ook niet echt leuk. Ik doe het spul meestal op een spons en wrijf het er dan in.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:27

Mijn paard vindt het ook doodeng. Als hij vast staat gaat het tegenwoordig wel redelijk, al blijft hij dan nog wel onrustig. Als hij los staat, is hij gelijk al weg.
Ik laat ook niet de spray zien als ik aan kom lopen. Eerst maak ik zelf contact met hem, probeer vertrouwen te krijgen en dan voorzichtig de fles tegen de schouder aanhouden. Dit aanhouden totdat hij rustig is en dan pas los laten. Elke keer wat opbouwen, zelfde met het sprayen. Ik zou wel eerst oefenen met een plantenspuit met water ofzo, anders is het zonde van het spul :')
Wat je ook kan doen is, als het echt niet lukt, haar oog aan jouw kant bedekken met jouw hand. Dan ziet ze niet wat er gebeurd en focust ze zich meer op de dingen die ze wel ziet. Deze techniek gebruik ik bijvoorbeeld bij mijn paard als hij ingeënt wordt, dat is ook al zo'n drama! Let wel op, het kan ook zijn dat ze hier juist banger van wordt, omdat ze niet kan zien wat er gebeurd. De een reageert er goed op, de ander juist niet...
Let ook op dat je haar niet vast zet. Als ze in paniek raakt en gaat hangen, wordt het alleen maar erger. Laat iemand anders haar vast houden of laat haar touw los hangen. Dan kan ze zich gewoon los trekken.

Dat je pony niet meer zal veranderen omdat ze al 26 is, is natuurlijk onzin. Ze zal misschien iets minder snel leren, maar ze kan het zeker leren. Ik heb ook een pony van 22 die haar hele leven flink dressuur heeft gereden en op een manege heeft gelopen. Die heb ik op haar oude leeftijd volledig omgeschakeld naar de western en doet het inmiddels net zo goed als mijn jonge paarden die al western lopen. Dus vooral niet opgeven, geduld hebben en rustig opbouwen ;)
Succes!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:31

Je geeft aan dat je pony na een aantal minuten kalmeerde toen je de spray voor der neus had. Dit had je moeten belonen en stoppen. Dat je vervolgens in de lucht hebt gesprayd is écht to much geweest.
Herhaal dit dus een aantal keer, spray voor der neus tot ze rustig is en dan belonen (de spray weghalen valt ook onder de beloning). Als ze dit eenmaal gewend is ga je in de lucht sprayen, blijven sprayen totdat je pony rustiger wordt, weer belonen en vooral niet vergeten stoppen met sprayen. Pas als de pony dit gewend is ga je op de pony zelf sprayen. Ook hier blijven sprayen totdat ze iets kalmeert. weeer belonen en stoppen met spayen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:31

Wat ik altijd doe bij de veulens is een spray met water..Ik laat t ze wel zien en ipv spuiten maak ik een spuitend geluid met mn stem..Zo stapje voor stapje raken ze gewend..Bij t echte spraywerk ontvangen ze een snoepje..Ik maak er een feestje van! Werkt goed!!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:45

Spray, het ideale ding om gebruik te maken van de paardenpsychologie! ;) Dus goed gedrag belonen met rust. Net zoals loempia hierboven al schreef, heel low basic beginnen met bvb een bus (water)spray in haar buurt te houden (nog niet sprayen!); als je pony een teken van rust vertoont, de spray weghalen. En zo ga je opbouwen. Op de site van paardnatuurlijk.nl, onder het subthema "natuurlijke kennis: bekapping, verzorging, voeding, omgang" en vervolgens "leren en belonen" en "desensibilisatie", staat dit principe heel mooi uitgelegd. Er wordt ergens ook een voorbeeld met vliegenspray uitgelegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:57

Die van mij schiet (schoot) ook extreem in de paniek met zulke dingen. Het beste werkt het nog om gewoon paard zelf vasthouden aan het touw zodat ze niks kapot trekken in angst om weg te komen.

Gewoon borstelen en spray op de grond laten staan waar ze het kunnen zien, eerste paar keer nog niks ermee doen. En op een gegeven moment spray vastpakken en borstelen zonder het te gebruiken.

Dan ben je al af van dat paniekgedoe bij het alleen nog maar zien van de spray :P

ZEKER niet in de lucht gaan sprayen zodat die vieze geur de neus in waait :(:)

Een plantenspuit met water vullen is wel handig om aan het geluid te wennen :j
Op een gegeven moment gewoon al poetsend en kletsend een klein spraytje bvb. op je borstel doen zonder dat je daar aandacht aan geeft verder, dat het paard niet eens in de gaten heeft dat je het doet maar alleen af en toe even het geluid hoort terwijl jij gewoon normaal doorpoetst en doet alsof je neius bloedt :P

Dat kan je dan weer uitbouwen naar zichtbaar sprayen, wederom geen kermis er van maken maar gewoon heel nonchelant borstel-borstel-borstel-spray-borstel-borstel-borstel.

Zelf absoluut niet spannender maken dan het is.

En op een gegeven moment is het dan de normaalste zaak van de wereld. Goede kans dat ze het nooit leuk gaat vinden maar het dan wel accepteert als je er niet al te raar mee doet en er voor zorgt dat je zo spuit dat het alleen op de manen / staart komt en niet verstuift richting neus en ogen.

Rena van mij schijt nu nog steeds in haar broek voor sprays als het weer een hele tijd geleden is dat ik die heb gebruikt, maar ik weet dat ze in principe de lange wenperiode heeft gehad en al heeft geleerd dat er niets aan de hand is.

Daar ben ik dan gewoon heel simpel in: ook al staat ze te trappelen, trekken, spontane diarree en snuiven, ik zucht eens even diep, rol met mijn ogen, zucht: "stel je toch eens niet zo aan ouwe muts" en begin gewoon te sprayen, dan is ze er maar zo snel mogelijk doorheen :P

En dan is het ook goed, merkt ze dat het allemaal helemaal niet zo spannend is en ik ben al bezig dus doorgaan met trappelen en mutsen heeft toch ook geen zin meer P

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:47

Mijn paard is ook enorm bang voor vliegenspray. Ook een beetje wanneer ik antiklit in zijn manen spray, maar op zijn lichaam raakt hij echt in paniek.

Ik hoop dat ik het hier ook even mag vragen, of moet ik anders even een eigen topic maken?

Nu is hij ook 'bovenbang'. Hangen is geen probleem, rijden is geen probleem, maar wanneer ik mijn been over hem heen zwaai vind hij dat enorm eng. Dekens op en af doen soms ook. Nu ben ik veel aan het grondwerken en met dubbele lijnen aan het werk.
Wanneer ik de longeer lijn naar de andere kant wil doen vind hij dit ook enorm spannend, ga zo maar door..

Ik krijg les hier in, maar vroeg me af of jullie ook nog tips hebben voor mij?

De tip van water in de plantenspuit is echt super handig! Dat ga ik ook proberen

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:58

Persoonlijk zou ik het paard niet meer wennen aan glansspray.
Ik zie het nut er niet zo van in, genoeg andere manieren om het aan te brengen en je hebt ook de Detangler nog.

Als je het wel wilt aanleren idd water in de spuitbus en in kleine stapjes.
Dus niet in de houdgreep nemen en sprayen totdat het paard rustig wordt, maar juist stapje voor stapje.
Je wilt je oudje toch geen hartaanval bezorgen!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:28

Anders eventueel sprayen op een doek, en via een doek aanbrengen op het paard of manen??