Pony heeft geen maatjes in de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janiek_x

Pony heeft geen maatjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 09:23

Hoii, ik heb thuis een pony waarvan haar maatje een paar maanden terug is verkocht. Nu heeft ze geen maatje meer. Ook de andere pony's doen flauw tegen haar. Ze durft de wei soms zelfs niet meer in. Ze is nu best wel bang voor andere pony's. Ook is de pony niet meer de jongste en echt heel blij als we op stal komen.

Yenni

Re: Pony heeft geen maatjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:02

Wat is flauw? Als ze bijten en bokken is dat puur voor de rangorde te bepalen. Paarden doen niet aan pesten namelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:10

Oude pony's en paarden worden soms wel degelijk "weggepest" omdat ze dan te oud zijn om de kudde te kunnen bijbenen.

Je zegt dat dit al een paar maanden duurt en dat is wel heel sneu. Kan de wei misschien in 2 stukken gedeeld worden met een draadje ertussen. De oudere pony alleen in het stuk en de rest in het andere stuk? Zo kunnen ze mekaar wel zien en eventueel snuffelen over het draadje heen maar kan ze wel rustig buiten staan en eten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:12

Tjah.. Ik heb er hier ook eentje die totaal geen vriendjes heeft en door werkelijk de hele groep weggesnauwd := gewoon heeeeeeel laagin rang. Eentje moet het zijn toch? Zolang ze niet gewond uit de weide komen of elke dag nat van het zweet door het opjagen, valt er weinig aan te doen. Je kunt een lage rang maatje aanschaffen, maar dat is natuurlijk ook gokken of er een klik is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:14

Er is vast wel een pony bij die niet naar tegen haar doet :(:)
Kun je die twee niet tijdelijk samen zetten en dan later weer als koppeltje terugplaatsen in de kudde?
Dan heeft ze daar wat steun aan.

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 10:32

Yenni schreef:
Wat is flauw? Als ze bijten en bokken is dat puur voor de rangorde te bepalen. Paarden doen niet aan pesten namelijk.

Ze gaan vooral achter elkaar aan en snauwen haar af

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 10:37

Bedankt voor alle reacties! Hier ga ik zeker iets mee doen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:38

Ik had ook een pony waar alle anderen heel lelijk naar deden. Uiteindelijk heb ik de wei en uitloop in 2 stukken verdeeld en heb ik de pony apart gezet met de shet.

Na een tijdje ben ik begonnen met hen af en toe eens een uurtje in de kudde te plaatsen, en nu staan ze er makkelijk een halve dag bij zonder problemen :)

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:07

Ik zou proberen zoals Shirley zegt , met 1 andere pony die niet naar doet tegen ze apart zetten. Misschien gaat het met twee wel goed. Dan kun je later nog zien of je ze terug in de kudde introduceert of als koppeltje laat. Mijn oude verzorgpony was net andersom, terroriseerde de kudde en wou alle merries voor hem alleen, hij werd apart gezet met een oude ruin als vriendje en dat ging perfect. Paarden gedragen zich in kudde anders dan als ze maar met 2 zijn

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:45

Tsja, sommige paarden hebben dit nou eenmaal. Mijn paard wil ook het liefst alleen of met 1 ander paard staan. Twee word hem al gauw te veel en word hij weggepest of hij loopt zelf weg.
Dus ik ga mee met de rest, plaats 1 paard bij hem en laat de rest in een ander stuk wei lopen. Is voor iedereen beter en minder stressvol!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:59

Inderdaad, eentje moet de laagste in rang zijn, en dat zijn vaak oudere paarden of paarden die iets onder de leden hebben. Die wil de groep er gewoon niet bij hebben. Ze worden in feite geofferd aan de leeuwen.

Er is niet echt iets aan te doen. Je kunt proberen je pony zo fit en gezond mogelijk te krijgen, dan wordt ze hopelijk wat beter geaccepteerd.

Ik ben persoonlijk ook van mening dat dit soort paarden in hun eentje minstens zo goed af zijn, zo niet beter. Inderdaad het liefst een draadje ertussen dat ze de andere paarden wel kan zien, maar er niet de hele tijd mee hoeft te dealen. Misschien knapt ze daar conditioneel wel zo van op dat ze af en toe wel bij de groep kan zonder problemen, bijvoorbeeld in het weekend of in de zomer.

Mijn eigen paard stond 24/7 in de groep en was ook het pispaaltje, waarschijnlijk ook omdat hij ziek was. Nu gaat hij 's nachts op stal en zijn conditie is aanzienlijk verbeterd. Hij doet het nu overdag in de groep een stuk beter. Hoog in rang zal hij nooit worden, maar hij heeft het niet meer zo zwaar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:10

Alleen zou ik een zwak dier nooit zetten :n
Dan komt het helemaal nooit tot rust en moet het, in zijn al slechte conditie, ook nog eens de hele tijd op zijn hoede zijn voor wolven en beren die achter elke weidepaal kunnen schuilen ;)

Een rustig maatje, een gezellige shet of een ander oudje, is echt wel wenselijk :j