HELP Me paard trapt bij aansingelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakmonanko11

HELP Me paard trapt bij aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:58

Hallo, Ik had een redelijk dringende vraag. Mijn KWPN merrie dreigt en trapt soms zelfs als ik de singel gewoon vast maak in de stal en in de rijbak met aansingelen. (Ik doe het wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeel rustig en gaatje voor gaatje) ik beloon haar ook goed als ze niks doet. En doe het niet in 1 x heel strak, Ze is verder in de omgang een super lief paard dat bijna alles toe laat. Tijdens het rijden is ze wel pittiger. Ze is op dit moment ook aardig dun maar ze heeft ook 5 maanden geleden een veulen gehad (haar 11de) (vragen hierover stuur pb) maar we voeren haar ook rustig bij maar op dit moment zou ze al prima bereden kunnen worden gewoon wat stappen draven en kleine galopjes. En daar heeft ze ook heel erg veel plezier in dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen maar echt alleen bij het aansingelen en als je het dekje omhoog trekt in de kamer van het zadel dan doet ze het ook een klein beetje.

Samenvatting:
Ze dreigt en trapt bij aansingelen (Ik doe het rustig gaatje voor gaatje) en ze dreigt en klein beetje trappen als je het dekje omhoog trekt in de kamer van het zadel.

kan iemand helpen?

PanamaD

Re: HELP Me paard trapt bij aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:01

Past het zadel wel?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:01

Dit zou een symptoom van een maagzweer kunnen zijn. Wat zegt je dierenarts ervan?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:02

Hoe oud is het paard?
11 veulens is natuurlijk best wel heel erg veel. Dat kan een grote inslag hebben gemaakt op het dier. Sinds wanneer heeft ze dit gedrag? Was ze toen drachtig of niet?

En natuurlijk is het heel erg belangrijk om het zadel te checken. Helemaal als het paard nu afgevallen is, is er een grote kans dat het zadel anders (verkeerd) is gaan zitten. Dan ontstaat er puntdruk en dat is niet prettig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:02

Zou maar eens checken op een maagzweren of behandel gewoon preventief.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

Zadel laten nakijken of je paard na laten kijken door een fysio/osteo. Klinkt als ongemak

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

Belangrijke vraag: doet ze dit altijd al of vertoont ze dit sinds kort?
Als ze dit altijd al heeft, zou het gewoon singeldwang kunnen zijn. Je zou kunnen checken op maagzweer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:11

Ik zou eerst zadel laten nakijken of dit past. Is hier geen probleem dan onderzoek laten verrichten naar maagzweren en rugklachten. Zijn alle lichamelijke mogelijkheden uitgesloten dan pas steng optreden.
Bij mijn paard is alles lichamelijk uitgesloten en met streng zijn lukt het hier nu al veel beter. Dreigt ie krijgt ie een waarschuwing. Trapt ie (sorry misschien hard, maar trappen us gevaarlijk!) dan trap ik terug.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:12

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

wortelsussie schreef:
Past het zadel wel?

Dat is ook mijn eerste gedachte, zeker omdat ts schrijft dat ze momenteel "aardig dun" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:04

Ik gok het ook op een maagzweer of niet passend zadel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:06

Hoeveel en hoevaak krijgt ze hooi ts?
Hoeveel komt ze buiten?
Is haar zadel recent nagekeken?
Krijgt ze hooi of kuilvoer?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:09

Omdat dit geen rijtechnische vraag is, maar een vraag over gedrag verplaats ik het topic.

RT-V --> OPG

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:14

Misschien stom maar heb je gekeken naar de huid bij/onder de singel? Zijn er misschien plekken te zien die haar kunnen irriteren?

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:41

Mijn verzorgpony trapte niet, maar keek heel boos en probeerde te bijten.

Iemand gaf ons als tip, zachtjes beginnen met kloppen op de buik op de plek waar je aansingelt, dus niet helemaal onder de buik maar ook niet bij de singelstoten, en steeds wat harder kloppen. Heb het zelf niet geprobeerd omdat ik er niet meer aan gedacht had, en de osteopaat kwam erna en was het probleem voor even verholpen. Je kan het eens proberen, ik weet verder niet of het helpt.

En inderdaad, past het zadel wel goed? Word hij ook boos als je het zadel op de rug legt, of puur het aansingelen? Kan hij ook geen last hebben van zijn rug? (Ik probeer mee te denken, niet boos worden als ik verkeerd zit, ik heb er geen verstand van :+)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 02:10

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Gezien je merrie is afgevallen is de kans groot dat het zadel niet meer goed past, daarbij is de kans op een maagzweer vrij groot. Behandel de maagzweer iom met je dierenarts preventief en laat een zadelmaker naar je zadel kijken. Desnoods met een tijdelijke oplossing dmv een pad als de verwachting is dat je paard snel weer op het oude gewicht gaat zijn. Kies in ieder geval voor een oplossing die werkt. Soms betekend dat bijvullen en daarna weer vulling eruit halen. Soms zal dat een tijd werk aan de longe zijn tot het zadel weer wel past.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 04:05

Ik denk ook, schraal op bovenlijn, dan is t pijnlijker en zelfs niet passend, en ook lopen de aders naar de uier op de plek van singel, als t na t afspenen is, kan een paard daar wel 6/8 weken last van hebben, want de aders die zorgt voor goede doorbloeding maar de uier als die lacterend is, kan snel geirriteerd raken van bv singel op moment dat dat stopt. En ook kan merrie een lichte uierontsteking hebben...

Ik zou eerst checken op uier, dan paard iig goed op voer zetten zodat ze weer lekker gevukd word, op de bovenlijn en dan t rijden oppakken...

En een fokmerrie hoeft niet af te kleden als ze veulen aan de voet hebben, dan moet je je voerbeleid er op aan passen....en daar ligt t vaak aan. wat ze verbrand aan voedingstoffen, moet er ook in, en een lacterende merrie verbrand evenveel energie als een hoog in sportlopend paard!

LisaNonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:13

Ik denk dat als ik hoor dat ze is verdunt de laatste maanden dat waarschijnlijk het iets is met het zadel. Een te groot zadel is niet erg lekker voor een paardje.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:14

Als je een vraag HAD, hoeven we je hier geen antwoord meer te geven. Dan heb je de vraag immers niet meer en is het blijkbaar allemaal al opgelost.