Ik zie op de manege mensen vaak paarden aaien/kriebelen op hun neus of soms net op of onder de onderlip als begroeting. Vinden paarden dit fijn of laten ze het gewoon toe omdat de mensen de paarden goed kennen?
Dat ligt er een beetje aan per paard denk ik, het ene paard vind het wel fijn om daar aangeraakt te worden anderen niet. Kopschuwe paarden hoef je natuurlijk niet te proberen Manegepaarden tolereren het denk ik vaker omdat ze veel aandacht krijgen van vreemden en het wel gewend zijn, maar een jong paard kan het bijvoorbeeld zien als een spelletje en 'terug' gaan happen. Er zullen uiteraard ook paarden zijn die het wel echt fijn vinden
Mijn ene verzorgpony vindt het fantastisch, de ander ziet het als een spelletje en gaat happen. Niet met zijn tanden, maar speels terughappen met zijn lippen.
Het zal dus echt verschillen per paard
paardannet
Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-15 23:18
Oke helemaal duidelijk. Bedankt voor jullie reacties!
Mensen (ik in ieder geval) doen het misschien omdat paarden in de natuur zo ook vaak kennis maken. Mij is vroeger geleerd om eerst het paard op de neus aan te raken zodat hij je kan ruiken. Vervolgens mag je hem dan op andere plekken aaien.
Die van mij wilt absoluut niet op der hoofd geaait worden. Ze is nu 12 heb der 5 jaar en laatste tijd mag ik af en toe der voorhoofd aaien zonder dat ze in de lucht schiet.
Maar daar in tegen haar buurpaard valt in slaap als je zijn hoofd zit te aaien. Dus het is echt zo verschillend.
SethDark
Geplaatst: 31-12-15 14:08
kriebelen vind de mijne niet zo leuk, al laat hij het wel toe, het liefste word hem geaaid juist boven de neus, geniet hij echt van, daarna hoger op het hoofd natuurlijk & de nek.
mijn verzorgpony vind dit heerlijk, ze laat dan zelf der onderlip hangen en probeert hem dan steeds omhoog te houden maar dit mislukt steeds als ze slaapt haha