Nieuw paard integreren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Nieuw paard integreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 10:23

Dag iedereen!

Sinds een kleine 3 weken heb ik een nieuw paardje, een 2,5 jarige Quarab ruin. Omdat hij nog maar pas geruind is én dus nieuw is, staat hij sinds zijn aankomst apart van mijn twee andere paarden (Willow, een 16-jarige Hannoveraner en Margriet, een 19-jarig Belgisch trekpaard).

De dierenarts had me gezegd dat ik hem na 3 weken veilig bij de anderen kon laten. En daar zit dus het probleem :+ Ik ben ontzettend bang dat mijn "lieve" Willow de nieuwe niet gerust gaat laten. Hij gedraagt zich nu over het hek en in de stal (wij hebben halve muren, ze kunnen bij elkaar snuffelen) erg asociaal, gaat bijten naar de nieuwe en dreigen. Van nature is Willow ook héél dominant en bazig. Hij is tot zijn 8 hengst geweest en voor hij bij mij kwam (op zijn 8 dus) stond hij altijd alleen.

In het begin dat ik hem had stond hij met één ander paard (toen nog op pension, niet thuis) en heeft hij moeten leren hoe hij met die andere moest omgaan, hij begreep er niets van. Daarna is hij naar mij thuis verhuisd (een dikke 7 jaar geleden) en kwam hij bij Margriet en toen nog Memuska, mijn Arabische merrie. Die overgang ging goed, hij heeft zich vanaf het begin goed gedragen. Eén keertje hebben we problemen gehad: hij ging toen achter het (hengstige) trekpaard aan: jagen, bijten in haar hals, haar niet gerust laten, ... We hebben ze toen uit elkaar gehaald (met veel moeite), Willow een paar dagen apart gehouden en daarna nooit meer problemen gehad. Nadat de Arabische merrie 2 maanden geleden overleed, heeft hij enkele moeilijke dagen gehad, maar daarna was hij terug zijn eigen nukkige zelf ;-)

Dik twee weken geleden arriveerde dus de nieuweling. Willow moest hierdoor een stal opschuiven: hij kreeg de stal van de merrie, zodat ik een draad kon spannen tussen de "oude garde" en de nieuweling. Zo konden Margriet en Willow op het achterste weiland, en de nieuwe op het voorste. Zijn verhuis vond een week vroeger plaats als de komst van de nieuwe, en hier maakt hij eigenlijk geen problemen uit.

Bij de aankomst van de nieuwe werd hij plots extra dominant. Hij gaat bijten over het muurtje of over het hekwerk, dreigen met zijn oren achteruit, ... Dit gedrag is iets verminderd, maar blijft zich wel stellen. Vandaar dus dat ik niet zo sta te springen om ze samen te laten, maar dit is eigenlijk toch wel de bedoeling.
De jonge reageert er trouwens niet echt op, die zet een stapje opzij en eet verder...

Wat is nu wijsheid? De jonge eerst met de merrie samen zetten? Of eerst enkel met Willow? Of ze bij elkaar zetten and pray for the best? Ze zullen sowieso wel "vechten" in het begin, maar ik ben bang dat het gedrag gaat blijven duren, omdat hij het nu ook zo goed volhoudt.

Paarden...

Ibbel

Re: Nieuw paard integreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:37

Ik heb ook zo'n 'asociale' ruin gehad die lang hengst is geweest en daarom alleen is opgegroeid. Die was dus letterlijk asociaal, omdat hij geen paardentaal sprak. Hem heb ik nooit bij andere ruinen kunnen zetten. Merries ging goed, maar nieuwe kuddegenoten gingen altijd eerst bij de merries (één voor één) en dan als allerlaatste ging de ruin er weer bij.

Ik zou dus in ieder geval jouw nieuwe paard eerst bij Margriet zetten, en Willow er pas na een paar weken bij. Met een beetje geluk zal Margriet dan je Qarab beschermen. En als je pech hebt, gaat Willow een andere ruin gewoon niet accepteren...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 10:40

Bedankt voor je reactie!

Het paard waar hij eerst mee stond (op pension) was ook een ruin. Hij heeft daarna nog met een andere ruin gestaan en dat ging ook goed, maar dat was altijd per 2. Niet met een derde (merrie) er bij. Misschien interessant om weten inderdaad.

Tja desnoods moet er gewoon een draadje tussen blijven maar dat zou ik sneu vinden voor hem...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:46

Hij zal waarschijnlijk alles in het werk zetten om zijn merrie te kunnen behouden.
Als je nieuwe paard weinig interesse toont en conflicten uit de weg gaat zal het wel goed komen.
Is de nieuwe ook een 'echt' manneke dan kun je je verbanddoos vermoedelijk wel vast uit de kast halen.

Ik zou beginnen met de merrie samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:09

Ik denk dat Willow JUIST helemaal 'gek' wordt als de nieuwe al aan de merrie gaat lopen klitten, als ze met z'n drieën naar buiten gaan.
Ik zou juist andersom redeneren, en de jongeling eerst bij de oude ruin introduceren zodat het jonkie alvast leert dat hij onder die ruin valt.

Ik ben bang dat als je eerst het jonkie en de merrie koppelt, de oude ruin het jonkie weg zal willen jagen bij 'zijn' merrie. Terwijl de merrie dan 'veilig' is voor de jonge ruin, en hij er juist naartoe zal willen vluchten...

Lastige kuddesamenstelling hoor, 2 mannige ruinen met 1 merrie. Ik hoop voor je dat het gaat lukken...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:05

Ik weet het ook niet goed, omwille van wat Sonja hierboven zegt. Willow gaat "zijn" merrie sowieso willen claimen, terwijl ik er van uit ga dat Bas (het jonkie dus) er niet om gaat malen. Die wil volgens mij vooral spelen en bij de anderen horen, als ik 'm zo observeer nu... Hij gaat constant zoeken naar de anderen aan het hek en wil gaan snuffelen, elke keer weer, ook als hij weggejaagd wordt door Willow. Een asociale met een oversociale? ;-)

Maar jullie zouden ze dus sowieso niet gelijk met z'n drie zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:07

Memuska schreef:
Maar jullie zouden ze dus sowieso niet gelijk met z'n drie zetten?

Jawel, als het mijn eigen spul was gooide ik alles gewoon bij elkaar en zag ik wel wat er van kwam, dat doe ik al 20 jaar zo := en de weinige keren dat dat mis ging greep ik gewoon in.
Maar met andermans beesten (en dus ook met advies geven daarover) ben ik voorzichtiger.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:13

Nee, draadje ertussen laten tot ze samen gaan ontspannen. Dat je jonkie contact zoekt met de rest is positief. Blijf ze nu observeren tot ze elkaar in de rustmomenten op gaan zoeken. Als ze bij elkaar staan of zelfs liggen te slapen kan je voorzichtig het draadje weghalen. Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:32

Mijn net gecastreerde jonge ruin stond eerst samen met mijn oude ruin (de leider van de groep). Dat ging goed. Nadat het zo ver was dat de jongste er bij mocht zijn ze samen naast de kudde komen te staan. Daarna is hij met de oude ruin bij de kudde in gekomen.
Eerst leek het prima, een paar dagen later (toen de merry (de grote liefde <3 )"van" mijn oudste paard er bij kwam) werd het anders.
Mijn tweejarige moet nu zijn plek verdienen in de groep. Gelukkig heeft hij een deken op want het gaat soms hard!! Hij moet leren dat hij toestemming moet krijgen van de andere paarden om in de buurt te mogen komen. Dat gaat nu wel goed.
Mijn oudste ruin tolereert hem zolang er geen merrie van hem bij de jonge ruin staat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:40

Nieuwe in het territorium is altijd onrust en wordt weggejaagd. Hier met enkel ruinen gebeurde dat ook. Merrie is inderdaad wel een extra factor in of ze wel of niet samen kunnen uiteindelijk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:56

Ik heb ook zelf een wat lastig paard in de groep,een ruzie zoeker.
Ik laat een nieuw paard altijd een dag of 14 met een draadje er tussen staan ,tot ik zie dat er langs beide kanten contact gezocht word.Dan haal ik de lastige er even uit en laat de nieuwe bij de rest.Als ik zie dat de nieuwe geaccepteerd word door de rest dan doe ik de lastige weer terug.

Ik moet wel zeggen dat ze bij ons erg veel ruimte hebben,dus elkaar ook makkelijk kunnen ontlopen.