moeilijke shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelienlover

moeilijke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:53

Hey,

Ik heb een verzorgpony met nog twee meiden. Het is een shetlandmerrie. Ze draait weg als we haar willen poetsen. Soms stampt ze en zwaait waarschuwend me haar staart. Als je bij haar in de bak of weiland staat,
en je hebt haar wat lekkers gegeven, dan loopt ze je achter je aan met de oren plat in de nek. En ze bedoeld veel. Ik heb het al tegen de eigenaren gezegd.

Er is nog iets wat ik raar vind. We mesten de stal best vaak uit. En als het in de kruiwagen ligt dan zien we ook rood,nat zaagsel er in liggen. Dit hebben we nog niet tegen de eigenaren gezegd. Maar dit hebben we pas gister ontdekt.

Anoniem

Re: moeilijke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:56

Stel mij de eerste makkelijke shetlander voor en ik eet mijn schoen op :+
En dat rode zaagsel is normaal, dat is de urine die er al langer ligt, dat word altijd rood vermengt met zaagsel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:58

Dat rode wat je ziet is een verkleuring die komt door urine.
Dat geeft op zaagsel een rode kleur.

Daar hoef je je geen zorgen over te maken,tenzij je duidelijk ziet dat er bloed ligt,dan meteen tegen de eigenaren zeggen :j

Dst lekkers geven uit de hand is eigenlijk beter van niet,dan hoeft ze ook niet te bedelen,
en daarom doet ze haar oren ook in de nek denk ik,omdat ze graag nog wat lekker wil :)

Wat doen jullie als ze zo stampt en zwaait met haar staart?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:58

Rood nat zaagsel is gewoon urine, dit is heel normaal :j

Wat betreft het gedrag van de shet, ik heb het idee dat ze gewoon verwend is. (Wat betreft eten)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:59

Als ze stampt, kijk even of je niet op een verkeerde plek zat (plek met wondje in de buurt oid), en heb je dit niet moet ze maar stoppen met stampen, puur ongeduld (tenzij jullie 3 uur aan dat beest zitten te plukken, dan geef ik de merrie groot gelijk).

Probeer een zweep mee te nemen de wei in, zo'n beest moet je niet bijten of op je staan, slaan is niet nodig, wel even zwaaien van 'hey, ik heb m wel bij me'.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:00

Ik denk dat je, zoals ook al aangegeven door anderen in jouw andere topic, het beste kunt overleggen met de eigenaar over het gedrag van de pony. Misschien heeft ze pijn. Misschien moeten jullie wat strenger en consequenter zijn.

@ohjajoh6 vriendin heeft een normale Shet. Eet smakelijk :D

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:01

@ ohjajoh6
precies, shetlanders zijn nu eenmaal zo.
een shet op mijn manege bijt, bokt, doet haar oren plat in haar nek e.t.c.
dus, niet erg leuk natuurlijk, maar je kan beter de baas spelen, ze moeten je ook accepteren.
Laatst bijgewerkt door sardientje op 09-12-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:02

sardientje schreef:
dussss, niet erg leuk natuurlijk, maar je kan beter de baas spelen, ze moeten je ook accepteren.

Shetlanders zijn niet zo, shetlanders worden vaak gewoon niet goed opgevoed.
Shetlanders hebben van nature een pittig karakter, maar dat moet je onderdrukken voor de shet over je heen loopt, en dat gebeurt vaak niet, want shetlanders zijn verzorgpony's of weidemaatjes vaak.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:04

xniieeenke schreef:
sardientje schreef:
dussss, niet erg leuk natuurlijk, maar je kan beter de baas spelen, ze moeten je ook accepteren.

Shetlanders hebben van nature een pittig karakter, maar dat moet je onderdrukken voor de shet over je heen loopt, en dat gebeurt vaak niet, want shetlanders zijn verzorgpony's of weidemaatjes vaak.

dat is wel waar, maar van nature zijn ze ook wel stout. :)
ik ben het er mee eens dat het ook aan de opvoeding ligt,
dat is bij een hond ook zo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:05

xniieeenke schreef:

Dat. Dus TS: overleg met de eigenaar, neem les.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:07

ohjajoh6 schreef:
En dat rode zaagsel is normaal, dat is de urine die er al langer ligt, dat word altijd rood vermengt met zaagsel.

Nou, ik ken er eentje. Frituur die schoen maar vast. ;)
Wat de Shet betreft: doen jullie al iets met vrijheidsdressuur of zo? Grondwerken, vertrouwen opbouwen helpt vaak goed.

Shetlanders zijn gewoon pony's die net als alle andere goed opgevoed moeten worden. En daar schort het nogal eens aan.
Men vergeet dat óók een Shet een persoonlijke ruimte heeft, onder die bos haren signalen afgeeft die soms domweg genegeerd worden want 'hij heeft het maar te doen'. Kul. Eigenwijs zijn ze wel, maar dat zijn veel meer pony's.
Ga met het dier aan het werk alsof het een gewone pony is. Grondwerken, wandelen, vertrouwen opbouwen en dergelijke. En kijk eens op de site van Eva Roemaat. (nalanta)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:11

Het was maar een grapje! Voordat ik straks een week lang aan de schoenen zit... :+
Ik vind dat pittige karakter juist erg leuk eigenlijk. Sterker nog ik heb het zelfs in die van mij haar naam verwerkt.
Ben het met jullie eens hoor; alles is opvoeding.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:17

Nee, ik neem dat soort opmerkingen altijd heel serieus. Koken mag trouwens ook hoor :P ;)
En een week....knaag je dat zo snel weg? :=
Laatst bijgewerkt door Floortz op 09-12-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: moeilijke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:18

:') _O- ik ook met mijn grote mond....

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:27

ohjajoh6 schreef:

Wil je er een sausje over?;-)
Mijn dochtertje heeft echt een vreselijk lieve shet. Verbaas me nog dagelijks :-)

evelienlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 07:56

xniieeenke schreef:
Als ze stampt, kijk even of je niet op een verkeerde plek zat (plek met wondje in de buurt oid), en heb je dit niet moet ze maar stoppen met stampen, puur ongeduld (tenzij jullie 3 uur aan dat beest zitten te plukken, dan geef ik de merrie groot gelijk).

Probeer een zweep mee te nemen de wei in, zo'n beest moet je niet bijten of op je staan, slaan is niet nodig, wel even zwaaien van 'hey, ik heb m wel bij me'.

Ze is dus vier weken geleden vet hard geslagen met een donkere zweep. Ze is er niet echt bang voor. Maar als je de zweep recht om hoog houd slaat ze zo'n beetje op hol. Super zielig.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:09

ohjajoh6 schreef:

Ik heb dus 2 makkelijke shetlanders.
Nou ja 1 mini en een shet.
Kindjes van 2 jaar kan je gerust op de rug zetten van de shet, helemaal geen probleem.
De mini was in het begin ook zo, die heb ik 2 jaar.
Bijten schoppen en dreigen,
Nu kan ik geen betere mini hebben, ze is ohhh zo lief.
Heel veel geduld hebben TS.

Afbeelding