Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dees schreef:Jaarlingen hoor je gewoon helemaal niet alleen te laten zonder soortgenoten.
Daar zijn ze kwa ontwikkeling helemaal niet aan toe en zo'n dier raakt dan echt in paniek. Dat is zo ontzettend onnatuurlijk voor een jong vluchtdier.
Met alleen laten beschadig je het karakter (zelfvertrouwen) en bovendien ontwikkelen ze zo heel snel stalondeugden. Geloof me, daar krijg je spijt van.
Als het niet anders kan bij jouw thuis, is het nu het meest eerlijk om hem naar een opfokgroep te brengen.
ellepel schreef:Nou onze jaarlingen konden alfijd prima alleen staan in de stal zonder andere paarden.
Misschien voer geven als afleiding,dan heeft hij wat te doen.
En verder gaan oefenen, andere paarden er uit, en heel kort.
Hij moet weten dat ze terug komen.
Hilary schreef:Kun je hem niet in de bak laten lopen terwijl je rijdt? Mijn merrie (absoluut geen jaarling meer) was altijd compleet de weg kwijt als ik mijn ruin ging rijden en hij uit het zicht was. Ik heb haar lange tijd meegenomen naar de bak als ik ging rijden; ze scharrelde dan rustig door de bak terwijl ik trainde. Werkte prima. In de tussentijd heb ik wel geoefend met scheiden (maar het ging hier wel om een volwassen pony).
WendyLotte schreef:Als hij zich geen pijn kan doen zou ik zeggen dat je vol moet houden. Hij kwartje moet toch een keer gaan vallen dat die drukte niks oplevert en dat het paard echt terug komt.
Sommige hebben daar even tijd voor nodig.
Gypsy schreef:in de paddock 9f wei kan ik rustig de oudste merrie meenemen, dan is het niet erg maar als ik de jongste merrie mee neem wordt ie gek. Terwijl als ik hem samen met de oudste erin zet en dan de jonge merrie in de bak ga logeren is het niet erg...maar als ik haar bij hem weg haal is het wel dramaMijn welsh van toch al weer 18 doet dit ook, mevrouw wenst niet in een stal te staan en zeker niet alleen gelaten te worden. Alleen op paddock gaat wel en op het weiland interesseert het haar al helemaal niet. Blijft hij op de wei wel rustig?
Mioux schreef:Als je daar een vaste routine in houd en elke keer 5 min ofzo uitbreid denk ik dat je er nog best kan komen, zolang hij geen uren alleen staat nog.
Dees schreef:Jaarlingen hoor je gewoon helemaal niet alleen te laten zonder soortgenoten.
Daar zijn ze kwa ontwikkeling helemaal niet aan toe en zo'n dier raakt dan echt in paniek. Dat is zo ontzettend onnatuurlijk voor een jong vluchtdier.
Met alleen laten beschadig je het karakter (zelfvertrouwen) en bovendien ontwikkelen ze zo heel snel stalondeugden. Geloof me, daar krijg je spijt van.
Als het niet anders kan bij jouw thuis, is het nu het meest eerlijk om hem naar een opfokgroep te brengen.
MarlindeRooz schreef:Je paard staat 15uur per dag alleen opgesloten in een stal, ik zou dan ook tegen deuren gaan schoppen als mijn enige vermaak weg gaat.
TS, ik zou een plekje zoeken waar hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten.