paard houdt hoofd niet stil met hoofdstel omdoen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

paard houdt hoofd niet stil met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 20:19

Ik heb een geweldige lieve 8 jarige friese merrie.

Sinds haar 2e ben ik begonnen metanieren leren, vaststaan voetjes geven e.d. vanaf haar 3,5 ben ik begonnen inrijden.

Ze is altijd al redelijk dominant geweest en is niet snel onder de indruk van dingen. Maar goed inmiddels rijden we al heel wat jaren met plezier rond. Lekker recreatief naar buiten of in de bak, allemaal geen probleem.

Ook poetsen en opzadelen is nooit een probleem geweest. Maar sinds ze afgelopen augustus voor het eerst van haar leven verhuist is, is ze erg druk en onrustig op de poetsplaats.

In het begin kon ze nog geen moment stilstaan. Zelfs tot het gevaarlijke toe. Dus echt niet opletten waar ik sta en in paniek van links naar rechts draaien. Nu ben ik redelijk nuchter en niet bang aangelegd en na een tijdje ging dit steeds iets beter. Nu blijft ze redelijk weer op haar gemak staan met poetsen. Tenzij er veel drukte op stal is dan vindt ze dit nog spannend. Ze is dan ook moeilijk gerust te stellen of te corrigeren.

Alleen met het hoofdstel blijf ik moeite houden.
Zodra ik haar hoofdstel om wil doen loopt ze gewoon aan in tank modus. Een tik of iets dergelijks doet haar niets. Het bit indoen is overerigens geen probleem, maar vervolgens kan ik geen riempje vastmaken zonder dat ze haar hoofd overal heen beweegd..

Ik ben een consequente ruiter en erger me hier dan ook mateloos aan. Mijn frustratie wordt steeds groter en daarmee haar onrustigheid ook zeg maar.

Hoe los ik dit op zonder enorm boos te worden? Dit heeft nameljk geen enkele meerwaarde.

Boedha_1981

Re: paard houdt hoofd niet stil met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:51

Als ze al die 8 jaar op een en dezelfde locatie heeft gestaan is het natuurlijk logisch dat ze goed van slag is. Verder voelt het paard jouw frustraties natuurlijk ook en dit kan het allemaal ook nog wat erger maken. Ik heb verder niet echt tips, maar wat doet ze als iemand anders het hoofdstel in probeert te doen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:59

Doe eens wat stapjes terug. Doe maar net alsof ze nog nooit een hoofdstel heeft gezien in haar leven.
Dus gewoon even terug naar stap 1. Je hebt het eerder goed aangeleerd, dus als je die manier rustig aan volgt zou het goed moeten komen.
Niet gaan tikken, niet gaan brullen, niet boos worden. Met vriendelijkheid en geduld vragen wat je van haar wil in kleine stapjes, dus om te beginnen maar eens haar hoofd laag en stil houden.

Niet in je hoofd houden ja maar ze kan het en zou het toch moeten doen, dat levert frustratie op. Ze kan het niet nu, om wat voor redenen dan ook. Dus zeg tegen jezelf, de aankomende dagen gaan we hieraan werken, in kleine stapjes met veel beloning. Stel je in op de aankomende week hier dagelijks aan oefenen, dat pas aan het eind van die week het goed gaat. Met wat geluk ben je er veel sneller doorheen kan je een vreugdedansje doen dat het zo snel ging ipv gefrustreerd zijn dat ze niet doet wat je wil.
Veranderd je mindset van nou ja wat is dit, naar he wat interessant, hier gaan we fijn mee aan de slag!

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:38

Geduld hebben he, en ook eens misschien tanden laten nakijken? Misschien heeft ze ergens tandpijn? En anders gewoon proberen met aan de hand met gewone halster , en dan grondwerk doen?? Daarna eens hoofdstel proberen, maar zou eerst tanden laten nakijken , dan weet je dat ze geen last had!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:40

Ja ik zat toch ook aan de tanden te denken. lastig maar blijf geduldig

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 12:47

Dank je voor de tips. Ik zal het inderdaad maar eens als een mooie oefening gaan zien voor komende week. Bij anderen doet ze het overigens ook..

Tanden kunnen het niet zijn. De tandarts komt braaf ieder jaar en is een paar maanden geleden nog geweest en kreeg complimenten over haar goede gebit. De tandarts zei zelfs dat de volgende controle gerust over anderhalf jaar mocht ipv 1 keer per jaar. Het bit pakt ze ook goed aan alleen daarna kan ik geen riempjes vastmaken zonder dat ze haar hoofd beweegt. Ook met rijden loopt ze super op het moment dus dat lijkt me niet het probleem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:51

Ze is dus inmiddels wel rustig met de rest, maar zodra je het hoofdstel om hebt weer onrustig?

Heb je het gevoel dat ze opzij in de gaten houdt of juist achter zich? In dat laatste geval kan omdraaien wel eens helpen.

Verder veel oefenen, hoofd ook eens omlaag laten brengen, dan vloeit de spanning af. Weer omhoog, heeft ze onrust, weer omlaag. Zou ook kunnen met het halster nog onder het hoofdstel, zodat je het tanken kan corrigeren zonder direct aan het bit te zitten.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 12:59

Onrustig ligt er heel erg aan hoeveel er in de omgeving gebeurt.

Ze staat in principe 24/7 buiten in groepsverband en opzadelen doe ik binnen tussen de stallen. Dus voor en achter haar staan boxen met paarden. Hier staat ze op zich rustig tussen. Beter als dat ze alleen ergens staat, wat ook logisch is zo zonder kudde.

Tijdens het poetsen is ze wel al wat rustiger. En ik snap bij teveel prikkels of inrust dat ze wat draait.

Alleen bij het hoofdstel loopt ze gewoon aan dus dan moet ik snel zorgen dat ik het hoofdstel omdoe en dan terug naar haar plek. Alleen dan doet ze gewoon alles om haar hoofd maar alle kanten op te bewegen.. en kan ze niet meer stilstaan ineens..

Ik zal vanavond eens oefenen met hoofd laag houden

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 13:08

Het lijkt qel als ze afgeleid is dat ze alles vergeet wat ze ooit geleerd heeft. Dan walst ze gewoon door alles heen.. en dat heeft ze voorheen dus niet gedaan. Als ik erop zit is er overigens niets aan de hand.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 01:57

Misschien een kwestie van haar er bij houden zo van hallo hier ben ik joehoe.