Ruin met hengstengedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DangerBoyE

Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:58

Hallo,

Mijn 7 jarige ruin is gecastreerd toen hij 2 jaar was. Toch denkt meneer dat hij een echte hengst is. Hij heeft bij een merrie in het land gestaan maar zodra zij hengstig is dekt hij haar. (en hij dekt ook echt! is gelukkig niet vruchtbaar...) Hij staat nu dus in zn uppie... Bij een andere ruin is ook geen optie want als hij doorheeft dat er een merrie hengstig is dan valt hij de andere ruin aan.
Ook in de hand is hij pittig, z'n voorbeentje wappert nog wel eens in het rond en z'n tandjes hebben regelmatig iets te pakken... Hij is niet gemeen of vals maar staat toch echt wel zijn mannetje. Tot dat ik wel een beetje boos wordt, dan staat hij als een zielig kleutertje in het hoekje van z'n stal. Maar toen laatst mijn hengstige merrie uitbrak en bij hem in zijn weiland belandde kon ik niet in de buurt komen of meneer stond ervoor. Dat was de eerste keer dat ik hem niet helemaal vertrouwde...

Wie herkent dit gedrag? En gaan zijn hengstenmanieren ooit nog over of zou dit blijven? Het is zo jammer dat hij alleen in een weiland moet.. Hij kan super leuk spelen met andere paarden totdat er een merrie hengstig is.. dan is het meteen over en is het net een haantje...
iemand ervaringen? tips?

Alvast bedankt :)

Jasmijn159

Re: Ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:59

Ik zou voor de zekerheid eens even bloedprikken op testosteron ;) Wellicht een bal of stukje bal blijven zitten? Dit klinkt niet echt als normaal gedrag voor een paard dat sinds zn 2e ruin is.

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 19:05

Nee dat vind ik eigenlijk ook... Het is een lieverd hoor trouwens haha! Lees het nu terug en dan klinkt het toch echt wel een beetje als een stout paard haha! :P
Ik zou wel even kunnen informeren of de dierenarts hier dat doet, is nog wel een goed idee! dank je wel :)

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:53

Ik denk dat als hij als 5 jaar geleden is gecastreerd het gedrag niet verdwijnt. Ik zou inderdaad ook eerder opzoek gaan naar waar het gedrag vandaan komt, mogelijk zoals Jasmijn159 zegt is er nog iets blijven zitten tijdens de castratie.
Succes ermee!

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:06

Ben je vertrouwd met gedag van paarden? Doe je grondwerk? Ken je psychology van paard? Kan zijn dat het gewoon dominant gedrag is, en jaaa, sommigen blijven een beetje hengsten marieren hebben, als je niet consequent bent, dus veel grondwerk, vertrouwen, connectie hebben, en je paard kunnen lezen! Heel belangrijk, isgewoon dominant gedrag eh , en kudde gedrag, niets mis mee! Maar zou alvast een goede connectie beginnen opbouwen en grondwerk doen , zodathij leert respect te hebben voor jou als leider, stoute paarden bestaan niet, wel dominant gedrag en doordat er niet op de juiste manier mee word om gegaan, bv, consucquent, niet slaan, helpt nooit! Wel als ie voor je stap zet, direct terug achteruit zetten, wachten, en dan pas terug , je moet veel geduld hebben met ze soms eh ...maar komt goed!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 01:50

Dit zou een mooi dominantie, liefst iets drachtige merrie hem vrij snel kunnen afleren....
Maar dat moet jij dan wel durven.

Ik had ook zo'n haantje. Maar na de merrie was het over. Nooit weer teruggekomen, dat gedrag.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 04:18

Je paard opvoeden ;) hengst of niet, maakt niks uit.
issie nou helemaal gek geworden om je te willen slaan of bijten? Dat is super onbeschoft en dominant.

Ik werk hier met een (nu) ruin die gecastreerd is als 5 jarige (nu iers meer dan half jaar geleden), en ook echt een hengst was. Als je m nu zou zien, zou je denken dat het nog steeds een hengst is (klein, maar super breed en gespierd en brede kaken). Het was een wild paard (nog nooit een mens gezien) en er was dus niet mee gewerkt. Toen ik met m begon was er een klein beetje mee gewerkt, je kon een halster omdoen (als je m kon vangen :P), een beetje mee lopen en begin van basis grondwerk dingen (wijkem voor druk). Je moest dus ook echt met m oppassen dattie je niet sloeg of steigerde oid. Na veel grondwerk training is t echt een mak schaap en kan dr alles mee. Hij zou me nooit, maar dan ook nooit meer bijten of slaan. Hij ziet mij namelijk als leider, en niet hemzelf.
Heeft ook heel veel tijd en moeite gekost voordat hij met andere paarden kon. Hij rende altijd achter zwakke paarden aan totdat ze er bij neervielen, dekte merries en vechtte met de dominante ruinen. Maar zelfs dit kan je vrij goed corrigeren als je het aanpakt. Iedere keer met wat andere paarden samenzetten in een klein (maar niet te klein, ze moeten kunnen vluchten) en dan kan je het corrigeren als er iets gebeurt. We hebben hem eerst met de leider ruin en dominante merrie die niet met zich laat sollen samen gezet (die 2 zijn ook verliefd op elkaar dua dat kwam mooi uit :P). Als hij ook maar iets probeerde, kwam hij er al snel achter dat dat nier helemaal werkte. Kort daarna was hij dan ook bang voor die ruin en durfte er niet te dicht bij in de buurt te komen. Dit was wel toen hij al wat kalmer was en paar maand nadat hij gecastreerd was. Daarvoor vechtte hij echt terug.
Nu is hij perfect in de kudde en laag in rang. Soms dekt hii nog wel merries, maar dat ga je er nooit uit krijgen.

Maarja dit paard is net halfjaar gecastreerd en hij was 5 jar en al echte hengst... dat is wel een verschil met een paard die gecastreerd is als 2 jarige.. Zal her laten onderzoeken of het niet toevallig een klophengst is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:57

Zoals al eerder gezegd, even laten testen op testosteron. Dierenarts heeft mijn ruin net op regumate gezet om te kijken of zijn gedrag minder wordt (dan zou ie dus nog hengst zijn zegmaar)

Helaas helpt t tot nu toe niet echt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:19

Nou ik heb alleen maar hengsten, maar zijn die weten zich keurig te gedragen door hun opvoeding. Uiteraard kun je even bloed laten prikken, maar dan nog.. Hij hoeft zich echt niet zo te gedragen al zou hij nog hengst zijn.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:20

Citaat:
Tot dat ik wel een beetje boos wordt, dan staat hij als een zielig kleutertje in het hoekje van z'n stal

Is het niet mogelijk dat je te veel hebt geaccepteerd waardoor zijn gedrag nu geescaleerd is?

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:27

DangerBoyE schreef:
Hallo,

Mijn 7 jarige ruin is gecastreerd toen hij 2 jaar was. Toch denkt meneer dat hij een echte hengst is. Hij heeft bij een merrie in het land gestaan maar zodra zij hengstig is dekt hij haar. (en hij dekt ook echt! is gelukkig niet vruchtbaar...) Hij staat nu dus in zn uppie... Bij een andere ruin is ook geen optie want als hij doorheeft dat er een merrie hengstig is dan valt hij de andere ruin aan.
Ook in de hand is hij pittig, z'n voorbeentje wappert nog wel eens in het rond en z'n tandjes hebben regelmatig iets te pakken... Hij is niet gemeen of vals maar staat toch echt wel zijn mannetje. Tot dat ik wel een beetje boos wordt, dan staat hij als een zielig kleutertje in het hoekje van z'n stal. Maar toen laatst mijn hengstige merrie uitbrak en bij hem in zijn weiland belandde kon ik niet in de buurt komen of meneer stond ervoor. Dat was de eerste keer dat ik hem niet helemaal vertrouwde...

Wie herkent dit gedrag? En gaan zijn hengstenmanieren ooit nog over of zou dit blijven? Het is zo jammer dat hij alleen in een weiland moet.. Hij kan super leuk spelen met andere paarden totdat er een merrie hengstig is.. dan is het meteen over en is het net een haantje...
iemand ervaringen? tips?

Alvast bedankt :)

In dit verhaal lijkt het echt of dit mijn pony is hij denkt ook nog dat ie hengst is en soms denkt ie ook merries

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 22:36

Lieve mensen,

dank jullie wel voor alle reacties en tips en dergelijke en excuus dat ik niet meer reageerde. Helaas heb ik heel onverwachts mijn lieve maatje in moeten laten slapen...
Vandaar de stilte vanaf mijn kant.

Nogmaals dank voor jullie reacties

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:48

Dat is een update die je niet verwacht. Stekte ermee. ...

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:53

Oh wat vreselijk ik wou net een tip geven en dan lees ik je update! |(
Gecondoleerd meid en ontzettend veel sterkte.

Y;(

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 23:04

dank jullie wel, is inderdaad erg onverwachts. Hij bleek artrose te hebben op 2 gewrichten tussen zijn borstwervels. Inspuiten en pijnstilling hielp hem niet en van de pijn ging hij al liggend eten en kon niets meer. Waarschijnlijk is er in een van de gewrichten een scheurtje ontstaan waardoor hij zo vreselijk snel achteruit ging. Vandaar de keuze hem geen pijn te laten lijden. Maar het blijft een harde keuze...

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:09

Wat verschrikkelijk heel veel sterkte

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:10

Sterkte... :(:)

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:53

dank jullie wel!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:57