Nieuw paard met weinig sociaal gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Nieuw paard met weinig sociaal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:27

Vorige week heb ik mijn fjord moeten laten inslapen, waardoor Rocky alleen kwam te staan (staan aan huis) Dat is natuurlijk geen eerlijke situatie, dus ik ben direct gaan rondbellen om een paard te 'lenen'. Gelukkig is Rocky een heel sociaal paard en onderdanig dus hij kan met bijna elk willekeurig paard wel samenleven, echt een allemansvriend. Hij heeft de eerste 5 jaar van zn leven in wisselende kuddes gestaan dus zijn sociale gedrag ken ik goed. We hebben hem vaak gebruikt als smeermiddel in de kudde, omdat hij zo makkelijk vriendjes maakt. De afgelopen 4 jaar is hij samen geweest met de fjord en dat was echt de leider, zn grote steun. Rock is vriendjes met iedereen maar ook erg onzeker en onderdanig van zichzelf. Ik ga dus ook rustig op zoek naar een nieuwe stabiele factor, maar een nieuw paard koop je niet overhaast.

Ik kreeg direct een leuk aanbod: een kennis heeft een draver en toevallig zochten ze met spoed een nieuw plekje. Tijdelijk, want ze willen hem wel terug. Win-winsituatie! Ik kende het dier al, ook een ruin, vriendelijk maar wel erg afgesloten. Heeft op de baan gelopen en zit qua gedrag wel wat werk aan. Dat vind ik zelf leuk en aangezien Rocky ook altijd zo makkelijk is leek het me een goed plan. Daar begin ik nu dus mn twijfels bij te krijgen....

Afgelopen vrijdag opgehaald en direct samen gezet. Het leek erg goed te gaan, Rocky vertoonde zn normale enthousiaste 'vriendjesgedrag'. Zoef (de draver dus) vond ik wel erg lauw reageren. Nog nooit een paard meegemaakt die niet eens even de weide en paddock gaat onderzoeken, het boeide hem allemaal niet zo. Na korte kennismaking met Rocky ging hij ook doodleuk grazen. Rocky bleef hem opzoeken en probeerde hem te activeren en contact te krijgen, wat dus niet zo best ging. Zaterdag stonden ze samen van 1 hooinet te eten dus ik blij, het ging goed!
Te vroeg gejuicht, zaterdagavond was het hommeles. Zoef vertoont nog steeds weinig tot geen sociaal gedrag richting Rocky, hij is erg mensgericht. En Rocky vertoont nu gedrag wat ik niet van hem ken, hij stuurt Zoef continu weg en soms niet te subtiel. Oren in de nek en achteraan gaan. Gelukkig geen fysieke schade, het blijft bij dreigen en opjagen. Maar het is duidelijk dat Rocky het niet eens is met het gedrag van Zoef. Aan de hoeveelheid hooi die ze eten kan ik zien dat dit veel tijd kost, ze eten erg weinig.

Nou heb ik dus wel wat ervaring met paarden bij elkaar zetten en weet heel goed dat het een tijdje aankijken is. Zoef is net verhuisd natuurlijk, Rock is zn grote vriend kwijt en onderling moet alles nog bepaald worden. Ik wacht dus ook nog geduldig af en hou ze gewoon in de gaten, maar ik was toch benieuwd of er bokkers zijn met ervaring met zulke situaties.
Nog tips om dit te stimuleren of juist dingen die ik echt niet moet doen?

MarlindeRooz

Re: Nieuw paard met weinig sociaal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:28

Laat het ze lekker zelf uitzoeken, ik denk dat die van jou hem gewoon wil leren hoe het werkt. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:33

Is het een optie om ze tijdelijk naast elkaar, maar wel apart te zetten? Een verhuizing heeft nogal wat impact op een paard. Nieuw huis, nieuwe omgeving, nieuw maatje, nieuw mens.
Zeker een introvert paard kan daar behoorlijk van in de war raken en zich in zichzelf terugtrekken.
Door even apart te zetten, maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien, ruiken en aanraken, kan hij rustig zijn eigen plekje creëren en aan alles wennen. Rocky zal ongetwijfeld nieuwsgierig zijn.

Gaat dat goed, kun je ze samen zetten. Wel bij voorkeur eerst op een grotere oppervlakte met meerdere plekken om te eten. Ze moeten de ruimte hebben om samen te kunnen zijn, maar ook om zich apart terug te kunnen trekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:37

Hey wat leuk, Zoef H?

Heeft Zoef de afgelopen jaren misschien alleen gestaan?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:50

Zoef heeft gelukkig afgelopen jaren niet alleen gestaan maar de jaren daarvoor zijn onbekend. We weten alleen dat hij op de baan heeft gelopen en daar niet geschikt voor was. Hij is de handel in gegaan en op die manier bij mn kennis beland. Hij was toen al samen met een shetlanderhengst, met wie hij over onbepaalde tijd weer samen komt. Ik heb hem 2x eerder gezien en beide keren (meerdere uren) net zo weinig sociaal gedrag gezien. Hij stond nu samen met een dominante merrie die hem alleen maar wegjoeg. Boeide hem ook niet zoveel.

Apart zetten heb ik ook overwogen, vooral omdat ze nu dus beide wat weinig eten. Maar aan de andere kant vind ik het weer niet 'erg' genoeg. Ze werken elkaar niet in het zweet, geen verwondingen... Alleen wat gejaag en boze blikken.
Zoef is net zo afgesloten als hij op zn vorige plek was. Ik ken hem alleen maar zo en volgens mn kennis is dit normaal voor hem. Naar mij is hij al een stuk opener, zn ogen zijn niet meer zo leeg.
Meerdere voerplekken heb ik bewust al. Ze hebben de ruimte om ook uit elkaars zicht te gaan staan (doen ze alleen niet).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:00

Dan zou ik het zo houden zoals het nu is. Als ze maar weg kunnen als ze willen en beiden wel op verschillende plaatsen kunnen eten. Mocht het over 2 weken nog zo zijn, kunnen ze altijd nog apart :j

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:48

gewoon een kwestie van rangorde bepalen, als het echt mis gaat is het misschien beter om ze uit elkaar te halen

Michelle37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:11

Hallo ik heb een vraagje
Waar stond deze zoef?
Want hij klinkt bekend voor mij.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:22

Ik heb je een pb gestuurd. Hij staat allang niet meer bij mij dus voor mij is dit probleem opgelost.