Jonge, springerige paarden: wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

galopke2

Jonge, springerige paarden: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:33

Mijn verzorgpony is een 2-jarige: ze woont nu al enkele maanden bij mijn tante.
Ze staat samen een kleine shetlander op een weitje.
Ze wordt vaak geborsteld en er word met haar aan de hand gewandeld.
Ze leert al dingen als enkele pasjes achterwaarts, draven aan de hand en over balkjes stappen. We zijn zelfs al eens op haar rug gaan zitten!

Laatste tijd is ze wat 'wilder'.
Als ik het halstertouw nog maar vastmaak springt ze weg. Ook kan ze zo opeens wegspringen als je met haar wandelt. Met borstelen gaat het wel, maar je moet haar dan wel redelijk kort vastzetten en ze is nooit al echt een held geweest in stilstaan.

Ik weet natuurlijk dat het heel normaal is dat jonge pony's af en toe eens springerig zijn. Misschien heeft ze niet genoeg plaats om hard te rennen en eens te bokken, maar ik heb haar dat toch al enkele keren zien doen.
Heeft iemand tips? :)
Hoe zorg je ervoor dat ze aan de hand wat rustiger is?

luxje

Re: Jonge, springerige paarden: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:37

Allereerst zou ik je afraden om al op haar rug te gaan zitten, daar is ze écht nog te jong voor.
Vraag je niet te veel van haar, dat ze het allemaal niet meer kan verwerken, het is nog een erg jong dier..
Neem kleine stapjes, rustig aan een touwtje vaststaan leren en van daaruit verder.
Ik heb het idee dat je misschien haar signalen van stress mist en dat haar volgende reactie dan is om te gaan vluchten (wegspringen)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:38

Ze is twee jaar en toont het gedrag van een tweejarige. Jij bent 21 jaar en doet dingen van een klein kind, zoals al op een tweejarige gaan zitten. Eerst zelf volwassen worden en dan een tweejarige wat gaan leren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:41

galopke2 schreef:
Mijn verzorgpony is een 2-jarige: ze woont nu al enkele maanden bij mijn tante.
Ze staat samen een kleine shetlander op een weitje.
Ze wordt vaak geborsteld en er word met haar aan de hand gewandeld.
Ze leert al dingen als enkele pasjes achterwaarts, draven aan de hand en over balkjes stappen. We zijn zelfs al eens op haar rug gaan zitten!

Laatste tijd is ze wat 'wilder'.
Als ik het halstertouw nog maar vastmaak springt ze weg. Ook kan ze zo opeens wegspringen als je met haar wandelt. Met borstelen gaat het wel, maar je moet haar dan wel redelijk kort vastzetten en ze is nooit al echt een held geweest in stilstaan.

Je zou natuurlijk een naar haar hoeven kunnen laten kijken. Onze pup stond ook niet stil....totdat ze de eerste keer goed bekapt was. Toen ontdekte ze ineens iets nieuws: EVENWICHT en stond ze steeds beter stil. Dat hoeft in jouw geval niet per se te gelden, maar bij ons heeft dat enorm geholpen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 06-11-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

galopke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:42

Bedankt voor de antwoorden, ik ben nog niet op haar rug gaan zitten, maar mijn nichtje van 8.
Ze kijkt gelukkig niet bang, maar eerder nieuwsgierig.
Toch bedankt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:43

galopke2 schreef:
Bedankt voor de antwoorden, ik ben nog niet op haar rug gaan zitten, maar mijn nichtje van 8.

LOL!

@Michelette:
1. Open mouth;
2. Insert foot;
3. Close mouth.

galopke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 11:49

Ze lijkt trouwens eerder nieuwsgierig dan bang. Toch bedankt!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:52

Heel dom om een 8 jarige kind op een 2 jarig paard te zetten... dat soort dingen zijn niet grappig... wil je dat beide een trauma oplopen ofzo?

Heeft de tweejarige wel speelkameraadjes waarmee ze op haar eigen niveau kan stoeien want dat kan en mag ze niet met mensen doen. Als die kleine shetlander haar enige paardenmaatje is zou ik een opfok zoeken waarin ze in een grotere groep staat zodat ze gezond kan opgroeien.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:54

Toch proberen om haar ergens de kans te geven eens lekker hard te kunnen rennen en spelen. Dat heeft elke pony nodig.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:22

Het klinkt alsof ze qua ruimte en soortgenootjes niet heel veel kan spelen of een sprintje trekken. Dat is wel superbelangrijk, ook voor oudere paarden. Dat moet eigenlijk eerst op orde zijn.

Als de pony dan onbesuisd doet aan de hand, kun je ook een correctie geven. Nu klinkt dat niet echt eerlijk, want je kunt het de pony niet echt kwalijk nemen. Maar opvoeden is wel heel belangrijk, zorgen dat je geen paard krijgt dat steeds wegspringt, zich sterk maakt, zich los trekt. Wordt van kwaad tot erger en het paard wordt hoe ouder hoe sterker. Dus, meer ruimte en een goede sociale omgeving regelen en consequent zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:24

Cowboy55 schreef:
galopke2 schreef:

LOL!

@Michelette:
1. Open mouth;
2. Insert foot;
3. Close mouth.

Tuurlijk want jonge kinderen op veeeel te jonge paarden is wel OK? Wat een onzin.

TS ga aub les zoeken in grondwerk en paardengedrag en laat ze tot die tijd met rust.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:04

Selka schreef:
Cowboy55 schreef:

LOL!

@Michelette:
1. Open mouth;
2. Insert foot;
3. Close mouth.

Tuurlijk want jonge kinderen op veeeel te jonge paarden is wel OK? Wat een onzin.

TS ga aub les zoeken in grondwerk en paardengedrag en laat ze tot die tijd met rust.

Nee, iemand die voor het eerst op dit forum om advies komt vragen op basis van 10 woordjes in een bijzin (We zijn zelfs al eens op haar rug gaan zitten!) meteen tot op de grond toe afbranden, DAT heeft zin.

Weer zo typisch voor het gedrag van sommigen hier......altijd op zoek naar een kans om anderen naar de strot te vliegen. Niet gewoon zeggen: "Joh, het is misschien niet zo handig om iemand, zelfs een kindje van 8, op de rug van zo'n jong paard te zetten want er kan van alles gebeuren" nee, BAM! ongespitst de grond in ermee: "Jij bent 21 jaar en doet dingen van een klein kind, zoals al op een tweejarige gaan zitten. Eerst zelf volwassen worden en dan een tweejarige wat gaan leren."

Nee, grote klasse hoor!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:41

Jouw reactie was toch net zo kinderachtig. :) Had dan geschreven wat je nu schrijft in plaats van een stappenplan.

Ik blijf bij mijn neem les advies :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:51

Moderatoropmerking:
Graag ontopic op de vraag van TS reageren. Het zou jammer zijn als we berichten moeten gaan verwijderen.
De vraag van Galopke2 is:
galopke2 schreef:
Heeft iemand tips? :)
Hoe zorg je ervoor dat ze aan de hand wat rustiger is?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:07

Hoi, je hebt gewoon een puber paard die nu dingen aan het uitproberen is. Hij wordt groter en sterker en dat weet hij. Hij zoekt de grenzen op en het is aan jou om hem daarin duidelijk te maken hoe ver hij kan gaan. Dit is een belangrijke periode, alle dingen die nu fout worden aangeleerd zorgen later voor problemen. Vraag eens iemand om een keer met je mee te gaan en advies te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:47

Als eerste, een kind op de rug laten zitten heeft niks te maken met of ze het eng vind, maar met het feit dat de pony nog niet volgroeid is. Het is gewoon niet gezond, 1 keer kan voor de gein, maar niet meer doen, lekker wachten tot ie 3/3,5 jaar is.

Daarnaast, je doet teveel met de pony. Het is een kleuter die moeten vooral lekker spelen met leeftijdsgenoten. Beetje poetsen, max 10 min en dan 5 minuten wat aan de hand doen is genoeg. En dan 1 max 2 keer in de week. Anders raakt een jonge pony overprikkeld en worden ze alleen maar dwars, wat er nu dus gebeurt.

Het feit dat ze dwars is, mag niet. Maar ga haar eerst eens wat minder pakken. Kijken of het dan wat beter gaat. Anders eens iemand erbij halen die wat verstand heeft van grondwerk.
Edit: ga niet lopen klooien met snoepjes voeren oid, want dat kan alleen maar negatief gedrag opwekken.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:02

Het kan zijn dat ze wat vertrouwen is kwijt geraakt of simpelweg overprikkeld is.
Het is heel goed om lekker te werken met een twee jarige (daarmee bedoel ik absoluut niet dat je er iemand op moet zetten, daar is ze nog te jong voor) , maar kijk of zij wat je van haar vraagt wel aan kan (zowel mentaal als fysiek). Het ene paard ontwikkelt sneller dan het andere.

En zorg dat ze zich genoeg kan uitleven met andere paarden en veel ruimte. Paarden met teveel energie worden gefrustreerd en schrikkerig.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:10

Helemaal eens met Jolien. Je hebt een heel jong paard wat niet alleen lichamelijk aan het ontwikkelen is maar ook geestelijk. Het paard zoveel mogelijk lekker paard laten zijn en oppassen met corrigeren, het zou zo jammer zijn als hij de slechte ervaring gaat koppelen met menselijk contact.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:21

Ik ben het groot en deels ook eens met de eerdere reactie.

Het paard is te jong voor wat jij allemaal met hem doet. Hij hoort met soortgenoten op de wei te staan, de rest is eigenlijk bijzaak.

Het ongewenste gedrag waar jij nu last van hebt vertoont je paard omdat hij geen zorgeloos jong paard op de wei kan zijn. Feitelijk zegt het paard dus eigenlijk dat jij even 10 stappen terug moet doen.

Je kan er donder op zeggen dat als jij het paard meer met rust laat en het paard op kan trekken met soortgenoten het ongewenst gedrag verdwijnt!

Je paard communiceert dus nu met je, luister ernaar!

Succes

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:14

Een jong paard laat gauw genoeg zien dat hij iets te moeilijk vind of dat iets te veel is. Hij is pas 2 jaar en als je (zoals hierboven vermeld) net iets te veel vraagt, raken ze gestressed en gaan ze afwijkend gedrag vertonen. Je kunt gerust af en toe wat grondwerk doen 1x per week maar voor nu zou ik hem lekker in een wei stoppen met wat leeftijd genoten zodat die even jong kan zijn.
Wanneer die 3 is kun je rustig dingen opbouwen, maar een paard geeft weer gauw aan als iets te veel of te snel gaat.