Spelen met je paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whizz

Spelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:30

Hoe merken jullie aan je paard dat hij met je wil spelen?
En als je met je paard speelt wat doe je dan? Van de week merkte iemand op dat mijn bijrijdpaard met me wilde spelen, ik stond er met m'n rug naar toe dus helaas, hoe zij dat zag is mij ontgaan. Maar goed, ik realiseerde me wel dat ik echt nooit met hem speel. We rijden, wandelen, longeren maar spelen? :oo Nog nooit gedaan. En aangezien ik niet zo creatief ben roep ik jullie hulp in. Dus barst los zodat ook wij kunnen gaan spelen!

Qimm

Re: Spelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:32

Wat versta je onder spelen. Want wanneer paarden met mensen spelen alsof het soortgenootjes zijn gebeuren er ongelukken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:35

Ik speel nooit met mijn paarden, dat doen ze onderling.

(wel laat ik ze dingen doen... bv apporteren, dingen vasthouden, iets aanraken, bal rollen maar dat is vrijheids dressuur niet spelen)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:36

Dat lijkt me geen goed plan! Dus inderdaad spelen zoals je als mens kunt met je paar. Voor mij gaat het erom dat het paard er plezier aan beleefd. Ik heb toch wel lol, wat we ook doen. Dus zeker niet zoals paarden onder elkaar!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:38

Sjolvir, daar heb je een punt! Ik werd ook getriggerd door de opmerking van mijn stalgenoot. En eerlijk gezegd lijkt het mij wel leuk :) om iets nieuws te doen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:42

Ik merk soms dat mijn paard wild is als hij losloopt. Als ik dan wat stampij maakt, dan gaat hij al grnorkend (hoe noem je dat) ronddraven en galopperen met staart erop en koppie naar mij gericht, wachtend wat ik ga doen. Hij reageert op mij en ik op hem. Hij mag nooit dichtbij komen, tenzij ik hem vraag en dat gaat alleen in rust. Dus ja, zo kan je best spelen met je paard denk ik...maar echt heel goed uitkijken. Die van mij zijn ook allesbehalve opdringerig en dat scheelt ook. Maar vrijheidsdressuur is ook echt leuk, dus wie weet kan je daar wat mee.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:43

Whizz schreef:
Dat lijkt me geen goed plan! Dus inderdaad spelen zoals je als mens kunt met je paar. Voor mij gaat het erom dat het paard er plezier aan beleefd. Ik heb toch wel lol, wat we ook doen. Dus zeker niet zoals paarden onder elkaar!

Wat zie je dan als spelen? :)
Paarden kennen geen manier zoals mensen spelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:43

Echt spelen vereist dat je behoorlijk gelijkwaardig bent en dat is bij paarden erg link. Die zijn nu eenmaal veel sneller en sterker dan wij. Zou ik dus niet doen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 20:54

Elpharo, wat jij beschrijft herken ik een beetje van mijn vorige paard. Dat leek een beetje op wat een cuttingpaard doet bij koeien }:0 Ik bij hem en hij bij mij, dat was heel bijzonder. En niet onbelangrijk, hij hield altijd afstand, ik heb me nooit onveilig gevoeld. (hij ook niet hoop ik :D ) Dat soort spel zou ik met dit paard niet durven.

Eskegirl: geen idee dus!

Troi, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat meer mensen spelen. Vandaar de vraag. Maar wat versta jij onder echt spelen?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:04

Ja Whizz wat jij beschrijft klopt wel...ik denk dat mijn paard zich ook niet onveilig voelt...haha. Het is ook iets wat groeit denk ik...stukje respect ook. Goed als je herkent en erkend dat dit niet altijd met elk paard kan hoor!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:59

Dat van Elpharo doe ik ook altijd met mijn shetlander, dat vindt hij erg leuk. Dan neemt hij wat afstand en gaat daar lopen bokken en steigeren, want hij weet dat dat absoluut niet dichtbij mij mag. En ik sta dan op mijn plaats ook helemaal gek te doen en dat vindt ie juist nog leuker. Als ik dan een stap naar hem toe zet, rent hij meestal al bokkend weg, om dan van achteren weer met zijn neus tegen mij aan te gaan staan(gewoon rustig).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:06

Ja hoor, ik 'speel' ook wel eens met mijn paard. Je moet alleen opletten dat je geen signalen vergeet te lezen of verkeerd lees en het paard denkt dat ie met jou kan spelen zoals met een soortgenoot.

Spelen doe ik dan los, beetje zoals Elpharo omschrijft. Er blijft echter ook een stukje training in zitten, draven als ik 'draaf' terug als ik terug ga, eens een spurtje als ik het aan geef, meerennen enz. Altijd op gepaste afstand uiteraard. Het leuke is dat als je daar wat meer mee doet, je ook meer verzameld kan gaan werken, dus het paard terug gaat vragen om jouw lichaamstaal, volte openen en sluiten zonder touwtjes ed.
Het is best wel leuk, maar houd er altijd een element van training en vooral, controle in. Als jij de controle verliest en paardlief slaat eens uit terwijl ie te dichtbij is kan dat vies fout gaan. En ook daar zijn wel filmpjes van online te vinden..

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:21

Spelen doe ik ook wel eens met mijn nieuwtje, onze 4 jarige AMHA mini. Tussen het vrijheidsdressuren door, om het luchtig te houden en dat hij tussen het werken door ook lekker een beetje gek mag doen, beetje uitdagen, noem het zelf ook altijd tikkertje, beetje achter elkaar aan rennen. Maar op het moment als ik hem tot de orde roep, dat hij ook netjes weer rustig stilstaat. Bij hem is het gek doen ook nog niet helemaal beheerst, in de zin van dat hij gaat bokken en trappen en mij dat raakt. Daar moet je erg mee uitkijken en zorgen dat je ze dan wel gelijk op hun plaats zet. Elk paard is hier natuurlijk verschillend in, maar die van mij is zeer dominant en baldadig, als je hem zijn gang laat gaan heb je zo een paar trappen te pakken. Beetje spelen en uitdagen is oke, maar zorg dat hij respect blijft houden voor je, en een ruimtelijke afstand houd. Respect vind ik altijd erg belangrijk bij dit soort dingen. Bij een groot paard moet je natuurlijk helemaal uitkijken, bij die kleine heb ik al een flinke donkerblauwe plek. Wil niet weten wat er gebeurd als je zo'n trap van een paard van 1,60 te pakken hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:23

dit:
maar ik zou dan toch eerst grondwerk doen

YentlShots schreef:
Bij een groot paard moet je natuurlijk helemaal uitkijken, bij die kleine heb ik al een flinke donkerblauwe plek. Wil niet weten wat er gebeurd als je zo'n trap van een paard van 1,60 te pakken hebt.
Als je geluk hebt ook enkel een blauwe/paarse plek (ligt ook aan de plek waar hij je raakt). Ben gestampt geweest door de haflinger van mijn kennissen in een zeer kwade bui. Hij liet zich niet vangen in de wei) Hij draait zijn gat waarop ik mij ook omdraai en net te laat vooruit kan wegspringen... hoef kwam tegen mijn bil die 2 weken blauw gezien heeft.
Als ik niet op tijd had omgedraaid was het tegen mijn middel geweest en dat zou heel anders gelopen zijn dan.

Spelen met kleine ponies als mini's en shetjes zou ik ook sneller aandurven dan met een paard vanaf de B maat.

Princess34

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:32

Ik kan ook spelen met mijn paard, gewoon een soort tikkertje, alleen blijft hij aan de buitenkant van de bak en ik in het midden. Alleen rustig in stap komt hij weer bij mij als ik dat aangeef. Dat is hartstikke leuk voor de afwisseling, maar wel goed blijven opletten natuurlijk ;).

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:37

Art_Ificious schreef:
Als je geluk hebt ook enkel een blauwe/paarse plek (ligt ook aan de plek waar hij je raakt). Ben gestampt geweest door de haflinger van mijn kennissen in een zeer kwade bui. Hij liet zich niet vangen in de wei) Hij draait zijn gat waarop ik mij ook omdraai en net te laat vooruit kan wegspringen... hoef kwam tegen mijn bil die 2 weken blauw gezien heeft.
Als ik niet op tijd had omgedraaid was het tegen mijn middel geweest en dat zou heel anders gelopen zijn dan.

Spelen met kleine ponies als mini's en shetjes zou ik ook sneller aandurven dan met een paard vanaf de B maat.

Precies, het kan allemaal goed komen, maar het kan ook helemaal verkeerd lopen en ik zou dat risico niet nemen. Daarom gewoon flink uitkijken en niet denken : o ja maar heb toch wel een goede band met mijn paard dus dat gebeurd niet. Dat is niet slim want een paard blijft een paard, en die kan ook in een baldadige bui zijn. Hoeft het helemaal niet zijn bedoeling te zijn, maar het kan wel gebeuren

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:23

Wat leuk al deze reacties! Ik ben inderdaad voorzichtig, met grondwerken gaat alles heel goed maar het is precies zoals yentlshots schrijft, het hoeft niet expres te zijn! Bedankt allemaal, ik ga nu het filmpje bekijken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:45

Ik vind het ook altijd heerlijk om te spelen.

maar ik moest wel aan dit filmpje denken. :')

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 22:18

Au! Dat filmpje ken ik ook MarlindeRooz. Dat ik er geen verstand van heb mag blijken uit het starten van dit topic. Op mij komen beide filmpjes niet over als spelen. Daarom vroeg ik ook hoe je weet of je paard wil spelen en wat je dan kunt doen. :D

oneunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:44

Mijns inziens is dit sterk afhankelijk van je definitie van 'spelen'. Menselijk lichaam lijkt mij niet bepaald geschikt om te spelen zoals paarden dat met elkaar doen. Hoewel ieder paard natuurlijk weer anders van karakter is kan hij of zij ook een keertje schrikken en in een reflex uithalen. Gebeurd dat bij een mede-paard, dan is het jammer, maar de schade is dan negen van de tien keer lang niet zo groot als wanneer jij de klap opvangt.

Het lijkt me vooral belangrijk dat je elkaar goed kent, vooral de ruimte hebt en inzicht in het karakter en de lichaamstaal van jouw dier. Dat filmpje geplaatst door Art_Ificious deden wij wel met onze pony, maar ik zou dit nooit gedaan hebben met sommige verzorgpaarden. Combinatie van factoren.