Drachtige shet en karakter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanel4

Drachtige shet en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:30

Sinds korte tijd verzorg ik samen met mijn dochtertje een shetlander merrie van 2,5 jaar oud.
Het was de bedoeling dat we met grondwerken aan de slag gingen en met de tijd ook zadelgewenning.

Vorige week kreeg ik bericht vd eigenaar dat ze drachtig is (ze had al twijfels na tijdelijke stalling ergens anders waar een minishet hengst bij stond) en in januari er een veulentje zou komen.

Nu merk ik dat haar gedrag nog koppiger begint te worden dan het al was :D
Het is een koppig ding waar eigenlijk nooit iets mee gedaan is en het respect is ver te zoeken.

Tijdens het borstelen draait ze constant rondjes en kan echt geen seconde stilstaan, hoefjes verzorgen lukt bijna niet dan gaat ze happen en slaan, met wandelen loopt ze voor me uit of met haar neus tegen mijn rug en loopt gewoon door als ik stop.

Ze blijft ook altijd achterin de wei staan haha, is al een flinke wandeling om haar te halen.

Ik heb meer ervaring met paarden die al goed ingereden waren dus dit is redelijk nieuw voor mij.

Hebben jullie tips voor me hoe ik meer respect kan krijgen van haar.

Mijn dochter is helemaal gek van paarden en vind het super om mama te helpen maar op deze manier ben ik bang dat ze straks angst krijgt door ons koppige verzorg shetje ;(

Mungbean

Re: Drachtige shet en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:33

Dat is gewoon: ik ben 2 en zeg nee.

Paarden van 2 hebben een concentratie span van ongeveer 10 minuten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:38

En daarbij ook nog eens een shet :+
Staat ze wel samen met andere pony's/paarden??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:43

Shetjes zijn ook niet vaak geschikt voor kinderen.
Je hebt er hele brave tussen, maar daar moet je niet vanuit gaan.
Een shet is meestal een groot ego in een klein jasje.

Daarnaast is ze gewoon 2, dat is nog een kleuter.
Ik hoop ook niet dat je al dagelijks wat probeerd te doen ermee.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-11-15 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:43

Ja ze staat met 2 andere shetty's (ruin) in de wei en regelmatig een ander paard erbij.
Ze staat op een paardenhoeve.

Als we haar gaan halen en we zijn bijna achter in komt ze pas aangeslenterd als de andere 2 onze kant op komen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:46

Tja, dat is normaal.
Een paard komt pas naar je toe als het hem naar zijn mening voordeel opleverd.

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:46

Sizzle schreef:
Shetjes zijn ook niet vaak geschikt voor kinderen.
Je hebt er hele brave tussen, maar daar moet je niet vanuit gaan.
Een shet is meestal een groot ego in een klein jasje.

Klopt helemaal wat je zegt maar omdat ze zo jong is hoopte ik haar toch een beetje te kunnen 'opvoeden'.

De 2 ruintjes waar ze bij staat zijn echt schatjes

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:48

Sizzle schreef:
Daarnaast is ze gewoon 2, dat is nog een kleuter.
Ik hoop ook niet dat je al dagelijks wat probeerd te doen ermee.

Nee we gaan nu 3x per week om te borstelen en te wandelen maar verder ga ik er nog niks mee doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:49

Gelukkig dat ze met soortgenootjes staat!
Ben bang dat je gewoon geduld zult moeten hebben, tot ze inderdaad ontdekt dat het leuk is als jullie er zijn en ze uit zichzelf gaat komen.
Als ze straks haar veulen heeft, heb je een grote kans dat je helemaal niet bij haar in de buurt kunt komen. Maar dat gaat ook wel weer over :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:52

Kleine waarschuwing:
Een merrie met een groot ego moet je opvoeden voor het eerste veulen er is.
Als je wacht tot na het veulen groeit de ego van nog een flink stuk. Dan weten ze hoe ze veulens moeten opvoeden en proberen dat dan ook uit op mensen.

Het enige wat je kan doen is flink consequent blijven en je afvragen of je misschien niet liever 1 van de brave ruintjes wil verzorgen :D

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:54

Haha ja dat zal id wel zo zijn maar dat respecteren we dan ook gewoon.

De eigenaar vertelde al dat ze nooit uit zichzelf naar je toe komt in de wei, maar ik heb geduld en wil niet teveel van haar vragen gelijk. Ze moet er natuurlijk ook aan wennen dat er ineens iemand is die 3xper week komt om haar te verzorgen.

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:59

Sizzle schreef:
Kleine waarschuwing:
Een merrie met een groot ego moet je opvoeden voor het eerste veulen er is.
Als je wacht tot na het veulen groeit de ego van nog een flink stuk. Dan weten ze hoe ze veulens moeten opvoeden en proberen dat dan ook uit op mensen.

Het enige wat je kan doen is flink consequent blijven en je afvragen of je misschien niet liever 1 van de brave ruintjes wil verzorgen :D

Daar heb je ook een punt maar is het voor goed opvoeden niet te laat? Over 3 maanden komt het veulentje.

Haha, ruintjes zijn van iemand anders en worden al verzorgd door dochter van de eigenaar van de Hoeve.
Daarbuiten geef ik niet zo snel op, het zal tijd en geduld kosten maar hopelijk komt het goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:07

Het drammen, happen en slaan naar mensen moet er snel uit.
Zeker happen en een subtiel achterbeentje verergerd soms bij merries met ervaring aangezien ze zo ook met hun "irritante" veulen communiceren.

Ik zou het echte poetsen misschien even op een laag pitje zetten en het vervangen door (met een borstel) enkel de jeuk plekken (schouder) krabbelen als vorm van beloning. Zeker de buik kan nu gevoelig zijn.
Dan 10 minuutjes gehoorzaamheidsoefeningetjes. Elke keer als ze luistert weer uitgebreid loven en over de schouder kriebelen.

Een conflict wil je liever niet, maar gericht trappen zou ik wel flink corrigeren hoor.

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 11:26

Dat is misschien wel een optie ja, krabbelen vind ze heerlijk :)
De buik vind ze verschrikkelijk maar is logisch nu natuurlijk dus die lieten we al met rust.

Vanmiddag gaan we erheen en de eigenaar komt er ook naartoe dan zal ik gelijk even overleggen dat we daarmee aan de slag kunnen gaan.

Thanx!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:01

Voor mij is respect vragen of verwachten al een stap te ver! Hoe toon jij je respect naar haar? Of zie je in haar vooral een pony die zich maar moet leren schikken naar mensen? Zij is een persoonlijkheid met haar wensen, beleving en verwachtingen. Terecht, zij leeft haar eigen leven. Hoe kun je daar bij aansluiten en haar gaan ont-moeten? Wat is zij voor een pony? wat vind ze leuk? hoe is ze in de groep en welke rol vervult ze daar? Zo ontdek je hoe ze communiceert met haar omgeving. Drammerig?? dat vindt ze misschien van jou, jij wilt iets van haar waar ze niet voor open staat misschien. Er is eerst zoveel te leren door haar te observeren en daar ligt de basis voor contact en misschien vriendschap. Veel plezier.

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:38

josien_m_ schreef:
Voor mij is respect vragen of verwachten al een stap te ver! Hoe toon jij je respect naar haar? Of zie je in haar vooral een pony die zich maar moet leren schikken naar mensen? Zij is een persoonlijkheid met haar wensen, beleving en verwachtingen. Terecht, zij leeft haar eigen leven. Hoe kun je daar bij aansluiten en haar gaan ont-moeten? Wat is zij voor een pony? wat vind ze leuk? hoe is ze in de groep en welke rol vervult ze daar? Zo ontdek je hoe ze communiceert met haar omgeving. Drammerig?? dat vindt ze misschien van jou, jij wilt iets van haar waar ze niet voor open staat misschien. Er is eerst zoveel te leren door haar te observeren en daar ligt de basis voor contact en misschien vriendschap. Veel plezier.

Het woord drammerig heb ik niet gebruikt.

In de groep is zij vooral degene die de anderen opjaagt en op afstand houd door te trappen en te happen.

Vanmiddag in het bos gaan wandelen en dat vond ze super. Ook nog even samen gerend. Zodra we weer terugliepen begon ze me opzij te duwen en me voorbij te lopen. (Lol was eraf voor haar denk ik)

Ik merk wel dat ze als mijn dochter in het zicht komt ze haar oren naar achter gooit en richting haar draait en probeerd te happen, misschien te druk voor haar?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:36

Bij "drammerig" probeerde ik me in haar te verplaatsen, }>
En ja dat kan zo maar dat ze een kind niet leuk vindt. Ik heb er ook eentje die dol is op kinderen en eentje die er werkelijk niets aan vindt.

Chanel4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:54

josien_m_ schreef:
Bij "drammerig" probeerde ik me in haar te verplaatsen, }>
En ja dat kan zo maar dat ze een kind niet leuk vindt. Ik heb er ook eentje die dol is op kinderen en eentje die er werkelijk niets aan vindt.

Okee haha sorry.

Ja het is allemaal even afwachten hoe het gaat lopen.