Beste vriendje van paard wordt vandaag opgehaald

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Beste vriendje van paard wordt vandaag opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 08:36

Hallo allemaal,
Ik heb 2 rijpaarden in mijn bezit waarvan er vanmiddag 1 naar de nieuwe eigenaren gaat omdat ik het niet red met de tijd en ik dit niet eerlijk vind naar mijn paarden toe.

Nu zijn deze paarden zeer goede vriendjes en staan ze samen aan huis. We hebben ook een paar sets maar daar gaan ze normaal niet veel mee om.

Nu gaat het paard dat achter blijft gewoon weer bij onze sets in (1 grote en 2 kleine), maar toch ben ik bang dat hij zijn vriendje zal gaan missen.

Zal hij echt zijn vriendje missen? En waar kan ik rekening mee houden om hem te plezieren?

Mijn paard stond vroeger altijd alleen op stal (bij vorige eigenaar, was ik niet blij mee), en is zich sinds 1,5 jaar pas zo gaan hechten aan een ander paard. Kan hij nu alleen op stal snachts 17:00 tot 08:00? De stallen staan naast de wei maar ze kunnen geen contact hebben. Of is het fijner als de grote shet ook op stal gaat? En is dat dan weer niet te warm voor die shet?

Iemand met veel verstand van paarden gedrag die mij hiermee kan helpen? Wil het echt zo fijn mogelijk maken voor hem!

mrie

Re: Beste vriendje van paard wordt vandaag opgehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:49

Shets... Ah nou snap ik hem.
Ja tuurlijk gaat hij hem missen. Dat duurt niet zo lang hoor. In het begin zal het vooral als niet vertrouwd en vreemd aanvoelen voor hem. Maar het went snel.
Het zal fijner zijn als er een ander paard/pony snachts ook op stal staat. Dat voelt wat veiliger voor hem.

Je hoeft je paard niet te troosten of plezieren. Hij legt toch het verband niet tussen het een en het ander.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:51

Mijn tip : blijf kalm! Jij zult er meer moeite mee hebben als het paard :(:)
Het paard dat achter blijft zal waarschijnlijk even hinniken maar bij geen antwoord gaan ze al snel weer over op de orde van de dag.
Zeker omdat dit paard op zijn vertrouwde plekje blijft.

Sterkte :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:13

Paarden kunnnen zich heel erg hechten, ben het dus niet eens met Moyra. Paarden kunnen daarvan heel depressief worden (heb het ook zelf meegemaakt). Ik zou de shetjes zeker bij je paard houden en probeer zo vaak mogelijk (vooral in het begin) wat leuks met je paard te doen, wandelen, grazen langs de weg, buitenritjes etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:19

Eens met Hevonen. Toen mijn oudje stierf heb ik ook dik problemen gehad met zijn vriendje want die wilde niet meer eten en viel daardoor in snel tempo af. Uiteindelijk met slobber en appeltjes hem weer aan het eten gekregen en nu is ie er doorheen, maar heb echt een paar weken flink werk gehad om hem er doorheen te krijgen. :(:)
Het kan zijn dat ie na een dagje brullen zich er bij neer legt en zich aansluit bij de shetten. Het kan ook zijn dat ie een tijdje gaat rouwen. :) Dat zal je moeten af wachten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:26

Bij verkoop heb ik helaas ook twee vriendjes uit elkaar moeten halen.
Het paard dat hier achter bleef is een maand of 8 niet zichzelf geweest.
Joeg het overbleven paard ook weg. Niet kriebelen. Ook minder speels.
Dat hij zijn maatje zou gaan missen had ik wel verwacht maar had wel gedacht dat het na 2 maanden wel over zou zijn.

Het verkochte paard dat hier dik werd van lucht hebben ze daar naast onbeperkt hooi plus vollewei echt flink krachtvoer bij gegeven.
Maar die was er sneller doorheen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:36

ja hij gaat hem missen, en ja das ziet er even vervelend uit, maar met een ander paardje erbij gaat dat zo weer over... mijn kudde van 2 zijn ook bijna niet uit elkaar te halen (niet alleen van huis willen ect ect) maar als ik een weekeindje weg ga met mijn rijpony en er zijn andere paarden bij heeft hij nergens last van.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:00

Gewoon bij de shetlanders zetten, hij zal er vanzelf aan wennen.

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:44

Hij went er vast wel aan! Maar hoe lang het duurt kan verschillen per paard

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:24

Het gaat goed met Asterix! Hecht zich wel meer aan mij en gaat graag mee als ik aankom, maar lijkt verder niet verdrietig oid. Hij wordt nog niet helemaal opgenomen door de sets omdat hij een beetje de grote boeman voor ze is dus als hij probeer te kriebelen vluchten ze weg voor hem. Hoop dat dat nog verbeterd, vind het wel sneu voor hem!

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:06

Mooi om te horen dat het redelijk goed gekomen is! Doet me overigens een beetje denken aan dit topic: [OPG] hoe reageren twee oude bekende op elkaar?

Wat gelijk een vraag oproept: denk je dat ze elkaar ooit nog gaan terugzien? Dat zou wel heel leuk zijn natuurlijk

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:04

Ja wie weet nog wel een keer! Verkochte paardje staat nu dicht bij Markelo, dus voor mij een goede reden om met Asterix naar sgw Markelo te gaan en dan op de terugweg bij zn vriendje langs te gaan ;)