8 jarige helemaal ongetraind

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

8 jarige helemaal ongetraind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:45

Hallo iedereen,
Een oom van mij heeft een 8 jarige ongetraind paard ( Luna ).
Ze kan helemaal niks. Ze kan geen halster aan, er is ook nooit iet mee gedaan.
Ze staat al 8 jaar gewoon op weide.

Ze is ook heel dominant. Als je haar zus of mama ( voor de geboorte van Luna nog bereden ) aait of halster aandoet komt ze ervoor staan zij wil de aandacht ! Haal je ze uit elkaar beginnen ze alemaal te steigeren en hinniken. Als je haar borstelt en ze geeft er geen zin meer zou ze durven bijten of steigeren.

Wat kan ik doen om haar vertrouwen te winnen of als het lukt een halster aan te doen?
Alle tips zijn welkom :)

Evelijn

Re: 8 jarige helemaal ongetraind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:49

Een totaal onopgevoede 8 jarige merrie is niet iets wat je even als jonge meid leuk gaat doen...
heeft je oom er nooit iets mee gedaan? Wat is de bedoeling van Luna?
Als je er echt wat mee wil kan je oom beter zorgen dat hij Luna voor een paar maand naar een goede trainingstal brengt zodat ze een basisopvoeding krijgt en ook eindelijk eens echt afgespeend wordt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:50

Idd ofwel heel intensieve en goede begeleiding of uit handen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:07

Gewoon no-nonsense aanpak.
Paard halster aan doen en starten met de opvoeding, duidelijke regels en duidelijke doelen.
Geen geaai en gedoe. Gewoon met duidelijkheid en wederzijds respect.

Met oudere merries die ook veulens gehad hebben moet je helemaal stevig in je schoenen staan en zeker niet met worteltjes en fluisteren aankomen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:18

Uit handen geven. Wat jij beschrijft zou al een zekere uitdaging voor een professional kunnen zijn.

Ik zou niet gaan aanmodderen en dingen uit gaan proberen dan is er een reële kans dat je het gedrag alleen maar verergert. En daarnaast kan je er ook voor zorgen door (goedbedoelde) onkunde dat Luna jou specifiek nog minder serieus neemt en respecteert omdat je verkeerde signalen uitzend bijvoorbeeld. Dan werk je jezelf alleen maar gigantische tegen.

Sizzle, heeft even kort aangegeven aan welke aaanpak je moet denken maar niet goed uitgevoerd en je krijgt het bovenstaande.

Succes!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 20:30

De bedoeling zou zijn om later op haar te kunnen rijden gewoon als hobby geen wedstrijden ofzo
Er zal ook iemand haar meenemen om te trainen maar we weten nog niet waneer.
Dus ik zou gewoon in tussentijd een beetje vertrouwen willen winnen , en een halster aan kunnen doen zodat ze 'gemakkelijk' kan vervoert worden. Hoe dat zal gebeuren weten we ook nog niet want het zal niet makkelijk zijn om haar in een trailer te krijgen

Alvast bedankt voor alle tips !!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:47

Je moet niet met het doel vertrouwen winnen een paard benaderen dat sowieso weinig respect laat zien.
Zo'n paard lok je mee in een afgezet deel en doe je gewoon zonder geneuzel een halster om.
Laden is juist niet moeilijk met een onbeleerd paard.
Zodra ze enige vorm van respect hebben zet je ze zo in een trailer.

Is dat dier dan ook nog nooit bekapt op zo?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:44

Sizzle

Een halster gewoon aandoen is niet mogelijk zonder dat ze met haar hoofd zou slaan of stijgeren ofzo
Ze moet eerst weten dat ze mij kan vertrouwen

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:52

Het is beter denk ik om het uit handen te geven en niet eerst zelf te proberen.
Ik vind het ook zeer onverantwoorlijk van je oom.
Beter voor het paard en voor jou.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:58

Ambertjeluna schreef:
Sizzle

Een halster gewoon aandoen is niet mogelijk zonder dat ze met haar hoofd zou slaan of stijgeren ofzo

Je bent geheel niet relevant in haar ogen, enkel een lastig wezen op 2 benen waar ze dingen van moet waar ze geen zin in heeft en waarbij slaan/bijten en weglopen de oplossing is om er van af te komen. Ze zal eerst een stuk respect voor de mens moeten leren, maar dat had liever 5+ jaar geleden al gebeurt. Dit dier nu geheel uit haar gewoontes halen en nog omvormen tot rijpaard zal pittige klus worden. Stuur haar naar een goede africhter voor 3-4 maanden, maar ga hier niet zelf aan beginnen. Van wat je schrijft ontbreekt nl de basisgewoonte om in handen te zijn en netjes en beleefd met mensen om te gaan.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:01

Ambertjeluna schreef:
Sizzle

Het is niet een kwestie van vertouwen, maar zorgen dat zij snapt dat jij de baast bent. Geen getut en gefriemel. Gewoon halster aan en gaan.

Maar gezien je antwoorden zou ik je willen adviseren dat je NOOIT alleen daar bent en dat je een ervaren persoon meeneemt, om zo ongelukken te voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:05

Ambertjeluna schreef:
Sizzle

Dat zegt genoeg over jouw ervaring eerlijk gezegd.
Denk je dat je jonge beesten uit de opfok of graasprojecten eerst gaat zitten lokken? Dat is gewoon een handigheidje.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:09

Sizzle schreef:
Ambertjeluna schreef:
Sizzle

Dat zegt genoeg over jouw ervaring eerlijk gezegd.
Denk je dat je jonge beesten uit de opfok of graasprojecten eerst gaat zitten lokken? Dat is gewoon een handigheidje.

Ik denk toch nog altijd aan mijn veiligheid het is een zeer groot paard en is zeker niet bang dus ik ga dat niet zomaar eens doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:10

Maar dan is 'vertrouwen' winnen bij een paard dat brutaal genoeg is om bij je op te stijgeren al helemaal geen veilig idee

Ik vroeg eerder: is dit paard dan ook 8 jaar niet bekapt geweest?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:12

Wegbrengen om te laten beleren. Daar gaan ze dagelijks met groene paarden om die alleen een halster kennen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:13

Sizzle schreef:
Maar dan is 'vertrouwen' winnen bij een paard dat brutaal genoeg is om bij je op te stijgeren al helemaal geen veilig idee

Dat weet ik niet zou ik eens moeten vragen
Maar haar hoeven zien er niet slecht uit

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:20

Zou je t niet aan je oom overlaten en zelf een fatsoenlijk paard zoeken om te verzorgen?

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:27

loveslimpie schreef:
Zou je t niet aan je oom overlaten en zelf een fatsoenlijk paard zoeken om te verzorgen?

Dit dus...
Je geeft zelf aan dat je het een gevaarlijk paard vind. Laat dit lekker aan een professional over en zoek een leuk verzorg/berijd paardje in de buurt. Waarschijnlijk leuker en veiliger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:39

Ambertjeluna schreef:
Sizzle schreef:

Dat weet ik niet zou ik eens moeten vragen
Maar haar hoeven zien er niet slecht uit

Dat zou ik eerst even vragen. Op basis daarvan kun je ook een inschatting maken over je veiligheid als ze wel bekapt is geweest. Sommigen kunnen vreselijk efficient en zeer doel gericht zijdelings naar je hoofd mikken. Dat is een niet zelden voorkomend euvel bij paarden die niet in handen geweest zijn muv de hoefsmid.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 07:45

Mijn andere topic is gesloten omdat het zogezegd over hetzelfde paard gaat maar het gaat over 2 paarden voor de duidelijkheid : moeder en dochter

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 07:55

Ambertjeluna schreef:
Mijn andere topic is gesloten omdat het zogezegd over hetzelfde paard gaat maar het gaat over 2 paarden voor de duidelijkheid : moeder en dochter

Dat is in dit topic dan een beetje off-topic, ik zal even een berichtje naar de betreffende mod sturen ;)

Verder ga ik mee met de anderen, laat dit dier (en die van 18) maar over aan iemand anders. Een 'dominant' paard is niet handig voor een jonge meid. 'T dier heeft duidelijk geen respect voor je. Dit moet je niet oplossen met 'vertrouwen winnen' doormiddel van snoepjes en aaitjes. Vertrouwen winnen bij dit soort paarden doe je door consequent op te treden, dan ben je een veilige leider voor ze. En ik denk dat je dat aan iemand met veel ervaring over moet laten. Als je niet consequent genoeg bent wordt je nooit een goede leider en wordt het paardje alleen maar onzeker.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:27

We weten nu iemand die Luna zou willen trainen
Bedankt voor alle tips !!! :)