Ik ben een maand geleden samen met een vriendin en onze paarden verhuist naar een andere stal. Ze staan naast elkaar in de stal en samen in een weiland, het probleem is als ik mijn paard uit het weiland haal en haar in de stal zet om te gaan rijden, gaat ze steigeren en de hele tijd hinneken want ze wilt graag bij dat andere paard zijn. Het maakt niet uit of er nog andere paarden in de stal staan ze word alleen rustig als haar vriendje erbij komt. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing dat ik steeds dat paard ook op stal moet zetten dat ze niet raar gaat doen. Ook in de bak doet ze veel vervelender als dat paard er niet bij is.
Waarom is dat niet de oplossing? Zorg gewoon dat haar vriendje er bij is en het is opgelost. Mijn vorige paard had dit ook. Ik heb gezorgd dat ze haar kudde kan zien en er is niets meer aan de hand. Haar vriendinnetje was heel aanhankelijk, en hebben we ook geprobeerd "uit elkaar te houden" omdat we dachten dat het geen oplossing was...maar toch weer herenigd. Dit werkt, en is voor je paard veel veiliger. Zij bouwt op haar vriendje, en vertrouwd dat.
Jij voelt je ook niet heel fijn als enige in een groep waar je niemand kent... Toch?
@nikki Mijn vriendin gaat vaak genoeg met haar paard weg, dus dan staat mij paard alleen in het weiland dat gaat wel, maar dat zou dus betekenen dat ik nooit meer kan rijden als mijn vriendin met haar paard weg is.
Oh nee nee dat zeker niet. Maar je kunt er wel even gebruik van maken. In het bijzijn van haar vriendje, vriendjes maken met een ander... zodat haar aandacht niet meer gevestigd is op 1 vriendje... maar dat ze die weet te verdelen, en ook in leert zien dat alleen zijn niet zo erg is. Maar drastisch dingen veranderen gaat, uit ervaring, niet werken.
Froemel
Geplaatst: 19-10-15 11:36
En als je haar paard in het weiland laat als jij gaat rijden, is dat geen optie?
Weggebokt
Geplaatst: 19-10-15 11:36
Dit hij deed voorheen ook? Zo niet, dan is je paard duidelijk nog niet gewend aan haar nieuwe huisje en raakt ze waarschijnlijk in paniek als hij haar vriendje niet meer ziet. Laat je paard rustig wennen en pak haar niet alleen om te rijden. Het kan heel lang duren voordat een paard weer gewend is aan zijn nieuwe plekje dus geef het ook echt de tijd!
Bij de vorige stal was ze ook al onrustig als ze alleen in de stal stond, maar nu is het wel erger. Helaas is mijn vriendin op vakantie dus ik moet wel alleen rijden. En vanaf de bak kan je het weiland niet zien.
Ik zou dit gedrag gewoon negeren tenzij het echt gevaarlijk word. Doen wat je altijd al deed, goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Paard moet gewoon even de knop om krijgen dat er niets aan de hand is en ze nadien gewoon terug naar haar vriendje mag. Zeker niet het gedrag belonen door ze terug bij haar vriendje te zetten als ze zo doet. Desnoods begin je enkel met ze naar stal te halen voor een halve minuut. Blijft ze een halve minuut braaf, mag ze terug naar de weide. Telkens weer verder opbouwen.
elenaMM77
Geplaatst: 19-10-15 12:00
even terzijde..
maar waarom zet je haar op stal als je wilt gaan rijden?
mijn paard staat dan niet te steigeren, maar wel te gillen.. hij vind het gewoon diep ellendig en gaat dan uiteindelijk staan rillen en draaien..
iets dat ik met pijn en moeite heb moeten aanzien op de poetsplaats toen ik m net had.. het was ellendig om te zien..
Dus ik ben begonnen op de poetsplaats naast de weides.. zo kon hij de andere paarden zien en horen en antwoorden.. Dat antwoorden nam af en hij stond steeds rustiger..
inmiddels kan ik m op beide poetsplaatsen rustig poetsen. alleen in de stal zetten om te poetsen zou ik pure pesterij voor hem vinden..
de stal is de plek om snachts te slapen en waar het eten klaar staat als hij binnen komt..
swinters als het al donker is en alle paarden staan binnen, dan haal ik hem uit zijn box en bind m voor de box aan.. maar buiten dat wordt hij niet in de stal gepoetst of gezadeld.
ik heb het gevoel dat je erg veel van je paard/pony verlangd door hem geisolleerd te zetten, waar hij alleen maar zichzelf heeft als afleiding.
wellicht toch gewoon maar buiten poetsen. eerst naast de weide.. En daarna naast de bak..
ook al ziet hij dan de anderen niet.. hij hoort ze wel en hij ziet en hoort ook voldoende om zich heen.
Misschien helpt het als je hem dan gewoon wat eten geeft als hij op stal staat? Dan gewoon een beetje hooi of zo. Of heeft je paard daar geen oog voor als hij zonder zijn vriendje in de stal staat?