hoe vertrouwen winnen 9-jarige ex-kuddepony ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judjuk

hoe vertrouwen winnen 9-jarige ex-kuddepony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 00:25

Hallo,

We hebben nu sinds een 3-tal weken een weidemaatje voor onze 3-jarige tinkerruin.

Het is een 9-jarige Shetlandmerrie en komt uit een kudde van een hobbyfokker, die nooit enig grondwerk met haar deed.

De 4e dag, tijdens de kennismaking, wist ze uit de wei te ontsnappen en hebben we haar een 5-tal uren
achternagezeten om ze weer te vangen.
2 dagen later wou ze niet meekomen van de wei en kon ze zich uit haar halster losrukken. 's Anderendaags heb ik haar een nieuw halster kunnen aandoen, maar sindsdien mag ik haar niet meer dichter dan een halve meter benaderen of aanraken.

Ze is zeer wantrouwig tijdens het bijvoeren, maar toont wel nieuwsgierige interesse en loopt zeker niet weg, maar wil wel enige veiligheidsafstand behouden. Wat je ze toewerpt zal ze opeten, maar haar met voedsel 100 % verleiden is onmogelijk.

Met rantsoenpaaltjes hebben we reeds enkele malen de wei verkleint, maar bij de ultieme benadering
gaat ze dwars door alles heen.

Zal dit een meermaandenplan worden om haar vertrouwen te winnen ? Wie heeft bruikbare tips- en of
ervaring ? Heb wat Parelli-tips gevonden ivm dit probleem, maar heb niet de ervaring om die om te zetten naar de praktijk. De bijstaande tinker heeft een ontzettend hoge aaibaarheidsfactor, maar dat werkt niet aansteekelijk. Wie weet raad ? Alle tips van harte welkom _/-\o_

tamary

Re: hoe vertrouwen winnen 9-jarige ex-kuddepony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 00:30

Emmertje voer neerzetten, er naast gaan staan zodat ze er maar op 1 manier bij kan en wachten (Tinker er even bij weg houden, touwtje er tussen). Eet ze rustig door loop je weg, goed opletten dat je dit lukt voordat emmer leeg is. Jij moet als eerste weglopen, niet zij. Rustig uitbouwen naar aanraken, borstelen, etc. maar altijd stoppen voordat de emmer leeg is. Dingen als Parelli kan wel, maar dan moet ze niet door je omheining gaan.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 00:35

Klinkt ongeveer hetzelfde als mijn pony, toen ik haar gekocht had mocht ik niet bij haar in de buurt komen, 2 meter was de minimale afstand. Door er zo veel mogelijk te zijn en gewoon in de wei te gaan zitten durfde ze steeds meer toenadering te zoeken, eerst kwam ze voorzichtig vanaf achter snuffelen later ook van voor. Toen begon ze ook eten aan te nemen, en na 4 maanden kon ik haar aaien, nu bijna een jaar na aankoop kan ik er alles (wat je van een jaarling kan verwachten) mee en kruipt ze het liefst op schoot.

Geduld is het enige advies wat ik kan geven, zorgen dat je er veel bent, dat ze er vertrouwd mee raakt dat je er bent. Veel succes!

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 21:40

Ze lijkt het een leuk spelletje te vinden, telkens dichterbij komen en weer weglopen, of ligt dit aan mijn foute lichaamstaal ???
Dagelijks eet ze wel een paar dingen uit de hand maar blijft toch zoooooo wantrouwig :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:44

Lientjuhh22 schreef:
Klinkt ongeveer hetzelfde als mijn pony, toen ik haar gekocht had mocht ik niet bij haar in de buurt komen, 2 meter was de minimale afstand. Door er zo veel mogelijk te zijn en gewoon in de wei te gaan zitten durfde ze steeds meer toenadering te zoeken, eerst kwam ze voorzichtig vanaf achter snuffelen later ook van voor. Toen begon ze ook eten aan te nemen, en na 4 maanden kon ik haar aaien, nu bijna een jaar na aankoop kan ik er alles (wat je van een jaarling kan verwachten) mee en kruipt ze het liefst op schoot.

Geduld is het enige advies wat ik kan geven, zorgen dat je er veel bent, dat ze er vertrouwd mee raakt dat je er bent. Veel succes!

Ik denk inderdaad ook dat je dit met heeeeeel veel geduld moet oplossen.Dat het heel langzaamaan beter zal gaan. /3

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:56

3 weekjes is wel een beetje kort he.
Is het wat om in de wei gaan lezen/appen/bellen en haar totaal geen aandacht te geven?
Gewoon elke dag een uurtje en week 2 breid je dat uit.
Dan een weekje iets uit je hand pakken en voor de rest niets.
Gewoon dat ze een beetje went aan jou en jou niet ziet als die maaiende vangende rare pierewier die dr komt vangen :P

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 21:16

Heb haar vandaag met behulp van de tinker op stal gekregen , maar weet niet hoe het nu verder moet ...

Heb wel de tip gekregen een stukje touw aan halster te bevestigen... nog suggesties ???

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:52

Citaat:
Eet ze rustig door loop je weg, goed opletten dat je dit lukt voordat emmer leeg is. Jij moet als eerste weglopen, niet zij.

Dat gaat tegen je gevoel in want je wilt haar zo graag aaien. Toch kan ik me er wel iets bij voorstellen. Op dit moment wil ze het liefste met rust gelaten worden, dus als ze iets doet in de goede richting doe je precies dat: haar met rust laten.

Starlight95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:03

Let enorm op je lichaamstaal, want daar praat je in principe mee. Loop nooit recht op haar af, maar met een boogje. Op het moment dat ze naar je kijkt, doe een paar stappen achteruit. Je zegt dan, volg me. Dit duurt natuurlijk wel even, maar met paarden heb je nou eenmaal geduld nodig. Neem er je tijd voor, ga lekker op de grond zitten, neurië een leuk liedje ofzo en lekker met wat wortels. Doe niks overhaast en maak geen snelle schichtige bewegingen. Altijd rustig blijven en doen. Ik raad je aan om in een bak of een ronde paddock te longeren. Dit zonder aan een longeertouw of dergelijk te doen, maar zelf met een touwtje zwiepen. Dus gewoon los laten lopen. Let goed op je schouders dat je haar goed aanstuurt. Op het moment dat jij stopt met zwiepen en zij stil komt te staan, doe een paar passen naar achter. Loop daarna rustig weg. Ze zou dan achter je aan moeten lopen en jou als leider moeten accepteren. Als dit niet het geval is, herhalen. Ze moet vrijwillig volgen, vanaf daar kan je verder een band bouwen. En waarom zeg ik, met een touwtje zwiepen: jij geeft aan dat ze moet bewegen. Jij geeft aan waarheen. Dit schept duidelijkheid, ze weet wat jij van haar verwacht.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 21:32

Starlight95 schreef:
Let enorm op je lichaamstaal, want daar praat je in principe mee. Loop nooit recht op haar af, maar met een boogje. Op het moment dat ze naar je kijkt, doe een paar stappen achteruit. Je zegt dan, volg me. Dit duurt natuurlijk wel even, maar met paarden heb je nou eenmaal geduld nodig. Neem er je tijd voor, ga lekker op de grond zitten, neurië een leuk liedje ofzo en lekker met wat wortels. Doe niks overhaast en maak geen snelle schichtige bewegingen. Altijd rustig blijven en doen. Ik raad je aan om in een bak of een ronde paddock te longeren. Dit zonder aan een longeertouw of dergelijk te doen ...

Ik merk inderdaad dat er veel mogelijk is met jouw advies ivm benaderen en haar positieve reacties op de juiste lichaamstaal, maar ben nog een weinig ervaren nieuwkomer in de paardenwereld. Op de grote weide heb ik met haar al enkele keren "vrij" gelongeert en dat lukt vrij aardig, zodat ik jouw tip met dat touwtje zwiepen de volgende keer zeker ga toepassen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:46

judjuk schreef:
Heb haar vandaag met behulp van de tinker op stal gekregen , maar weet niet hoe het nu verder moet ...

Heb wel de tip gekregen een stukje touw aan halster te bevestigen... nog suggesties ???

Niets doen, geen verwachtingen. Als je nu druk oplegt zal ze de volgende keer niet weer de stal in willen. Lekker eten geven, dan weer naar buiten en later weer op stal zetten tot het een gewoonte is geworden.
Vertrouwen opbouwen is nu belangrijk. Die nieuwsgierigheid moet je gebruiken, en bovenstaande tips zijn top.
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=FeN8iKoAr3k
deel 2:
https://www.youtube.com/watch?v=NLrtQHbf_kY

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:25

Floortz schreef:
Niets doen, geen verwachtingen. Als je nu druk oplegt zal ze de volgende keer niet weer de stal in willen. Lekker eten geven, dan weer naar buiten en later weer op stal zetten tot het een gewoonte is geworden.
Vertrouwen opbouwen is nu belangrijk. Die nieuwsgierigheid moet je gebruiken, en bovenstaande tips zijn top.
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=FeN8iKoAr3k
deel 2:
https://www.youtube.com/watch?v=NLrtQHbf_kY

Bedankt voor de filmpjes Floortz :) Vandaag liep het idd. grondig mis richting stal, gelukkig terug de weide opgekregen, na een onvermijdelijke afdwaling (lees : voorbij de wei gelopen richting vrijheid)

Er is nog veeeeel werk aan mezelf :P

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 22:31

Al 2 dagen nu kent ze het begrip "snoepje" en komt het zonder aarzelen uit de hand eten. *\o/*

Behalve het nieuwsgierige neusje aanraken, wenst ze verder nog geen andere aanrakingen.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 08:50

We zijn nu 2 maanden ver en de laatste 4 dagen voeder ik haar enkel nog uit de hand. Ze neemt een 50-tal hapjes per maaltijd maar bij de geringste duimbeweging is ze telkens afgeschrikt. Wat zou een volgende stap kunnen zijn ???

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:58

judjuk schreef:
We zijn nu 2 maanden ver en de laatste 4 dagen voeder ik haar enkel nog uit de hand. Ze neemt een 50-tal hapjes per maaltijd maar bij de geringste duimbeweging is ze telkens afgeschrikt. Wat zou een volgende stap kunnen zijn ???

Iemand zoeken die JOU uitlegd over paardentaal. Dit is positief bedoeld he.
Kijk eens op de site van Parelli belgie of Nederland. Of plaats een oproepje.
Er gaat een wereld voor je open ;)

Als je zelf weet wat je kan doen in je lijf word het opeens zoveel makkelijker en leuker allemaal

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:10

precies..lekker als het droog weer is even 10 minuten bij ze in de wei gaan zitten en negeren,
niet opdringen ,maar shet meisje naar jou laten komen als ze wil..beestje is dat allemaal nog niet gewend

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:04

Hier heb ik eens stukje geschreven over het vangen van paarden die je moeilijk kunt vangen. Zowel met de reden van niet te willen werken als met de reden dat ze je niet vertrouwen.
https://paardenproblemen.wordpress.com/niet-te-vangen/
Het is aardig wat tekst, maar mss dat het je verder helpt. Als je niet te ver weg woont, ben ik ook altijd bereid van langs te komen en zelf met het paard te werken met jou er bij en het je dan ook 1 op 1 aan te leren.
Tot nu toe is het met 1 van deze technieken altijd al gelukt om een paard met een vangprobleem te helpen. Je zal merken dat als de reden is dat het paard het niet 100% vertrouwt, dat het dan een methode is die zo weinig mogelijk druk zet op het paard.

paarden7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:05

Laat haar eenbeetje wennen bij jou en ga vaak bij haar in de wei.
Dat ze went.
En uiteindelijk zal haar nieuwsgierigheid wel winnen en komt ze naar je toe.
Maar ga niet naar haar want dat kan nog meer angst opwekken.
Wacht gewoon tot ze bij jou komt.
En elke keer als ze bij jou komt dan beloon je haar en dan weet ze dat je haar geen pijn gaat doen ofzo.
Veel succes nog.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:09

Herkenbaar gedrag, mijn ruintje deed precies hetzelfde toen ik hem als jaarling van de markt had gehaald. Ik heb hem in het begin lekker met rust gelaten. Deed gewoon mijn ding in de wei en negeerde hem. Ik voerde ze brok en hooi, ik borstelde de anderen etc. Er kwam na een paar dagen het moment dat hij zelf toenadering begon te zoeken. In het begin heb ik hem gewoon laten snuffelen en kijken zonder hem te aaien, maar toen hij rustig naast me durfde te staan heb ik voorzichtig een aai gegeven en dit steeds verder uitgebouwd. Inmiddels is hij een echte knuffelkont.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 18:53

Verder dan uit de hand te komen eten, maakten we geen vorderingen meer.

Toen het weer wat slechter werd, hebben we haar naar de stallen gedreven en nu na 4 dagen
grondwerk (met een longeertouw aangebonden voor de zekerheid) maken we reuzevorderingen.

Ze lijkt aaien en aanrakingen steeds leuker te vinden.
Wel heeft ze een handicap aan het linkeroog, vermoedelijk ziet ze slechts een derde, vooral vooraan,
waardoor ze (nog) geen contact langs haar rechterflank (met het goede oog) toestaat.

Waarschijnlijk is dit trainbaar toch ???

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:57

Ja, absoluut trainbaar. Super dat het zo goed gaat. Blijven belonen, en vertrouwen schenken. En in een rustig tempo (maar wel kordaat) door blijven gaan.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 09:00

Afbeelding

Afbeelding
Update :)

We hebben haar nu 100 dagen en ze blijkt een duidelijke voorkeur voor mijn vrouw te hebben. De Shet komt nu al 2 dagen spontaan naar haar om van de weide te worden gehaald.

Ikzelf mag enkel maar snoep en voer uit de hand geven.

Moet ik hiermee leren leven ???

Renekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:47

Geduld blijven hebben.
Ga anders een keer samen met je vrouw in het weiland zitten (als je zit ben je kleiner en dus minder 'eng'). Om dan in de buurt van je vrouw te komen moet ze ook in jouw buurt komen. Hopelijk went ze dan aan je :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:09

judjuk schreef:
Moet ik hiermee leren leven ???

:j :j :j

Vrouwen weten alles beter en kunnen alles beter*. Als getrouwd man moet je dat inmiddels toch weten 8)7

*Behalve dan vuilnis buiten zetten en spinnen wegjagen :+

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 06:49

Update :

Sinds vorige week heeft ze de click gemaakt !!! Na 19 maanden mag ik haar benaderen en aaien :-)