Benen aanraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

driverlady

Benen aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:46

Hoi,

Ik heb een veulentje van bijna 5 maanden en laat haar lekker in de wei staan en borstel en knuffel met haar. Alleen als ik aan haar beentjes zit vind ze dit echt niet fijn. Als ik haar voorbeentjes aanraak hapt ze naar de plek waar ik zit of tilt ze haar beentje op, als ik aan haar achterbeentjes zit tilt ze of haar been op of ze trapt naar achteren. Hoe kan ik haar het beste laten wennen aan beentjes aanraken?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:04

Langzaam opbouwen. Dat wil zeggen dat je begint om een plaats die hij niet erg vind en dag langzaam met rustige zachte gelijkmatige bewegingen naar de benen te gaan. Als je merkt dat hij er moeite mee krijgt, blijf dan op dezelfde plaats aaien, tot het paard w[*]at ontspant. Als hij ontspant, stop je met aanraken. Wacht even een begin opnieuw op een plaats die hij zeker niet erg vind om dan zo te herhalen. Zo zul je langzaam aan het vertrouwen krijgen en eens je het vertrouwen hebt, zal het paard alles sneller leren.

bruintje123

Re: Benen aanraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:08

Inderdaad met tijd en geduld.
Kriebel vanuit de schouder een stukje naar beneden, niet meteen zoef het hele been, nee klein stukje. Vind ze het niet prettig, kriebel je weer omhoog. Dan is het weer prettig. Is ze dan weer ontspannen kriebel je weer naar beneden.
En zo merk je dat je steeds verder omlaag kunt.
Achter doe je dat op dezelfde manier.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:25

Elke dag benen aanraken, totdat ze er niet op reageert, en bij optillen gaf ik altijd brokje/snoepje.

Dus optillen, loslaten en snoepje geven, eerst bij elk voetje een snoepje, dit langzaam aan uitbreiden kwa tijd, en altijd snoepje na t optillen. Ze werden er super mak van, en braaf aan de benen.

Ik deed dit elke dag, en als ik voetje optilde, kwamen ze met t bekje al naar mn hand voor t snoepje, ipv been weg te trekken.

Maar moet zeggen dat ik er dagelijks mee bezig was, veulens altijd vol vertrouwen in mij hadden, en ik ze altijd lekker kriebelde ed, dus ik was altijd positief voor hun, en ik kon wel dingen afdwingen. Respect en waardering voor beide, dus ik voor t veulen en t veulen voor mij! Maar in t begin moet je heel erg positief zijn voor ze, vertrouwen opbouwen, en dan krijg je vertrouwen waar je weer verder mee kan.

Succes!

Ik begin daar zo snel mogelijk mee, en bij 5 mnd nog niet gemakkelijk, gebeurd mij nooit. Bij mij waren ze na6 weken al braaf bij benen optillen . Een paard is vluchtdier, dus op jonge leeftijd leren dat ze hun eigenaar kunnen vertrouwen is voor de eigenaar beter, en belangrijkste voor t paard beter, dat scheelt heel veel geestelijke stress.

En de geschreven adviezen, deed ik ook...met 1 hand op schoft jeuken en andere hand over been naar beneden... Ik had ze ook altijd los staan, ze waren niet bij me weg te slaan...

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:35

Ik sluit mij helemaal aan bij Sigrid1182.

Geduld, geduld en nog eens geduld. Stop om te denken als mens en verplaatst je in dat veulen. Met anders denk los je vaak al een heleboel op :)

Succes !

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:28

sigrid1182 schreef:
Elke dag benen aanraken, totdat ze er niet op reageert, en bij optillen gaf ik altijd brokje/snoepje.

Dus optillen, loslaten en snoepje geven, eerst bij elk voetje een snoepje, dit langzaam aan uitbreiden kwa tijd, en altijd snoepje na t optillen. Ze werden er super mak van, en braaf aan de benen.

Ik deed dit elke dag, en als ik voetje optilde, kwamen ze met t bekje al naar mn hand voor t snoepje, ipv been weg te trekken.

Maar moet zeggen dat ik er dagelijks mee bezig was, veulens altijd vol vertrouwen in mij hadden, en ik ze altijd lekker kriebelde ed, dus ik was altijd positief voor hun, en ik kon wel dingen afdwingen. Respect en waardering voor beide, dus ik voor t veulen en t veulen voor mij! Maar in t begin moet je heel erg positief zijn voor ze, vertrouwen opbouwen, en dan krijg je vertrouwen waar je weer verder mee kan.

Succes!

Ik begin daar zo snel mogelijk mee, en bij 5 mnd nog niet gemakkelijk, gebeurd mij nooit. Bij mij waren ze na6 weken al braaf bij benen optillen . Een paard is vluchtdier, dus op jonge leeftijd leren dat ze hun eigenaar kunnen vertrouwen is voor de eigenaar beter, en belangrijkste voor t paard beter, dat scheelt heel veel geestelijke stress.

En de geschreven adviezen, deed ik ook...met 1 hand op schoft jeuken en andere hand over been naar beneden... Ik had ze ook altijd los staan, ze waren niet bij me weg te slaan...

:j

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:57

Ik ben het eens met wat eerder is gezegd :j

Kleine toevoeging: je kan de reacties die je beschrijft (bijten naar voorbeen, been optillen, stampen) ook krijgen wanneer je de benen te voorzichtig, te zacht aanraakt, want dan kan het voor het veulen voelen als bv een hardnekkige vlieg of een prikbeest die zij wil wegjagen op die manier. Probeer dus haar benen niet te voorzichtig aan te raken, maar wees zelfzeker waardoor je automatisch minder zacht (natuurlijk niet hard!) contact maakt.

driverlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 17:10

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties en hulp! Ik ga dit zeker gebruiken en hopelijk gaat het beter :)