4 jarige kijkerig en nerveus bij poetsen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

4 jarige kijkerig en nerveus bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:06

Sinds 2 weken heb ik een 4 jarige ruin gekocht. Super lief paard maar zit heel wat bloed in waardoor hij heel kijkerig en alert is.

Gezien zijn jonge leeftijd en sensibel karakter hebben we de eerste 10 dagen vooral gewandeld in de stallen en bak (hij staat 5min verder op weide dus de stallen/bak zijn volledig nieuw, terwijl hij in de weide 22-/23u per dag staat en dus snel gewoon/rustig was). Gewandeld, gepoetst, gelongeerd en wat grondwerk.

De eerste dagen werd hij paniekerig zodra ik hem aan de muur vast zette. Je ziet dat hij het niet vertrouwt, heel kijkerig, nerveus, ronddraaien, schrapen etc. Dit gaat ondertussen al veel beter, hij went aan de nieuwe omgeving en geluiden. Maar zodra er meer/nieuw geluid of beweging is op stal, slaat de paniek terug toe. Auw mijn voeten := Het 'probleem' ligt echt bij het vaststaan. Als ik van/naar weide stap, dan stapt hij rustig en relaxed mee.

Wat doe ik nu best? Hem corrigeren (in de mate dat het mogelijk is in zo een paniektoestand waarbij ik onzichtbaar word) of negeren of kalmeren of desensibiliseren?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:20

Ik zou hem ten eerste al niet bekijken als 'er zit veel bloed in dus hij is heel kijkerig en alert'. Dat hoeft namelijk niets met elkaar te maken te hebben. Paard met het meeste bloed hier op stal staat het rustigst op de wasplaats eigenlijk, vind ze heerlijk namelijk.

Verder vind ik het persoonlijk juist niet heel handig om zo'n jong paard dat (neem ik aan) al wel gereden werd en in conditie is ineens stil te zetten. Juist het vasthouden aan zijn oude ritme van werk en omgang geeft hem waarschijnlijk zekerheid en houvast. Ik zou vooral ook zorgen dat hij de kans krijgt te doen wat hij gewend is, zijn energie lekker kwijt kan, hoeft allemaal niet ingewikkeld maar ritme, regelmaat en rust. Wat daarnaast echt helpt is iedere dag zoveel mogelijk hetzelfde doen.
Ik doe bijvoorbeeld in de stal de hoeven krabben, paard op de wasplaats, dan haal ik even de mest uit de stal, dan poetsen, dan beenbeschermers-zadel-zelf laarzen aan/cap op-hoofdstel in. Die vastigheid zorgt voor rust in de koppies. Naarmate hij jou beter kent en hij rustiger wordt kan je variaties gaan aanbrengen om hem zo wat meer 'mentaal flexibel' te maken.

Bedenk me nog iets. Je zegt dat hij aan de muur staat, dat betekent in meeste gevallen dat alles wat er beweegt/geluid maakt zich achter hem bevind. Er zijn paarden die daar slecht tegen kunnen en eerlijk gezegd, het lijkt mij ook verschrikkelijk. Je hebt totaal geen overzicht meer over je omgeving op die manier. Ik zou zeker kijken naar de mogelijkheid hem zo te plaatsen dat er juist rust achter hem is en hij gewoon kan zien wat er gebeurt.

crazygirl1

Re: 4 jarige kijkerig en nerveus bij poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:28

Zo had ik het nog niet bekeken. Maar kan zeker wel kloppen want het gdeelte 'ohz' verloopt wél heel rustig. Zoals je zegt, geeft dit hem blijkbaar een houvast 'dit ken ik" .

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:34

Precies wat hierboven al is gezegd. De paarden bij ons op stal stonden eerst ook met hun hoofd een beetje in de hoek zegmaar. Meerdere keren een steigerend paard gehad volledig in paniek. Juist door te zorgen dat ze kunnen zien wat er gebeurd en ook achter hen alles kunnen zien staan ze nu heerlijk rustig.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:38

Om te beginnen denk ik dat je al supergoed bezig bent door het een beetje de tijd te geven en rustig te blijven. Het feit dat het met vast staan al beter gaat is daar het bewijs van :)

Heb je een filmpje van hoe je paard vast staat en wat hij doet?

Waar ik nu een beetje aan denk is hem leren wat meer op jou te vertrouwen. Er zijn goede tips gegeven over kijken. Het is voor paarden erg prettig dat ze goed om zich heen kunnen zien. Aan de andere kant vind ik ook dat een paard niet hoeft te schrikken als hij iets niet goed kan zien. Maar dat hij aan jouw gedrag kan zien dat er niets aan de hand is.

Dan kun je hem leren door bijvoorbeeld grondwerk / loswerken en af en toe schriktraining te doen. Haal daar vooral iemand bij die eens kan kijken naar jouw eigen lichaamstaal en -houding en het effect daarvan op je paard. Het zit hem namelijk heel vaak in hele kleine dingen. En dat is mooi, want dan kun je met kleine dingen ook grote stappen maken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:41

Het is een jong paard wat net verhuist is. Ik vind het wel logisch dat hij nogal kijkerig en nerveus is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:03

crazygirl1 schreef:
Wat doe ik nu best? Hem corrigeren (in de mate dat het mogelijk is in zo een paniektoestand waarbij ik onzichtbaar word) of negeren of kalmeren of desensibiliseren?

Geen van allen eigenlijk. Voorkomen is het beste. Zet je hem nu vanuit de wei meteen vast om te poetsen? Zo ja, ga dan eerst met hem wat doen, dan heb je al wat meer de aandacht en focus bij jou.

Heb je dat al gedaan en blijft het nog. Zet hem dan niet vast. Het is heel normaal voor een paard om te willen kijken naar het 'enge'. Wanneer dit niet kan omdat hij vast staat, kan er paniek ontstaan. Dus waarom vastzetten als je hem ook gewoon kan leren om stil te staan (waarbij met zijn hoofd draaien wel kan)? Wanneer het paard meer gewend is, kun je dan gaan oefenen met het vaststaan.

Of zet het paard met de kont naar de muur en met z'n hoofd naar de omgeving. Maar ook hierbij weer: kijken mag, lopen niet. Stilstaan is stilstaan. En dan is de beste methode om elke pas weer terug te zetten. Dus heeft ie een pas naar voren gezet? Dan moet ie er weer één naar achteren. Een pas naar links gezet? Dan moet ie weer een pas naar rechts terug zetten. Pas als je een beetje je verwachtingen uit hebt gezet en het paard deze begrijpt, kun je gaan corrigeren. Dus dan ga je pas op het moment dat hij bedenkt een stap naar voren te zetten, hem al corrigeren dmv stemcommando bijvoorbeeld.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 22:11

Die van mij (4-jarige) was op het begin ook nerveus draaierig niet stil staan etc.. Het enige wat dan echt helpt is gewoon tijd en geduld. Vaak poetsen, dan went hij er vanzelf aan. Die van mij (nog steeds 4) valt nu half in slaap op poetsplaats. Het is allemaal nog nieuw en onwennig dus geef het ruim de tijd

Edit: niks corrigeren of doen, gewoon door poetsen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 14:05

Bedankt voor de reacties!

We zijn nu een week verder. Het gaat de goede kant op. Indien het rustig is op stal, dus 1 of 2 andere ruiters die paarden opzadelen/rijden. Dan blijft hij 90% rustig staan. Savonds, waar er dus meer beweging/geluid/gebeurtenissen zijn, dan zie je hem angstig rond kijken. En dan durft hij wel ronddraaien, achteruitgaan, schrikken. Zo begon hij gisteren te hinniken omdat hij een paard achter de muur hoorde maar niet kon zien. Het volgende paard dat binnen kwam, schrok hij en sprong achteruit/steigerde licht.

Wat ik momenteel doe:
* hem ophalen aan weide, 5min stappen in landweg waar we 5tal x 'hooww' = ik sta stil = hij staat stil' oefenen. Dit doet hij correct. Hij loopt dan ook ontspannen mee, zolang we natuurlijk geen dingen meemaken zoals aangaloperende paarden, rare voorwerpen etc. Al moet ik zeggen dat hij op de net vernoemde zaken, reageert maar braaf is. Ik verhef meteen mijn stem zodat hij meteen weet dat dit geen reden is om er van door te gaan ofz. Zijn staart gaat omhoog, hij kijkt/blaast maar verder loopt hij netjes verder.
* belonen door stem/aaien als hij braaf stil staat. Ondertussen met hem bezig zijn en als hij rustig staat dan neem ik ook wat afstand zodat hij leert dat alleen staan ook gaat.
* bij angst: rustig praten, laten kijken, aanmoedigen
* wanneer ik opzadel is hij altijd onrustig. Momenteel gaat dit het best als iemand rustig zijn hoofd vasthoudt en ik opzadel. Zodra de singel vast zit, gaat wordt hij rustiger. Ook hier probeer ik hem te laten staan tot hij uitzich zelf 2sec rustig staat en dan belonen.
* opstappen: herhalen en herhalen dat hij moet blijven staan. Dus blokje opstappen, aaien, indien vooruit, corrigeren en herbeginnen.

Denk dat we goed bezig zijn, heeft inderdaad geduld/tijd/vertrouwen nodig :)

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:07

Precies wat Hier boven staat ;)