Paard vanwege deken ineens aartsvijand? Help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle89

Paard vanwege deken ineens aartsvijand? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:22

Hallo mede bokkers!!

Vandaag heb ik samen met de eigenaresse besloten weer een regendeken te hanteren en voor haar 4 jarige, mijn leasepaardje, dus voor het eerst een deken op.

Ze staat samen met haar andere merrie (11jr) in de wei en zijn dikke maatjes. Haar merrie voedt de mijne nog vaak genoeg op maar vandaag was het heel erg!

Ze viel namelijk de 4 jarige merrie continu aan! Echt vals, geen dominantie bepaling oid maar echt om d'r kapot te maken.

Resultaat: de 4 jarige stond te bibberen in een hoekje en durfde de wei niet meer in.

Mijn vraag: kan het zijn dat de 11 jarige merrie ineens haar vriendinnetje niet meer kent vanwege die regendeken??

En zijn er tips zodat ze er dan misschien wel aan kan wennen?

Renee_S

Re: Paard vanwege deken ineens aartsvijand? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:29

Heeft de regendeken toevallig eerst op een ander paard gelegen? Het kan zijn dat ze nu anders ruikt

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 21:32

Ja hij is tweedehands maar wel professioneel gewassen. Maar opzich zou dat wel kunnen denk ik?

Overigens de 4 jarige wel uit de wei gehaald hoor. Ff tot rust komen ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:41

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel verhalen gehoord waarbij de geur van het andere paard na het wassen nog steeds te sterk was en het paard daardoor niet meer door de kudde geaccepteerd werd.

Dit was met een vliegendeken geloof ik

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:08

Heb je de paarden daarna nog samen gehad zonder de gewraakte deken op? Ben benieuwd of alles toen weer normaal was.
Zo ja heb je gelijk je antwoord.
Zo niet zou ik ook geen idee hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:14

Dit hoor je inderdaad wel vaker, als mij pony de vliegendeken of winterdeken op krijgt dan doet de mini ook altijd alsof er een nieuw paard innen komt. := Maar dat is iets van 5 minuten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:25

Mijn paard werd gisteren ook eerst aangevallen met z'n nieuwe deken. Dat was echter binnen 30 seconden over, het was de groep al snel duidelijk wie hij was.

Zou er bij zo'n heftige reactie voor zorgen dat je de deken aandoet waar het andere paard bij is. Laat dat paard ook eerst aan de deken ruiken, zodat de geur al bekend is. En dan bij het andere paard opleggen, dan krijgen ze in ieder geval het hele proces van verandering mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:28

Als de deken snachts op blijft en paard ligt ermee in stal is ie vies en ruikt ie naar haar zelf .
Helpt vaak wel

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:32

Leg de regendeken eerst op de dominante merrie. Dan zit haar geur er aan. En anders, opvoeden! Als jullie erbij staan heeft de merrie geen enkel recht het jonge dier aan te vallen zolang het zich normaal gedraagt. Erbij blijven tot de boel stabiel is en ieder zijn haar plek weer kent.

Succes

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:32

Wij hadden het laatst met een merrie op stal en "haar" shet. Die shet verdedigd ze met haar leven als het moet. Shet staat zonder deken, alles was goed. Shet krijgt deken op en ze valt hem aan met open bek en vervolgens door haar kont erin te draaien en uit te halen. We trekken de deken eraf en alles was weer koek en ei. De kop die die merrie ook trok toen we de deken eraf haalde en "haar" shet eronder vandaan kwam, geweldig! Maar ze heeft een paar dagen moeten wennen aan shet met deken voordat ze weer normaal deed.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 05:45

Ja ik had ook het deken er eerst in de wei afgehaald maar ook toen kreeg ze er van langs. T punt is dat er een soort sluis bij de ingang is dus ze wordt letterlijk in de hoek gedreven en zat al een x door t draad heen en het draad lag al op de grond. Vind ik linke situaties.

Ik zal indd van de week een x voorstellen om haar het deken snacjts op stal een keer op te houden en eerst aan de oudere merrie laten ruiken. Misschien dat t dan goed gaat. Meestal ben ik er niet bij met naar buiten gaan.

Ze stonden nu al vanaf half 8 buiten en ik was er om 3 uur en volgens de buurvrouw (een leek;)) had ze ze de hele morgen al wel bezig gezien.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 06:28

Allereerst die sluis afsluiten lijkt me. En draadje in de hoeken doen zodat ze er geen vast in de hoek kunnen drijve .

Heb wel vaker reactie gezien maar nooit zo erg.
Sluit me aan bij de reacties boven mij

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 06:56

Het is niet alleen de geur van de deken, ook de kleur speelt een rol.

Mijn merrie is ieder jaar even het pispaaltje als ze haar eczeemdeken (wit)voor het eerst op krijgt en ook als ik wissel naar een regendeken met eczeemhals (groen).
Eenmaal gewend aan een witte deken kan ik willekeurig welke witte deken op doen, maar een donkere is uit den boze.
Het maakt niet uit of hem op doe met de andere paarden erbij, ze snappen er niets van.

Wat el scheelt in de reactie is de deken 's avonds op doen en haar dan op stal zetten tussen de twee grootste "jagers" zodat die alvast een nachtje kunnen wennen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:21

Precies! Ik ga vanavond even met de eigenaresse een plan maken want met dit zeikweer wil ik d'r toch een dekentje op hebben. Ik heb d'r gisteren maar als tijdelijk oplossing in de andere groep gezet zonder deken(de wei ernaast en daar staat ook haar stal buurvrouw/vriendinnetje van 2,5 bij die daar de baas is, dus dat durfde ik wel aan.

Denk ze moet toch even kunnen ontspannen want waarschijnlijk wat t al de hele dag gaande. D'r mest was ook behoorlijk dun terwijl ze dat normaal nooit heeft.

Op wat merrie gekrijs en wat voorbenen na was het binnen een paar minuten rustig en iedereen aan t grazen. Pffff. Lijkt wel een soapserie bij deze kudde zo haha

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:58

dit niet herkennen herken ik ook bij mijn paarden. Alleen de leiders van de groep kan ik met een deken in de koppel zetten anders is het echt drama.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:02

Hier juist andersom, merrie (wit) had voor het eerst een dekentje op (bruin) en het ruintje bleef er maar achteraan lopen, zo interessant vond hij die nieuwe merrie! :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:09

Paarden zijn gewoon soms stelletje eikels...

Hier soorgelijk verhaal gehad.
Vorig jaar 3 jarige naar huis gehaald, werd net als de rest opgegeten door de beestjes dus 1 van hun vliegendekens gepakt en opgedaan...
Dat was jammer, want ze vonden hun kleine vriendinntje ineens niet meer leuk met jas.. dus die was doodsbang en stond ook ergens aan de andere kant in de wei want ze werd aangevlogen.
Dus ik halsdeken omgewisseld voor 1 zonder hals..
Idem..
Nog eens gewisseld voor een andere, idem...
En voor je idee, dit waren gewoon de dekens die de andere 2 paarden ook gewoon dragen.

Uiteindelijk werd ze ineens wel met deken geaccepteerd, eikels...
Heb hem uiteindelijk steeds omgedaan als ik er bij was bij de wei om wat te klussen etc.

Hier kon het dus niet de nieuwe of vreemde deken zijn, aangezien dit gewoon gebruikte dekens waren van de andere 2 nozems.

Nu staan ze gewoon zonder gedoe met dekens om, maakt niet uit welke, gelukkig.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:42

tiwi1969 schreef:
Het is niet alleen de geur van de deken, ook de kleur speelt een rol.

Mijn merrie is ieder jaar even het pispaaltje als ze haar eczeemdeken (wit)voor het eerst op krijgt en ook als ik wissel naar een regendeken met eczeemhals (groen).
Eenmaal gewend aan een witte deken kan ik willekeurig welke witte deken op doen, maar een donkere is uit den boze.
Het maakt niet uit of hem op doe met de andere paarden erbij, ze snappen er niets van.

Wat wel scheelt in de reactie is de deken 's avonds op doen en haar dan op stal zetten tussen de twee grootste "jagers" zodat die alvast een nachtje kunnen wennen.

Heb ik ook gehad %) Ik heb het ook met wat jij zegt opgelost. Nu is alles weer goed :)

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:46

Herkenbaar...Paarden en dekens heb ik toen ingespoten met deodorant en daarna was het goed.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:51

Oh wow, ik zocht een tijdje geleden zo´n topic!

Mijn merrie stond in een nieuwe groep, als zomergast. Pony liep eindelijk bij de kudde na een aantal dagen en na een tijdje ging het regenen en deed ik dr regendeken op. Toen ik daarna weer kwam, stond ze echt helemaal afgezonderd. Werd weer mooi weer, deken af, en ja hoor ze stond er weer bij. Toeval dacht ik, misschien had ze net die dag dat ze de deken op had ruzie gehad, wie weet! Maar na een aantal keer deken op en deken af kwam er steeds hetzelfde naar boven.
Deken af = in de kudde geaccepteerd
Deken op = helemaal alleen in de uiterste hoek van het weiland.

Na een tijdje ging het over, anderen uit de kudde kregen een deken op en er kwam een ander paard bij. Weet eigenlijk niet wat het heeft ''opgelost''.

Wel apart vond ik zelf, had er een soort van studie van gemaakt voor mezelf, ze geloofden me op stal niet haha.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:01

ik heb een keer gezien dat der twee ervandoor vlogen omdat een met een winterdeken met hals naar hun toe kwam... helemaal over de zeik... hebben ze er eerst maar met een draad tussen naast gestaan... dat was de oplossing.